Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kevät masentaa?

Vierailija
09.05.2023 |

Johtuuko se siitä, että lisääntyvän valon vuoksi pitäisi jaksaa tehdä yhtäkkiä enemmän? Nauttia harvinaisesta valoilmiöstä jota kevätauringoksi kutsumme.

Haluan vain käpertyä yksin peiton alle. Yhtäkkinen velvoitteentunto musertaa, enkä halua tehdä sitäkään vähää mitä aiemmin.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm?

Vierailija
2/28 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kaamosmasentuja? Valon vaihtelu voi heillä aiheuttaa oireita. Ota tavoitteeksi käydä vaikka vaan käydä ulkona, vartti riittää. Rullaa hijat ylös, niin saat paljailta käsivarsilta aurinkoisella säällä tarvittavan d-vitamiinin. Itse juon päiväkahvit pihalla. Mulla on d-vitamiininpuutos labroissa todettu, ihan hirveä väsymys ja vähän tollanen saamaton ja alakuloinen olo oireina. Menen aurinkoon joka päivä ja lisäksi otan purkista nykyään vitamiinilisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla rannalla oli jo hyttysiä. Kannattaa suojautua niiltä. Naapuri tupakoi niin ettei saa parvekkeen ovea pidettyä auki, kerrankin kun voisi. Luukut kiinni.

Vierailija
4/28 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut ehkä mustin kevät ikinä. Tää pahenee vaan iän myötä.

Vierailija
5/28 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut ehkä mustin kevät ikinä. Tää pahenee vaan iän myötä.

Mulla taas iän myötä kevätmasennus on helpottanut, mutta kaamosmasennus nostanut päätään, mitä ei nuorempana ollut.

N44

Vierailija
6/28 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa sekään, että kesällä syntynyt tykkää kesästä. Olen syntynyt heinäkuussa ja inhoan kesää. Siksi keväällä masentaakin.

Vierailija
7/28 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kaamosmasentuja? Valon vaihtelu voi heillä aiheuttaa oireita. Ota tavoitteeksi käydä vaikka vaan käydä ulkona, vartti riittää. Rullaa hijat ylös, niin saat paljailta käsivarsilta aurinkoisella säällä tarvittavan d-vitamiinin. Itse juon päiväkahvit pihalla. Mulla on d-vitamiininpuutos labroissa todettu, ihan hirveä väsymys ja vähän tollanen saamaton ja alakuloinen olo oireina. Menen aurinkoon joka päivä ja lisäksi otan purkista nykyään vitamiinilisää.

Olen kaamosmasentuja. Allergiat ja lääkkeet toki väsyttää, mutta eiköhän se ole päiväkahvin arvoista.

Vierailija
8/28 |
09.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama juttu ja ollut varmaan vaikein kevät ikinä.

Vierailija
9/28 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kevät on ollut minullekin tosi hankala. Eilenkin menin töiden jälkeen viideltä sänkyyn, katsoin vain youtube-videoita yksi toisensa perään jonnekin puoleenyöhön, enkä sitten saanut kunnolla nukuttua ja pyörin vain sängyssä. Ei vain kiinnosta tehdä mitään. Kotikin on kamalassa sotkussa, saan roskat vietyä ulos kerran viikossa mutta siinäpä se. Kävin viimeksi suihkussa lauantaina, miten sekin tuntuu nykyään niin vaikealta.

Vierailija
10/28 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kaamosmasentuja. Allergiat ja lääkkeet toki väsyttää, mutta eiköhän se ole päiväkahvin arvoista.

Voit ainakin kokeilla. Mulla se auttaa, koska koen sitten siitäkin syyllisyyttä ja ahdistusta, että olen ollut sisällä koko päivän, vaikka ulkona olisi ihana kevätilma. Käyn 15-30 minuuttia juomassa päiväkahvit puistossa tai meidän pihassa olevilla penkeillä. Saatan pakata myös voileivän mukaan taikka jonkun herkun kahvin kanssa. Siitä jo saa päivän d-vitskut ja tulee sellainen olo, että kyllähän mä olen käynyt nauttimassa auringosta pihalla.

Mulla on sama sääntö siivoamisen kanssa. Siivoan 15-30 minuuttia päivässä, kuuntelen samalla lempimusaani. Se ei tunnu niin pahalta, kuin ajatus koko kämpän siivoamisesta. Vartin kyllä pystyy vetää vaikka kiukulla. Ja taas tulee sellainen olo, että päivä ei menny ihan kokonaan hukkaan.

Vierailija
11/28 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kevät on ollut minullekin tosi hankala. Eilenkin menin töiden jälkeen viideltä sänkyyn, katsoin vain youtube-videoita yksi toisensa perään jonnekin puoleenyöhön, enkä sitten saanut kunnolla nukuttua ja pyörin vain sängyssä. Ei vain kiinnosta tehdä mitään. Kotikin on kamalassa sotkussa, saan roskat vietyä ulos kerran viikossa mutta siinäpä se. Kävin viimeksi suihkussa lauantaina, miten sekin tuntuu nykyään niin vaikealta.

Tosi ikävä kuulla. Just oli tänään hesarissa juttu, että masentuneilla ja ahdistuneilla kevät saattaa olla tosi vaikeaa aikaa. Toivottavasti olo alkaa helpottamaan ja jos ei, niin mene rohkeasti työterveyteen. Apua saa ja pitää pyytää. Voimia!

Vierailija
12/28 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä vain pahenee, kun säät lämpenevät entisestään ja kohta on mahdotonta nukkua, kun on niin kuuma. Nytkin ilta-aurinko paistaa niin voimakkaasti sisään, ettei näe tehdä mitään, jollei sulje kaikkia kaihtimia ja vielä verhot päälle. Jos tulee taas sellainen kesä, jolloin on monen viikon mittainen yhtenäinen hellejakso, en tiedä miten kestän.

Vierailija
13/28 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa oma spurguus kun kaikki näyttää hyvältä ja ei oo varaa vaatteisiin tai meikkeihin ja kuljen talvitakissa ja kengissä. Häpeän itseäni kauheasti ja se ei helpota kun saan ihmisiltä vielä sellaisia katseita tai naurua.

Vierailija
14/28 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta keväällä on positiivinen vaikutus. Ihana kun on valoisaa. Puutarhatöitä on ihanaa tehdä ja nähdä kuinka luonto herää uuteen kesään.

Vierailija
15/28 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväät on karseita. Jotenkin toi yht'äkkinen valon määräkin ahdistaa niin, etten haluis mennä ulos ollenkaan.

N42

Vierailija
16/28 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeuduppa AP johonkin terapiaan (aromaterapia ei sitten ole vaihtoehto)!

Vierailija
17/28 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen masentunut ja yksinäinen. Mua kevät aina ensin piristää, mutta kun sitten lähestytään kesää, masennun entistä pahemmin kun tajuan tosiasiat: taas yksi kesä yksin kotona, en edes halua käydä missään näkemässä normaaleja ihmisiä nauttimassa kesästä.

Vierailija
18/28 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ahdistaa oma spurguus kun kaikki näyttää hyvältä ja ei oo varaa vaatteisiin tai meikkeihin ja kuljen talvitakissa ja kengissä. Häpeän itseäni kauheasti ja se ei helpota kun saan ihmisiltä vielä sellaisia katseita tai naurua.

Älä häpeä itseäsi. Olet tärkeä ja arvokas juuri sellaisena kun olet.

Kaikkea hyvää elämääsi Sinulle!

Vierailija
19/28 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käy yleensä vielä niin, että loppukeväästä aina lihon pari kiloa lisää, talvella kertyneiden kilojen lisäksi. Ei ainakaan yhtään paranna oloa. Yritän monesti helpottaa kevätmasennusta shoppailemalla mutta sekin auttaa vain hetken. Eli en suosittele sitäkään.

Keväässä juuri eniten ärsyttää muiden ihmisten hyväntuulisuus ja ihmiset, jotka jaksavat olla ulkona tuntitolkulla, kuka mitäkin tekemässä.

Vierailija
20/28 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät on vaikeaa aikaa kaupungissa. Aurinko paistaa sisään likaisista ikkunoista, ulkona on pölyistä ja meluisaa. Siivoaminen ja luonnossa liikkuminen auttaa asiaan, mutta jos on jo ehtinyt pudota kevään synkkään, likaiseen kuiluun, ei jaksa enää edes yrittää. Kaikki on liikaa.

Talvisin pimeys antaa luvan siirtyä iltatunnelmaan jo aikaisin. Keväällä illat on niin valoisia, että helpotusta pitää odottaa yöhön asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi