Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä työpaikkakiusaamista?

Vierailija
21.10.2020 |

Taustatietona: työskentelen työpaikalla kahdessa eri tiimissä, A ja B. A tiimin esimies on oma esimieheni ja B tiimin esimies ei ole esimieheni, mutta työskentelen myös hänen tiimissään. Tiimissä A asiat sujuvat, ilmapiiri on hyvä ja työtäni arvostetaan. Työkaverit ja esimies kehuvat työtäni ja arvostavat osaamistani tiimissä A. Asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä työhöni molempien tiimien alaisuudessa. Olen saanut kiitosta aiemmissa työpaikoissa työstäni ja tiedän, että olen ahkera työntekijä ja pärjään työssäni.

Tiimissä B on alusta asti suhtauduttu minuun nihkeästi. Jo valintani tiimiin herätti närää, koska taakseni hakuprosessissa jäi eräs työntekijä, joka oli tiimille ennestään tuttu. Työtäni pilkattiin alusta asti jopa asiakkaiden kuullen, minulle kerrottiin kuinka tiimistä on ennenkin savustettu porukkaa ulos, kuinka olen sukupuoleni takia huono työssäni jne. Tiimin B palavereissa puhuttiin jatkuvasti pahaa talon muista työntekijöistä ja palaverit olivat varsinaista p*skanjauhantaa. Olin hiljaa, koska en halunnut osallistua keskusteluun ja pidin keskustelua asiattomana (miksi emme voineet keskittyä oman tiimin työhön?). Tiimin B työntekijät ja esimies jättivät minut ulkopuolelle tiimistä: minulle ei juteltu kuten muille, ei aina edes tervehditty, viereeni ei tultu istumaan ja jos menin istumaan muiden viereen, lähdettiin pois jne. Tiimin B esimies lähetti usein ärtyneitä sähköposteja "olen niin pettynyt sinuun...", jotka eivät ole alallamme käytettävän viestintätavan mukaisia. Otin varhaisessa vaiheessa esille oman esimieheni kanssa tiimissä B saamani kohtelun. Tiimin B jäsenet jyrkästi kielsivät toimineensa mitenkään poikkeavasti kohdallani. Tilanne vain paheni tämän myötä, kun esimies B koki, että arvostelen hänen esimiestaitojaan, kun kerron tiimin B epäkohdista. Esimies B ehdotti jopa ratkaisuksi tilanteeseen sitä, että hankkisin itselleni masennusdiagnoosin ja jäisin sairauslomalle, jotta saataisiin tilanne ratkaistua. Minulla ei siis ole masennusta ja sanoin, että esimiehen tehtävä ei ole sellaisia diagnooseja kenellekään antaa, vaan se on terveydenhuollon asia. En halua jäädä sairauslomalle töistä, koska se olisi minulle vain haitaksi (selviän töistäni eli en ole sairausloman tarpeessa).

(jatkuu...)

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut samantyylisessä tilanteessa. Mikäli tuollaista toimintaa ilmenee, se on osa työpaikan toimintakulttuuria, eikä siihen 99% varmuudella puututa tai tule muutosta. Teet vain itsellesi hallaa yrittämällä hakea "oikeutta", saat hankalan ihmisen maineen ja torpedoit mahdollisuutesi menestyä ko firmassa. Suosittelen lämpimästi että aloitat työnhaun ja lähdet, kaikissa työpaikoissa ei todellakaan ole tuollaista eikä sen kestäminen ole minkään työn arvoista.

Onneksi minulla on kokemusta muistakin työpaikoista ja tiedän, ettei kaikkialla ole tällaista. Nyt koronan vuoksi alallani työpaikkatilanne on melko jäissä, joten voi kestää jonkin aikaa, ennen kuin uusia työpaikkoja avautuu.

Ap

Vierailija
22/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin samanlaisessa tilanteessa aikanaan. ainoa ulospääsy oli raskaaksi tuleminen. muistan vieläkin, kuinka itkin onnesta jäädessäni äitiyslomalle. olin siis toki iloinen lapsestakin, mutta ennen kaikkea siitä, että pääsin työpaikastani pois. hain vanhempainvapaalla muita töitä enkä enää palannut entiseen työpaikkaan. ei kannata hukata elämäänsä työpaikassa, jossa sinua ei osata arvostaa sen vertaa, että kohdeltaisiin hyvin.<3 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On selkeää kiusaamista, miten olet edes kestänyt tuommosta? :(

On ollut "pakko" kestää, kun kyseessä on ensimmäinen vakituinen työpaikkani vuosien pätkätöiden jälkeen. En ole halunnut irtisanoutua tyhjän päälle, koska uuden vakipaikan saaminen olisi vaikeaa työttömänä (alallamme on kova kilpailu jo valmiiksi työpaikoista). :(

Ap

Jos et saa tukea edes omalta esimieheltäsi (joka on muuten asiallinen), ovat vaikutusmahdollisuutesi heikot.

Voitko avata, haittaako tämä kongreettisesti työtäsi. Kuvauksesi perusteella minä jättäisin tiimin b tekemään työnsä ihan keskenään, enkä kyselisi minkään pöytäkirjojen perään. Toki harmittaisi silti, mutta en tosiaan itsekään yrittäisi mitään.

Tämä tilanne vaikuttaa työhöni konkreettisesti, sillä en esimerkiksi tiedä, odotetaanko minun olevan työtehtävässä x tiettynä päivänä tai jos odotetaan, minulle ei kerrota lainkaan, mitä kyseiseen työtehtävään liittyen on sovittu. Joudun pitämään kalenteria tyhjänä tuossa kohdassa, koska en tiedä, olenko tuolloin töissä vai en. En saa pöytäkirjojen ulkopuolelta tietoa, mitä tiimissämme tapahtuu ja mitä asioita on päätetty. Tämä puolestaan vaikuttaa tuleviin töihin. On vaikea tehdä työtä, kun ei tiedä tiimin asioista lainkaan.

Ap

Vierailija
24/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppihalit sinulle, AP! 

Ihan selvästihän toi on työpaikkakiusaamista, sekä tiimiläisten että esimiehen taholta. En käsitä, miten oot jaksanu tuollaista tilannetta ilmeisesti jo pidemmän aikaa. Ihailen, että oot yrittäny puuttua asiaan, vaikka ilmeisesti se ei oo auttanu. Toivon, että löydät uuden ja paremman työpaikan.

Vierailija
25/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh, huh! Kohta tuolla kiusaajaporukalla ei enää riitä tuo toiminta vaan alkavat kenties puhumaan sinusta tai toiminnastasi ihan keksittyjä juttuja!

Jos tuollaiset väärät puheet pääsevät leviämään tai vellovat pitkään voi olla uuden työn saanti jatkossa hankalaa!

Miten jaksat henkisesti? Itse jaksoin tuollaista vuoden ja päädyin mielisairaalaan kuukaudeksi lepäämään ja nuo sairaskirjausmerkinnät kertovat minun olevan nuppivikainen ja sitä kautta on monet asiat ovat vaikeutuneet.

Pidä itsestäsi ap huolta, kaikkea ei kannata sietää!

Vierailija
26/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut "pakko" kestää, kun kyseessä on ensimmäinen vakituinen työpaikkani vuosien pätkätöiden jälkeen. En ole halunnut irtisanoutua tyhjän päälle, koska uuden vakipaikan saaminen olisi vaikeaa työttömänä (alallamme on kova kilpailu jo valmiiksi työpaikoista). :(

Ap

Et ole kuukausipalkalla

Jos et saa tukea edes omalta esimieheltäsi (joka on muuten asiallinen), ovat vaikutusmahdollisuutesi heikot.

Voitko avata, haittaako tämä kongreettisesti työtäsi. Kuvauksesi perusteella minä jättäisin tiimin b tekemään työnsä ihan keskenään, enkä kyselisi minkään pöytäkirjojen perään. Toki harmittaisi silti, mutta en tosiaan itsekään yrittäisi mitään.

Tämä tilanne vaikuttaa työhöni konkreettisesti, sillä en esimerkiksi tiedä, odotetaanko minun olevan työtehtävässä x tiettynä päivänä tai jos odotetaan, minulle ei kerrota lainkaan, mitä kyseiseen työtehtävään liittyen on sovittu. Joudun pitämään kalenteria tyhjänä tuossa kohdassa, koska en tiedä, olenko tuolloin töissä vai en. En saa pöytäkirjojen ulkopuolelta tietoa, mitä tiimissämme tapahtuu ja mitä asioita on päätetty. Tämä puolestaan vaikuttaa tuleviin töihin. On vaikea tehdä työtä, kun ei tiedä tiimin asioista lainkaan.

Ap

Mitä käy, jos et pidäkään kalenteria tyhjänä? Käytöksesi saattaa mahdollistaa esimiehen toilailut. Jos et vain kertakaikkiaan tiedä mistään mitään, joutuu hän itse vastaamaan siitä, ettet ole paikalla. Toki varmaan yrittää vierittää syyn sinulle, mutta itse hän on vastuussa töiden jakamisesta.

Vierailija
27/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh, huh! Kohta tuolla kiusaajaporukalla ei enää riitä tuo toiminta vaan alkavat kenties puhumaan sinusta tai toiminnastasi ihan keksittyjä juttuja!

Jos tuollaiset väärät puheet pääsevät leviämään tai vellovat pitkään voi olla uuden työn saanti jatkossa hankalaa!

Miten jaksat henkisesti? Itse jaksoin tuollaista vuoden ja päädyin mielisairaalaan kuukaudeksi lepäämään ja nuo sairaskirjausmerkinnät kertovat minun olevan nuppivikainen ja sitä kautta on monet asiat ovat vaikeutuneet.

Pidä itsestäsi ap huolta, kaikkea ei kannata sietää!

Tiedän, että tiimissä B puhutaan minusta pahaa, mutta yritän olla ajattelematta asiaa. Henkisesti tilanne on raskas, mutta yritän sinnitellä. Minulla on onneksi ihana mies, joka jaksaa tukea ja kuunnella. Muutenkin elämä on kunnossa ja olen muuten "tasapainoinen", niin tätä tilannetta jaksaa paremmin kuin esimerkiksi hyvin epävakaassa tilanteessa. Tottakai tämä tilanne kuitenkin syö, kun saa viikottain kuulla/tuntea olevansa "vääränlainen" ja samaan aikaan asiakkailta ja tiimiläisiltä A tulee todella positiivista palautetta. Tuntuu ristiriitaiselta, kun palautteet ovat niin äärilaidoista.

Ap

Vierailija
28/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et ole kuukausipalkalla

Ap

Mitä käy, jos et pidäkään kalenteria tyhjänä? Käytöksesi saattaa mahdollistaa esimiehen toilailut. Jos et vain kertakaikkiaan tiedä mistään mitään, joutuu hän itse vastaamaan siitä, ettet ole paikalla. Toki varmaan yrittää vierittää syyn sinulle, mutta itse hän on vastuussa töiden jakamisesta.

Esimies B valittaa esimies A:lle, jos en ole käytettävissä. Tätä on siis jo nyt tapahtunut. Esimies B myös kyselee, voisiko tilalleni tulla joku toinen työntekijä, vaikka minäkin olisin käytettävissä. Eli oikeastaan koskaan esimies B ei ole tyytyväinen, teinpä miten tahansa.

Ap

Vierailija
29/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista kannustavista kommenteista, joita olen tähän ketjuun saanut! Työpaikallani tätä tilannetta ei pidetä ongelmallisena ja tuntuu hyvältä, että täältä saan ymmärrystä kokemukselleni, ettei tällainen tilanne ole ok.

Ap

Vierailija
30/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikista kannustavista kommenteista, joita olen tähän ketjuun saanut! Työpaikallani tätä tilannetta ei pidetä ongelmallisena ja tuntuu hyvältä, että täältä saan ymmärrystä kokemukselleni, ettei tällainen tilanne ole ok.

Ap

Ja nyt elät onnellisena elämäsi loppuun asti?

Vierailija
31/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et ole kuukausipalkalla

Ap

Esimies B valittaa esimies A:lle, jos en ole käytettävissä. Tätä on siis jo nyt tapahtunut. Esimies B myös kyselee, voisiko tilalleni tulla joku toinen työntekijä, vaikka minäkin olisin käytettävissä. Eli oikeastaan koskaan esimies B ei ole tyytyväinen, teinpä miten tahansa.

Ap

Oletko itse pyytänyt, että joku muu voisi tehdä sinun sijastasi? 

Vierailija
32/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis teetkö vielä töitä b tiimille?!

Teen, tosin vähemmän kuin ennen. Enää en myöskään tiedä, mitä kaikkea työhöni tiimissä B kuuluu, koska en ole mukana palavereissa eikä esimies B kysy/keskustele asioista kanssani.

Ap

Eli he eivät ole pyytäneet, mutta sinä teet kuitenkin?

Vierailija
33/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä huolta. Tuollaisissa kuvioissa tekijä saa lopulta sen mitä on tilannut.

Vierailija
34/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma ettet ole itse mokaillut? Meidän työpaikalla on vähän vastaava tilanne, mutta johtuu raskaasta mokailusta. Johto toivoo että työntekijä itse irtisanoutuisi.

Vierailija
35/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että ylittää edes tutkinta, puhumattaakaan syyttämiskynnystä. Pahoitteluni. Anna heidän ottaa uusi ihminen siihen tiimiin B ja palaa takaisin omaan tiimiisi. Problem solved. 

Vierailija
36/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tätä varten on työsuojeluvaltuutettu. Kuulostaa todella räikeältä työpaikkakiusaamiselta, ja sitä ei missään nimessä pidä hyväksyä.

Vierailija
37/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(jatkuu...)

Tilanne on edennyt siihen pisteeseen, että esimies B ei enää edes kutsu minua tiimipalavereihin. Minulle ei edes kerrota palavereista tai ne sovitaan muiden työtehtävieni päälle, jotta en varmasti olisi päässyt mukaan. Kuulen palavereista jälkikäteen tai näen kalenterista, että muut ovat kokoontuneet. Koko syksynä en ole saanut kutsuja palavereihin. En pyynnöistäni huolimatta saanut edes tiimimuistioita koko syyskaudelta, vaikka niissä olisi ollut tarpeellista tietoa ja olen ollut ihan pimennossa tiimin B asioista. Lopulta sain tiimimuistiot ja niissä oli tärkeitä asioita, joista ei kerrottu minulle aiemmin. Minua ei kutsuttu tulevaan tiimipäivään (tiimi menee mökkeilemään, syömään ja puhumaan työasioista) ja esimies B on jopa rajannut minulta pois työtehtäviä, jotka ovat aiemmin kuuluneet työhöni. Esimies B vetoaa siihen, että minua ei noissa tilanteissa "tarvita". Samalla esimies B kuitenkin kysyi esimies A:lta, voisiko tilalleni saada jonkun toisen työntekijän noihin työtehtäviin. 

Oma esimieheni tiimistä A ei näe tilanteessa onhelmaa. Hän hyväksyy tämän siihen vedoten, että "työpaikallamme järjestellään työtehtäviä uudelleen ja moni asia on vielä vaiheessa". Esimiehestä A on ihan ymmärrettävää, että en saa tiimimuistioita, koska esimiehellä B on kiire. Minusta 2 kk on pitkä aika odottaa tiimimuistiota, jonka pituus on 2 sivua. Tiimistä B on irtisanoutunut useampi työntekijä lyhyen ajan sisällä, mutta tätä ei pidetä työyhteisössämme ongelmana (vakinaiset työpaikat ovat alallamme kiven alla, eikä niistä luovuta helpolla). Tiimin B ilmapiiriongelmat ovat työpaikalla yleisessä tiedossa, mutta tilanteeseen ei puututa.

Onko tämä kohtaamani käytös teistä työpaikkakiusaamista? Miksi/miksi ei? Tuntuu, että alan olla aivan hajalla tämän tilanteen jatkuttua kauan ja tilanne syö ammatillista itsetuntoani. Haaveilen irtisanoutumisesta ja toisen työpaikan löytämisestä. :(

Ap

Ei vaikuta päällisinpuolin kiusaamiselta, vaan siltä, että et ole sisäistänyt työnantajan määräysvaltaa oikein, sen näkee jo heti siitä että jos esimies ehdottaa työterveyshuoltoa, sinne menään, eikä viisastella pätevyydestä. 

Vierailija
38/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma ettet ole itse mokaillut? Meidän työpaikalla on vähän vastaava tilanne, mutta johtuu raskaasta mokailusta. Johto toivoo että työntekijä itse irtisanoutuisi.

Justhan ap on sanonu, et sen työhön ollaan muuten tyytyväisiä, paitsi tossa tiimissä??

Vierailija
39/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, kun AP kiitteli ystävällisestä suhtautumisesta, niin heti tuli useampi kommentti (kielestä päätellen samalta ihmiseltä), jotka yrittävät polkea maan rakoon. On tää mammapalsta ihana!

Vierailija
40/79 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et ole kuukausipalkalla

Ap

Ap

Jos esimies A tietää sinun hoitavan työsi hyvin, niin ehkä kannattaisi antaa esimies B:n valittaa, mieluummin kuin leikkiä selvännäkijää ja uupua. Voimia!