Mies inttää että vaatteet pestään 40 asteessa, lakanat kuudessakympissä
Vaikka mun mielestä esim. alusvaatteet vaatisi sen 60 asteen pesun ja itse olen aina pessyt vaatteet 60 asteessa ja lakanat vielä korkeammassa!
Mies valittaa, että kaikki menee pilalle, kuulemma ihan riittävä toi 40 astetta.
Miten teillä pestään?
Kommentit (122)
Treeniasut täytyy pestä 60 astetta muuten alkaa haista pahalle. Eli 40 ei aina riitä.
Siinä jutussahan oli kyse vain siitä että niitä punkkeja kutsutaan väärällä nimellä.
Pesen vaatteet 60 ja lakanat ja pyyhkeet 90 asteessa. Vaatetäit lähtevät muuten lisääntymään liiakseltaan.
Vaatteista haalistuu helposti värit ja ne kutistuvat, jos niitä pesee 60 asteessa. Lastenvaatteissa monesti on 60 astetta ohjeessa ja niitä pesenkin silloin tällöin niin kuumassa. Erityisesti jos on esim tullut kakka housuun lapsella niin pesen 60 asteessa.
Omia/miehen vaatteita pesen 40 asteessa. Oikeastaan suuri osa perheemme vaatteista pestään 40 asteessa. Lakanat ja pyyhkeet aina 60 asteessa. Jos joku paita haisee pahasti hielle, pesu 60 asteessa auttaa. Toimii kuitenkin vain puuvillavaatteiden kanssa, eli esim polyesteri tms kutistuu jos niin kuumassa pesee.
Miehesi on siis mielestäni oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 20:51"]
Minkälaisia mummoalkkareita sulla on, jos ne kestää kuudenkympin pesun? Lähes kaikki mun pikkuhousuni täytyy pestä hienopesulla, maksimissaan neljässäkympissä, monesti vain kolmesskympissä. Eihän pitsit mitään kuuttakymppiä kestä.
[/quote]
jaa-a. Mä ainakin käytän ihan perus puuvilla-alkkareita. Kun ne on täyttä puuvillaa niin kestää hyvin vaikka 90 asteen pesun. Ehkä sit oon mummo mutta ne tuntuu mukavilta.
[/quote]
alapää tykkää myös puuvilla alkoista :)
Vähintään 60 astetta.
Pesen lähes kaiken (vaatteet, lakanat ja pyyhkeet) 60 asteessa. Ainoastaan jotkut vaatteet kuten juhlavaatteet joista tiedän etteivät kestä 60 astetta 40 asteessa. Ainiin, tämän lisäksi meillä kuivataan nykyään 99 % pyykistä kuivausrummussa eikä siitäkään ole mitään ongelmia koitunut. Pyykit on pehmeitä, rypyttömiä eikä haise tunkkaiselle!
Miten teillä pestään?
Lakanat ja pyyhkeet 90 asteessa, vaatteet 40 asteessa ja herkät tekstiilit 30 asteessa.
MIEHESI ON IHAN OIKEASSA! 40 astetta yleensä riittää, ellei vaate sitten ole ihan älyttömän likainen. 60 astetta lakanoille on hyvä ja silloin tällöin (etenkin jos ovat valkoisia ) kannattaa pestä 90 asteessa, mutta ei sitä kannata tehdä kuin harvoin!
Mutta miksi se 60 astetta? Kun bakteereista ei pääse kuitenkaan eroon (itse kannamme niitä joka tapauksessa), niin mitä mieltä on kuluttaa energiaa ja pestä vaatteita 60 asteessa. Jotenkin ymmärrän lakanat ja pyyhkeet, kun sitä omaa bakteerikantaa ei halua tietenkään levittää muihin, mutta mitä hyötyä saat siitä, että peset omat vaatteesi 60 asteessa, kun tahrat lähtevät jo 40 asteessa.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 22:15"]
Mutta miksi se 60 astetta? Kun bakteereista ei pääse kuitenkaan eroon (itse kannamme niitä joka tapauksessa), niin mitä mieltä on kuluttaa energiaa ja pestä vaatteita 60 asteessa. Jotenkin ymmärrän lakanat ja pyyhkeet, kun sitä omaa bakteerikantaa ei halua tietenkään levittää muihin, mutta mitä hyötyä saat siitä, että peset omat vaatteesi 60 asteessa, kun tahrat lähtevät jo 40 asteessa.
[/quote]
Empä tiedä kelle tämä kysymys oli, mutta itse pesen yleensä 40 ast mutta VALKOISIA vaatteita 60. Eli valkoinen säilyttää valkoisuutensa paremmin ei ala "harmaantua" niinkuin 40 asteessa usein käy.
Kaikki vaatteet pesen joko 30 tai 40. Myös alusvaatteet. Ei ole ainakaan ikinä niistä tullut mitään, niin miksi pitäisi pestä kuumemmassa?! Mitä alusvaatteista voisi edes tulla? Hiiva?? Lakanat ja pyyhkeet 60C.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 21:04"]
Lakanat 60, jotta mahd.pölypunkit kuolevat. Vaatepyykin taas 30-40 riippuen mikä on ohjelämpötila jotteivat kutistu.
[/quote]
Pölypunkkeija on erittäin harvassa asunnossa, aiheesta julkaistiin tutkimuskin pari-kolme vuotta sitten. Pölypunkki tarvitsee elääkseen niin suuren ilmankosteuden, että sellaista ei nykyasunnoissa ole!
Vaatteissa yleensä ohjeena 40 tai 30 astetta. 40 asteessa pesen kaikki. Pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa.
mä pesen melkein kaikki vaatteet nykyään 60 ja lakanat/pyyhkeet 90
http://yle.fi/uutiset/suomalaiset_pesevat_vaatteita_liian_usein/6720842
Tuotteeseen merkittyä pesulämpötilaa on hyvä noudattaa. Valitettavan usein 100-prosenttisille puuvillatuotteille on kuitenkin annettu liian alhainen pesulämpötila, 30-40 astetta. Puuvillavaatteet eivät puhdistu niin alhaisessa lämpötilassa. Hiki ja tahrat eivät lähde, koska puuvilla puhdistuu vasta 60-asteisessa pesuvedessä
http://www.yhteishyva.fi/kauneus-ja-pukeutuminen/pukeutuminen/pyyykinpesun-abc/0218010-90013
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 20:52"]
Mä pesen kaikki 60 asteessa. Pissabakteerit ei kuole kuin vasta 60 asteessa. Vaatteet ovat ihan kunnossa.
[/quote]
Oot aika heikossa hapessa jos sulla on pissassa bakteereja.
Meillä pestään puuvillavaatteet, sukat, alushousut, lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Muut vaatteet materiaalin/merkintöjen mukaan 40 tai 30 asteessa. Raikkaampaa ja puhtaampaa tulee 60 asteessa, eikä meidän vaatteet ole siitä kärsineet, kun ei tosiaan heitä kuutenkymppiin mitään villakuteita.
En ymmärrä, miten pyykinpesu voi olla niin ongelmallista joillekin. Sen kun etsii tietoa netistä ja tutkailee vaatteidensa materiaalin ja pesuohjeet.
Itse pessyt aina seuraavasti:
- Farkut: 30
- Muut vaatteet: 40, tai pesulapun mukaan
- Alusvaatteet: 60
- Lakanat: 90
Hyi, peskää ne lastenne vaatteet ainakin 60-asteessa että pöpöt kuolee. Samoin kaikki sukat ja alusvaatteet.
Meillä pestään kaikki 60-asteessa, paitsi 40-asteessa farkut ja hienommat mekot.
Päiväkodeissa voi olla noroa, täitä, kihomatoja jne ja siksi olisi tärkeä pyykätä vaatteet tarpeeksi lämpöisessä.
40 asteen pesu syö värit vaatteista, jostka on takroitettu pestäväksi 60 asteessa. Esim. osa Marimekon ja PoP:n vatteista.