Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Vierailija
21.10.2020 |

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.­KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.

Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.

Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.

– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.

Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta. 

Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.

LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen

Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!

Kommentit (5103)

Vierailija
4481/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa kantaa kirjoitti:

Eikä vain salli, vaan on tehnyt lain että lääkärin on pakko kirjata, ja kirjauksia ei saa poistettua :(

No, jokainen sekunti vie minua kauemmas viimeisestä lääkärikäynnistä, eikä seuraavaa tule enää koskaan. Kohta olen jo aivan eri ihminen.

Nimim. Medikalisaation tykinruoka

Omat tietoni oli netissä 5-6 vuotta sitten, lähde oli thl. Thl maksoi sentään kaikki suojaukset kokonaan, ja hiljensi minutkin sanomalla julkisuudessa että nämä vuodetut tiedot olivat " tavallista sairaammalta joukolta". Siellä oli vain jotain labratuloksia ja sotu. mutta muistan tunteen kuinka ikävältä asia silloin tuntui ja tuntuu vieläkin. Jotku labrarulokset on kylläkin 100 kertaa harmittomimpia kuin terapia istunnot, mutta yhtä kaikki, pitäisi olla luottamuksellisia.

Silti en vieläkään uskalla edes hammaslääkärille sanoa moikkausta henkilökohtaisempia tietoja vaikka hän väittää että heidän asema ei ole omakannassa. Eniten jäi harmittamaan turvattomuuden tunne, ja se etten päässyt omia tietojani poistamaan yhtään mistään. Vain salauksia sain tehtyä, mutta nehän on käytännössä vain nimellisiä esteitä sähkömaailmassa jos joku niitä haluaa kaivaa.

Onkohan joku kansalaisaloite jo vetämässä että tietoja saisi poistettua?

Vierailija
4482/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa, miksi puhelinumero pitäisi vaihtaa. Saisin jonkun toisen tietomurron uhrin puhelinnumeron? Puhelinnumero annetaan jollekin toiselle puolen vuoden päästä. Sitten siihen numeroon voi tulla vaikka salasanan vaihdon kuittauspyyntöjä eri sivustoilta, jonne joku yrittää. Uusi omistaja voi olla myös rikollinen, joka avaa liittymiä näillä numeroilla puolen vuoden päästä. 40 000 numeroa valittavissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4483/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan voiko esim käytöstä poistetun gmail-sähköpostiosoitteen ottaa joku muu?

Vierailija
4484/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa kantaa kirjoitti:

Kai jokainen miettii, ainakin nyt, että kun lääkärissä jotain kirjoitetaan tietokoneelle, esimerkiksi oma-kantaan, on sinne jollain tapaa pääsy jollain taholla. Vaikka olisi kaikki estot/kiellot omakannassa, voi lääkärin tunnuksilla siellä surffata kuin googlessa. Toki joku voi väittää että siitä jää jälki, mutta uskon että tuon jäljen saa helposti peitettyä, jos on taipumuksia ja taitoa. Ja jokatapauksessa tieto jäljestä ei paljoa lohduta jos mahdollisesti arkaluonteiset tiedot on jo netissä tms.

Minulla on omakannassa estot päällä ettei tietojani saa katsoa edes hätätapauksissa, silti lääkärin tunnuksilla voi sivuilleni mennä. Tästä olen varma, koska taannoin, tutulla ja luotettavalla pitämässäni lääkärillä käydessäni, lääkäri piti tutun saarnan noista estoista. Sitten sama lekuri tulosti lapun jossa allekirjoitin luvan käydä katsomassa tietojani. Olisi tuo kyllä onnistunut ilman allekirjoitusta tai lappua, sillä napin painalluksella lääkäri olikin jo tiedoissani.

Siellä ei ole mitään arkaluonteista, mutta koen tärkeäksi että lääkärin ja minun välinen keskustelu tulehtuneesta kynsinauhasta jäisi minun ja kyseisen lääkärin välille.

Aina kun menet lääkäriin, valmistaudu sinne kuin big brother taloon mennäksesi. Tämä ei missään mielessä ole terveydenhoidon ammattilaisten vika, vaan laki pakottaa lekurit kirjaamaan nämä tiedot.

Toivottavasti homma etenee siihen suuntaan, ettei sähköisessä muodossa mitään kirjattaisi, tai jos kirjataan, on jokaisella oikeus poistaa sieltä asioita, jotka omasta mielestä vääriin käsiin joutuessa on arkaluonteista. Oli sitten kyse kynsinauhasta , pituudesta, painosta tai lapsuuden traumoista.

Onko tietovuodon uhreja linjoilla? Voimia! Onko nuo vastaamon kirjaukset myös omakannassa?

Vastaamo kuuluu b-luokitukseen eikä heidän kirjaukset näy Kannassa. Esim Terveystalo kuuluu a-luokitukseen ja heidän kirjaukset näkyy Kannassa (ellei niitä käyntejä käy raksimassa itse Kannassa pois.) En löydä linkkiä tähän luokitusasiaan, mutta varmaan googlaamalla löytyy. Onko muuten yllätys, että Vastaamo on jossain b-luokituksessa eli halvempi järjestelmä? Ehkä hyvä näin niin eivät ole vielä nyt sitten tosiaan jokaisen lääkärin ja uteliaan fyssarin luettavissa.

Miksi se lääkäri sulle saarnaa piti, kun oman terveyskeskuksen työntekijät niitä pystyvät lukemaan kyllä kaikki sairaanhoitajasta erikoislääkäriin? Tarkoititko, että hän ei nähnyt jotakin sinun tekstiä, mitä hänen olisi pitänyt katsoa? Ja sitten se, että et kai vain allekirjoittanut sitä paperia??? Jokaisella on lakisääteinen oikeus kieltää tietojen luovutus ja siihen ei muut saa uhkailulla tai saarnoilla vaikuttaa.

Vierailija
4485/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa, miksi puhelinumero pitäisi vaihtaa. Saisin jonkun toisen tietomurron uhrin puhelinnumeron? Puhelinnumero annetaan jollekin toiselle puolen vuoden päästä. Sitten siihen numeroon voi tulla vaikka salasanan vaihdon kuittauspyyntöjä eri sivustoilta, jonne joku yrittää. Uusi omistaja voi olla myös rikollinen, joka avaa liittymiä näillä numeroilla puolen vuoden päästä. 40 000 numeroa valittavissa?

Annetaan jollekin toiselle????? Mitä ihmettä ja todellakin kiitos, kun kerroit!!!

Vierailija
4486/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kärjäoikeus takavarikoinut juuri Tapioilta 10 miljoonaa? Luulisi siis jokaisen uhrin ainakin 200 e saavan. Se tuntuu tietysti tosi vähältä, varsinkin, jos joutuu oikeusteitse hakemaan korvauksia.

Ei se 10 miljoonaa mene uhreille vaan palautetaan uudelle omistajalle jos yrityskauppa purkaantuu. Ne on yrityksien välisiä korvauksia, ei uhreille tulevia.

Vierailija
4487/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa vielä lääkäriasemia tai lääkäreitä, jotka ei omakantaan mitään kirjoita?

Vierailija
4488/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran Vastaamo-suhteen jo päätyttyä eräässä aivan toisessa hoitosuhteessa, ja sen alkajaisiksi lääkäri näki Vastaamo-käyntini ja -tietoni tietokoneelta.

Mielestäni tässä on myös valtiolla suuri ellei perimmäinen vastuu, kun se on mitään kyseenalaistamatta sallinut maassamme tällaisen toiminnan, joka vaarantaa vakavalla tavalla kansalaisten turvallisuutta.

Miten voi olla? Vastaamo ei kirjaa Omakantaan. He eivät kuulu siihen järjestelmään.

Vierailija
4489/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annetaan jollekin toiselle????? Mitä ihmettä ja todellakin kiitos, kun kerroit!!!

Kyllä, totta on. Puhelinnumerot annetaan uudestaan valittaviksi uusien liittymien henkilöille.

Mun tutullani oli jäänyt mun entinen numero puhelimenmuistioonsa ja hän oli soittanut "mulle" eli entiseen numerooni. Sieltä oli vastannut ihan joku muu.

Vierailija
4490/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tosiaan aikamoinen soppa! Jo tuo että kaikki kirjataan tietoihin ja ne on tosiaan kaikkien saatavilla; asiakaspalvelija puhelimen päässä, kun varaat aikaa. Näkee kaikki tiedot halutessaan. Lisäksi kaikki muutkin sotealalla näkevät kun helvetin uteliaat hammashoitajat. Miksi pitää hammaslääkäritiedotkin olla Kannassa? Onko jopa hammaskarttakin?

Vierailija
4491/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Klarnalle ja Qlirolle pitää tehdä ostokielto erikseen, vaikka olisi luottokieltokin. Avardaa ja Collector Bankia ei näyttäisi voivan väärin- käyttää, koska tarkistavat luottotiedot aina ja Avardalla myös vahva tunnistautuminen. Vieläkö on muita näitä palveluita?

Jousto, Svea, Mash, AfterPay, Lindorff... kyllä menee hankalaksi, jos näihin kaikkiin pitää alkaa soitella!

Tämä soittelu alkoi siitä kun selvisi ettei Klarna tarkista luottotietoja. Mitenkäs on näiden kanssa joita luettelit? Tarkistaako he?

Ota luuri käteen ja kysy! ;)

En viittis maksella kovia puhelinmaksuja jos joku täällä tietää, että käyttävät jo Bisnodea tai Asiakastieto Oy:tä. Meinasitko että tässä ei ole jo ihan tarpeeksi rahaa ja aikaa palanut vai mikä oli tämä ehdotuksesi motiivi?

Pahoittelen ikävää vastaustani, hermot ovat kovin kireällä. Rahaa ja aikaa on tosiaan palanut asian selvittelyyn, itse en tiedä luettelemistani yrityksistä, tarkistavatko he luottotietoja, mutta toivottavasti pääsit jo askeleen eteenpäin koostamani luettelon avulla! :) Toivotaan, että jollain olisi asiasta tietoa, muuten ei varmaan auta muu, kuin alkaa selvittää tilannetta laskutusfirma kerrallaan.

Joo ei se mitään, täälläkin on aivot kuumana! Sattuneesta syystä... mutta Googletin nuo kaikki elikkä kaikki nämä listan firmat tarkistavat luottotiedot! Vain Qliro ja Klarna vaativat soiton.

Eli pitääkö kaikkiin ilmoittaa se luottoesto? Anteeks kun en tajua näitä.

Minä en ilmoita. Aloitan sitten tappelun laskuttajaa vastaan, jos on myynyt ilman vahvaa tunnistautumista. 

Onko Klarnan käytäntö luokiteltu vahvaksi tunnistautumiseksi vai tarkoittaako vahva tunnistautuminen vain pankkitunnistaumista? Sori kun kysyn tyhmiä.

Ei se Klarna ole vahva koska sieltä saa laskulle.

Vahva tunnistautuminen on joko pankkitunnukset tai tunnistus siten, että palvelu lähettää puhelimeesi vielä koodin, millä tehdään kaksoisvahvistus.

Tämä oli tärkein:

jos olet tehnyt omaehtoisen Luottokiellon SEKÄ Bisnodelle ETTÄ Asiakastieto Oy:lle, ei tarvi kuin soittaa Klarnalle ja Qlirolle ja tehdä niihin ostokielto.

Vierailija
4492/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

GDPR voi velvoittaa maksettavaksi todella suuria summia.

Vierailija
4493/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, totta on. Puhelinnumerot annetaan uudestaan valittaviksi uusien liittymien henkilöille.

Mun tutullani oli jäänyt mun entinen numero puhelimenmuistioonsa ja hän oli soittanut "mulle" eli entiseen numerooni. Sieltä oli vastannut ihan joku muu.

Ei hyvänen aika! Puhelinnumeroahan käytetään vahvassa tunnistautumisessa.... oon niin kiitollinen, että tämä tuli nyt munkin tietoon!

Vierailija
4494/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakoon kirjoitti:

Onko olemassa vielä lääkäriasemia tai lääkäreitä, jotka ei omakantaan mitään kirjoita?

Toi on hyvä pointti! OSAAKO joku kertoa? Tietty googlettamalla löytyy. Toivottavasti tässä nyt herätään pitämään oikeuksia ja pyytämään KAIKKI omat tiedot kohteista mistä haluu. Näkeepä sitt mitä sittiä on kirjaamisissa vai onko ihan ok. 

Vierailija
4495/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvänen aika! Puhelinnumeroahan käytetään vahvassa tunnistautumisessa.... oon niin kiitollinen, että tämä tuli nyt munkin tietoon![/quote]

Ei käytetä automaattisesti! Itse olet valinnut vahvan tunnistautumisen puhelinnumerollasi! MIKSI? Se ei ole mahdollista jos et ole itse antanut sitä suostumusta!

Vierailija
4496/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ormas kirjoitti:

Mitenköhän Ville Tapion käy? Minusta olisi oikein, että Ville Tapiosta paljastettaisiin henkilökohtaisia tietoja, jotta hän paremmin ymmärtäisi, että hänen olisi tullut reagoida heti kun sai selville, että tietoturvallisuus ontui ja lähteä selvittämään asiaa, jotta tietomurto olisi voitu jäljittää jo ennen kiristystä ja tietojen julksisua.

Nyt on jäädytetty Villen ja hänen vanhempiensa varallisuutta 10 miljoonan euron edestä. Pääomasijoitusyhtiö Intera Partnersilla on juridisesti hyvin vahvat näytöt yrityskaupan purkamiselle ja he saavat miljoonansa takaisin.

Kuka maksaa sakot puutteellisesta tietoturvasta ja kuka maksaa vahingonkorvaukset 40 000 uhrille? Interalla oivallinen tilaisuus pestä kätensä tästä. He ovat jo suossa mm. Hoplopin kanssa.

Villestä tulee köyhä työtön mies. Hän joutuu luopumaan veneestään, talostaan ja leveilevästä elämäntyylistä. Vastaamo ajetaan konkurssiin.

Huvittavaa on, että Ville Tapion toinen yritys on poistanut Villen tiedot sivuiltaan, jotta yritystä ei yhdistetä tähän jupakkaan. Olkaa varovaisia myös Fountain Park Oy:n kanssa, jossa Ville on perustajana.

Kertokaa mulle (En ymmärrä liiketaloudesta mitään) että mistä nuo miljoonavoitot tulee? Terapia maksaa n.90e/h mistä Kela maksaa n.57e, loput maksaa asiakas terapeutilleen. Vai Vastaamolle? Entä maksaako se terapeutti vuokraa Vastaamolle vai mitä rahaa, tuosta asiakkaalta ja Kelalta saamastaan summasta? Eli miljoonien tulot pelkistä vuokratuloista? Aivan älytöntä että Kelan rahat valuu jonkun huvijahteihin.....

Selittäkää viisaat! :D

Vierailija
4497/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kärjäoikeus takavarikoinut juuri Tapioilta 10 miljoonaa? Luulisi siis jokaisen uhrin ainakin 200 e saavan. Se tuntuu tietysti tosi vähältä, varsinkin, jos joutuu oikeusteitse hakemaan korvauksia.

Joo takavarikoi, mutta ne menee sille yritykselle, joka ne varat haki takavarikkoon. Ensin yrityksen korvaukset ja mitä jää jäljelle, niin niistä menee yksittäisille ihmisille. Eli eipä taida tulla sieltä mitään.

Ette kai te vaan maksanu kiristäjälle rahoja? Niitä ei ainakaan kukaan saa takas, varsinkin kun poliisi kielsi niin tekemästä.

Vierailija
4498/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa kantaa kirjoitti:

Kai jokainen miettii, ainakin nyt, että kun lääkärissä jotain kirjoitetaan tietokoneelle, esimerkiksi oma-kantaan, on sinne jollain tapaa pääsy jollain taholla. Vaikka olisi kaikki estot/kiellot omakannassa, voi lääkärin tunnuksilla siellä surffata kuin googlessa. Toki joku voi väittää että siitä jää jälki, mutta uskon että tuon jäljen saa helposti peitettyä, jos on taipumuksia ja taitoa. Ja jokatapauksessa tieto jäljestä ei paljoa lohduta jos mahdollisesti arkaluonteiset tiedot on jo netissä tms.

Minulla on omakannassa estot päällä ettei tietojani saa katsoa edes hätätapauksissa, silti lääkärin tunnuksilla voi sivuilleni mennä. Tästä olen varma, koska taannoin, tutulla ja luotettavalla pitämässäni lääkärillä käydessäni, lääkäri piti tutun saarnan noista estoista. Sitten sama lekuri tulosti lapun jossa allekirjoitin luvan käydä katsomassa tietojani. Olisi tuo kyllä onnistunut ilman allekirjoitusta tai lappua, sillä napin painalluksella lääkäri olikin jo tiedoissani.

Siellä ei ole mitään arkaluonteista, mutta koen tärkeäksi että lääkärin ja minun välinen keskustelu tulehtuneesta kynsinauhasta jäisi minun ja kyseisen lääkärin välille.

Aina kun menet lääkäriin, valmistaudu sinne kuin big brother taloon mennäksesi. Tämä ei missään mielessä ole terveydenhoidon ammattilaisten vika, vaan laki pakottaa lekurit kirjaamaan nämä tiedot.

Toivottavasti homma etenee siihen suuntaan,

Miksi se lääkäri sulle saarnaa piti, kun oman terveyskeskuksen työntekijät niitä pystyvät lukemaan kyllä kaikki sairaanhoitajasta erikoislääkäriin? Tarkoititko, että hän ei nähnyt jotakin sinun tekstiä, mitä hänen olisi pitänyt katsoa? Ja sitten se, että et kai vain allekirjoittanut sitä paperia??? Jokaisella on lakisääteinen oikeus kieltää tietojen luovutus ja siihen ei muut saa uhkailulla tai saarnoilla vaikuttaa.

Joka kerta lääkäri sanoo että jos tulee sairaskohtaus, ja menetän tajuntani tms niin sieltä saisi silloin tiedot. Voi olla että lääkäreitä on kehotettu saarnaamaan tästä. Mutta eipä niillä estoilla ole mitään väliä, sillä nappia painamalla tiedot tulee lekurin ruudulle, oli sulla rasti päällä missä vaan tai ei. Hyvää hänkin tarkoittaa, mutta haluisin itse valita, mitä tietoja minusta missäkin on saatavilla netistä, No toivotaan että tietovuodon uhreissa on tarpeeksi päättäjiä, jotta asialle jotain tapahtuu. Eikös ne vastikään olleet myymässä meidän terveystietoja ulkolaisille lääkefirmoille.. Ja että myydyt tiedot on salattuja. Uskoo ken tahtoo.

Vierailija
4499/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa kantaa kirjoitti:

Toivottavasti homma etenee siihen suuntaan,

Joka kerta lääkäri sanoo että jos tulee sairaskohtaus, ja menetän tajuntani tms niin sieltä saisi silloin tiedot. Voi olla että lääkäreitä on kehotettu saarnaamaan tästä. Mutta eipä niillä estoilla ole mitään väliä, sillä nappia painamalla tiedot tulee lekurin ruudulle, oli sulla rasti päällä missä vaan tai ei. Hyvää hänkin tarkoittaa, mutta haluisin itse valita, mitä tietoja minusta missäkin on saatavilla netistä, No toivotaan että tietovuodon uhreissa on tarpeeksi päättäjiä, jotta asialle jotain tapahtuu. Eikös ne vastikään olleet myymässä meidän terveystietoja ulkolaisille lääkefirmoille.. Ja että myydyt tiedot on salattuja. Uskoo ken tahtoo.

Edelleen: se on laitonta lääkäriltä vaatia sinua vaihtamaan sinun omia asetuksia tietojen luovuttamisista. Se kuuluu sinun potilaan oikeuksiin saada kieltää tietojen luovutus. Hätätilanteiden takia Omakannassa on kohta:

"Luovuttaminen hätätilanteessa:

Sallin kieltämieni tietojen luovuttamisen hätätilanteessa, esimerkiksi silloin, jos olen sairauden tai onnettomuuden vuoksi tajuton."

(Itse en raksi edes tätä päälle.)

Oman terveysaseman työntekijät näkevät tietosi juu, se on ihan lainmukaista. He näkevät ne kirjaukset mitä ovat tehneetkin. Mutta sinulla on oikeus estää tietojen luovuttaminen eteenpäin. Kysymys kuuluukin, että mitä sellaista lääkärisi haluaa nähdä, mitä hän ei jo nyt valtuuksiensa puolesta näe???

Pistä heti peli poikki jos lääkärisi alkaa tästä vielä jankuttaa, että sinun pitää sitä ja tätä. Jos estät tietojesi luovutuksen niin homma on sillä selvä ja pulinat pois.

Ja käy tekemässä tietojen esto Omakannassa vaikka heti jos haluat, että se asetus on päällä ja lääkäri on sinut pakottanut siitä luopumaan.

Vierailija
4500/5103 |
01.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo takavarikoi, mutta ne menee sille yritykselle, joka ne varat haki takavarikkoon. Ensin yrityksen korvaukset ja mitä jää jäljelle, niin niistä menee yksittäisille ihmisille. Eli eipä taida tulla sieltä mitään.

Ette kai te vaan maksanu kiristäjälle rahoja? Niitä ei ainakaan kukaan saa takas, varsinkin kun poliisi kielsi niin tekemästä.

Jotkut ovat maksaneet, mutta toivottavasti ei kovinkaan moni, koska nuo ihmiset ovat vaarassa joutua myöhemmin lisäkiristyksen uhreiksi.