Vauva vuodelle 2021-2022
Moikka!
Onkos täällä muita, joilla hirmuisen kova vauvakuume ja vauvahaaveet menevät 2021 vuoden loppupuolelle tai 2022 vuodelle? :)
Itselläni ollut vauvakuume jo toukokuusta saakka, kun Mirena otettiin pois ja sain sosionomi-tutkinnon valmiiksi. Mies ei kuitenkaan vielä ole ollut valmis, vaikka itse tunnen että nyt olisi se hetki. Molemmilla tällä hetkellä työpaikat, miehellä vakituinen ja itselläni vuoden 2021 loppuun saakka tällä hetkellä työsopimus. Asumme omassa omakotitalossa 9 kuukautisen koiran kanssa ja arki on rutinoitunut.
Nyt itse asiaan, vauvakuume on siis hirmuinen ja mies alkanut nyt myös lämmetä ajatukselle ja ollaan pohdittu yhdessä että ensi keväänä voitaisiin jättää ehkäisy(kondomi) pois. Kierto ollut itsellä nyt suht.säännöllinen 28 +-1. Noh nyt ollaan tässä edellisen ovulaationkin aikana harrastettu keskeytettyä yhdyntää, joten saa hieman jännittää taas kierron lopussa. Nyt kp 20/28. Pienen pienen pieni toivonkipinä että mitäs jos sittenkin, vaikka hyvin pieni mahdollisuus onkin. En meinaa millään malttaa odottaa että vihdoin jätettäisiin ehkäisy pois kokonaan. Löytyykö haaveilutovereita? <3
Kommentit (1576)
Miten te joilla yritys menossa, mutta ette ole vielä raskaana - aiotteko ottaa koronarokotetta?
Juulia kirjoitti:
Heippa, olen yrittänyt pysytellä pois täältä koska oon aika maassa...jossain kohtaa mulla oli tosi hyvä fiilis ja sellanen et mikään ei osoita siihen suuntaan et jotain vikaa olisi että kyllä meidän aika tulee. Mutta kyllä se mitä pidemmälle tässä mennään niin alkaa todella huolestuttaan.
Tänään aikoi menkat taas täsmällisesti flown mukaan. Nyt on yli vuosi aktiivista yrittämistä takana ja ollaan lapsettomuus polille jonossa, todennäköisesti syksyllä vasta se aika. Nyt on jo kuitenkin joitain tutkimuksia määrätty. Ja vaikka ajattelin aikasemmin että haluaisin nopeemmin jo sinne tutkimuksiin niin nyt tulikin tosi kova ahdistus asiasta. Todella en haluaisi tälle polulle lähteä 😞 tuntuu nyt jo rankalta ja pelottaa miten pääkoppa tulee kestämään sen kaiken. Mulla on myös töissä stressiä ja ylenen asemassani, vähän hirvittää miten tulen töiden kanssa sovittamaan ne mahdolliset hoidot, jotka tehdään toisessa kaupungissa monen tunnin matkan päässä.
Oon myös itkenyt silmät päästäni jo tässä vaiheessa siitä miten meille on puhuttu ja esimerkiksi minun paino ollut siellä suuresti esillä...omasta mielestä en edes ole liikalihava enkä edes BMI mukaan sairaalloisen ylipainoinen. Tuli sellanen niinku joku olisi suoraan sanonut mulle että on minun oma vikani etten saa lapsia ja syy on tässä kun olet niin säälittävä ettet pysty pitämään painoa kurissa.
Äääh...en tiiä, tosi paska fiilis kaiken kaikkiaan
Ymmärrän, paino on herkkä aihe. Mutta kun aiheestahan on paljon tutkimustietoa, miten ylipaino heikentää mahdollisuuksia raskauteen ja lisää komplikaatiota, se tietenkin täytyy ottaa terveydenhuollossa esille. Kannattaa yrittää kääntää asia positiivisemmaksi - tämä on asia, johon voit itse vaikuttaa elintapoja muuttamalla. Kaikkeen kun ei voi vaikuttaa itse mitenkään. Tavoitteena ei tarvitse olla normaalipaino, vaan jo 5–10 %:n painonlasku hyödyttää. Erityisesti kannattaa liikunnan lisääminen, sillä se parantaa hedelmällisyyttä, vaikka paino ei muuttuisikaan.
Tsemppiä Juulia!
Edellisen kysymykseen minä otin eilen hyvillä mielin rokotteen ja ensi viikolla mahdollisen raskauden pitäisi näkyä testissä. Elämäni ensimmäinen piinaviikko 😃
25v. Esikoisen yritys aloitettu 4/21.
Julialle haluan lähettää isot tsemppi halaukset ❤ Älä luovuta ❤
Korona rokotteen olen päättänyt ottaa,mikäli vuoroni tulee ennen raskaaksi tuloa. Ollaan yritetty iltatähteä nyt vuosi. En tiedä mitä sitten tehdä,jos rokotus vuoro tulee raskaana ollessa 🤔
Iltatähti toiveissa ❤️ ya 4/20
Juulia, tunteesi ovat tosi ymmärrettäviä ❤️ Auttaisiko, jos koitat miettiä, mitkä asiat on sulle tärkeitä nyt? Töistä varmasti voi olla myös pois, jos hoidot käy raskaaksi. Se on kuitenkin vain työtä. Ootko miettinyt, miksi nämä tunteet herää nyt? Kumpuaako pelko oikeasti jostain muusta? Kurjaa, että pitää miettiä, tuleeko oma paino ja ulkomuoto puheeksi lapsettomuusasioissa. Ite oon aina ollut pieni, mutta syönyt päin honkia, joten tuntuu epäreilulta kuvio, jossa painoindeksiltään suuremman ihmisen oletetaan automaattisesti elävän epäterveellisesti, kun me hoikemmat ehkä päästään siinä vähemmällä. Vaikkei todellakaan pitäisi olla näin!!! 😞
Lisätäkseni vielä: musta on väärin olettaa, että ylipainoinen ihminen ei liiku tarpeeksi tai syö huonosti. Ollaan yksilöitä kaikessa, niin tässäkin!
Pyritään myös ylläpitämään täällä turvallista ilmapiiriä niin että jokainen voi tulla tänne hyvillä fiiliksillä ❤️ Täällä pitäisi pystyä avautumaan raskautumistaipaleesta ilman pelkoa tuomitsemisesta tai esim. kehotuksesta laihduttaa, sitä kun ilmeisesti kuulee muuallakin 😬
Sunnuntaityttö, täällä ei kukaan meistä oleta mitään, tuomitse tai kehota ketään laihduttamaan. Mielestäni hyvin hellästi on kommentoitu asiaa. Itsekin toin esille sen puolen, että aina ylipaino ei ole itsestä kiinni vaan kyse voi olla jostain muusta, kuten esimerkiksi sairaudesta.
Ei aleta täällä toisia ojentamaan.
Mannapuuroa, en kohdistanut kommenttiani suhun, mielestäni kommenttisi oli lempeä, kuten itsekin totesit ☺️
https://yle.fi/uutiset/3-11750453
"Korona rokotetta en aio ottaaa. Koen ettei ole tarpeeksi näyttöä ylipäätään rokotteesta, saati sitten raskautta yrittävästä ja/tai raskaana olevasta joka ottaa rokotteen.
"Raskautta tulisi välttää pari kuukautta koronarokotuksen jälkeen – varoaika on pitkä varmuuden vuoksi"
Kaverit jotka ovat ottaneet rokotteen on ohje papereissa ollut myös maininta, että raskautta tulisi välttää 2kk rokotteen oton jälkeen.
Olen ottanut ensimmäisen koronarokotteen, toisen saan heinäkuussa tai jos nyt sattumalta tulisin sitä ennen raskaaksi, niin raskauden jälkeen.
Thl:n mukaan 2kk varoaikaa ei enää tarvita: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/korona…
Keskustelin asiasta työterveyslääkärin kanssa ja hän toi esille sen, että koronan sairastaminen raskausaikana voi olla melko rajua, joten siksikin rokotteen päädyin ottamaan, kun työn puolesta sen näin aikaisin sain.
Kyllä mä otin korona rokotteen kun tuli mahdollisuus.
Juulialle tsemppejä. Eihän se paino yksinään kerro terveydestä tai elintavoista mitään. Ehkä tutkimuksista on hyötyä senkin suhteen, jos paino ei millään putoa. Se voi olla hyvinkin pienistä asioista kiinni.
Se olis jotakuinkin dpo7, yritys oli tässä kierrossa kyllä kova. Toivotaan, toivotaan.
37v. haaveilee iltatähdestä.
Mä sain molemmat rokotteet helmikuussa, kun annosten välissä oli vielä vaan 3 viikkoa. Silloin suositus oli, että raskautta ei kannata yrittää 2 kuukauteen, ja tulinkin raskaaksi aika tasan 2 kk myöhemmin. Sittemmin tuo suositus on poistunut, kuten binaari kirjoitti.
Mulla on ollut pari vuotta ylipainoa ja tällä hetkellä painan enemmän kuin koskaan aiemmin. Kun kerroin äidilleni meidän vauvasuunnitelmista, hänen melkein eka kommenttinsa oli "Ootko miettinyt kun sulla on tuota ylipainoa, että se varmaan vaikeuttaa raskaaksi tuloa." En varsinaisesti loukkaantunut, koska tottahan se on ja olemme läheisiä, mutta vähän hätkähdytti, kun kaikista ihmisistä hän sanoi sen niin suoraan. Sen jälkeen tein ruokaremontin ja sain pudotettua muutaman kilon ennen ehkäisykapselin poistoa. Ja raskauduin suureksi yllätykseksi ekasta yrityskierrosta, vaikka pudotettavaa todellakin vielä on.
Haluaisin edelleen tiputtaa joitakin kiloja, kun ylipainosta raskauden aikana niin pelotellaan, ja aion itse ottaa asian neuvolassa puheeksi. Toki se vähän huolettaa ja mietin olisiko pitänyt pudottaa enemmän ennen yrittämistä, mutta nyt kun hedelmöitys on tapahtunut, voin vaikuttaa vain tähän hetkeen ja tulevaan. Onkin taas motivaatiota syödä mahdollisimman terveellisesti, koska en halua yhtään enempää ylimääräistä kuin mitä raskaus luonnostaan tuo. Haluan uskoa, että sikiön kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta on merkittävämpää se, millaiset elintavat äidillä on raskauden aikana kuin mitä äiti painaa raskauden alkaessa.
N29
❤️ 1/2022
Kiitos kommenteista. Tämä paino-asia löi vaan vasten kasvoja kaiken muun lisäksi.
Mutta juuri se että elän aika tasapainoisesti ja koen että tämä on se luontainen paino mulle. Olen elämäni aikana niin monet kerrat laihuuden toivossa yrittänyt laihduttaa...joskus terveellisesti,joskus näännyttämällä. Aina olen tupsahtanut takaisin tähän painoon ja tässä yleensä pysyn aika lailla. Ja jos en tähän asti ole siinä painonpudotuksessa onnistunut, miten se tällaisessa stressi tilassa onnistuu nyt...minkälaiset itsesyytökset tästä tulee jos laihdutus ei onnistu ja raskaus ei onnistu ja se viesti on se että se johtuu sinusta ja sinun painosta. Ehdottomasti pistän kaiken tarmoni nyt tähän ja yritän parhaani mukaan. Mutta se vähän inhottaa kun heti ensimmäisenä tartutaan tähän, kun koen olevani hyvinkin terve. Mietin myös että kuinka monella tällainen voi laukaista vanhoja syömishäiriöitä kun itsellenikin tämä jotenkin niin pahalta tuntuu 😞
Mutta joo, yritän nyt vielä enemmän saada ruokavaliota kuntoon ja liikkua, en tiedä vaikuttaako se painoon mitenkään mutta mitään kunnon rääkkiä en pysty tässä mielentilassa kyllä toteuttaa enkä koe että se mitenkään edesauttaa raskautumisessa.
Tsemppiä kaikille! Poistun taas takavasemmalle nuolemaan haavojani 😅
36v ja mies 38v. Ensimmäinen lapsi toiveissa, yritys toden teolla aloitettu 4/20.
Arvauksia kehiin.. Kierron pituus yli 30 päivää. Viime aikoina n. 35 päivää. Flo ennustaa ovista kierron päivälle 22. Ajattelin alkaa tikuttamaan kp 16 (kuvassa ylin) joka nyt näyttää olevan kaikista vahvin noista neljän päivän testeistä. Kp 17, 18 ja 19 testit tein aamulla ja illalla. Testit tuntuvat olevan haalenemaan päin. Miksi? Luulisi että olisivat tasavaaleita tai tummenemaan päin. En mitenkään voi uskoa että ovis olisi ollut jo ennen kp 16. Pitää jatkaa testailua ja arvailla vain. 😃 On kyllä jännä juttu!
Mulla kävi vähän samaan tyyliin, kun ovistestit(rfsu) näytti hailakka toista viivaa jo pari päivää menkoista (10.5), sit viivat vaan haaleni ja ei näkyny enää ollenkaan. Jatkoin tikuttamista säännöllisemmin 17.5, selkeää ovislimaa silloin ja tiistaina 18.5. Kuitenkaan viivat ei lähteny vahvistumaan selkeästi. Ostin toisen merkin (Pregcheck) testejä ja nyt loppuviikon oon testannut molemmilla merkillä. Lopputulema oli se, et eilen onnistuin saamaan toisesta merkistä vahvan plussan, mutta toisen testin (rfsu) viiva pysyttelee kontrolliviivaa haaleampana ja sama juttu vielä tänä aamuna.
Tässä kuva siis tän aamun testeistä.
Esikoinen 03/11
Toinen haaveissa: ya 04/21
No oho! Aika ero. Mulla yleensä ollut ongelmana että saan useita tasavahvoja viivoja saman kierron aikana. Koskaan ei ole näin hailakoita ollut aiemmin ja samoja testejä olen käyttänyt. Onhan mahdollista että se ovis plussa on vasta tuloillaan tai tämä on ovuloimaton kierto, sekään ei yllättäisi. Hassua on, että oireita ei juurikaan ole ja se on syy miksi aloin tikuttamaan. Jotain alavatsanippailuja oli ennen kuin aloin tikuttamaan, mutta todella vähän.
Nyt on iho kuiva ja finnejä leuassa. Turvotusta ei ole, eikä menkkatuntemuksia. Ei siis tunnu siltä että ovis olisi ollut. Paitsi noi finnit.
Ööö siis mitähän ihmettä. Sain haamun r-testiin. Siis mitä. Voi olla toki myös viivanpaikka jos vaan valo on nyt suopea. Mut siis wth. Päivittelen tilannetta myöhemmin lisää..
Muokkaamaton, vain vähän rajattu. Hyvin mahdollista että on viivanpaikka mutta yleensä ne häviää testin kuivuttua eikä niistä oikein saa kuvaakaan. Tämä näyttää just niin harmaalta, mutta on kyllä hitusen tumman liilahtava. Tulee mieleen esikoisen kierto kun testasin ihan samanlaisen ennen selvää haamua. Onneksi mulla ei testivarastot pursua, joten täytyy yrittää olla testailematta. Käytän myös ihan liikaa aikaa testien tihrustamiseen ja tulkitsemiseen.
Mannapuuro, mikä kp tai dpo sulla? Toivotaan, että vahvistuu 😍
Juulia, paljon tsemppiä.
Yritä kuitenkin pitää positiivisia ajatuksia yllä. Ensimmäinen käynti toivottavasti helpottaa oloa ja asiat edistyy. Pääset kunnon tutkimuksiin ja teitä autetaan saamaan vauva.
Painosta puhuminen voi olla hoitohkkin vaikeaa. Tuskin kiusallaan sitä tekevät vaikka voi tuntua siltä. Arka aihe. Mutta toisaalta vauva"projekti" on hyvä motivaattori hieman parantaa elintapoja. Jos hyvät elintavatkaan eivät auta, verikokeista voi selvitä jotain ja apua on tarjolla.
Halaus❤️