Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi – potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.
Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.
Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.
Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.
– Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta, sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.
Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.
Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.
LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen
Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!
Kommentit (5103)
Kansalaisaloite kannattaa allekirjoittaa, ja pyytää läheisiä tekemään samoin.
Jos sillä saataisiin tämä hetuja koskeva asia vihdoin sinne päättäjien kaaliin!
Vierailija kirjoitti:
Tuo Katleenan kooste on hyvä ja selkeä.
Omalla kohdalla kaikki on aika paketissa jo. Vaihdoin uuden numeron salaiseksi ja sähköpostiosoitteen. Kummassakin oli jo pidemmän aikaa vaivannut muut roskapostit ja -soittelut, joten oli hyvä hetki pistää uusiksi.
Semmoista vielä itse toivon, että kaikki keskustelu ei valuisi pelkästään naamakirjan ja twitterin puolelle. En ole missään sosiaalisissa medioissa ja jatkossa olisi mukava kuulla mahdollisesta joukkokanteesta yms. Tässä kun aikaa kuluu (mahd. vuosia) ja tiedotusvälineiden kiinnostus alkaa himmenemään niin on vaarana itse jäädä saavuttamattomiin. Any ideas? Katleenan blogin voisi laittaa seurantaan, mutta olisiko antaa muita saitteja? Vai luotanko, että asia noussee pinnalle kun on muiden toimien aika?
Tämä oli hyvin kirjoitettu. Vaihdoitko siis sähköpostin kaikille palveluihin, joihin sen olet antanut, esim sähkölaitos, puhelinoperaattori, matkakortin myöntäjä, tv-palvelut, eri viranomaiset, jne jne, niitä on kymmeniä, ellei satoja, missä oma sähköposti on. Sitten ongelma on se, että poliisi sanoi, että hyökkääjän sähköpostiviestiä ei saa tuhota. No jos haluan luopua tuosta sähköpostista niin joudunko yhden hyökkääjän takia pitämään tätä vanhaa emailia jemmassa oikeudenkäyntiin asti? Otsikkokin siinä on turvaton. Näitä "lukon takana lukko" -hommia on tässä casessa niin paljon: jotain kun yrität tehdä niin eteen tulee uusi lukko. Dvv:llä jos haluaa asioida niin pyydetään ottamaan Suomi.fi viestit käyttöön ja taas antamaan sähköposti. Mitään ei voi tehdä kun ei ole vielä uutta postia (Ja sen ottaminen on hidasta, vanha pitää käydä läpi ja katsoa onko siellä jotain tärkeätä ym.)
Samaa olen miettinyt, että olisi kiva jatkaa tätä keskustelua esim kk välein tai jos jollekin on sattunut jotain. Vertaistukea, vinkkejä,ideoita jne. Nyt tätä ketjua ainakaan moni ei enää käytä ja tästä ketjusta on ollut suuri apu! Tuleeko kenelläkään mieleen ehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Millä nimellä se löytyy?
Joku onneton käy alapeukuttamassa näitä kaikkia! 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä nimellä se löytyy?
?
Laita kuukkeliin kansalaisaloite, niin löytyy aivan varmasti sivu, jossa se on siinä ihan ensimmäisenä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla kaikki on aika paketissa jo. Vaihdoin uuden numeron salaiseksi ja sähköpostiosoitteen. Kummassakin oli jo pidemmän aikaa vaivannut muut roskapostit ja -soittelut, joten oli hyvä hetki pistää uusiksi.
Semmoista vielä itse toivon, että kaikki keskustelu ei valuisi pelkästään naamakirjan ja twitterin puolelle. En ole missään sosiaalisissa medioissa ja jatkossa olisi mukava kuulla mahdollisesta joukkokanteesta yms. Tässä kun aikaa kuluu (mahd. vuosia) ja tiedotusvälineiden kiinnostus alkaa himmenemään niin on vaarana itse jäädä saavuttamattomiin. Any ideas? Katleenan blogin voisi laittaa seurantaan, mutta olisiko antaa muita saitteja? Vai luotanko, että asia noussee pinnalle kun on muiden toimien aika?
Tämä oli hyvin kirjoitettu. Vaihdoitko siis sähköpostin kaikille palveluihin, joihin sen olet antanut, esim sähkölaitos, puhelinoperaattori, matkakortin myöntäjä, tv-palvelut, eri viranomaiset, jne jne, niitä on kymmeniä, ellei satoja, missä oma sähköposti on. Sitten ongelma on se, että poliisi sanoi, että hyökkääjän sähköpostiviestiä ei saa tuhota. No jos haluan luopua tuosta sähköpostista niin joudunko yhden hyökkääjän takia pitämään tätä vanhaa emailia jemmassa oikeudenkäyntiin asti? Otsikkokin siinä on turvaton. Näitä "lukon takana lukko" -hommia on tässä casessa niin paljon: jotain kun yrität tehdä niin eteen tulee uusi lukko. Dvv:llä jos haluaa asioida niin pyydetään ottamaan Suomi.fi viestit käyttöön ja taas antamaan sähköposti. Mitään ei voi tehdä kun ei ole vielä uutta postia (Ja sen ottaminen on hidasta, vanha pitää käydä läpi ja katsoa onko siellä jotain tärkeätä ym.)
Samaa olen miettinyt, että olisi kiva jatkaa tätä keskustelua esim kk välein tai jos jollekin on sattunut jotain. Vertaistukea, vinkkejä,ideoita jne. Nyt tätä ketjua ainakaan moni ei enää käytä ja tästä ketjusta on ollut suuri apu! Tuleeko kenelläkään mieleen ehdotuksia?
En ole itse Vastaamo-uhri, mutta olen kokenut arkaluontoisten tietojeni vuotamista asiattomille muussa yhteydessä, joten pystyn osittain samaistumaan. Vastaamo-tapaus aktivoi nuo traumat.
Trauman vakavuus riippuu tietenkin siitä, mitä itse kunkin tiedot sisältävät, sisällössä on paljon variaatiota. Jotkut - ilmeisesti nämä julkisesti ulostulleet - ovat käyneet ehkä vain kerran ja puhuneet yleisluontoisia asioita. Joillakin taas on melkein koko elämä vuodatettu pitkäaikaisessa, intensiivisessä terapiassa, ja asiaa on pahentanut yksityiskohtaisesti kirjaava terapeutti (mikä on hyvin ajattelematonta).
Tulen varmaan pitkään seuraamaan tätä ja muita Vastaamo-keskusteluja ihan omankin kokemukseni vuoksi, ja tukeakseni muita jos vaan keksin joskus jotain sanottavaa mikä ei ole ihan itsestäänselvyys :)
Henkilötunnuksen käsittely tunnistamistarkoituksessa on kiellettävä
-hakusanoilla löytyy
Sanaa kan sa lais a loi te ei näköjään tänne saa kirjoitta, ei hyväksy suoraa linkkiä
Vierailija kirjoitti:
Miten Suomeen ja Vastaamoon iskeminen vaikuttaa Trumpin vaalikampanjaan? Nyt menee ihan ohi ymmärryksen.
No iltapulussa ohjeistetaan ihan miksi vaaleja on hyvä suomalaisten nyt seurata. Kaikki eivät tykkää sotkeutumisesta toisen maan vaaleihin. Heitäkin kun on, meilläkin.
Mitä ilmaista sähköpostia suosittelisitte?
Ja onko turvallista forwardoida tuosta vanhasta spostista maileja uuteen?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketjukin menee myös entistä oudommaksi.
On kyllä mennyt niin sekopääksui, että voi jopa kysyä onko tässä kyseessä hybridivaikuttaminen?
Tietomurron rikollinen onkin Klarna?
Ei päätä ei häntää...
Vierailija kirjoitti:
Voi v..., ei tullut ollenkaan mieleen että siinäkin voi olla riski, kun en ole mikään it-tietäjä. Juuri niin siis tein, Gmailissa. Entinen osoite poistettu käytöstä. H*lvetti. Onko se paha juttu?! Viisaat?
Vierailija kirjoitti:
Jos on poistanut tuon entisen meiliosoitteen eikä sitä ollut kukaan hakkeroinut (mistään päätellen) niin ei kai tuo ole vaarallista? Vai?!
Suosittelen prot onmailia. Palvelimet sveitsissa eikä vakoile viestejä kuten Google, Google mm. skannaa jokikisen viestin ja mainostaa sen perusteella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onko turvallista forwardoida tuosta vanhasta spostista maileja uuteen?Jos on poistanut tuon entisen meiliosoitteen eikä sitä ollut kukaan hakkeroinut (mistään päätellen) niin ei kai tuo ole vaarallista? Vai?!
No en tiiä voiko sitä vanhaa mailiosoitetta edes poistaa kun poliisi on ohjeistanut, että kiristysmaili pitää säilyttää. Luulisin että sen tiedot vaihtuu jos forwardoin sen uuteen postiin. En tiedä, mutta kaikki alkuperäinen it-data siinä muuttuu?
#Vastaamoboikottiin kirjoitti:
#Vastaamoboikottiin
Levittäkää snaaa kommentteihin,foorumeille,somekanaville,kavereille ihan kaikkialle
Onpa terävää! Jos Vastaamo menee konkurssiin, ei kukaan tule saamaan sieltä mitään korvauksia!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Mitä miksi? Ai boikotti?
Laiminlöivät vastuunsa kohtalokkaalla tavalla, tietoturvan heikko taso oli heillä tiedossa, mutta asialle ei tehty mitään.
Rikkoivat lakia, kun eivät kertoneet asiakkaille aloituksen yhteydessä, että tietoja tallennetaan. Asiakkaalle kuuluu lain mukaan kertoa mitä, miksi ja minne tietoja tallennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eh, kyllä vaihdoin :D Olen pitänyt s.postissani kansiota kaikenmaailman "Tervetuloa verkkokauppaan" -viesteistä, joten tärkeimmät oli muistissa. Lisäksi eri soppareista on kansio tilausvahvistuksista. Nyt oli hyvä hetki myös poistella turhia profiileja. Luonteeltani olen aika minimalisti eli mitä vähemmän sen parempi. Loin ensin uuden s.postin jonka jälkeen kävin perkaamaan vanhaa ja vaihtelin sitä mukaa myös noita virallisia kun muistui mieleen.
Minuakin ketuttaa säilytellä nyt vain noita kahta kiristysviestiä, mutta olkoot nyt. Tosin tuonne vanhaan postiin saattaa tulla vielä viestejä, en ole varmastikaan voinut muistaa kaikkia kohteita kerralla.
Yksi mitä itse suosin on vanhan kansan perinteiset foorumit, mutta tälle aiheelle ei liene oikein sopivaa kotia? Vauva tuntuu olevan melkolailla herkkä ehm..huuteluille.
Pitää varmaan ruveta koodaamaan :D Millasenkohan järjestelmän sitä itse saisi aikaiseksi...
Älyääkö päättävässä vallassa oleva ihminen tuon vahvan tunnistautumisen merkityksen vasta sitten, kun hän itse joutuu identiteettivarkausuhriksi? Eikö oikeasti älykkyys riitä miettimään asioita, että pelkkä HETU ei saa olla enää tunnistatumistapa? Pekkkä HETU ei saa riittää enää nykypäivänä tunnistautumisena!