Olen kesän katsellut lapsia uimarannalla ja järkytyksekseni todennut,
että lapset ovat PÄÄSÄÄNTÖISESTI hiukan pyöreitä tai pullukoita. Se mielikuva mikä minulla on ollut lapsista (ehkä muistikuva omasta lapsuudesta) että lapset ovat pääsääntöisesti hoikkia, rimppakinttuja, ja joukkoon mahtuu joku pyöreämpi poikkeus, ei pidäkään enää ollenkaan paikkaansa. Ei siis taida olla turhaa huoli lasten lisääntyvästä ylipainoisuudesta. Ja aikuiset on tietysti samaa maata, todella paljon on nykyään lihavia ihmisiä. Näytetään ihan amerikkalaisilta.
Kommentit (54)
Vierailija:
perheen lapset pääsääntöisesti saavat valita kaupasta haluamaan herkun, ja yllättäen valitsevat isoimmat karkkipussit tai sipsi pussit ja limsat tulee itsestään selvästiennen oli tyypillistä se, että perheen lapsille ostettiin karkkipussi viikonlopuksi, jonka lapset keskenään jakoivat ja nekin olivat pienempiä kuin nykyiset
Kyllä ylimääräisen energian saanti lapsuus ja nuoruusiässä on selvästi kasvanut.
Faktaa on se, että tilastojenkin mukaan suomalaiset lapset alkavat olla jo aika lihavia. Kyse ei siis todellakaan ole vain siitä, että ap kuvittelee tai haluaa provoilla.
Liikaa kaloreita ja liian vähän liikuntaa, näin suomalaisia lapsia nykypäivänä hoidetaan. Ikävä kyllä se näkyy tuki- ja liikuntaelinsairauksina, huonona yleiskuntona ja jopa II-tyypin diabeteksenä.
Siis keskustella saa, muttei kuitenkaan liian paljon! Ollaanpa jatkossa tarkempia!
Käymme rannalla missä käy paljon tai enimmäkseen ulkomaalaisia eli turisteja. Lapsien ruumiinrakenteeseen en kiinnitä huomiota sen enempää kuin tavallisestikaan, mutta en minä ole erottanut ulkomaalaisia suomalaisista lapsista tähän mennessä. Kaikki yhtälailla hoikan näköisiä olleet. Pikemminkin näyttänyt suomalaisten LASTEN (ei nuorten) osalta päinvastoin kuin kuvailet.
Oma poikamme on taaperoikäinen, alipainoinen ja silti pulleahko eli maha edessä sekä jalat pullakat. Mitä sitten?
nykyään ON lihavia lapsia enemmän kuin ennen.
Just näihin ketjuihin tulee aina niitä minäsitä- ja minunlapsettätä- kun pitäisi katsoa yleisemmin mutta eeeeeeeeeeeeeeei omaa napaa tuijotetaan jos tietokoneen näytöstä katseen irti saa.
minulla on kaksi lasta, toinen alipainoinen toinen +10 käyrällä ja kuulemma pullukka.
Se on normaalia mutta rannalla näkee todella paljon LIHAVIA lapsia jotka menee ihan omia käyriään. ja näkee siellä niitä LIHAVIA vanhempiakin
Suomi lihoo!
samalla
-lasten viikkorahan summa on noussut koko ajan
-koulujen tiloissa pidetään oppilaskunnan kioskeja ja virvoke- sekä karkkiautomaatteja
-kouluihin kuljetetaan tai mennään julkisilla, hyötyliikuntaa paikasta toiseen siirtymiseen on vähennetty
-ruokakulttuuri on muuttunut, vähäenergisten perusruokien syönti vähentynyt ja pastojen, nuudelien yms. kasvanut
-aikuisten suvaitsevaisuus lasten lihavuutta kohtaan on kasvanut, nähdään, että lapsella on oikeus olla lihava, eikä siihen puuttuminen ole sopivaa
onneksi kuitenkin, suomalaisnuorten tupakointi on vähenemään päin, sillä aikuisikää ajatellen liikapainoiset tupakoitsijat ovat muita suuremmassa riskissä sairastua jo varhain sekä tyypillisiin tupakkatauteihin että ylipainon aiheuttamiin tauteihin.
Miksi, kysyn vain hämmästellen, puolustetaan oikeutta sairauteen, eikä niin kuin yleensä, oikeutta terveyteen. Varsinkin kun on kyse lapsista.
Onko meillä aikuisilla niin heikko itsetunto, että lasten liikalihavuutta ei voida tunnistaa, myöntää ja hoitaa, koska joudumme ehkä tekemään joitain asioita toisin tai kenties rajoittamaan kaikkea sitä ravintotarjontaa mikä ympärillä vallitsee. Onko oman sokeuden huomaaminen niin kipeää, että lapset saavat mieluummin sairastaa kuin että minä myöntäisin tarpeen arvioida asenteitani uudestaan.?
on yhdellä rannalla yhdellä paikkakunnalla ollut, ei mitenkään voi tietää, miltä koko Suomi näyttää. Ja vielä kyetä vertaamaan sitä luotettavasti koko Suomeen jonain toisena ajankohtana.
Mieluummin keskustelua omista ja läheisten navoista kuin jotain mukatieteellistä yleistämistä ilman faktoja.
