Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karppiruoka vs. perusterveellinen

Vierailija
26.01.2014 |

Siinä se otsikossa tuli. Kumpaa kannatat? Miksi? Ja laihduttamisesta kyse. Mitä mieltä esim välimeren dietistä jolla todettu monia sairauksia hillitseviä vaikutuksia?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 lisää: 5 ml kalaöljyä päivässä.

Vierailija
22/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan ehdottomasti terveellistä ja monipuolista ruokavaliota.

Erehdyin kokeilemaan karppausta pari kuukautta. Vahinkoja korjattiin lähes puoli vuotta. Ei enää ikinä noita yksipuolisia ruokavalioita mulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#5 vastaa, että olen ollut (siis koko perhe) vhh:lla vuodesta 2010. Olen laihtunut koko prosessin aikana 20kg ja lihonut hitaasti viisi kiloa takaisin. Lihomisen syynä pidän kenkkuilevaa kilpirauhasta ja tällä hetkellä hukassa olevaa hoitotasapainoa. Olen normaalipainoinen ja sellaisena aion pysyäkin, se on teoriassa helppoa kun vaan säätää hiilarimääriä tarpeen mukaan (kilppariongelmaisena ei kyllä kuitenkaan niin kovin helppoa).

Olen kokeillut ketokarppausta ja sillä laihtunutkin nopeasti paljon, mutta nyt siis olemme koko perhe rentokarppeja, emme laske hiilareita, vaan karppauksemme perustuu siis tiettyjen hiilarilähteiden käyttämättömyyteen ja runsasrasvaisten tuotteiden suosimiseen. Viljatonta me noudatamme siksi, että miehellä ja perheen nuorimmalla on keliakia. Minulla gluteeniviljat aiheuttavat niveltulehdusta ja vatsan turvotusta. Esikoisella (teini) iho kukkii runsaasta gluteeniviljan syönnistä, joten hänkin on "esteettisistä" syistä kieltäytynyt syömästä viljaa. Perheessä on vain yksi, joka voisi periaatteessa viljaa syödä, mutta emme häntä varten hanki talouteemme viljatuotteita, hän voi syödä niitä koulussa, mummolassa tai kavereiden luona kyläillessä.

Lapset tietysti joutuvat koulussa syömään sitä, mitä siellä ruuaksi tarjotaan, mutta olen kannustanut syömään reilusti salaattia ja ottamaan ruokajuomaksi vaikka piimää tai vettä, jos ei ole muuta kuin rasvatonta maitoa tarjolla.

Perinteisistä hiilarilähteistä meillä syödään silloin tällöin perunaa, mutta kukaan ei sitä varsinaisesti lautaselleen kaipaa.

Vhh:sta muuten samanlaisia kokemuksia kuin vastaajalla #14. Tämä on ainoa oikea tapa syödä! :)

Vierailija
24/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

#16 harrastin pari vuotta sitten enemmän liikuntaa eikä se ollut mikään ongelma vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.

Tottakai keholla kestää aikaa muuttua rasvapolttoiseksi mutta suurimmalla osalla ei ole mitään ongelmia enää kun on ollut vähähiilihydraattisella ruokavaliolla pidempään kuin muutaman viikon.

Suosittelen ottamaan tietoa tästä liikunta + karppaus asiasta, monet pystyy vielä parempiin liikuntasuorituksiin vaihdettuaan vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.

Itse en kuitenkaan ole liikunnan alan ammattilainen tai sitä pahemmin enää harrasta.

Vierailija
25/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niillä ole paljoakaan eroa.

Vierailija
26/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:09"]Eipä niillä ole paljoakaan eroa.

[/quote]

Totta, jos harrastaa sitä nk. hyväkarppia.

Suomalaiset ja ruotsalaiset sen sijaan ovat keksineet oman karppauksen, jossa voi syödään suoraan paketista ja pekonitkin keitetään öljyssä eikä mitään tuorettakaan saa syödä, kun niissä on niitä kauhistuttavia hiilareita ja sokeria xD

Tämä kyllä näkyy myös näiden karppaajien ulkonäössä. Lihaksia ei ole eikä siis myöskään jaksamista tehdä mitään, hiukset roikkuu elottomina ja naama on harmaa. Mutta kun on laiha, ni nuo asiat on sivuseikkoja xD

Vierailija
27/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

# 19 vielä miettii tuota virallisterveellisen proteiinin määrää, joka on 20 % kokonaisenergian saannista. Jos kalorit olisi esim. 2200 päivässä, niin se tarkoittaisi 110 g proteiinia päivässä, mikä minulla olisi 1,5 g/painokilo. Se on siinä ja siinä riittäisikö...hieman enemmän siis voisi olla proteiinia ruokavaliossa kuin perusterveellinen suosittaa. Tuolla kyllä sanotaan, että " energiansaannin vähetes

-

sä (< 8 MJ/vrk = 1910,77 kcal) proteiinien osuuden tulisi vastaavasti nousta" eli kiinnitetään proteiinin saantiin laihduttaessa! Hyvä!

