Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies inttää että vaatteet pestään 40 asteessa, lakanat kuudessakympissä

Vierailija
25.01.2014 |

Vaikka mun mielestä esim. alusvaatteet vaatisi sen 60 asteen pesun ja itse olen aina pessyt vaatteet 60 asteessa ja lakanat vielä korkeammassa!

Mies valittaa, että kaikki menee pilalle, kuulemma ihan riittävä toi 40 astetta.

Miten teillä pestään?

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 20:51"]Minkälaisia mummoalkkareita sulla on, jos ne kestää kuudenkympin pesun? Lähes kaikki mun pikkuhousuni täytyy pestä hienopesulla, maksimissaan neljässäkympissä, monesti vain kolmesskympissä. Eihän pitsit mitään kuuttakymppiä kestä.

[/quote]

Ei kai mulla mitn mummoalkkareita ole, suurin osa victorias secretin normi pikkareita, ei kyllä mitään yli sexypörhellyksiäkään.. Ihan vaan pikkareita, en mä oo niitä koskaan sen enempää analysoinut tai miettinyt.

Vierailija
42/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanat 60, jotta mahd.pölypunkit kuolevat. Vaatepyykin taas 30-40 riippuen mikä on ohjelämpötila jotteivat kutistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet 40, liinavaatteet 60. Täysin turhaa ryhtyä yhtäkkiä pelkäämään "kakkabakteereja" ja "pissabakteereja", kun koko elämäni olen kulkenut neljässäkympissä pestyissä vaatteissa hyvillä mielin ja voimin ilman mitään haittoja. Jos kykenisitte näkemään mikrobit paljain silmin, ette mitään muuta voisi nähdäkään ympäristössänne niiden alta. Oma kehonnekin näyttäytyisi kuhisevana mikrobimöhkäleenä.

Vierailija
44/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisvaatteissa 40 pesumerkintä on vain ohjeellinen ja näin taataa kuosin ja värien säilyminen vaatteissa parhaalla mahdollisella tavalla - palvelee enemmäkin valmistajaa kuin kuluttajaa, sillä vaatteet pestään lian, ihorasvojen, hilsee, pöpöjen jne. takia. Materiaali ratkaisee mikä on oikea lämpötila -keinokuidut vaativat alhaisemman lämpötilan ja heikkolaatuiset materiaalit. Puuvilla ja pellava ja korkealaatuiset vaatteet kestävät korkeita lämpötiloja, joka usein on merkitty vaatteeseen, koska se kertoo laadusta. 

Suosin luonnonmateriaaleja puuvillaa tai pellavaa ja kaikki ihoa vasten olevat vaatteet pesen aina 60-70 asteissa lämpötilassa, lakanat, tyynyliinat, pyyhkeet, liinat 70-80.

Pölypunkit ja muut pieneliöt vaativat vähintäin 60-80 asteisen pesun ja jotkut vielä korkeamman, jos perheessä on flunssa tai vatsatautia tai esim. täitä.

Usein pesu 40 asteessa on vain silmän lumetta, jos vaatteen puhtautta tarkastellaan tarkemmin. 

Vierailija
45/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 asteessa: Pyyhkeet, kaikkien kalsarit, mun ja teinin kaikki kainaloa koskettavat vaatteet.

40 asteessa: Miehen ja nuoremman lapsen paidat, kaikkien housut, ulkovaatteet yms.

Sukat ja pitkät kalsarit vaihtelevasti, minkä asteen pyykeissä nyt on tilaa.

Lakanat pesulassa :-)

Vierailija
46/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen itse alkanut pesemään alusvaatteet 60:ssä vasta viime aikoina ja värit haalistuivat välittömästi."

Värien haalistuminen kertoo väärän pesuaineen valinnasta tai vaatteen huonosta värjäysprosessista.

Vierailija
47/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haarapalaan febreezeä, ja sitten parvekkeelle yön yli. Eli -20 eikä +40. Toimii.

Vierailija
48/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 20:52"]Mä pesen kaikki 60 asteessa. Pissabakteerit ei kuole kuin vasta 60 asteessa. Vaatteet ovat ihan kunnossa.

[/quote]

Kannattaa mennä lääkäriin, jos pissassa on bakteereja. On vaarallista, jos pääsevät munuaisiin.

Vierailija
49/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hikisukat ja hikipaidat on pakko pestä 60 asteessa, ne hajun aiheuttavat bakteerit ei kuole 40:ssä.

Vierailija
50/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 21:16"]

"Olen itse alkanut pesemään alusvaatteet 60:ssä vasta viime aikoina ja värit haalistuivat välittömästi."

Värien haalistuminen kertoo väärän pesuaineen valinnasta tai vaatteen huonosta värjäysprosessista.