Vierailija:
nykyään ON lihavia lapsia enemmän kuin ennen.Just näihin ketjuihin tulee aina niitä minäsitä- ja minunlapsettätä- kun pitäisi katsoa yleisemmin mutta eeeeeeeeeeeeeeei omaa napaa tuijotetaan jos tietokoneen näytöstä katseen irti saa.
minulla on kaksi lasta, toinen alipainoinen toinen +10 käyrällä ja kuulemma pullukka.
Se on normaalia mutta rannalla näkee todella paljon LIHAVIA lapsia jotka menee ihan omia käyriään. ja näkee siellä niitä LIHAVIA vanhempiakin
Suomi lihoo!
Oma taaperoikäisesi kuulostaa normaalilta taaperolta - taaperollahan kuuluukin olla pullukka maha ja pulleat jalat.
Vierailija:
Käymme rannalla missä käy paljon tai enimmäkseen ulkomaalaisia eli turisteja. Lapsien ruumiinrakenteeseen en kiinnitä huomiota sen enempää kuin tavallisestikaan, mutta en minä ole erottanut ulkomaalaisia suomalaisista lapsista tähän mennessä. Kaikki yhtälailla hoikan näköisiä olleet. Pikemminkin näyttänyt suomalaisten LASTEN (ei nuorten) osalta päinvastoin kuin kuvailet.Oma poikamme on taaperoikäinen, alipainoinen ja silti pulleahko eli maha edessä sekä jalat pullakat. Mitä sitten?
uksellisen pyöreää tämä väestö muuhun Suomeen verrattuna - mitä kyllä hiukan epäilen.
Toisaalta jos minä vain omista ja esim. siskoni lapsista puhuisin, niin sanoisin että suomalaiset lapsen ovat yhtä hoikkia kuin ennenkin.
Mutta kun minun mielestäni omat lapseni ovat normaaleja lapsia, niin ihmeekseni olen huomannut että siellä uimarannoilla he ovat mieluummin poikkeuksellisen hoikkia. Yksi lapsistamme kyllä onkin laiha - liiankin laiha mielestäni mutta muut neljä ihan normaalin hoikkia ja sutjakoita. Taaperona tietysti kaikki ovat olleet lapsenpyöreitä.
Sitäpaitsi en kirjoittanut mitään mukatieteellistä yleistystä, vaan ihan vain omia havaintojani.
ap
Vierailija:
on yhdellä rannalla yhdellä paikkakunnalla ollut, ei mitenkään voi tietää, miltä koko Suomi näyttää. Ja vielä kyetä vertaamaan sitä luotettavasti koko Suomeen jonain toisena ajankohtana.Mieluummin keskustelua omista ja läheisten navoista kuin jotain mukatieteellistä yleistämistä ilman faktoja.
Vierailija:
Oma POIKANI on 145cm ja on 10v. Painaa 35kg ja on pituudessa +1käyrällä ja painossa 0 käyrällä. Et MITENKÄÄN ole voinut olla luokkasi lyhyimpiä 10 vuotiaana jos olet oikeasti ollut 150cm, tai sitten koko kylässä on ollut kromosomihirviö tauti ; )
Että pysytäänhän FAKTOISSA!
Ohhoh, onko poikani (9v) siis kromosomihäiriöinen, kun hän on yli 160 cm pitkä? Painoakin on liki 50 kg, skrode on muttei lihava.
Tämä on fakta.
Toivoisin, ettei aikuiset ihmiset nimittelisi kenenkään lapsia kromosomihäiriöiseksi.. tai jospa se kromosomi tai muu solu puuttuukin sieltä omista aivoista? ;)
Tein saman havainnon uintireissulamme. Lapsilla on mahamakkarat!!! Ja isot. Ja nuo lapset kävivät yhden tunnin aikana uimarannan kioskilla neljä kertaa ostamassa karkkia. Nykyisin lapsilla on enemmän taskurahaa käytössä ja jos kotona annetaan kaikki muu eli ei itse tarvitse säästää johonkin tiettyyn asiaan, niin rahat näyttävät menevän " makeaan" elämään. Hampurilaisketjuissa näkyy kanssa nuorten rahan käyttö ja mahan täyttö!
Missä nykyisin näkee pihalla koululaisia leikkimässä? Ei juuri missään. Sisällä istutaan pelaamassa pleikkaria ja mussuttamassa sipsiä tai vanhemmat kuljettavat autolla kaikenmaailman harkoissa, joissa on jonkinlaista liikuntaa, mutta jota ei voi missään nimessä verrata siihen, kuinka paljon lapset pihalla juoksevat ja touhuavat.
Liikunnan puute ja napostelu on lihottanut sekä suomalaiset aikuiset että lapset.
elintavatkin periytyvät. miten äiti voisikaan olla antamatta kakkua ja pullaa lapsilleen, jos syö sitä koko ajan itse? kai se nyt on tutkimuksillakin osoitettu, että suomi paisuu, niin lapset kuin aikuisetkin.
tai sen puute. Siinä missä lapsilaumat ennen viilettivät pitkin pihoja, lapset istuu nyt sisällä puuhaamassa mitä puuhaavat, ja niitä kuljetetaan autolla harrastuksiin, kouluun ja kavereille.