Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kesän katsellut lapsia uimarannalla ja järkytyksekseni todennut,

Vierailija
24.07.2006 |

että lapset ovat PÄÄSÄÄNTÖISESTI hiukan pyöreitä tai pullukoita. Se mielikuva mikä minulla on ollut lapsista (ehkä muistikuva omasta lapsuudesta) että lapset ovat pääsääntöisesti hoikkia, rimppakinttuja, ja joukkoon mahtuu joku pyöreämpi poikkeus, ei pidäkään enää ollenkaan paikkaansa. Ei siis taida olla turhaa huoli lasten lisääntyvästä ylipainoisuudesta. Ja aikuiset on tietysti samaa maata, todella paljon on nykyään lihavia ihmisiä. Näytetään ihan amerikkalaisilta.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut, kun kehityin aikaisin. Joku luokkakaveri muistaa vielä nytkin, että joo oli meidän luokalle se yksi (siis minä), jolle tuli karvat silloin, tissit tuolloin ja kuukautisetkin sillä oli...

Vierailija
22/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä yhtään lihava taapero, mutta itsekin olin ihan normaalipainoinen eikä se tuntunut kehitystä hidastavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen oikeasti huolissani. Omat lapseni ovat normaalipainoisia, ennemmin kuin pyöreyteen taipuvaisia. Sen sijaan sekä minulla että miehelläni on painonhallintaongelmia emmekä toivo niiden siirtyvän seuraavalle sukupolvelle.

Kun katsoo leikki-ikäisiä, niin huomaa kyllä, ettei ylipaino-ongelmakeskustelu ole turhaa.

Vierailija
24/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään 175 cm ja ikää 24v.

Liikalihavuus on tosiaan ongelma nykysuomessa, sitä tuskin kukaan voi kieltää. Ennemmin toivoisin lasten/nuorten, varsinkin kasvuiässä olevien, olevan hieman liian luikeroita (koska paino ei nouse aina samaa vauhtia kuin pituus) kuin pullukoita. Elintasosairaudet lisääntyvät huimaa vauhtia!

Vierailija
25/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut aikaisin kehittynyt, menkat 12v ja muodot samoihin aikoihin. Oli luokkani toinen jameitä tyttöjä oli 17 luokalla. ja olen vm- 74. Ja olin pullea lapsi vanhempani ostivat kotiin mässyjä ja epäterveellistä ruokaa, muuta ei ollut. yläasteella aloin käymään kaupassa ja tekemään perheen ruoat ja koko perhe laihtui. Nyt vanhempani ovat sairaalloisen lihavia kun vanhat tavat maistuvat. Omille lapsilleni olen mielestäni velkaa kunnon lapsuuden johon kuuluu oleellisesti terveellinen monipuolinen ruokavalio ja harrastemahdollisuudet ja ulkoilu.

Vierailija
26/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon ollut aina normaalipainoinen ja menkat alkoi vähän alta 11-vuotiaana ja rinnat alkoi kasvamaan 10-vuotiaana. Ja oon tehnyt saman huomion ku AP. Lisäksi nuoret tytöt pukeutuvat todella tiukkiin vaatteisiin. Ja läskit vaan pursuaa välistä... :(

Vierailija
27/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli " läski" ...

Vierailija
28/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiusattiin koulussa viidennellä (!!!) luokalla isotissiksi. Olin ainut joka oli kehittynyt. Ei kivaa ei...

Vierailija
29/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen monta hieman ylipainoista jotka ovat terveempiä, liikunnallisempia ja hyväkuntoisempia kuin laihat.

Maissa joissa pientä lihavuutta ei pidetä samanlaisena suruna ja syntinä kuin täällä on paljon onnellisemmat ihmiset. Tätäkin on monesti tutkittu. Kun eräälle Tyynenmeren saarelle saatiin televisio, alkoivat ihmiset huolestua painostaan ja laihduttaa ja vuoden kuluttua olivat sairaampia ja onnettomimpia kuin " lihavina" .

Vierailija
30/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on täysin totta, että nykyään yhä useampi lapsi on lihava. Siis tosissaan lihava ja ylipainoinen, heissä ei todella ole kyse lapsen pyöreydestä, joka tottakai on normaalia.

Kyllä minustakin on järkyttävää, kun 10-vuotiailla POJILLA on kauheat röllötissit ja vyötärönympärystä lähes samanverran kuin pituutta. Samaten tytöt ovat isotakamuksisia ja makkaroita röllyy vatsalla.

Minua järkyttää myös se, että nämä todella lihavat lapset eivät jaksa touhuta ja liikkua samallailla, kuin niormaalipainoiset toverinsa. Juoksuleikeissä yms. hyytyvät muutamassa minuutissa.

Itse en ole huolissani lihavien lasten ulkonäöllisistä vaan terveydellisistä seikoista. Se on selvä, että reilu ylipaino tuo mukanaan terveydellisiä ongelmia, jotka olisi voinut välttää terveellistä ruokavaliota ja liikuntaa ylläpitämällä.

Ketään syyttelemättä, mutta mistäpä ne ruokailu ja liikuntatottumukset muualta opitaan kuin kotoa?

PS. Vaikka lapsi olisikin rakenteeltaan roteva, kyllä ne läskit on syömällä hankittuja.

Vierailija
31/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat luonnostaan hieman pyöreitä mikä ei vielä tarkoita yhtään mitään sairautta tms. Ikävää että kaikki pitää pakottaa samaan muottiin! Määrätäänkö kohta että kaikilla pitää olla sama hiusmalli?

Sisarellani on 3 poikaa. Vanhin on nyt 19 ja normaalipainoinen, pienenä oli pullukka mutta harrasti kuitenkin liikuntaa. Ihan samalla tavalla liikkui kuin nuoremmatkin (nyt 13 ja 11) mutta oli silti pullukka. Silti pärjäsi mm. pitkän matkan juoksussa koulussa ja oli ihan parhaimpia. Eli mitä vikaa siitä mahtoi olla ettei ollutkaan lapsena ihan normaalipainoisen näköinen?

Vierailija
32/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aikaisin kehittymisellä ja epäterveellisten elämäntapojen aiheuttamalla lihavuudella ei kai ole mitään tekemistä keskenään??? Tuolla logiikalla kai 6-vuotiaalla tytölläkin voisi olla rinnat ja kuukautiset jos vain söisi tarpeeksi liikaa...

Vierailija
33/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksia tietenkin on.

Vierailija
34/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosien aikana lasten vyötärönympärys on suurentunut siinä missä aikuistenkin. Suomalaislapsista jo joka kymmenes on ylipainoinen. On epäselvää, miksi lasten ylipaino länsimaissa on yleistynyt. Syitä on monia. Lapset eivät enää liiku yhtä paljon kuin ennen, sillä ei-liikunnallisten harrastusten kuten tietokonepelien pelaaminen ja videoiden katsominen on yleistynyt. Sekin vaikuttaa, että ruuasta saadaan energiaa, jota ei kuluteta. Tähän saattaa vaikuttaa esimerkiksi se, että pakkauskoot ovat suurentuneet. Limsapullot olivat ennen 0,3 litraa kun ne nykyään ovat jo 0,5 litraa. Vielä lapsena ylipaino saattaa olla elämänlaatukysymys. Koulussa kiusataan ja vaatteita on vaikea löytää. Terveysongelmat ilmaantuvat vasta myöhemmin, sillä ylipainoisesta lapsesta kasvaa usein lihava aikuinen. Suuri elopaino altistaa muun muassa sydän- ja verisuonisairauksille, syövälle sekä aikuisiän diabetekselle. Terveyshaittoja ei tosin aina tarvitse odotella aikuisuuteen asti. Ylipainoisen lapsen kunto on huono ja nivelet joutuvat helposti rasitukselle. Myös ylipainoisten lasten verensokeri- sekä rasva-arvojen on havaittu olevan koholla. Aikaisemmin lasten keskuudessa tuntematon aikuisiän diabetes on yleistynyt länsimaissa ja myös Suomessa tiedetään jokunen 2-tyypin lapsidiabeetikko.

Vierailija
35/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin 12v kun mun menkat alkoi. ensimmäinen omanikäisten tyttöjen keskuudessa tuolloin. olin aina se luokan " lihava tyttö" vaikka nyt kuinka katson luokkakuvia en näe olleeni lihava, lähinnä hieman pyöreä. yläasteelle mennessä painoni oli 55kg, pituus 160cm. sieltä lähtiessä sitten olikin jo 102kg ja nykypäivänä lähes 140kg. kyllä minä näen sen ihan selvästi, että omat lapseni ovat lihavia, ihan turha tuota on kaunistella. poikani menee seiskalle ja on nyt jo 162cm ja 68kg. lihavuus on ongelma, ilmeisesti lihomme itse niin ettemme näe sitä omissa lapsissamme.

Vierailija
36/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen lapset pääsääntöisesti saavat valita kaupasta haluamaan herkun, ja yllättäen valitsevat isoimmat karkkipussit tai sipsi pussit ja limsat tulee itsestään selvästi

ennen oli tyypillistä se, että perheen lapsille ostettiin karkkipussi viikonlopuksi, jonka lapset keskenään jakoivat ja nekin olivat pienempiä kuin nykyiset

Kyllä ylimääräisen energian saanti lapsuus ja nuoruusiässä on selvästi kasvanut.

Vierailija
37/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itsekin olemme lihavia, emme näe sitä että lapsemme ovat ylipainoisia.

Vierailija
38/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut omista lapsistani (5 kpl) että pojat ovat jo hyvin pienenä olleet takaapäin katsottuna " miehenmallisia" (selkä V:n mallinen) ja tytöt taas takaa katsottuna " naisenmallisisa" , eli hento lantion kaari erottuu selvästi jne. Eikä ole kyse mistään aikaisin kehittyneistä.

Vierailija
39/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se, että lapset ovat selvästi keskimääräistä pyöreämpiä kuin vaikkaoa 15 v sitten, tarkoittaa myös sitä, että todella lihavia on enemmän. Siinä missä ennen ne pullukat olivat poikkeus, alkavat nykyään rimppakintut olla poikeus. Jotain on muuttunut, enkä usko että se on geeneissä periytyvä ruumiinrakenne.

Vierailija
40/54 |
24.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

perheen lapset pääsääntöisesti saavat valita kaupasta haluamaan herkun, ja yllättäen valitsevat isoimmat karkkipussit tai sipsi pussit ja limsat tulee itsestään selvästi

ennen oli tyypillistä se, että perheen lapsille ostettiin karkkipussi viikonlopuksi, jonka lapset keskenään jakoivat ja nekin olivat pienempiä kuin nykyiset

Kyllä ylimääräisen energian saanti lapsuus ja nuoruusiässä on selvästi kasvanut.

Minulla on kolme lasta ja olen ollut 10 vuotta kaupassa töissä. Ystävilläni on kaikilla lapsia, 0-18-vuotiaita. Ja minä kyllä väitän aivan päinvastaista kuin sinä.

Edelleen suurin osa perheistä noudattaa ihan normaalia ruokavaliota, on karkkipäivät sun muut erikseen. Tottakai on aina näitä " herkut kuuluu joka päivään" perheitä, mutta ei nyt kuitenkaan suurimmalla osalla perheitä.

Ja teistä tosi moni unohtaa yhden toisen tärkeän asian: liikunnan.

Kouluissa liikuntatunteja on vähennetty, koulumatkat tehdään usein autossa/bussilla, ym. Lasten liikuntaharrastukse ovat vähentyneet, tilalla on tietokone ja pleikkarit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän