Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karppiruoka vs. perusterveellinen

Vierailija
26.01.2014 |

Siinä se otsikossa tuli. Kumpaa kannatat? Miksi? Ja laihduttamisesta kyse. Mitä mieltä esim välimeren dietistä jolla todettu monia sairauksia hillitseviä vaikutuksia?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:50"]

asun välimeren maassa, joten ruokavaliokin on sen mukainen. Täällä harva harrastaa diettejä, sillä ruokavalionhan pitäisi olla luonnostaan selvä ihmiselle! Kyllä mua ihmetyttää aina kun ystävät Suomessa karppaavat yms ja ihmettelevät miten voin olla hoikka vaikka syön pastaa! Miten sitten me syömme täällä? Rasvoista 95% on oliiviöljyä. Jos laittaisin leipään voita niin hassunahan sitä pidettäisiin. Leipiä ei syödä muuta kuin esim liha ruuan kanssa. Pääsääntöisesti yksi pasta-ateria ja illalla lihaa/kalaa kasvisten kanssa . Karkkeja yms ei harrasteta, ehkä myös siksi kuin aamupala on suklaa voisarvi! Siihen minä en kykene, vaan minulla on omat puurovarastot.

[/quote]

Suomessahan sitä leipää puputetaan hirveitä määriä. Pasta-annoksetkin taitaa olla vähän eri luokkaa kuin siellä.

Vierailija
42/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppasin joulun ajan ja ruokavalioni koostuin lähinnä sian lihasta. Lihoin 5kg. Nyt olen sulatellut niitä pois virallisterveellisellä ruokavaliolla, ja juuri tänään vaaka näytti samaa kuin ennen tuota karppauskokeilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muka väitetään, että karppaaja ei saa syödä marjoja tai kasviksia ???

Atkinsissakin, jossa hiilariraja on n.20g/pvä mainitaan salaattivihannekset (lehtisalaatti, jäävuorisalaatti jne., endiivit, sikurit, fenkolit, kurkku, retiisit, selleri jne.), salaattiyrtit ja sienet. muut vihannekset ja marjat. Oleellista on sen kasvin sisältämä hh, mitä pienempi hh, sitä enemmän sitä saa syödä.

Eli lounaaksi voi hyvin valita ruokaisan salaatin. Kukkakaalimuusia tai höyrytettyjä, keitettyjä tai paistettuja kasviksia liharuoan lisukkeena. Vihannes-lihawokkia tai vaikka kaalilaatikkoa puolukoilla.

Kyllä minun 20g hh/vrk induktiovaiheeseen mahtui yllättävän paljon kasvista ja marjoja.

Turha väittää ruokavaliota vahingolliseksi, jos ei itse osaa koostaa sitä oikein!

Vierailija
44/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:07"]

Kannatan ehdottomasti terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.

Erehdyin kokeilemaan karppausta pari kuukautta. Vahinkoja korjattiin lähes puoli vuotta. Ei enää ikinä noita yksipuolisia ruokavalioita mulle!

[/quote]

Karppaus on monipuolinen ruokavalio. Jos siitä saa yksipuolisen niin silloin ei taida vhh olla täysin hallussa. Kannattaa ottaa selvää, mitä syödään ja miksi.

[/quote]Mikään ruokavalio ei monipuolistu ruoka-aineta rajoittamalla, sen nyt vaan on fakta. Jos ei voi ottaa jotain ruokaa siksi että siinä on hiilareita, niin se johtaa väkisin aterioiden yksipuolistumiseen, varsinkin niissä tialnteissa kun ei voi täysin oman pään mukaan valikoida mitä syö.

[/quote]

Syötkö itse ihan kaikkia ruokia? Tuskin.

Vierailija
45/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:55"]

Karppasin joulun ajan ja ruokavalioni koostuin lähinnä sian lihasta. Lihoin 5kg. Nyt olen sulatellut niitä pois virallisterveellisellä ruokavaliolla, ja juuri tänään vaaka näytti samaa kuin ennen tuota karppauskokeilua.

[/quote]

Eli et karpannut vaan puskit elimistöösi pelkkää lihaa. Liha jämähti elimistöösi mätänemään, kun et mistään saanut kuitua sitä ajamaan eteenpäin.

Vierailija
46/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No olet sitten vetänyt sitä kinkkua kymmeniä kiloja, koska lihoakseen kilon, ihmisen pitää saada 7000 kaloria. Viiden kilon lihomiseen tarvitset 35000 ylimääräistä kaloria normikulutuksen päälle. Lihominen ei taida olla tällä hetkellä ainoa ongelmasi :)

Vierailija
47/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä välimerellisestä ruokavaliosta, että kerma ei kuulu siihen. Kun taas Suomessa tonnikalapastakin pilataan kermalla, sekä carbonara.. Toisaalta Suomen ilmasto on haastava..

Vierailija
48/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppaajia tai ketään muutakaan on turha haukkua, jos oma ruokavalio on karkkia, pullaa ja sipsejä. Mikä tahansa on terveellisempää kuin tuo tavallisin suomalainen ruokavalio.

Vierailija
49/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:56"]

Atkinsissakin, jossa hiilariraja on n.20g/pvä mainitaan salaattivihannekset (lehtisalaatti, jäävuorisalaatti jne., endiivit, sikurit, fenkolit, kurkku, retiisit, selleri jne.), salaattiyrtit ja sienet. muut vihannekset ja marjat. Oleellista on sen kasvin sisältämä hh, mitä pienempi hh, sitä enemmän sitä saa syödä.

Eli lounaaksi voi hyvin valita ruokaisan salaatin. Kukkakaalimuusia tai höyrytettyjä, keitettyjä tai paistettuja kasviksia liharuoan lisukkeena. Vihannes-lihawokkia tai vaikka kaalilaatikkoa puolukoilla.

Kyllä minun 20g hh/vrk induktiovaiheeseen mahtui yllättävän paljon kasvista ja marjoja.

Turha väittää ruokavaliota vahingolliseksi, jos ei itse osaa koostaa sitä oikein!

[/quote]Yksi iso appelsiini sisältää noin 20g hiilareita... kovin menee syömiset yksipuoliseksi, jos tuollaisia rajoja alkaa noudattamaan.

Itse olen todennut että kovemman treenamisen yhteydessä hiilareita pitäisi saada yli 200g päivässä jotta tossu liikkuu kunnolla.

Vähemmällä treenaamisella on aika helppo pitää hiilarit alle 150g päivä.

Vierailija
50/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:57"]

Syötkö itse ihan kaikkia ruokia? Tuskin.

[/quote]No en syö, siis samana päivänä. Mutta ei ole mitään ruoka-ainetta jonka olisin "ideologisesti" sulkenut pois ruokavaliostani. Vältän jossain määrin sokerin syömistä, koska sitä elimistö ei tarvi, vaan hiilarit saa paremmista lähteistä ja tiedän että alkoholia en tarvi yhtään, mutta käytän sitäkin.

ed.

Vierailija
51/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:03"]

[/quote]Yksi iso appelsiini sisältää noin 20g hiilareita... kovin menee syömiset yksipuoliseksi, jos tuollaisia rajoja alkaa noudattamaan.

Itse olen todennut että kovemman treenamisen yhteydessä hiilareita pitäisi saada yli 200g päivässä jotta tossu liikkuu kunnolla.

[/quote]

Appelsiini on hedelmä ja hedelmissä on paljon sokeria.

Marjoja ja kasviksia karpit sen sijaan syövät runsaasti. Niistä saa vitamiinejakin paremmin kuin hedelmistä.

Ja valinnanvaraa on.

Vierailija
52/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän perheen ruoka monipuolistui karppiintumisen myötä.

Ennen ruoka-annos koostui: peruna tai makaroni, jokin liha-/lintu-/kalaruoka, salaatti.

Nykyään koostuu: jokin lämmin kasvisviritys (wokki, uunijuurekset, gratiini, juuressose, höyrytetyt kasvikset, kasvispyttipannu, täytetty kesäkurpitsa tai paprika, kesäkurpitsasta leikatut nauhat paistettu oliiviöljyssä tms. vain mielikuvits rajana), jokin liha-/lintu-/kala-/muna-/sisäelinruoka, salaatti.

Ennen tuli lounas kuitattua voileivällä. Nykyään salaattia, jotain proteiinia ja öljyä kastikkeena.

Iltapalalla ennen tuli maiskuteltua maustettua viiliä tai jugurttia, nykyään jos iltapalaa syön se on partaäijäjugurttia ja marjoja.

Toki näitä kasvisvirityksiä olisi voinut laittaa silloin hiilarisyöppönäkin, mutta sitten ei olisi mahtunut mahaan enää sitä pastaa, leipää tai perunaa.

Vierailija
53/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni karppiruoka on perusterveellinen. 

