Lihapullista kysymys
Teen yleensä 400-500 grammasta jauhelihaa pikaisesti pari pellillistä lihapullia joko uunissa tai pannulla paistaen. Laitan yleensä yhden sipulikeittopussin, kermaviiliä, munan ja mausteita. Nyt minulla on 800g jauhelihaa. Laittaisitteko kaksi sipulikeittopussia? Inhoan lihapullia vailla makua, joten ajattelin varmuuden vuoksi kahta....
Kommentit (30)
Mikä vitun pelli??? Uunot! Se on uunipelti, yksi pelti, pellillinen.
Doh...
Minkä ikäisen mummot tekivät pussikeittolihapullia (vai olivatko ne pultia? en oo ihan varma)? Eikös se resepti "keksitty" vasta 80-luvulla?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 16:07"]
Minkä ikäisen mummot tekivät pussikeittolihapullia (vai olivatko ne pultia? en oo ihan varma)? Eikös se resepti "keksitty" vasta 80-luvulla?
[/quote]
Täällä on 80- ja 90-luvulla syntyneitä, joiden mummot ovat taatusti ehtineet pussikeittopullia pyörittelemään heille.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 16:07"]
[/quote]
no meinaatko siis, että minkään ikäiset mummot ei koskaan, ikinä voisi oppia uusia reseptejä? Mun mummo oli 80-luvulla kuusikymppinen. Teki lihapullat sipulikeittoaineksista, mutta tuskin teki niin 60-luvulla. :)
Teettekö te lihapullat yleensä aina jollain määrätyllä reseptillä? Vai vaihteletteko aineita ja mausteita?
Mulla tuppaa tuleen aina vähän erilaisia riippuen mitä aineita laitan taikinaan.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 16:43"]Teettekö te lihapullat yleensä aina jollain määrätyllä reseptillä? Vai vaihteletteko aineita ja mausteita?
Mulla tuppaa tuleen aina vähän erilaisia riippuen mitä aineita laitan taikinaan.
[/quote]
Mulla on aina perusaineet pohjana, eli jauheliha, kananmuna, sipuli, pippuri, suola. Vaihdellen laitan sitten esim. chiliä tai aurajuustoa ja fiiliksen mukaan korppu- tai vehnäjauhoja. Paistan valurautapannulla voissa.
Kokeilin kerran sipulikeittoseosta, ei tullut niin hyviä.
12 vastaa 28:lle:
Mun peruslihapullakaava on peräisin Tina Nordströmiltä, sen olen havainnut herkulliseksi. Joskus vaihdan reseptissä olevan munamaidon vissyyn ja lisään kananmunan/keltuaisen suoraan massaan. Nesteessä liotan siivun, pari eilistä vaaleaa leipää. Pullista tulee maukkaita ja pehmeitä ja pari anjovisfilettä syventää makua hienosti. Pullat siis eivät maistu anjovikselta! :) Silputun sipulin tai purjon voi kuullottaa halutessaan tai laittaa raakana massaan. Ohje löytyy varmasti netistä.
Joskus teen myös Tinan periaatteiden mukaan italialaisia pullia, joissa ei ole side- tai jatkoaineita ollenkaan. Massa maustetaan parmesaanilla, rakuunalla ja raastetulla sitruunankuorella. Maistuvat sellaisenaan, ovat hyviä myös ruskistettuina pannulla ja kypsennettyinä tomaattikastikkeessa.
Noita sipulikeittojauhe-kermaviili-pullia (joissa joskus on myös kaupan korppujauhoja säilöntäaineineen) olen kyllä syönyt, mutta en koskaan ole kokenut tarvetta tehdä niitä.
Libanonilaiset kibbeh-pullat ovat myös hyviä: lampaan tai naudan jauhelihaa, sipulia, pinjansiemeniä, mausteita. Netissä on n. 1500 ohjetta :)
mä laitan siihnen 750g pakettiin kaksi pussia sipulikeittoa, lisäksi laitan tomaattipyrettä hiukan sokeria.
Kun lihamäärä kaksinkertaistuu, kaksinkertaistuvat myös muiden aineiden määrät.
Tämä on perussääntö, mutta tässä tapauksessa laittaisin toisen sipulikeittopussin sijasta muita mausteita.