Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klarnalle ja Qlirolle pitää tehdä ostokielto erikseen, vaikka olisi luottokieltokin. Avardaa ja Collector Bankia ei näyttäisi voivan väärin- käyttää, koska tarkistavat luottotiedot aina ja Avardalla myös vahva tunnistautuminen. Vieläkö on muita näitä palveluita?
Jousto, Svea, Mash, AfterPay, Lindorff... kyllä menee hankalaksi, jos näihin kaikkiin pitää alkaa soitella!
Tämä soittelu alkoi siitä kun selvisi ettei Klarna tarkista luottotietoja. Mitenkäs on näiden kanssa joita luettelit? Tarkistaako he?
Ota luuri käteen ja kysy! ;)
En viittis maksella kovia puhelinmaksuja jos joku täällä tietää, että käyttävät jo Bisnodea tai Asiakastieto Oy:tä. Meinasitko että tässä ei ole jo ihan tarpeeksi rahaa ja aikaa palanut vai mikä oli tämä ehdotuksesi motiivi?
Pahoittelen ikävää vastaustani, hermot ovat kovin kireällä. Rahaa ja aikaa on tosiaan palanut asian selvittelyyn, itse en tiedä luettelemistani yrityksistä, tarkistavatko he luottotietoja, mutta toivottavasti pääsit jo askeleen eteenpäin koostamani luettelon avulla! :) Toivotaan, että jollain olisi asiasta tietoa, muuten ei varmaan auta muu, kuin alkaa selvittää tilannetta laskutusfirma kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000006706773.html
"Rikosprosessi yritystä vastaan ei ole mahdollinen"
Selittäkää tää mulle, että mitä tällä tarkoitettiin? Onko mun rikosilmoitus turha? Ja voinko saada vahingonkorvauksia?
Oli sekava artikkeli.... :(
Saisko tästä paremmin selkoa? :)
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oikeusoppinut-vastaamon-tietomurtov…
Vierailija kirjoitti:
Onko kellekään tullut puheluita oudoista numeroista?
On, viime perjantaina. Hölmönä vielä vastasin koko nimelläni (etu- ja sukunimi), jonka jälkeen puhelu katkaisiin. Toivottavasti ei ollut kyse mistään rikollisten tarkastuspuhelusta, missä varmistetaan, että vuodetut tiedot puhelinnumeron osalta pitävät edelleen paikkaana... Numero oli suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellekään tullut puheluita oudoista numeroista?
On, viime perjantaina. Hölmönä vielä vastasin koko nimelläni (etu- ja sukunimi), jonka jälkeen puhelu katkaisiin. Toivottavasti ei ollut kyse mistään rikollisten tarkastuspuhelusta, missä varmistetaan, että vuodetut tiedot puhelinnumeron osalta pitävät edelleen paikkaana... Numero oli suomalainen.
Mulle ei ole tullut... oonkin kuumotellut sitä että joku soittaa. Jospa ei sitten vaan ole sattunut kohdalle? :s
Vierailija kirjoitti:
Kokemus on todella raaka. Elämän ensimmäisen ymmärtäjän ja kuuntelijan takaa kohoaakin itse paholainen. Empaattiset poliitikot ja ritarilliset valkohattuhakkerit valkeiden ratsujensa selässä täyttävät lehtien palstat. Mitään ei kuitenkaan oikeasti tapahdu. Lopulta olet kuitenkin yksin tuijottamassa ulkona aukeavaan pimeyteen, kiristäjää silmästä silmään.
Voi hitsi miten hyvin sanottu ja kirjoitettu. Sinussa on kirjailijan lahjakkuutta kyllä!
Missä meidän tiedot jo menee, jos Tanskasta ja muualta tulee soittoja??
Älkää vaan nimellä vastatko! Itse en aio vastata ollenkaan tästä lähtien jos en tunne numeroa.
Asettakaa oman teleoperaattorinne tiliasetuksista numero vähintään puolisalaiseksi. Silloin numeroa ei pitäisi löytää numeropalveluista, mutta numerosi näkyy sille, kenelle itse soitat.
Kokeilkaa myös löytyykö numeronne, nimenne ja tietonne Kuka soitti sivulta. Siellä on kohta "pyydä numeron poistamista". Numero itse asiassa näkyy poistamisenkin jälkeen, mutta ei numeron omistajaa eikä numerosta tehdyt mahdolliset kommentit näy myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin yllättynyt siitä kuinka paljon tämä asia vaikuttaa psyykkisesti ja ahdistaa. Olin 3 vuotta asiakkaana ja myös tuolloin kun murto on tapahtunut.
Kyllä tuollaisessa prosessissa oleville joilla on auottu syvimmät haavatkin auki ja ne avoinnakin ehkä yhä tämä on niin hirveä kokea lävitse kuin ikinä voi. Tämä on suurin painajainen minkä voi kokea oikeastaan. Kun olit heikoilla ehkä niin vielä tulee joku joka lyö kerran.
Tällä palstalla on ollut juuri tätä samaa nihilististä henkeä niin kauan kuin muistan. Taistelkaa itsellenne oikeutta ja ottakaa takaisin minkä saatte ihan itsenne takia! Kyllä kunnon ihmiset tukevat teitä. Itse en mene ollenkaan katspmaankaan tietojanne minnekaan ja uskon enemmistö ei voisi sietää edes ajatusta sellaisesta. Sitten on persoonallisuushäiriöiset joista voitte ajatella että kuuluisivat itse terapiaan vaikka tuskin edes pystyisivät paranemaankaan.
Oikeastaan moni on jo ennen tätäkin kokenut saman painajaisen jos omat tiedot levinneet hoitoyksiköistä ja niillä kiusattu ja niitä levitelty. Tätäkin on jo aiemminkin tapahtunut. Voimia ja tsemppiä teille.
Vierailija kirjoitti:
Kokemus on todella raaka. Elämän ensimmäisen ymmärtäjän ja kuuntelijan takaa kohoaakin itse paholainen. Empaattiset poliitikot ja ritarilliset valkohattuhakkerit valkeiden ratsujensa selässä täyttävät lehtien palstat. Mitään ei kuitenkaan oikeasti tapahdu. Lopulta olet kuitenkin yksin tuijottamassa ulkona aukeavaan pimeyteen, kiristäjää silmästä silmään.
Kokemus on raaka ja tuskallinen.
Valkohattuhakkerit ovat tehneet TODELLA suurta työtä yrittäessään jäljittää tekijää / tekijöitä, täysin vapaaehtoisinakin. Tehtävä on todella vaikea. Toivon, että kiristäjä saadaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klarnalle ja Qlirolle pitää tehdä ostokielto erikseen, vaikka olisi luottokieltokin. Avardaa ja Collector Bankia ei näyttäisi voivan väärin- käyttää, koska tarkistavat luottotiedot aina ja Avardalla myös vahva tunnistautuminen. Vieläkö on muita näitä palveluita?
Jousto, Svea, Mash, AfterPay, Lindorff... kyllä menee hankalaksi, jos näihin kaikkiin pitää alkaa soitella!
Tämä soittelu alkoi siitä kun selvisi ettei Klarna tarkista luottotietoja. Mitenkäs on näiden kanssa joita luettelit? Tarkistaako he?
En viittis maksella kovia puhelinmaksuja jos joku täällä tietää, että käyttävät jo Bisnodea tai Asiakastieto Oy:tä. Meinasitko että tässä ei ole jo ihan tarpeeksi rahaa ja aikaa palanut vai mikä oli tämä ehdotuksesi motiivi?
Pahoittelen ikävää vastaustani, hermot ovat kovin kireällä. Rahaa ja aikaa on tosiaan palanut asian selvittelyyn, itse en tiedä luettelemistani yrityksistä, tarkistavatko he luottotietoja, mutta toivottavasti pääsit jo askeleen eteenpäin koostamani luettelon avulla! :) Toivotaan, että jollain olisi asiasta tietoa, muuten ei varmaan auta muu, kuin alkaa selvittää tilannetta laskutusfirma kerrallaan.
Joo ei se mitään, täälläkin on aivot kuumana! Sattuneesta syystä... mutta Googletin nuo kaikki elikkä kaikki nämä listan firmat tarkistavat luottotiedot! Vain Qliro ja Klarna vaativat soiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/digitoday/art-2000006706773.html
"Rikosprosessi yritystä vastaan ei ole mahdollinen"
Selittäkää tää mulle, että mitä tällä tarkoitettiin? Onko mun rikosilmoitus turha? Ja voinko saada vahingonkorvauksia?
Oli sekava artikkeli.... :(Saisko tästä paremmin selkoa? :)
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oikeusoppinut-vastaamon-tietomurtov…
Tämä on se sama STT:n uutinen, hieman pidempänä vain. En pysty tästä ymmärtämään, että voiko uhri saada korvauksia. Ja jotkut seuraamusmaksut menee kyllä valtiolle, ei uhreille. Mua henkilökohtaisesti ei ainakaan mikään sairaanhoitopiiri ole Vastaamoon ohjannut, vaan olen ihan yksin tämän asian kanssa. En vain tajua tota koukeroista tekstiä, varmaan vähän liian rankka viikko takana.
Eli Osaako joku selittää saako korvauksia jos ymmärsi lukemansa noista artikkeleista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei se mitään, täälläkin on aivot kuumana! Sattuneesta syystä... mutta Googletin nuo kaikki elikkä kaikki nämä listan firmat tarkistavat luottotiedot! Vain Qliro ja Klarna vaativat soiton.
Eli pitääkö kaikkiin ilmoittaa se luottoesto? Anteeks kun en tajua näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ilmoita. Aloitan sitten tappelun laskuttajaa vastaan, jos on myynyt ilman vahvaa tunnistautumista.
"Näin on esimerkiksi silloin, kun arkaluonteisia tietoja ei ole suojattu määräysten edellyttämällä tavalla."
Vastaamon tietosuoja oli lainmukainen.
"Toivon, että kiristäjä saadaan kiinni."
Jos ammattilaiset ovat asialla, eivät varmasti jää kiinni. Osaavat häivyttää jälkensä.
Amatööri voi ehkä jäädäkin...
Vierailija kirjoitti:
"Näin on esimerkiksi silloin, kun arkaluonteisia tietoja ei ole suojattu määräysten edellyttämällä tavalla."
Vastaamon tietosuoja oli lainmukainen.
Voi rakas ihminen kun ei se nyt ihan ollut. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, ihan mahtavaa, iso kiitos sulle, kun selvitit asiaa! <3
"Voi rakas ihminen kun ei se nyt ihan ollut. 😂"
Oli ainakin lehtijuttujen perusteella lainmukainen se suojaus. Laki ei enempää Vastaamoltakaan vaatinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikkä jos olet tehnyt omaehtoisen Luottokiellon SEKÄ Bisnodelle ETTÄ Asiakastieto Oy:lle, ei tarvi kuin soittaa Klarnalle ja Qlirolle ja tehdä niihin ostokielto.
Tietääkö täällä kukaan tarkistavatko Jousto, Svea, Mash, AfterPay, Lindorff asiakkaan luottotiedot?
Vai myyvätkö luotolle ja laskulle tuosta vaan?