Onko tämä työpaikkakiusaamista?
Taustatietona: työskentelen työpaikalla kahdessa eri tiimissä, A ja B. A tiimin esimies on oma esimieheni ja B tiimin esimies ei ole esimieheni, mutta työskentelen myös hänen tiimissään. Tiimissä A asiat sujuvat, ilmapiiri on hyvä ja työtäni arvostetaan. Työkaverit ja esimies kehuvat työtäni ja arvostavat osaamistani tiimissä A. Asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä työhöni molempien tiimien alaisuudessa. Olen saanut kiitosta aiemmissa työpaikoissa työstäni ja tiedän, että olen ahkera työntekijä ja pärjään työssäni.
Tiimissä B on alusta asti suhtauduttu minuun nihkeästi. Jo valintani tiimiin herätti närää, koska taakseni hakuprosessissa jäi eräs työntekijä, joka oli tiimille ennestään tuttu. Työtäni pilkattiin alusta asti jopa asiakkaiden kuullen, minulle kerrottiin kuinka tiimistä on ennenkin savustettu porukkaa ulos, kuinka olen sukupuoleni takia huono työssäni jne. Tiimin B palavereissa puhuttiin jatkuvasti pahaa talon muista työntekijöistä ja palaverit olivat varsinaista p*skanjauhantaa. Olin hiljaa, koska en halunnut osallistua keskusteluun ja pidin keskustelua asiattomana (miksi emme voineet keskittyä oman tiimin työhön?). Tiimin B työntekijät ja esimies jättivät minut ulkopuolelle tiimistä: minulle ei juteltu kuten muille, ei aina edes tervehditty, viereeni ei tultu istumaan ja jos menin istumaan muiden viereen, lähdettiin pois jne. Tiimin B esimies lähetti usein ärtyneitä sähköposteja "olen niin pettynyt sinuun...", jotka eivät ole alallamme käytettävän viestintätavan mukaisia. Otin varhaisessa vaiheessa esille oman esimieheni kanssa tiimissä B saamani kohtelun. Tiimin B jäsenet jyrkästi kielsivät toimineensa mitenkään poikkeavasti kohdallani. Tilanne vain paheni tämän myötä, kun esimies B koki, että arvostelen hänen esimiestaitojaan, kun kerron tiimin B epäkohdista. Esimies B ehdotti jopa ratkaisuksi tilanteeseen sitä, että hankkisin itselleni masennusdiagnoosin ja jäisin sairauslomalle, jotta saataisiin tilanne ratkaistua. Minulla ei siis ole masennusta ja sanoin, että esimiehen tehtävä ei ole sellaisia diagnooseja kenellekään antaa, vaan se on terveydenhuollon asia. En halua jäädä sairauslomalle töistä, koska se olisi minulle vain haitaksi (selviän töistäni eli en ole sairausloman tarpeessa).
(jatkuu...)
Kommentit (79)
Jos se sinusta tuntuu kiusaamiselta niin sitten se on sitä.
jos sua kohdellaan noin huonosti, niin eikö oo vaan hyvä, ettei tarvi paljoa olla tuollaisen tiimin kanssa tekemisissä?
Selkeää kiusaamista tuo on, vaikka kuinka yritettäisiin asiaa kieltää. Vaihda työpaikkaa, ei tuo muuksi muutu.
T. kokemusta on
On selkeää kiusaamista, miten olet edes kestänyt tuommosta? :(
Pitääkö tässä tilanteessa edes kysyä? :O
Vie ehdottomasti eteenpäin asia. Voit vaikka hetken aikaa kerätä ihan todisteita. Parhaassa tapauksessa firma järjestää sinulle kokopäivätyöt a tiimistä.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tässä tilanteessa edes kysyä? :O
Vie ehdottomasti eteenpäin asia. Voit vaikka hetken aikaa kerätä ihan todisteita. Parhaassa tapauksessa firma järjestää sinulle kokopäivätyöt a tiimistä.
Olen vienyt asian eteenpäin, tätä on puitu niin johdon kuin työterveyshuollon kanssa sekä tietysti noiden tiimin B jäsenten kanssa. Minun on pakko kuulua tiimiin B, koska tilalleni ei voi mennä kukaan muu työntekijä eikä rahaa uuden työntekijän palkkaamiseen ole. :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
On ollut "pakko" kestää, kun kyseessä on ensimmäinen vakituinen työpaikkani vuosien pätkätöiden jälkeen. En ole halunnut irtisanoutua tyhjän päälle, koska uuden vakipaikan saaminen olisi vaikeaa työttömänä (alallamme on kova kilpailu jo valmiiksi työpaikoista). :(
Ap
Isoin ongelma musta tossa on se, että oma esimiehesi ei puutu tuohon tilanteeseen, vaan näyttää hyväksyvän sen.
Siis teetkö vielä töitä b tiimille?!
Klassinen esimerkki työpaikkakiusaajista. Muka väitetään "ei me mitään oo tehty", vaikka ihan selvästi tietävät käyttäytyvänsä asiattomasti sinua kohtaan.
Jos oisin sä, niin vaihtaisin työpaikkaa.
Ota asia esille työsuojeluvaltuutetun kanssa ja yhdessä viekää asia eteenpäin työsuojelulain hengessä. Alkaapa tapahtua.
Tuo kuulostaa epäpätevältä johtamiselta.
Vakituiset karkaavat, avaintyöntekijä eli sinut savustetaan ulos, tieto ei kulje... Kiitos ja ylistys kaltaisellesi työntekijälle, joka jaksaa olla töissä ja tuon tiimivetäjän sietäisi saada mojova potku persauksiin.
Tekisi mieli halata tyyppiä, joka sinnittelee ja tekee parhaansa noin vaikeassa tilanteessa. Moni olisi jo sanonut notta soronoo...
Vierailija kirjoitti:
Siis teetkö vielä töitä b tiimille?!
Teen, tosin vähemmän kuin ennen. Enää en myöskään tiedä, mitä kaikkea työhöni tiimissä B kuuluu, koska en ole mukana palavereissa eikä esimies B kysy/keskustele asioista kanssani.
Ap
On rankkaa kiusaamista. Ongelma näissä kiusaamistapauksissa on, että johdossa hr-asioista vastaava ihminen ei välitä kiusaamisesta. Siksi vaihtaisin työpaikkaa, koska ei tuo muutu ennenkuin johto vaihtuu. Nyt johto sallii kiusaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa epäpätevältä johtamiselta.
Vakituiset karkaavat, avaintyöntekijä eli sinut savustetaan ulos, tieto ei kulje... Kiitos ja ylistys kaltaisellesi työntekijälle, joka jaksaa olla töissä ja tuon tiimivetäjän sietäisi saada mojova potku persauksiin.
Tekisi mieli halata tyyppiä, joka sinnittelee ja tekee parhaansa noin vaikeassa tilanteessa. Moni olisi jo sanonut notta soronoo...
Työni on minulle tärkeää ja pidän työstäni, vaikka olosuhteet tiimissä B ovat kamalat. Haluan tehdä työni ja asiakkaiden parissa tehtävän työn hyvin, vaikka olosuhteet ovat mitä ovat. On minulle etu, että hoidan työni hyvin ja kehityn työntekijänä. En myöskään halua pilata omaa työuraani "leimaantumalla vaikeaksi työntekijäksi", kun alallamme on melko pienet piirit. Tällaisessa "ikävässä tiimissä" täytyy vain kärvistellä kaikessa hiljaisuudessa, jotta ei tekisi hallaa omalle uralleen.
Ap
Ai onko kiusaamista, että haukutaan, jätetään ulkopuolelle, ei kutsuta mukaan, ei istuta viereen eikä jutella toiselle kuten muille? Totta hemmetissä on, olipa kyse lapsista tai aikuisista.
Olen ollut samantyylisessä tilanteessa. Mikäli tuollaista toimintaa ilmenee, se on osa työpaikan toimintakulttuuria, eikä siihen 99% varmuudella puututa tai tule muutosta. Teet vain itsellesi hallaa yrittämällä hakea "oikeutta", saat hankalan ihmisen maineen ja torpedoit mahdollisuutesi menestyä ko firmassa. Suosittelen lämpimästi että aloitat työnhaun ja lähdet, kaikissa työpaikoissa ei todellakaan ole tuollaista eikä sen kestäminen ole minkään työn arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut "pakko" kestää, kun kyseessä on ensimmäinen vakituinen työpaikkani vuosien pätkätöiden jälkeen. En ole halunnut irtisanoutua tyhjän päälle, koska uuden vakipaikan saaminen olisi vaikeaa työttömänä (alallamme on kova kilpailu jo valmiiksi työpaikoista). :(
Ap
Jos et saa tukea edes omalta esimieheltäsi (joka on muuten asiallinen), ovat vaikutusmahdollisuutesi heikot.
Voitko avata, haittaako tämä kongreettisesti työtäsi. Kuvauksesi perusteella minä jättäisin tiimin b tekemään työnsä ihan keskenään, enkä kyselisi minkään pöytäkirjojen perään. Toki harmittaisi silti, mutta en tosiaan itsekään yrittäisi mitään.
(jatkuu...)
Tilanne on edennyt siihen pisteeseen, että esimies B ei enää edes kutsu minua tiimipalavereihin. Minulle ei edes kerrota palavereista tai ne sovitaan muiden työtehtävieni päälle, jotta en varmasti olisi päässyt mukaan. Kuulen palavereista jälkikäteen tai näen kalenterista, että muut ovat kokoontuneet. Koko syksynä en ole saanut kutsuja palavereihin. En pyynnöistäni huolimatta saanut edes tiimimuistioita koko syyskaudelta, vaikka niissä olisi ollut tarpeellista tietoa ja olen ollut ihan pimennossa tiimin B asioista. Lopulta sain tiimimuistiot ja niissä oli tärkeitä asioita, joista ei kerrottu minulle aiemmin. Minua ei kutsuttu tulevaan tiimipäivään (tiimi menee mökkeilemään, syömään ja puhumaan työasioista) ja esimies B on jopa rajannut minulta pois työtehtäviä, jotka ovat aiemmin kuuluneet työhöni. Esimies B vetoaa siihen, että minua ei noissa tilanteissa "tarvita". Samalla esimies B kuitenkin kysyi esimies A:lta, voisiko tilalleni saada jonkun toisen työntekijän noihin työtehtäviin.
Oma esimieheni tiimistä A ei näe tilanteessa onhelmaa. Hän hyväksyy tämän siihen vedoten, että "työpaikallamme järjestellään työtehtäviä uudelleen ja moni asia on vielä vaiheessa". Esimiehestä A on ihan ymmärrettävää, että en saa tiimimuistioita, koska esimiehellä B on kiire. Minusta 2 kk on pitkä aika odottaa tiimimuistiota, jonka pituus on 2 sivua. Tiimistä B on irtisanoutunut useampi työntekijä lyhyen ajan sisällä, mutta tätä ei pidetä työyhteisössämme ongelmana (vakinaiset työpaikat ovat alallamme kiven alla, eikä niistä luovuta helpolla). Tiimin B ilmapiiriongelmat ovat työpaikalla yleisessä tiedossa, mutta tilanteeseen ei puututa.
Onko tämä kohtaamani käytös teistä työpaikkakiusaamista? Miksi/miksi ei? Tuntuu, että alan olla aivan hajalla tämän tilanteen jatkuttua kauan ja tilanne syö ammatillista itsetuntoani. Haaveilen irtisanoutumisesta ja toisen työpaikan löytämisestä. :(
Ap