Mies inttää että vaatteet pestään 40 asteessa, lakanat kuudessakympissä
Vaikka mun mielestä esim. alusvaatteet vaatisi sen 60 asteen pesun ja itse olen aina pessyt vaatteet 60 asteessa ja lakanat vielä korkeammassa!
Mies valittaa, että kaikki menee pilalle, kuulemma ihan riittävä toi 40 astetta.
Miten teillä pestään?
Kommentit (122)
Perus käyttövaatteet 40 astetta, alushousut ja sukat 60 astetta, lakanat ja pyyhkeet 60 astetta.
Ennen pesin kaikki vaatteet samassa 40 asteen pesussa, mutta sitten aloin laittaa sukat ja alushousut omaan pesuunsa juurikin siksi että bakteerit lähtisivät ja koska niihin ei ole suotavaa käyttää huuhteluainetta.
Miehesi on oikeassa ja voit tarkistaa asian vaatteiden pesulapuista. Toki alusvaatteet olisi hygieniasyistä parempi pestä 60 asteessa, mutta elastaania sisältävät vaatteet eivät sitä kestä.
Pesen vaatteet ja alusvaatteet 40 asteessa, pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa. Meillä ei ole lapsia eikä kumpikaan ole sairastanut mahatautia sitten lapsuuden, joten mitään varsinaista kakkapyykkiä ei ole koskaan ollut. Jos nyt olisi jotain vaatteita, mihin on oksennettu/ripuloitu, niin pesisin sellaiset sitten keskenään enkä vähemmän likaisten vaatteiden kanssa. Sama jos on pihavaatteita, joista löytyy multaa pienen kasvihuoneen tarpeiksi, pesen ne keskenään.
En lajittele pyykkejä värien mukaan (valkoisia vaatteita ei ole oikeastaan yhtään, kaikki värillisiä tai mustia) mutta pesulämpötilan ja likaisuusasteen mukaan joo.
Aiemmin pesin vaatteet 40 asteessa, mutta nykyään aina 60:ssä. Muuta eroa en ole huomannut kuin että huomattavasti raikkaammat vaatteet nyt, katosi se outo, tunkkainen haju. Kutistunut tai haalistunut ei ole juuri mikään, vaikka ihan halpismerkkejä käytän. Vain akryyli kärsii, mutta siitä materiaalista nyt en muutenkaan välitä.
Petivaatteet, pyyhkeet ja naisväen pikkarit 60 asteessa, josku joku rätti 90 asteen pesuna että kone puhdistuu. Muut vaatteet 30 ja 40 asteen ohjelmilla. Vain sitten pesuohjeen maksimilla jos on oikesti joku sitkeämpi tahra tms. Vaatteiden joustavat osat (resorit ja kuminauhat yms.) ei kestä 60 asteen pesua, ei edes niissä vaatteissa, joissa se on merkitty pesulappuun.
Meidän 30min pikapesu pesee 50 asteessa, joten sitä käytetään.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:10"]
Itse pesen kaikki vaatteet 30 asteessa, pyyhkeet 40 asteessa (näin pakkauksessa ohjeistettiin), ja lakanat 60 :)
[/quote]
Bakteerit eivät kuole 40-asteessa. Niinpä esim. pyyhkeisiin voi jäädä melkoisia bakteeripommeja muhimaan. Nykyisin myös laitetaan tarkoituksella liian alhaisia pesulämpötiloja niihin pesuohjelipukkeisiin. Kun vaate ei puhdistu kunnolla, jää kuituihin likaa (esim. rasvaa ihosta ja hikeä), joka haurastuttaa kuituja. Miltei kaiken villaa lukuunottamatta voi surutta pestä 60-asteessa ja vaate puhdistuu kunnolla ja elinikä pitenee. Mutta sehän ei sovi tekstiiliteollisuudelle.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 20:41"]
Vaikka mun mielestä esim. alusvaatteet vaatisi sen 60 asteen pesun ja itse olen aina pessyt vaatteet 60 asteessa ja lakanat vielä korkeammassa!
Mies valittaa, että kaikki menee pilalle, kuulemma ihan riittävä toi 40 astetta.
Miten teillä pestään?
Nyt mies pettää ja pahasti, miehen-nesteen emulgeeni ehkä poistuu 60 asteessa mutta se valko-harso jää kaulukseen jota ei voi pestä alle 40 asteessa.
Miten teillä pestään?
Nyt mies pettää ja pahasti, miehen-nesteen emulgeeni ehkä poistuu 60 asteessa mutta se valko-harso jää kaulukseen jota ei voi pestä alle 40 asteessa.
Miten teillä pestään?
Oon samaa mieltä miehesi kanssa.
Tai itseasiassa katson vaatteen pesuohjeesta ja pesen ohjeen mukaan. Ja käytännössä melkein kaikissa vaatteissa ohjeena on se 40. Lakanat ja pyyhkeet pesen aina 60:ssa, joskus harvoin 90.
Pölypunkkeja ei anakaan tarvitse enää pelätä :D.
Mä pesen käyttövaatteet yleensä 40¤:ssa, ajoittain 60:ssä ja lakanat, pyyhkeet 60¤:ssa, välillä valkoiset 90:ssä. Puuvillaiset vaatteet, joissa on 60 asteen pesuohje, kannattaa tosiaan pestä 60 asteessa, jotta värit säilyisivät hyvinä.
Pissa- ja kakkabakteereista en ole koskaan ollut huolissani. Meillä pestiin lapsen kestovaipatkin sekaisin muun pyykin kanssa (tosin siinä kuudessakympissä). Hengissä on säilytty, ja tosi vähän sairastetaan :D.
Vielä piti sanoa, että elastaania sisältäviä vaatteita ei pitäisi pestä kuudessakympissä, koska materiaali menettää silloin kimmoisuuttaan.
Pesen lähes kaiken 60 asteessa.
Joku aika sitten siirryin tähän, sillä en halua että nuo ulostepohjaiset bakteerit leviävät koko pyykkiin lilluessaan 40 asteen pesussa. Yök. Meillä mieskin on tyytyväinen, sillä vaatteet ovat puhtaampia ja erityisesti pinttyny hiki on vähentynyt t-paidoissa.
Yksikään vaate ei ole kutistunut tai menettänyt värejään. Kaikki ovat pysyneet ihan samanlaisina.... ovat kutistuneet kutistumisensa jo 40 asteen pesussa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 21:46"]
Mä pesen hajusteettomilla pesuaineilla. Jos pyykkiä pesee jatkuvasti 40-asteessa, niihin alkaa tulla hiljalleen tunkkainen haju, vasta 60-astetta tekee pyykistä raikasta. Vaikka hajusteet peittävät tunkkaisen hajun, ei se pyykistä tee puhdasta hajustetuilla pesuaineilla 40-asteessa pestynä. Kokeilkaapa vaikka itse.
[/quote]
Ei ole tunkkaista ollut hajuttomalla aineella 40-asteisessa pesussa. Tarkistapa nukkasihti välillä.
Lakanat, pyyhkeet ja alusvaatteet 60, koska ne on hinkkaantuneet ihoa vasten. Muut vaatteet 40 tai matalammassakin jos pesuohje niin määrää.
40- ja 60-asteisen pesun välisen eron huomaa lähes poikkeuksetta ainoastaan sähkölaskussa.
Meillä molemmat pesevät vaatteet neljässäkympissä ja lakanat ja pyyhkeet kuudessakympissä. Mutta mies ja minä väännämme kuivausrummun käytöstä. Tuhat kertaa olen sanonut, että minun vaatteitani sinne laiteta, mutta kas vain siellä ne ovat. En halua edes pikkareitani kuivuriin, koska olen huomannut, että ne kutistuvat siinä missä muutkin vaatteet.
Kyllä ne vaatteet kannattaa pestä siinä lämpötilassa ja niillä ohjeilla jotka pesulapussa lukee.Sanon tämän kokemuksen kautta koska olen työskennellyt vuosikymmenet tekstiilialalla ja tiedän,ettei kutistumis-ym. kokeita oteta neulosmalleista huvin vuoksi.Myöskin viileämmässä pesu kun on ohjeistettu,voi pilata tuotteen.En tiedä,kuinka tarkkaan kokeita otetaan ulkomailla ja orjavoimin tehdyistä tuotteista,mutta ainakin kannattaa seurata ohjeita.En ymmärrä miksi niin on vaikea toimia.Itse pesen alusvaatteeni ja sukkahousut aina käsin.En anna siinä koneen myllätä ja arvioin lämmön kädellä.Kirjolakanat yleensä 60,pellava ja muu valkea liinavaate kestää vaikka 90.40 ON NORMAALI KÄYTTÖVAATTEEN LÄMPÖ,MYÖS 30,MUTTA HARVEMMIN.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 11:16"]
Kyllä useat vaatteet kestää 60 astetta. Luin jostain, etteivät kunnolla puhdistu likaiset ja hikiset vaatteet alemmassa lämpötilassa. Pesuohjeet on monesti varmuuden vuoksi merkitty 40 asteeseen, jos sattuisi että kutistuu niin ei voi ainakaan syyttää valmistajaa. Mutta puuvillaiset esimerkiksi eivät niin vain kutistu. Vaate kestää pitempään jos sitä pesee kunnolla eikä kankaan pintaan jää likaa hiertymään. Pesisin välillä kaikki vaatteet, jotka eivät ole mitään herkkää materiaalia, 60 asteessa. Välillä, jos on vain miedosti likaantunut tai siis vaatteessa ei ole näkyvää likaa, varmaan 40 astetta riittää.
[/quote]
Itseasiassa puuvillaiset kutistuu aina hieman, siinä 40 asteessakin.