Onko tämä työpaikkakiusaamista?
Taustatietona: työskentelen työpaikalla kahdessa eri tiimissä, A ja B. A tiimin esimies on oma esimieheni ja B tiimin esimies ei ole esimieheni, mutta työskentelen myös hänen tiimissään. Tiimissä A asiat sujuvat, ilmapiiri on hyvä ja työtäni arvostetaan. Työkaverit ja esimies kehuvat työtäni ja arvostavat osaamistani tiimissä A. Asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä työhöni molempien tiimien alaisuudessa. Olen saanut kiitosta aiemmissa työpaikoissa työstäni ja tiedän, että olen ahkera työntekijä ja pärjään työssäni.
Tiimissä B on alusta asti suhtauduttu minuun nihkeästi. Jo valintani tiimiin herätti närää, koska taakseni hakuprosessissa jäi eräs työntekijä, joka oli tiimille ennestään tuttu. Työtäni pilkattiin alusta asti jopa asiakkaiden kuullen, minulle kerrottiin kuinka tiimistä on ennenkin savustettu porukkaa ulos, kuinka olen sukupuoleni takia huono työssäni jne. Tiimin B palavereissa puhuttiin jatkuvasti pahaa talon muista työntekijöistä ja palaverit olivat varsinaista p*skanjauhantaa. Olin hiljaa, koska en halunnut osallistua keskusteluun ja pidin keskustelua asiattomana (miksi emme voineet keskittyä oman tiimin työhön?). Tiimin B työntekijät ja esimies jättivät minut ulkopuolelle tiimistä: minulle ei juteltu kuten muille, ei aina edes tervehditty, viereeni ei tultu istumaan ja jos menin istumaan muiden viereen, lähdettiin pois jne. Tiimin B esimies lähetti usein ärtyneitä sähköposteja "olen niin pettynyt sinuun...", jotka eivät ole alallamme käytettävän viestintätavan mukaisia. Otin varhaisessa vaiheessa esille oman esimieheni kanssa tiimissä B saamani kohtelun. Tiimin B jäsenet jyrkästi kielsivät toimineensa mitenkään poikkeavasti kohdallani. Tilanne vain paheni tämän myötä, kun esimies B koki, että arvostelen hänen esimiestaitojaan, kun kerron tiimin B epäkohdista. Esimies B ehdotti jopa ratkaisuksi tilanteeseen sitä, että hankkisin itselleni masennusdiagnoosin ja jäisin sairauslomalle, jotta saataisiin tilanne ratkaistua. Minulla ei siis ole masennusta ja sanoin, että esimiehen tehtävä ei ole sellaisia diagnooseja kenellekään antaa, vaan se on terveydenhuollon asia. En halua jäädä sairauslomalle töistä, koska se olisi minulle vain haitaksi (selviän töistäni eli en ole sairausloman tarpeessa).
(jatkuu...)
Kommentit (79)
Ap, voimia tilanteeseen ja kaikille meille muillekin samankaltaisissa tilanteissa oleville.
Vierailija kirjoitti:
Toimitusjohtaja on firmoissa kovimmassa vastuussa kiusaamisesta . Tästä on riittävästi näyttöä oikeusistuimissa.
Ellei tj puutu, seuraava iso vastuullinen on yhtiön hallitus.
Kyllä tuossa osallistuu kiusaamiseen osallistuu myös oma esimiehesi. Miten hän puolustelee sitä, että sinua ei edes kutsuta palavereihin ja muutenkin syrjitään?
Miten toisen tiimin esimies puolustelee tekemisiään isomman pomon edessä? Vai etkö ole aiemmin edes puhunut asiasta mitään?
Nyt tee työsuojeluilmoitus AVI:in . Silloin on pakko ottaa kantaa tilanteeseen. Ethän sinä ole edes ainoa, jota siitä ollaan savustamassa pois. Voitko ottaa yhteyttä aikaisemmin pois savustettuun työntekijään? Ei sinun tarvitse leimautua hankamaksi työntekijäksi - mutta miksi niillä muilla B-tiimin työntekijöillä on oikeus olla jatkuvasti hankalia, ei sinulla?
Vakituisesta työntekijästä on todella hankala päästä eroon. Siksi sinun kannattaa iloita työstäsi A-tiimissä ja olla olla B-tiimissä vain töissä. Tee sielläkin työsi niin hyvin kuin osaat, mutta älä edes yritä ystävystyä toisten työntekijöitten kanssa. Mikäli syrjiminen suorastaan vaikeuttaa työntekoasi, ota yhteyttä isompaan pomoon ja esitä todisteet: mitä tapahtui, milloin, miten ja mitä siitä seurasi. Miksi et ole jo tehnyt sitä?
Täytyy vain kärvistellä, jotta et tee hallaa omalle urallesi ... mutta SINULLE ITSELLESI sopii tehdä hallaa kuinka paljon vaan? Miksi? Luuletko tosiaan, että jatkuva ahdistus, unottumuus ja muut ongelmat eivät tule tekemään mitään hallaa urallesi? Aivan varmasti tekee, joten pelasta nyt itsesi! Se on sinun oikeutesi, ja velvollisuutesi itseäsi kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, kun AP kiitteli ystävällisestä suhtautumisesta, niin heti tuli useampi kommentti (kielestä päätellen samalta ihmiseltä), jotka yrittävät polkea maan rakoon. On tää mammapalsta ihana!
No tottakai. Ne ovat niitä tiimi B:n tyyppejä. Luultavasti tiimi B tuottaa vain murto-osan toisen tiimin tuloksesta, koska eihän tuolla toiminnalla voi onnistua pitemmän päälle.
Mun kohdalla lavastettiin moka, mutta pystyin osoittamaan sen lavastuksen ja jopa todeksi, kiitos asiakkaiden ja nimettömäksi jääneiden työkavereiden. Yksinkertaisesti mun taidot aliarvioidiin ja lavastajat olivat vähän tyhmiä. Tyyliin "olet varastanut täältä" ja sitten rikottiin näyttö! :D :D ettei valvontakameroissa näkyisi, varsinaista järjen jättiläisyyttä. Pieni paikka, muutama kamera, yksi näyttö. Mua syytettiin myös sen näytön rikkomisesta. No lavastaja ei onneksi tiennyt, kuka sai katsoa kameroista, ei mennyt enää. Se rikkojahan tietysti selvisi ja kuulemma nekin tavaroita vienneet oli selvinneet, sitä ei tietysti sanottu, mutta sen sain kuulla, että niitä olisi vain piiloteltu. Minä lähdin, sain uuden työn, mutta tuo lavastaja lähti aika pian perässä jonnekin, en tiedä minne. Kyseisen paikan maine oli huono ja seuraava työnantaja totesi jo haastattelussa näin: Hyvä että pääsit sieltä pois ajoissa. Aika rankasti sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö esimiehillä ole esimiehiä? Asia eteenpäin vaan
Veikkaisin, että kyse on hoitoalasta ja aloittaja on mies. Tai sitten erittäin ikävä miesvaltainen.
Minä olen se, joka lähiesimiehenä tiimissä A jouduin selvittämään yhteisen työntekijämme tilanne tiimissä B ja myös yhteisen isomman esimiehen kanssa, joka oli se pääkiusaaja. Taisi olla eräässä palaverissa B-tiimin itsensä kiusatuksi kokeneen työntekijän kutsuma ammattiliiton asiamies ihmeissään. Palaverissa olivat ennestään isopomo ja kaksi B-tiimin työntekijää, joista kumpikin tunti itsensä kiusatuksi.
Ihan selkeästi on työpaikkakiusaamista, miten voit edes miettiä, ettei olisi?! Tiedon pimittäminen, muista eristäminen jne. ovat ihan klassisia työpaikkakiusaamisen merkkejä ja löytyvät esimerkkeinä kaikista oppikirjoista, joissa kiusaamisesta puhutaan.
Oma esimiehesi A ei varsinaisesti kiusaa, mutta jättää esimiestehtävänsä hoitamatta puolustellessaan ja selitellessään esimies B:n käytöstä.
En ehdi nyt lukea koko ketjua, että mahdatko jossain viestissä jo asiaa avatakin, mutta pikaisesti nyt yhteyttä luottamusmieheen ja mahdollisesti myös työterveyshuoltoon (ei siis minkään masennus- tms. diagnoosin takia todellakaan, vaan mahdollisia kolmikantaneuvotteluja varten).
Helpoimmalla itse monesti pääsee, kun vaihtaa työpaikkaa. Jos vaan yhtään oma kantti kestää, jäisin kuitenkin taistelemaan asiasta. Lähtemällä pois, annat kaikille osapuolille tunnustuksen ja vapautuksen siihen, että heidän toimintamallinsa on ok.
Tsemppiä ja jaksamista, olen pahoillani, että joudut tuollaista kestämään.
Tuo on tehosi lisäämistä varten tehtyä teatteria. Sitä on nykyään jokaisella työpaikalla.
Johtajat on käyneet kursseja taas...
Hyvä poliisi ja paha tyylistä taktikointia.
Annat hyvälle hyvän tehokkaan työpanoksen kun toinen vähän ahdistaa sinua nurkkaan. Toiset ihmiset reagoivat myös pahaan pomoon siten että he "näyttävät" olevansa kovempia.
Molemmat toimivat takulla tietynlaisiin työntekijöihin lisäämään tehoja.
Nykyään on myös vallalla vetää ihan minimiväellä töitä ja mukaan kuuluu puolipakolliset ylityöt.
Olet vain pelinappula ap.
Asia ei ole henkilökohtainen. Suhtautumisesi työelämään on vähän naivi. He haluavat vain tulosta psykologisin keinoin.
Pahapomo myös lisää yhteyttä hyvän pomon tiimiin.
Eli yhteisö tiivistyy jos dissaatte pahista. Parantaa tulosta.
Nämä ovat Usasta tuotuja johtajien muka kikkoja. Hyvin kyseenalaisia toimenpiteitä pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa.
Ei sovi tänne mielestäni.
Samaa taktiikkaa käytetään pidätystilanteissa. Toinen virkamies voi olla töykeä ja toinen mukava, jolloin ihminen liittoutuu mukavan kanssa ja tekee helpommin yhteistyötä. On ihan sama kumman kanssa yhteistyö tapahtuu.
Pelkkää psykologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tehosi lisäämistä varten tehtyä teatteria. Sitä on nykyään jokaisella työpaikalla.
Johtajat on käyneet kursseja taas...
Hyvä poliisi ja paha tyylistä taktikointia.
Annat hyvälle hyvän tehokkaan työpanoksen kun toinen vähän ahdistaa sinua nurkkaan. Toiset ihmiset reagoivat myös pahaan pomoon siten että he "näyttävät" olevansa kovempia.
Molemmat toimivat takulla tietynlaisiin työntekijöihin lisäämään tehoja.
Nykyään on myös vallalla vetää ihan minimiväellä töitä ja mukaan kuuluu puolipakolliset ylityöt.
Olet vain pelinappula ap.
Asia ei ole henkilökohtainen. Suhtautumisesi työelämään on vähän naivi. He haluavat vain tulosta psykologisin keinoin.
Pahapomo myös lisää yhteyttä hyvän pomon tiimiin.
Eli yhteisö tiivistyy jos dissaatte pahista. Parantaa tulosta.
Nämä ovat Usasta tuotuja johtajien muka kikkoja. Hyvin kyseenalaisia toimenpiteitä pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa.
Ei sovi tänne mielestäni.
Samaa taktiikkaa käytetään pidätystilanteissa. Toinen virkamies voi olla töykeä ja toinen mukava, jolloin ihminen liittoutuu mukavan kanssa ja tekee helpommin yhteistyötä. On ihan sama kumman kanssa yhteistyö tapahtuu.
Pelkkää psykologiaa.
Pelkkää psykologiaa. Näitä teorioita on aina johtajien koulutuksissa.
Molemmat johtajat on periaatteessa sama juttu. Toisen nakkina on esittää ikävää henkilöä, niin vastapuolen tiimi tiivistyy ja tehostuu nopeammin.
Yleensä näissä prosesseissa menee vuosia. Kun johtaja feikkaa ja näyttelee, niin homma nopeutuu nykyajan pätkätyö ja nollatunti meiningeissä.
Luodaan nopea ympäristö tiimiytymiselle. Ikävää ihmistä on myös hauska pilkata ja se lisää yhteenkuuluvuutta. Sitä kautta työtehoa.
Sodan aikaan yhteinen vihollinen auttoi puhaltamaan kovaa yhteiseen purjeeseen jne. Myös sotien jälkeen sama juttu.
Näitä voi havaita koulumaailman käyttäytymisissä ja ihan elokuvasta poliisiopisto vaikkapa.
Jos luulet että ilkeilevän pomon on hauska käyttäytyä kuten käyttäytyy, niin ei välttämättä ole niin.
Toko tsoukilla voi ollakin hauskaa. Tätä samaa käytetään myös armeijassa.
Jokainen jätkä muistaa sen kusipäisimmän kapiaisen.
Tarkoitus on vain luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tuntea yhteinen vihollinen.
Yleensä lopussa kusipääkin muuttuu hyväksi tyypiksi ja voittaa sydämet.
Tällöin on loppu lähellä. Silloin kannattaa jo etsiä uutta työpaikkaa. Se on tehojen loppujen viennin aika.
Työntekijä tällöin viritetään huippuunsa ennen irtisanomisia.
Lopulta ei jäänyt mitään muuta kuin tyhjiä tunteita.
Voitko yrittää vielä puhua esimiehen A kanssa ja sanoa että tilanne on mahdoton, kysyä saatko 100% työtä tiimistä A ja voiko joku muu mennä tiimiin B? Tosiaan ihan asiallisesti voi sanoa että tuo ettei sinulle kerrota mitään vaikeuttaa työntekoa ja tekee hallaa kaikille...
Onko esimiehellä B + tiimillä joku sukupuolirasistinen ongelma kenties?
Noissa tilanteissa toki voi olla parempi yrittää etsiä muutakin työtä, mutta toki ei tässä maailman tilantessa helppoa.
Olisi pakko lähteä ennen kuin palaa täysin loppuun. Epäasiallinen käytös traumatisoi pidemmän päälle! Johto pesee kätensä. Tiedän mistä puhun! T. Vuosi sairauslomalla, lääkitys, terapia sekä alanvaihto
Erittäin silmiä avaava ketju, monessakin mielessä. Kyllä, on työpaikkakiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On selkeää kiusaamista, miten olet edes kestänyt tuommosta? :(
On ollut "pakko" kestää, kun kyseessä on ensimmäinen vakituinen työpaikkani vuosien pätkätöiden jälkeen. En ole halunnut irtisanoutua tyhjän päälle, koska uuden vakipaikan saaminen olisi vaikeaa työttömänä (alallamme on kova kilpailu jo valmiiksi työpaikoista). :(
Ap
Et ole kuukausipalkalla
Jos et saa tukea edes omalta esimieheltäsi (joka on muuten asiallinen), ovat vaikutusmahdollisuutesi heikot.
Voitko avata, haittaako tämä kongreettisesti työtäsi. Kuvauksesi perusteella minä jättäisin tiimin b tekemään työnsä ihan keskenään, enkä kyselisi minkään pöytäkirjojen perään. Toki harmittaisi silti, mutta en tosiaan itsekään yrittäisi mitään.