[/quote]

No miksi ne sitten eivät haalistuneet 40 asteessa? Ihan samaa kirjopyykin pesuainetta käytin silloinkin. Ja ihan sama mulle millainen värjäysprosessi on kyseessä niin kauan kuin se väri niissä vaatteissa pysyy. Ei ole varaa ostaa kallista laatua ihan vain sen takia, että voi pestä 60 asteessa. Mutta samapa tuo minulle on, vaikka alusvaatteet haalistuisikin. Muille vaatteille saa riittää se 40.

Vierailija
51/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulostebakteerit ei tosiaan kuole 40 asteessa! Itse pesen myös 60 asteessa alusvaatteiden lisäksi lakanat ja pyyhkeet. Pitkät alusvaatteet myös.

Vierailija
52/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 21:18"]

Haarapalaan febreezeä

[/quote]

Saako tätä Suomesta? Mistä?

Vierailija
53/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen ihan samalla tavalla kuin miehesi. Vaatteet (myös alusvaatteet) 40 asteessa ja lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Yllättävää kyllä, olemme kaikki vielä hengissä ja terveinä näin vuosikymmenien uloste- ja pissabakteerien saastuttaminakin :D 

Vierailija
54/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 20:41"]

Vaikka mun mielestä esim. alusvaatteet vaatisi sen 60 asteen pesun ja itse olen aina pessyt vaatteet 60 asteessa ja lakanat vielä korkeammassa!

Mies valittaa, että kaikki menee pilalle, kuulemma ihan riittävä toi 40 astetta.

Miten teillä pestään?

[/quote]

Varmaan joku jo laittanutkin, mutta ne jaksanut lukea kaikkia. Eli normaalisti ohjeen mukaan. Mutta jos rätillä on alhanen pesulämpötila (esim 40), niin se tarttee aina sillon tällön pestä hiukka kuumemmassa kuitenkin. Se kun ei puhdistu kunnolla siinä alhasemmassa lämpötilassa.

Vierailija
55/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No miksi ne sitten eivät haalistuneet 40 asteessa? Ihan samaa kirjopyykin pesuainetta käytin silloinkin. Ja ihan sama mulle millainen värjäysprosessi on kyseessä niin kauan kuin se väri niissä vaatteissa pysyy. Ei ole varaa ostaa kallista laatua ihan vain sen takia, että voi pestä 60 asteessa. Mutta samapa tuo minulle on, vaikka alusvaatteet haalistuisikin. Muille vaatteille saa riittää se 40."

Eikös se ole parempi jos vaatteista värit (kemikaalit) lähtevät pesussa, kuin se menisi ihon kautta verenkiertoon. Nykyään vaatteissa käytetään runsaasti eri kemikaaleja (halvatyövoima maissa vaikea valvoa) ja siksi kaikki uudet tekstiilit tulisi pestä ennen käyttöä ja usein niistä on myös merkitä esim. ulkoiluvaatteet, täkit, tyynyt ja tietysti kaikki ne jotka ovat ihokosketuksessa.

Vierailija
56/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 20:56"]

Alusvaatteet kyllä pesen 60 asteessa. Useamman kerran pestyt vaatteetkin, vaikka niissä lukisi 40 astetta. Kaikki bakteerit eivät kuole noin matalassa lämpötilassa. Vaatevalmistajat laittavat ohjeisiin usein tarpeettoman matalat pesulämpötilaohjeet, jotta vaatteet kestäisivät. Esim. puuvillatuotteet tulisi aina pestä väh. 60 asteessa.

[/quote]

Mitenkä aljon teillä on alusvaatteita laittaa kerralla pesukoneeseen? ja kaikki tietty saman värisiä? (että värit eivät mene sekaisin).

Vierailija
57/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen hajusteettomilla pesuaineilla. Jos pyykkiä pesee jatkuvasti 40-asteessa, niihin alkaa tulla hiljalleen tunkkainen haju, vasta 60-astetta tekee pyykistä raikasta. Vaikka hajusteet peittävät tunkkaisen hajun, ei se pyykistä tee puhdasta hajustetuilla pesuaineilla 40-asteessa pestynä. Kokeilkaapa vaikka itse.

Vierailija
58/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanat ja pyyhkeet 60 tai 90 asteessa.

Vaatteet suurimmaksi osaksi 40 asteessa. Mutta materiaalin mukaan. Monissahan pesuohje on 60 astetta, ne heitän lakanoiden mukaan pesuun. Joissakin vaatteissa saattaa myös olla pesuohjeena 40 astetta ja materiaalin puolesta kestäisivät 60, mutta esimerkiksi lasten vaatteissa saattaa olla niitä painettuja kuvia, jotka eivät kestä 60 astetta.

Eli tiivistettynä: pesen vaatteet niiden pesuohjeen mukaan.

Vierailija
59/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ne alkkarit ainakin pitää pestä 60 asteessa.

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288615347371.html

Vierailija
60/122 |
25.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 20:52"]Mä pesen kaikki 60 asteessa. Pissabakteerit ei kuole kuin vasta 60 asteessa. Vaatteet ovat ihan kunnossa.

[/quote]mitkä pissabakteerit? Pissa on puhdasta, antiseptista vai onko sulla joku sukupuolitauti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi