34-vuotias liian vanha aloittamaan yliopistossa?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:06"]
Mun mielestä ton ikäiseltä juna on auttamattomasti mennyt ohi jo vuosia sitten, mitä tulee työllistymismahdollisuuksiin liike-elämässä. Eli DI, KTM ja juristin tutkinnot voinet unohtaa. Etenkin kun aiempaa kokemusta ei ole. Sen sijaan johonkin julkisen sektorin suojatyöhön (HTM, VTM, YTM), alipalkatuille naisaloille (LTO ym), taidepelleilyyn (jos niistä nyt ylipäätään mihinkään on...) sekä lääketieteellisille aloille pääsy lienee mahdollista siinä missä nuoremmiltakin.
[/quote]Kovastipa tätä miinustellaan, mutta karu fakta on se, että kolmivitoseksi saakka työelämän ulkopuolella olleesta ei asiantuntijaa tai johtajaa tule, kuin korkeintaan omassa yrityksessään itsensä alaisuudessa. Sitä varten ei yliopistotutkintoa tarvitse.
[/quote]
Ei juristi vaille työtä jää, vaikkei halutuimpiin tehtäviin pääsisikään.
[/quote]Niin, voihan se yli-ikäinen juristinalku vaikka päästä johonkin vapaaehtoisjärjestöön tekemään hyväntekeväisyystyötä.
[/quote]
Kumma juttu kun sen pitäisi olla niin "kovan alan" tutkinto, ja sitten ei saisikaan muka kuin hyväntekeväisyystyötä?
Ei ole, mutta riippuu toki alasta, miten hyvät työllistymisnäkymät on sitten, kun valmistuu noin 40-vuotiaana. Esim. lääkäreille ja opettajille (jos opetettava aine ei ole väärä) kyllä tuntuu riittävän töitä. Sen sijaan 40-vuotiaan vastavalmistuneen OTM:n KTM:n tai DI:n voi olla vaikea vakuuttaa työnantaja pätevyydestään.
No ei ole. Miksi olisi? Eiköhän tässä maailmassa saa opiskella just sen ikäisenä kuin itse haluaa.
Aloita vaan. Mä aloitin 31-vuotiaana, mutta pysyin samalla alalla, miltä oli jo työkokemusta. Sain hyvän työn valmistuttuani.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:44"]
Ei ole, mutta riippuu toki alasta, miten hyvät työllistymisnäkymät on sitten, kun valmistuu noin 40-vuotiaana. Esim. lääkäreille ja opettajille (jos opetettava aine ei ole väärä) kyllä tuntuu riittävän töitä. Sen sijaan 40-vuotiaan vastavalmistuneen OTM:n KTM:n tai DI:n voi olla vaikea vakuuttaa työnantaja pätevyydestään.
[/quote]
Toisaalta aika moni noistakin voi alkaa opettajaksi!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:47"]
Aloita vaan. Mä aloitin 31-vuotiaana, mutta pysyin samalla alalla, miltä oli jo työkokemusta. Sain hyvän työn valmistuttuani.
[/quote]
Minulla ei ole juurikaan työkokemusta mistään, eikä suhteita. Mietityttää.
AP.
Jostain syystä esim HSL:n mielestä ei voi enää yli 30-vuotiaana opiskella...
Toki voi. Itse aloitin 28-vuotiaana, ja silloinkin fukseina oli mm. 55-vuotias ja pari 40-vuotiasta. Anna mennä vaan!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:49"]
Jostain syystä esim HSL:n mielestä ei voi enää yli 30-vuotiaana opiskella...
[/quote]
Mikä on HSL?
Mun mielestä ton ikäiseltä juna on auttamattomasti mennyt ohi jo vuosia sitten, mitä tulee työllistymismahdollisuuksiin liike-elämässä. Eli DI, KTM ja juristin tutkinnot voinet unohtaa. Etenkin kun aiempaa kokemusta ei ole. Sen sijaan johonkin julkisen sektorin suojatyöhön (HTM, VTM, YTM), alipalkatuille naisaloille (LTO ym), taidepelleilyyn (jos niistä nyt ylipäätään mihinkään on...) sekä lääketieteellisille aloille pääsy lienee mahdollista siinä missä nuoremmiltakin.
Mä aloitin nelikymppisenä. Tarkoitus olisi valmistua parin vuoden päästä. Uskon KTM-tutkinnon parantavan mahdollisuuksiani työmarkkinoilla, mutta työskentelen jo valmiiksi alalla, jolla ajattelin pysyä jatkossakin.
Aloitin psykologian opiskelut 32- vuotiaana ja valmistuin 4,5-vuodessa (sitä ennen olin opiskellut vuoden avoimessa yliopistossa jonka opinnot sain täysin hyväksiluettua). Olen ollut työelämässä nyt parisen vuotta psykologina. Tätä ennen kasvatin neljä lasta "kotiäitinä". Olen tyytyväinen valintaani ja töitä riittää, työpaikan voi oikeastaan aivan valita. Itse aion kouluttautua psykoterapeutiksi ja ryhtyä yrittäjäksi lähivuosina.
Suosittelen katsomaan alan josta ei valmistu kortistoon vaan hyvä työtilanne. Ja olen ehkä hiukan myös sitä mieltä, että esim. 40-vuotiaana valmistuneelle ekonomille työmarkkinat voivat olla vaikeammat kuin vaikka juuri opettajalle, lääkärille, sosiaalityöntekijälle tms. Tuttuja insinöörejäkin on työttöminä tai ei täysin intressejä vastaavassa työpaikassa. Näitä asioita kannattaa ns. kypsänä opiskelijana miettiä.
Tulevaisuudessa voi hyvin joutua työskentelemään 70-vuotiaaksi, joten sikäli minusta ei ole myöhäistä. Toki kannattaa valita ala, jolla on edes kohtalaisen hyvät työllistymismahdollisuudet, ja opiskella mahdollisimman nopeasti.
[/quote]Kovastipa tätä miinustellaan, mutta karu fakta on se, että kolmivitoseksi saakka työelämän ulkopuolella olleesta ei asiantuntijaa tai johtajaa tule, kuin korkeintaan omassa yrityksessään itsensä alaisuudessa. Sitä varten ei yliopistotutkintoa tarvitse.
Joo, ei ole todellakaan paha ikä, jos valmistuu alalle, joka työllistää. Onhan sulla valmistuessas 20 vuotta työuraa jäljelläkin, vähän ylikin.
Riippuu aiemmasta alasta! Minä olen sairaanhoitajana hakemassa yliopistoon ja tämän tutkinnon saa aika kätevästi yhdistettyä moneen. Esim. KTM:n tutkinnolla ja dippainssin tutkinnolla voisi ajatella terveydenhuollon johtotehtäviä (esimiestehtäviin vaaditaan lähes aina myös sairaanhoitajan tms. amk-tutkinto) tai insinööri voisi ajatella jotain terveystekniikan asioita.. Itse en näihin hae, vaan ihan muualle, mutta aiempi koulutus vaikuttaa kyllä jos sellaista on :)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:26"]
[/quote]Miinustelijatko luulee, että nelikybänen, koko siihen astisen elämänsä tuilla lorvinut märkäkorva pääsee vielä ns. kovien alojen uraputkeen??? LOL
No on. Siellä on nuorimmat, minä mukaan lukien, 19-kesäsiä ja niille se on tarkotettukin. Mieti nyt. Olisit lähes 40v. ku valmistuisit...
Miksi en pääsisi uraputkeen? Onko menestyminen joku pakko, jos valmistuu yliopistosta? Miksi tavallinen työ vaikka opettajana ei kelpaa?
Mistä eräille on tullut sellainen hassu ajatus, että työpaikan saantiin ei vaikuta muu kuin yliopistotodistus?
On kuulkaas lapset paljon sellaisia työpaikkoja, joissa maisterintutkinto on vain lisäansio tai se lopullinen kelpoisuusvaatimus, jolla pitkän työkokemuksen ja ikuisen sijaisuuden jälkeen voi saada vakiviran.
Mutta eikö koulutusta vastaava pätkätyö maisterina ole parempi kuin työttömyys?
t. nelikymppisenä opiskelut aloittanut maisteri