Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihapullista kysymys

Vierailija
26.01.2014 |

Teen yleensä 400-500 grammasta jauhelihaa pikaisesti pari pellillistä lihapullia joko uunissa tai pannulla paistaen. Laitan yleensä yhden sipulikeittopussin, kermaviiliä, munan ja mausteita. Nyt minulla on 800g jauhelihaa. Laittaisitteko kaksi sipulikeittopussia? Inhoan lihapullia vailla makua, joten ajattelin varmuuden vuoksi kahta....

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin lisäät samassa suhteessa lisukkeitasi. Tuplamäärä kaikkea mitä olet yleensäkin laittanut.

Vierailija
2/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinullakin ongelma, voi luoja missä aivot

....tuut tuut tuut....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä yksi pussi riittää!!

Vierailija
4/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmonen edustaa taas tämän palstan älymystöä. hoh hoijaa. Suurin osa aloituksista täällä on ns. turhia, ei mitään maailmanlopun ongelmia tms, mutta on mukava kuulla muiden mielipiteitä asiasta kuin asiasta. Ja sitten aina joku urpo tulee huutelemaan väliin.

Ap. laittaisin kaksi pussia =)

Vierailija
5/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi pelliä pullia ja puoli kiloa jauhelihaa? Jokin mättää.

Myös muita mausteita voi käyttää esim. grillimaustetta, mauste-, musta-, viherpippuria, fondia, lihaliemi- tai kasvisliemijauhetta, maustettua kermaa jne.

Vierailija
6/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enhän nyt tietenkään tarkoittanut että vain kaksi, määrä ei ollut tässä se pointti

=)

Vierailija
7/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enhän nyt tietenkään tarkoittanut että vain kaksi, määrä ei ollut tässä se pointti

=)

Vierailija
8/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä tässä sitten ON se pointti? 

Vierailija
9/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitystäti saapuu paikalle. Noissa seiska- ja kasiviesteissä ep viittaa pelteihin. Pointti oli edelleenkin ne sipulikeittopussit.

Vierailija
10/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henk. koht. pidän sipulikeittopussia per 400g jauhelihaa suht suolaisena settinä, ja usein laitankin siihen määrään vain puolikkaan pussin keittoaineksia. Lisää makua tulee sitten muista mausteista, kuten tomaattipyreestä, paprikajauheesta ja yrteistä.

Tuohon määrään laittaisin 1,5 pussia ja samassa suhteessa kermaviiliä, mutta toki loogista on lisätä 2 pussia jos kerran jauhelihakin tuplaantuu. Makuasiahan tämä on, mutta tässä nyt oma mielipiteeni.

Vierailija
11/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee lihapullia tuolla reseptillä, mutta en automaattisesti tuplaisi lisukkeiden määrää. Ensin puolitoista pussia sitä keittojauhetta ja maistat. Jauheessa on paljon suolaa ja kummallisia makuaineita, joten lopputulos voi olla eltaantunut jos vain tuplaat maistelematta. Sama koskee kermaviiliä, ensin purkki, sitten vähän lisää, maista, testaile. Yksi kananmuna + yksi keltuainen. 

Lihapulliin saa makua myös itse maustamalla. :)

Vierailija
12/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun eihän 400-500g lihapullataikinan paistoon tarvii kahta peltiä, mahtuu hyvin yhdellekin. Miksi kaksi tai jopa enemmän...?

Vierailija
13/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lihapulliin pitäisi laittaa pussikeittoa? Miksi et saman tien osta eineslihapullia? Mielestäni koko itse tekemisen idea on se, että ruokateollisuuden tuotteita tarvitaan mahdollisimman vähän.

Silppua oikeaa sipulia hienoksi ja lisää silppu jauhelihaan. Käytä myös mausteita, esim. yrttejä, paprikajauhetta, pippureita, soijakastiketta. Lopputulos on omia lihapulliasi eikä teollisuustuotteista virittelemiäsi lihapullia.

Vierailija
14/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 10:21"]

Kun eihän 400-500g lihapullataikinan paistoon tarvii kahta peltiä, mahtuu hyvin yhdellekin. Miksi kaksi tai jopa enemmän...?

[/quote]

Lueppa aloitus ajatuksella uudestaan, että miksi nyt menisi kaksi pelliä eikä vain yhtä.

Vierailija
15/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hiukka tomaattipyrettä ja keitettyä riisiä tai perunaa, siis vähän.

Vierailija
16/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä lihapulliin pitäisi laittaa pussikeittoa? Miksi et saman tien osta eineslihapullia? Mielestäni koko itse tekemisen idea on se, että ruokateollisuuden tuotteita tarvitaan mahdollisimman vähän.

Silppua oikeaa sipulia hienoksi ja lisää silppu jauhelihaan. Käytä myös mausteita, esim. yrttejä, paprikajauhetta, pippureita, soijakastiketta. Lopputulos on omia lihapulliasi eikä teollisuustuotteista virittelemiäsi lihapullia.

[/quote]

Periaatteessa olen kanssasi samaa mieltä, mutta silti päädyn itsekin ajoittain tekemään lihapullat tuolla "perinteisellä" sipulikeitto-kermaviili reseptillä. Tämä siksi koska se on ollut suuri hitti aikoinaan, ja molemmat mummoni ovat näin tehneet lihapullansa. Maku siis kuuluu lapsuuteen ja sitä kaipaa silloin tällöin. Näiden pullien kanssa on myös pakko saada ruskeaa kastiketta ja oikealla voilla höystettyä perunamuusia, muuten ei ole sama asia.

Toisekseen kaikki sipulipussikeitot eivät ole mitään teollista eineshöttöä, vaan näitäkin saa ihan E-koodittomina ja lisäaineettolina nykyään. Ainoastaan suolan määrä voisi olla pienempi.

Vierailija
17/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 10:25"]

[/quote]

Lueppa aloitus ajatuksella uudestaan, että miksi nyt menisi kaksi pelliä eikä vain yhtä.

[/quote]

luepa itse ajatuksella aloituksen ENSIMMÄINEN LAUSE.

Vierailija
18/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 09:41"]

Kaksi pelliä pullia ja puoli kiloa jauhelihaa? Jokin mättää.

[/quote]

Minä mietin samaa. Minä teen kahdesta kilosta jauhelihaa kaksi pellillistä pullia. Jotenkin en osaa ollenkaan hahmottaa miten ap tekee neljäsostalihasta "yhtä paljon"?

Vierailija
19/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minä tapaan laittaa sipulia, valkosipulia, maissia, säilykeparikaa jne. 

Valmismaustesekoitusta en ole koskaan kokeillut.

Vierailija
20/30 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 10:30"]

[/quote]

Periaatteessa olen kanssasi samaa mieltä, mutta silti päädyn itsekin ajoittain tekemään lihapullat tuolla "perinteisellä" sipulikeitto-kermaviili reseptillä. Tämä siksi koska se on ollut suuri hitti aikoinaan, ja molemmat mummoni ovat näin tehneet lihapullansa. Maku siis kuuluu lapsuuteen ja sitä kaipaa silloin tällöin. Näiden pullien kanssa on myös pakko saada ruskeaa kastiketta ja oikealla voilla höystettyä perunamuusia, muuten ei ole sama asia.

Toisekseen kaikki sipulipussikeitot eivät ole mitään teollista eineshöttöä, vaan näitäkin saa ihan E-koodittomina ja lisäaineettolina nykyään. Ainoastaan suolan määrä voisi olla pienempi.

[/quote]

Tässä 14. Nostalgia on erittäin hyvä peruste tehdä ruoka tietyllä tavalla.Itsekin suolaan syksyisin haaparouskuja, kun vain niistä tulee se oikea  lapsuuden ajan sienisalaatti. Pakastaminen olisi paljon fiksumpaa.

Kun perunamuusi tuli puheeksi, niin mahtaako joku kaivata lapsuutensa Mielihyvä-muuseja? Tai Suomi-makkarasta tehtyä makkarakastiketta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä