Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

34-vuotias liian vanha aloittamaan yliopistossa?

Vierailija
24.01.2014 |

Oletteko sitä mieltä? 

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:14"]

Yliopisto-opiskelijoista hirveän suuri osa on 30-40-vuotiaita naisia. Tästä oli ihan muutama päivä sitten artikkeli jossain lehdessä, olisiko ollut Hesarissa. Eli ikä ei ole mikään este. Aikuinen motivoitunut opiskelija valmistuu viidessä vuodessa. Itseäni mietityttää ainoastaan opintojen rahoitus, joka ei ole ihan mutkatonta siinä vaiheessa kun on lapsia ja asuntolainaa.

[/quote]Oliko mukaan laskettu nämä vanhan tutkintorakenteen mukaiset, nimellisesti kirjoilla roikkuvat ikiopiskelijat? On äärimmäisen vaikea uskoa, että "hirveän suuri osa" aktiivisista tutkinnon suorittajista olisi päälle kolmikymppisiä.

[/quote]

Taisi olla ihan opintoja aloittelevista kyse, jos oikein muistan. Harmi kun en löydä sitä artikkelia.

Vierailija
42/56 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täytän tänä vuonna 34, ja olen myös pyrkimässä yliopistoon sisään. En ainakaan itse koe olevani yhtään liian vanha, tänä päivänä on ihan tavallista että uraa/ammattia vaihdetaan jossain vaiheessa elämää, eikä enää tehdä samaa työtä koko työuraa. Mulla on amk-tutkinto eri alalta opiskeltuna, ja voin todeta että opiskelumotivaatio on näin vähän vanhempana todella paljon suurempi kuin suoraan lukion jälkeen. Osan opinnoista olenkin jo suorittanut valmiiksi iltaisin avoimen yliopiston puolella. Ne saa sitten hyväksiluettua jos pääsee sisään, joten opiskeluaikakin lyhenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ihan tämä keskustelu mieleen.

http://www.vauva.fi/keskustelu/3891750/ketju/tuttava_tyoskentelee_lahihoitajana_ja_aikoo_hakea_yliopistoon

Toiset ne vaan kuvittelevat liikoja...

Vierailija
44/56 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole.

mun isä oli 60 v ja veli 45 v kun he aloittivat (tosin jatko-opiskelijoina) mutta kuitenkin

Vierailija
45/56 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä aloitin toisen yliopistotutkinnon opiskelun 37-vuotiaana, enkä ollut edes porukan vanhin. Omalla alallanoiiästä ja elämänkokemuksesta on HYÖTYÄ myös työllistymismielessä, sosiaalityöntekijöiksi tai alan hallinnollisiin tehtäviin ei kovin mielellään palkata tyttösiä.

Vierailija
46/56 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuus opiskella työttömyysetuudella tuettuna on lisännyt paljon iäkkäämpien opiskelijoiden määrää korkeakouluissa.

t.alanvaihtaja itsekim

Vierailija
47/56 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuus opiskella työttömyysetuudella tuettuna on lisännyt paljon iäkkäämpien opiskelijoiden määrää korkeakouluissa.

t.alanvaihtaja itsekim

Vierailija
48/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Miksi olisi? Eiköhän tässä maailmassa saa opiskella just sen ikäisenä kuin itse haluaa.

Voi opiskella mutta ei sinua palkata

Vierailija
49/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ton ikäiseltä juna on auttamattomasti mennyt ohi jo vuosia sitten, mitä tulee työllistymismahdollisuuksiin liike-elämässä. Eli DI, KTM ja juristin tutkinnot voinet unohtaa. Etenkin kun aiempaa kokemusta ei ole. Sen sijaan johonkin julkisen sektorin suojatyöhön (HTM, VTM, YTM), alipalkatuille naisaloille (LTO ym), taidepelleilyyn (jos niistä nyt ylipäätään mihinkään on...) sekä lääketieteellisille aloille pääsy lienee mahdollista siinä missä nuoremmiltakin.

Kertoo ehkä noista aloista jotain, kun lääkäriksi kelpaa yli 30-vuotias, mutta kauppatieteen koulutuksen vaativiin tehtäviin ei.

Vierailija
50/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:34"]

No on. Siellä on nuorimmat, minä mukaan lukien, 19-kesäsiä ja niille se on tarkotettukin. Mieti nyt. Olisit lähes 40v. ku valmistuisit...

Missä lie yliopistossa sinä opiskelet, itse opiskelin Tampereen yliopistossa ja 40-50-vuotiaita opiskelijoita siellä oli runsaasti. Yliopisto on tarkoitettu kaiken ikäiselle, en tiedä mitä iloa 19-kesäinen saa tuollaisesta paskan puhumisesta?

Opiskella voi mutta työnantajat ei palkkaa.

Työkokumusta pitää olla jo 40 vuotiaana runsaasti kyseiseltä alalta mihin hakee koulutuksen lisäksi.

Vierailija
51/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma tulee muuttumaan kymmenessäkin vuodessa niin paljon, että tee vaan mitä haluat ja pystyt.

Vierailija
52/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään ole. Ei kannata asettaa tuollaisia oman pään sisäisiä rajoitteita, että on liian vanha tekemään jotakin, koska sitten ei tule tehtyä niitä asioita, joita haluaisi.

Vierailija
53/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:34"]

No on. Siellä on nuorimmat, minä mukaan lukien, 19-kesäsiä ja niille se on tarkotettukin. Mieti nyt. Olisit lähes 40v. ku valmistuisit...

Missä lie yliopistossa sinä opiskelet, itse opiskelin Tampereen yliopistossa ja 40-50-vuotiaita opiskelijoita siellä oli runsaasti. Yliopisto on tarkoitettu kaiken ikäiselle, en tiedä mitä iloa 19-kesäinen saa tuollaisesta paskan puhumisesta?

Opiskella voi mutta työnantajat ei palkkaa.

Työkokumusta pitää olla jo 40 vuotiaana runsaasti kyseiseltä alalta mihin hakee koulutuksen lisäksi.

Eli parempi ryhtyä suoraan työttömäksi mielestäsi, ja olla sitten esim seuraavat 50 vuotta työttömänä, kun joku trolli aaveelta käski tehdä niin : D

Vierailija
54/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:14"]

Yliopisto-opiskelijoista hirveän suuri osa on 30-40-vuotiaita naisia. Tästä oli ihan muutama päivä sitten artikkeli jossain lehdessä, olisiko ollut Hesarissa. Eli ikä ei ole mikään este. Aikuinen motivoitunut opiskelija valmistuu viidessä vuodessa. Itseäni mietityttää ainoastaan opintojen rahoitus, joka ei ole ihan mutkatonta siinä vaiheessa kun on lapsia ja asuntolainaa.

Oliko mukaan laskettu nämä vanhan tutkintorakenteen mukaiset, nimellisesti kirjoilla roikkuvat ikiopiskelijat? On äärimmäisen vaikea uskoa, että "hirveän suuri osa" aktiivisista tutkinnon suorittajista olisi päälle kolmikymppisiä.

Kirjoilla ei voi nykyään roikkua ikuisesti paitsi ehkä hakemalla aina uudelta laitokselta uuden opiskelupaikan, mutta sellaset tyypit lienee jo aika harvassa.

Vierailija
55/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:49"]

Jostain syystä esim HSL:n mielestä ei voi enää yli 30-vuotiaana opiskella...

Mikä on HSL?

Helsingin seudun liikenne. Alelippua ei saa 30 vuotta täyttäneet, paitsi jos ovat oikeutettuja opintotukeen.

Vierailija
56/56 |
05.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ton ikäiseltä juna on auttamattomasti mennyt ohi jo vuosia sitten, mitä tulee työllistymismahdollisuuksiin liike-elämässä. Eli DI, KTM ja juristin tutkinnot voinet unohtaa. Etenkin kun aiempaa kokemusta ei ole. Sen sijaan johonkin julkisen sektorin suojatyöhön (HTM, VTM, YTM), alipalkatuille naisaloille (LTO ym), taidepelleilyyn (jos niistä nyt ylipäätään mihinkään on...) sekä lääketieteellisille aloille pääsy lienee mahdollista siinä missä nuoremmiltakin.

Tämähän ei nyt pidä paikkaansa alkuunkaan.