Vierailija
54/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:00"]

[/quote]

No olet sitten vetänyt sitä kinkkua kymmeniä kiloja, koska lihoakseen kilon, ihmisen pitää saada 7000 kaloria. Viiden kilon lihomiseen tarvitset 35000 ylimääräistä kaloria normikulutuksen päälle. Lihominen ei taida olla tällä hetkellä ainoa ongelmasi :)

[/quote]Kinkun lähtöpaino oli 12,5kg, en punninnut kypsän lihan painoa. Toki sitä söivät perheessä muutkin. Menihän siinä kyljessä myös melkoinen määrä muita leikkeleitä ja lohta, sekä tietysti karppaajille niin mieluisia rasvoja. Kai siitä osa oli suolaisen ruuan aiheuttamaan turvotusta, eikä kaikki viisi kiloa olleet elimistöön kertynyttä rasvaa.

t. Joulun karpannut.

Vierailija
55/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:10"]

[/quote]

Marjoja ja kasviksia karpit sen sijaan syövät runsaasti. Niistä saa vitamiinejakin paremmin kuin hedelmistä.

Ja valinnanvaraa on.

[/quote]Ja karppaaja "monipuolistaa" ruokavaliotaan olemalla syömättä hedelmiä?

Mansikoissa ja appelsiinissa on liki saman verran hiilareita.

Vierailija
56/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:40"]

Ennen ruoka-annos koostui: peruna tai makaroni, jokin liha-/lintu-/kalaruoka, salaatti.

Nykyään koostuu: jokin lämmin kasvisviritys (wokki, uunijuurekset, gratiini, juuressose, höyrytetyt kasvikset, kasvispyttipannu, täytetty kesäkurpitsa tai paprika, kesäkurpitsasta leikatut nauhat paistettu oliiviöljyssä tms. vain mielikuvits rajana), jokin liha-/lintu-/kala-/muna-/sisäelinruoka, salaatti.

Ennen tuli lounas kuitattua voileivällä. Nykyään salaattia, jotain proteiinia ja öljyä kastikkeena.

Iltapalalla ennen tuli maiskuteltua maustettua viiliä tai jugurttia, nykyään jos iltapalaa syön se on partaäijäjugurttia ja marjoja.

Toki näitä kasvisvirityksiä olisi voinut laittaa silloin hiilarisyöppönäkin, mutta sitten ei olisi mahtunut mahaan enää sitä pastaa, leipää tai perunaa.

[/quote]Millä tahansa ruokavaliolla vanha monipuolistuu, jos se vanha on tarpeeksi ketuillaan.

Väitän että ei saavuteta mitään hyvää jos siirrytään virallisterveellisestä karppaamiseen.

Vierailija
57/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

100g appelsiinissa on hiilareita 9g, mansikoissa 8g ja puolukoissa 7g. Aika pieniä eroja, onko oikeasti järkevää vältellä hedelmiä?

Vierailija
58/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:40"]

[/quote]Millä tahansa ruokavaliolla vanha monipuolistuu, jos se vanha on tarpeeksi ketuillaan.

Väitän että ei saavuteta mitään hyvää jos siirrytään virallisterveellisestä karppaamiseen.

[/quote]

Ja minä väitän, että kun jätin virallisterveellisen viljan, sokerin, rypsiöljyn ja margariinin pois ja lisäsin ravintooni kovia rasvoja ja niitä kolesterolimunia parannuin erinäisistä vaivoista. Ruokavalioon jäi myös tilaa lisätä kasvisten käyttöä.

Vierailija
59/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 12:10"]

[/quote]

Ja valinnanvaraa on.

[/quote]Ja karppaaja "monipuolistaa" ruokavaliotaan olemalla syömättä hedelmiä?

Mansikoissa ja appelsiinissa on liki saman verran hiilareita.

[/quote]

Mutta vadelmissa huomattavasti vähemmän kuin mansikoissa ja appelsiinissa. Vihreissä vihanneksissa myös vähän. Usko tai älä, mutta 500g kasvista voi saada mahtumaan 20g hh/vrk annokseen, ja vieläpä erittäin monipuolisesti.

Vierailija
60/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön varmaan virallisten suositusten ja vhh:n välimaastossa. Suosin ruokavaliossamme paljon kasviksia, kalaa ja täysjyvätuotteita. Koska perheessä on urheilija, syömme usein myös pastaa, mutta aina runsaskuituista ja itse syön sitä vain pieniä annoksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi