Voiko 85-kiloinen mennä ratsastamaan?
Kommentit (8)
Tottakai voi. Isot hevoset kantavat yli 100-kiloisia ratsastajia. Näitä löytyy monista miehistä tai 90-100 kilosia ja jopa yli 100kg painoisia. Kannattaa soittaa ja tiedustella tallilta, onko isoja hevosia. Ei tarvii kertoa, paljonko painaa (itse en koskaan kehdannut kertoa painavani sen 80kg) vaan kysyin, että onko isoja hevosia useampia. Iso hevonen on vähintään 165cm säkäinen, suomenhevosia jos on niin isot suokit (yli 160cm säkä) jaksavat kantaa isoakin ratsastajaa. Eestinhevoset ovat myös tukevampaa rakennetta ja niitä on monella tallilla.
No siis miehetkin ratsastaa, ja tuskin niistä kovin moni jää siihen 85 kiloon. Mietipä mitä taakkoja on keskiajalla hevoset joutuneet kantamaan, ritari haarniskoineen painaa kevyesti yli 100kg.
Mä painan 82 kiloa enkä ole miettinyt tällaista asiaa koskaan.
Isokokoiselle ihmiselle on myös oman mukavuuden takia parempi saada isompi ratsu alle. Jos on leveäselkäinen ja vahva hevonen alla, omakin olo tuntuu mukavammalta. Itse olen yli 10 kiloa kysyjää kevyempi, mutta ratsastan mieluiten leveäselkäisellä hevosella. Tuntuu huomattavasti miellyttävämmältä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 09:18"]
Tyhmä kysymys.
[/quote]
Ei ollenkaan tyhmä kysymys, monilla talleilla on hevosille painorajat. Etenkin jos on kysymys aloittelijasta, jolla on huono tasapaino, on jo hevosen selän rasittumisen takia ajateltava ratsastajan painoa. Tässä on erään ratsastuskoulun ponien ja hevosten painorajat näinkin tarkasti määriteltyinä:
45 kg - < Musti, < Amanda, Cherry, Fanni, Stella, Iitu
55kg - Kamu
65kg - Manu, Sami, Viivi, Peppi, Seulas, Kassu, Liira
75kg - Topi, Omppu, Laikku, Sulo, Jevi
85kg - Utukka, Hippa, Lisko, Iiro, Allu, Sampo, Vegas, Verneri
95kg - Hellu, Andy, Jori
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 09:18"]
Tyhmä kysymys.
[/quote]
Ei ollenkaan tyhmä kysymys, monilla talleilla on hevosille painorajat. Etenkin jos on kysymys aloittelijasta, jolla on huono tasapaino, on jo hevosen selän rasittumisen takia ajateltava ratsastajan painoa. Tässä on erään ratsastuskoulun ponien ja hevosten painorajat näinkin tarkasti määriteltyinä:
[/quote]
Kuinkahan monelle miehelle tulisi edes mieleen kysyä moista... Ehkä sitten, jos mennään lähemmäksi 100 kiloa, niin sitten voisi tulla ongelmia. Olihan tuollakin koulussa useampia isoja hevosia.
Voi.