Tämä tilanne vaikuttaa työhöni konkreettisesti, sillä en esimerkiksi tiedä, odotetaanko minun olevan työtehtävässä x tiettynä päivänä tai jos odotetaan, minulle ei kerrota lainkaan, mitä kyseiseen työtehtävään liittyen on sovittu. Joudun pitämään kalenteria tyhjänä tuossa kohdassa, koska en tiedä, olenko tuolloin töissä vai en. En saa pöytäkirjojen ulkopuolelta tietoa, mitä tiimissämme tapahtuu ja mitä asioita on päätetty. Tämä puolestaan vaikuttaa tuleviin töihin. On vaikea tehdä työtä, kun ei tiedä tiimin asioista lainkaan.
Ap
Mitä käy, jos et pidäkään kalenteria tyhjänä? Käytöksesi saattaa mahdollistaa esimiehen toilailut. Jos et vain kertakaikkiaan tiedä mistään mitään, joutuu hän itse vastaamaan siitä, ettet ole paikalla. Toki varmaan yrittää vierittää syyn sinulle, mutta itse hän on vastuussa töiden jakamisesta.
Esimies B valittaa esimies A:lle, jos en ole käytettävissä. Tätä on siis jo nyt tapahtunut. Esimies B myös kyselee, voisiko tilalleni tulla joku toinen työntekijä, vaikka minäkin olisin käytettävissä. Eli oikeastaan koskaan esimies B ei ole tyytyväinen, teinpä miten tahansa.
Ap
No mitä mieltä esimies A on siitä, että sinulle ei kerrota, koska pitää olla käytettävissä, mutta oletetaan sinun siitä huolimatta olevan aina tarvittaessa käytettävissä? Miten A reagoi valitukseen? Onhan tuo nyt ihan älytöntä pelleilyä. A:n pitäisi tietysti sanoa B:lle, että työtehtävät ja niiden tekijät pitää sopia ajoissa. Mä ottaisin ne työt mitä on annettu, enkä pitäisi kalenterissa tyhjää varalta, koska töiden jakaminen on esimiesten tehtävä. Olkoot ilman tekijää, jos eivät osaa näitä järjestellä.
Kuinkahan paljon tällaisia tapauksia on ympäri Suomen, mutta niistä ei vaan puhuta? Kiusatut kärsii hiljaa ja vaihtaa työpaikkaa, kiusaajat porskuttaa samassa paikassa hamaan tappiin asti.
En tajua, miks et vaan lähde? Juu, on vakipaikka, mut ei sen takia kannata terveyttä uhrata.
Nostan hattua sille, että aloittaja on yrittänyt tehdä tilanteelle jotain kun on vienyt asian eteenpäin. Jos kerta mikään ei ole muuttunut ja työpaikalla hyväksytään tuo tilanne, niin onko muuta vaihtoehtoa kuin lähteminen?
Korona-aikana etätyöt ovat muuttaneet tiimit virtuaalitiimeiksi. Henkilöstön työhyvinvointi on niissäkin tärkeä teema.
https://mcs.fi/henkiloston-tyohyvinvointi-virtuaalitiimeissa/
Työpaikka vaihtoon. Ei tuossa muu auta.
Vierailija kirjoitti:
Ota asia esille työsuojeluvaltuutetun kanssa ja yhdessä viekää asia eteenpäin työsuojelulain hengessä. Alkaapa tapahtua.
Ei välttämättä ala koska esimies A ei ole puuttunut tilanteeseen. Valitettavasti vaikuttaa siltä ettei tossa tule muutosta ennen kuin esimies B vaihtuu ja hänen tiiminsä saa uuden ja toivottavasti fiksumman esimiehen. Kokemusta on että vaikka asiaa pohditaan vuosia niin mitään ei tapahdu. Sinuna hakisin muita töitä, niitä on helpompi saada vakituisesta työpaikasta ja todennäköisesti saat esimieheltä A loistavat suositukset.
Toimitusjohtaja on firmoissa kovimmassa vastuussa kiusaamisesta . Tästä on riittävästi näyttöä oikeusistuimissa.
Ellei tj puutu, seuraava iso vastuullinen on yhtiön hallitus.