Vierailija
28/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:07"]

Erehdyin kokeilemaan karppausta pari kuukautta. Vahinkoja korjattiin lähes puoli vuotta. Ei enää ikinä noita yksipuolisia ruokavalioita mulle!

[/quote]

Karppaus on monipuolinen ruokavalio. Jos siitä saa yksipuolisen niin silloin ei taida vhh olla täysin hallussa. Kannattaa ottaa selvää, mitä syödään ja miksi.

Vierailija
29/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karppauksen aloitin heti joulun jälkeen, että vielä aika uutta mulle. Paino on tippunut nyt 3 kg, liikuntaa harrastan entiseen malliin: joka päivä tunnin verran, josta kaksi kertaa jumppaa, kaksi kuntosaliharjoittelua, loput sauvakävelyä, joogaa ja uintia +  vesijuoksua. Olo on kyllä tosi hyvä ja kevyt, mahapömppä alkanut selvästi pienentyä ja housut ei enää purista vyötäröltä. Illalla pääsen helposti uneen (toisin kuin ennen), mutta toisesta päästä herään aiemmin, mutta toisaalta ei mua kyllä nukuta. Ja näin nukun kuitenkin vähän enemmän kuin ennen. Tän enempää en osaa vielä sanoa, mutta hyvältä tämä alku tunuu, nyt olen päässyt viime päivinä jo eroon sokerihimosta eikä tee leipääkään enää mieli. Niin joo ja närästys multa on loppunut, se kun vaivas mua vuosia. Painan siis nyt 66 kg ja oon 169 cm.

Vierailija
30/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:07"]

[/quote]

Karppaus on monipuolinen ruokavalio. Jos siitä saa yksipuolisen niin silloin ei taida vhh olla täysin hallussa. Kannattaa ottaa selvää, mitä syödään ja miksi.

[/quote]

L

Lueskelin netistä karppi-juttuja ja sitten Heikkilää vaikka sehän eikyllä varsinaisesti karppia suosittelekaan.

Yksipuolista on, kun ei saa syödä esim. marjoja eikä hiilareita.

Kaikille ei sovi kaikki, mulla tuo sotki kropan todella pahasti ja lisäksi kuntosalilla ei jaksanut käydä, kun ei ollut virtaa tehdä mitään.

Vierailija
31/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:07"]

[/quote]

[/quote]

L

Lueskelin netistä karppi-juttuja ja sitten Heikkilää vaikka sehän eikyllä varsinaisesti karppia suosittelekaan.

Yksipuolista on, kun ei saa syödä esim. marjoja eikä hiilareita.

Kaikille ei sovi kaikki, mulla tuo sotki kropan todella pahasti ja lisäksi kuntosalilla ei jaksanut käydä, kun ei ollut virtaa tehdä mitään.

[/quote]

Tottakai saa ja nimenomaan pitää syödä marjoja! Eikä karppaus ole hiilariton vaan vähähiilihydraattinen. Hiilarit tulevat kasviksista ja marjoista, joita syödään paljon. Maitotuotteissakin on hiilareita.

Vierailija
32/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

32:lle.

Mä törmäsin jopa karppaajakavereissani siihen ettei saanut syödä marjoja :-o

Eikä kasviksia.

Munaa, rahkaa, lihaa ja sitä rasvaa. Sitä tungettiin joka paikkaan.

Vähähiilarista noudatan kyllä, mutta en mitenkään fanaattisesti, valkoisen hötön vaan olen pyrkinyt jättämään pois. Niin ja sen ylettömän voin vetämisen.

-Se, joka kokeili karppia-

Vierailija
33/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että ku pääsisn alkuun tuossa karppauksessa. Olen jo yrittänyt muuttaa ruokavaliotani parempaan suuntaan, eli hylännyt einekset, lisännyt kasviksia, jättänyt sokerin ihan minimiin. Vaihdoin margariinin voihin, rasvattoman piimän ab-piimään, rypsiöljyn vaihdoin kookosöljyyn ja oliiviöljyyn. Lisäsin kalaa, opettelin syömään avokadoja, jätin leikkeleet pois kokonaan ja vaihdoin vähärasvaisen juuston rasvaisempaan. Leivänsyööntiä vähensin pariin palaan päivässä, riisi ja peruna-annokset puolitin ja korvasin kukkakaalilla, parsakaalilla yms. Isompaa muutosta kaipaisin, ei tällä ole paljon merkitystä ollut, ehkä turvotusta on vähemmän. Pullaa tekee mieli jatkuvasti. Mitä pitäs tehdä että pääsisin alkuun terveelliseen ruokavalioon?? Liikuntaaki sais varmasti harrastaa enempi. Nyt käyn sauvakävelyllä pari kertaa viikossa, poljen kuntopyörää ehkä kerran viikossa ja käyn pelaamassa lentopalloa kerran viikossa. Ylipainoo ei ole, mutta bmi n. 25 eli ylärajalla.

Vierailija
34/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilihydraattinen, ei fanaattinen ruokavalio. Neljä vuotta tuli juuri täyteen. Olen aina ollut normaalipainoinen,eli en laihduta mutta tiedän tässä iässä lihovani, jos söisin hiilareita. Ne nimittäin aiheuttavat kestämätöntä nälkää minulla. Syön joskus pullan tai ruisleipää (kun itse leivon) ja sen jälkeen voisin syödä viljaa ja sokeria ähkyyn asti. 

Myös mieheni syö samoin. Voin todella hyvin, en sairasta koskaan, nukun loistavasti, olen pirteä, vaikka käyn töissä, opiskelen ja harrastan. Seksielämä on loistavaa, vaikka ennen en olisi millään jaksanut. :) Mies on siis sama. Ilmavaivat katosivat muutamassa päivässä, samoin ihottumat. Masentuneisuuteen taipuvaisuuteni katosi viikossa. Kaikki nuo vaivat palaavat, jos syön viljaa tai sokeria.

Syön siis kaikkea paitsi sokeria ja viljaa tosi vähän. En sokeria edes kaipaa, leipää leivon vaihtoehtotarvikkeista (pofiber, erilaiset vähähiilariset jauhot). Pizzaa, lettuja, marjoja, vähän omenaa, kaikkia vihanneksia ja kasviksia, juustoja, munia (omat kanat), kalaa, lihaa (aika vähän, koska en ole koskaan pitänyt lihasta), manteleita, pähkinöitä, tummaa, yli 70 % suklaata eli kaikkea muuta kuin tärkkelystä. Uusia perunoita syön kesällä, riisipuuroa silloin tällöin. Töissä pieniä määriä hiilariruokiakin, koska olen suurtalousemäntä ja minun on pakko maistaa ruokaa ja kehitellä reseptejä.

Otan rennosti ja nautin elämästä. :)

Vierailija
35/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin koostetulla karppiruokavaliolla on sairauksia hillitseviä vaikutuksia.

Vierailija
36/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:36"]

32:lle.

Mä törmäsin jopa karppaajakavereissani siihen ettei saanut syödä marjoja :-o

Eikä kasviksia.

Munaa, rahkaa, lihaa ja sitä rasvaa. Sitä tungettiin joka paikkaan.

Vähähiilarista noudatan kyllä, mutta en mitenkään fanaattisesti, valkoisen hötön vaan olen pyrkinyt jättämään pois. Niin ja sen ylettömän voin vetämisen.

-Se, joka kokeili karppia-

[/quote]

Sun kaverit ei ole sitten ymmärtäneet vhh-ruokavaliota.

Vierailija
37/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:42"]

Hyvin koostetulla karppiruokavaliolla on sairauksia hillitseviä vaikutuksia.

[/quote]

Millä tahansa "hyvin koostetulla" ruokavaliolla on hyviä vaikutuksia. Esimerkiksi laktovegetaarisella, joka on oma lajini.

Vierailija
38/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 10:27"]

Karppausta on niin monenlaista. On ihan fiksua pidättymistä pullavehnän ja valkoisen riisin käyttämisestä. Toisessa ääripäässä on kiilusilmäistä  fanaattisuutta, johon kuuluu suunnilleen jääkarhun ruokavalio + varttikilo ihraa ja voita päivässä. Oma dieettini on hyvin lähellä ensin mainitsemaani, vaikka toki joskus syön myös pastaa ja riisiä kohtuumääriä. Nauttiminen nimittäin edistää terveyttä.

[/quote]Se on kyllä ihan virallisterveellistä ruokavaliota että jätetään vähäkuituiset leivät ja sokerit syömättä, eikä mitään karppaamista. Karppaaja vieroksuu myös runsaskuituisia viljatuotteita.

Vierailija
39/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun välimeren maassa, joten ruokavaliokin on sen mukainen. Täällä harva harrastaa diettejä, sillä ruokavalionhan pitäisi olla luonnostaan selvä ihmiselle! Kyllä mua ihmetyttää aina kun ystävät Suomessa karppaavat yms ja ihmettelevät miten voin olla hoikka vaikka syön pastaa! Miten sitten me syömme täällä? Rasvoista 95% on oliiviöljyä. Jos laittaisin leipään voita niin hassunahan sitä pidettäisiin. Leipiä ei syödä muuta kuin esim liha ruuan kanssa. Pääsääntöisesti yksi pasta-ateria ja illalla lihaa/kalaa kasvisten kanssa . Karkkeja yms ei harrasteta, ehkä myös siksi kuin aamupala on suklaa voisarvi! Siihen minä en kykene, vaan minulla on omat puurovarastot.

Vierailija
40/80 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 11:07"]

[/quote]

[/quote]Mikään ruokavalio ei monipuolistu ruoka-aineta rajoittamalla, sen nyt vaan on fakta. Jos ei voi ottaa jotain ruokaa siksi että siinä on hiilareita, niin se johtaa väkisin aterioiden yksipuolistumiseen, varsinkin niissä tialnteissa kun ei voi täysin oman pään mukaan valikoida mitä syö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi