Rokotusvastaiset! Kommentoikaas nyt Lohjan tuhkarokkoepidemiaa
Vastuutonta jättää lapset rokottamatta ja siiten kaataa kustannukset ja hoito valtiolle.
Kommentit (1052)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:50"]
Mielenkiintoinen ajatus, mutta jotta rokottamatta jättämisestä voitaisiin tuomita rangaistus, tulisi rokotteiden olla täysin vaarattomia ja sivuvaikutuksettomia. Näinhän ei ole.
Alan pikku hiljaa ymmärtää näitä pakkorokotusten puolesta huutelevia, näillä näyttää olevan hirveä pelko siitä, etteivät rokotukset toimi. Mahtaa olla kauheaa elää tuollaisessa pelossa. Miten te uskallatte mennä kodistanne ulos mihinkään? Tai matkustaa?
Minä olen rokotekriittinen, enkä aio rokotuttaa lapsia MPR-rokotteella edelleenkään. Meille ei siis ainakaan kannata tulla kylään.
[/quote]
Toivottavasti en tunnekaan noin typeriä ihmisiä. Haluaisinpa tietää, mitä lapsenne pitävät tuosta, kun sitten sairastavat nämä taudit aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:55"]
Silloin vanhempia ei voi syyttää huolimattomuudesta, he olivat tehneet parhaansa. Samalla lailla, jos ajaa pimeällä tiellä ihmisen päälle, jolla ei ollut heijastimia, eikä kuskilla ollut mitään mahdollisuutta huomata häntä.
[/quote]
Sori nyt vain, Matlock, mutta tämäkään ei pidä paikkaansa alueella, jossa on vaikkapa lapsiperheitä omakotitaloissa lähellä katuvalotonta tietä. Kuskin pitää pystyä ennakoimaan mahdolliset tielle juoksevat lapsetkin. Vaikka ilman heijastinta.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:43"]
Miten toi kuoleman todennäköisyys sitten lasketaan? Ranskassa oli epidemia, 14000 sairastunutta, kuusi kuollutta. Jaat tuon samalla lailla, lopputuloksena on että 1/2223 tms kuolee, just tyypillinen kuolleisuuslukj kehityneessä maassa. Jos 100 ihmistä sais taudin ja 10 kuolis, saman jakolaskun mukaan joka kymmenes kuolee.
[/quote]
Ja jotta hysteria ei saisi mammoissa valtaa:
"Measles outbreaks can result in epidemics that cause many deaths, especially among young, malnourished children."
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs286/en/
Huomaattekos sanan "malnourished". Sillä kun on jotain tekemistä sen kanssa, miten taudista kuin taudista tervehtyy.
[/quote]
Joo, niinkun siten että pahimmillaan kehitysmaissa tauti tappaa 10 prosenttia sairastuneista. Ja länsimaisissa epidemioissa sen 1 per 2000-3000.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:00"]
Toivottavasti en tunnekaan noin typeriä ihmisiä. Haluaisinpa tietää, mitä lapsenne pitävät tuosta, kun sitten sairastavat nämä taudit aikuisena.
[/quote]
Saatanpa vain olla naapurisi. Mut mikä estää mun lapsia ottamasta rokotuksia aikuisena? Niinhän vesirokonkin kanssa on suositus - jos sitä ei lapsena sairasta, teini-iässä rokotus kannattaa ottaa.
Mitäköhän ne Pandemrixista sairastuneet lapset pitävät saamastaan ylimääräisestä kylkiäisestä?
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:18"]
Muistellen jostain lukeneeni, että tuhkarokkovirus saattaa jäädä elimistöön ja aiheuttaa aivotulehduksen ja kuoleman vuosien päästä.
Tuo aivotulehdushan on tuhkarokon jälkitauti muutenkin.
Melkoisia riskejä ottavat lastensa piikkiin.
[/quote]
Kertokaahan nyt onko tämä totta.
[/quote]
"- Tuhkarokko ei ole mikään kevyt lastentauti, vaan se voi oikeasti tappaa. Se voi johtaa jälkitauteihin, joista vakavimpia ovat keskushermostotulehdukset. Niistä harvinaisin ja vaarallisin ilmenee vasta 7-10 vuoden viiveellä, se voi vammauttaa ja johtaa lopulta kuolemaan, Elonsalo kertoo."
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:50"]
Mielenkiintoinen ajatus, mutta jotta rokottamatta jättämisestä voitaisiin tuomita rangaistus, tulisi rokotteiden olla täysin vaarattomia ja sivuvaikutuksettomia. Näinhän ei ole.
Alan pikku hiljaa ymmärtää näitä pakkorokotusten puolesta huutelevia, näillä näyttää olevan hirveä pelko siitä, etteivät rokotukset toimi. Mahtaa olla kauheaa elää tuollaisessa pelossa. Miten te uskallatte mennä kodistanne ulos mihinkään? Tai matkustaa?
Minä olen rokotekriittinen, enkä aio rokotuttaa lapsia MPR-rokotteella edelleenkään. Meille ei siis ainakaan kannata tulla kylään.
[/quote]
[/quote]
Kuka sanoo,että sairastuvat lainkaan, sinäkö.Minä sentään selvisin ilman jälkitauteja. Sinulla ei ole kokemusta,joten et tiedä asiasta.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:55"]
Silloin vanhempia ei voi syyttää huolimattomuudesta, he olivat tehneet parhaansa. Samalla lailla, jos ajaa pimeällä tiellä ihmisen päälle, jolla ei ollut heijastimia, eikä kuskilla ollut mitään mahdollisuutta huomata häntä.
[/quote]
Sori nyt vain, Matlock, mutta tämäkään ei pidä paikkaansa alueella, jossa on vaikkapa lapsiperheitä omakotitaloissa lähellä katuvalotonta tietä. Kuskin pitää pystyä ennakoimaan mahdolliset tielle juoksevat lapsetkin. Vaikka ilman heijastinta.
[/quote]
No samalla laillahan voi edellyttää vanhemman tajuavan, että hänen kultapuppelinsa saattaa tartuttaa muita. Kyllä sillä jo oikeuteen varmaan pääsee.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:05"]
[/quote]
Kuka sanoo,että sairastuvat lainkaan, sinäkö.Minä sentään selvisin ilman jälkitauteja. Sinulla ei ole kokemusta,joten et tiedä asiasta.
[/quote]
Mitä enemmän teitä on, sitä varmemmin he sairastuvat. Meidän muiden antama suoja vähenee vapaamatkustajien takia koko ajan.
No samalla laillahan voi edellyttää vanhemman tajuavan, että hänen kultapuppelinsa saattaa tartuttaa muita. Kyllä sillä jo oikeuteen varmaan pääsee.
[/quote]
Ja miten tämä päättely pitäisi tehdä, jos tuhkarokko tartuttaa jo 1 vuorokausi ennen ensioireita ja 4 vuorokautta ennen ihottumaa? Kotilabra eteiseen ja sitä kautta kouluun?
Tämä pitäisi varmaan laajentaa myös HPV:n suuntaan. Jokainen vanhempi on vastuussa HPV:tä levittävästä teinistään?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:07"]
[/quote]
[/quote]
Mitä enemmän teitä on, sitä varmemmin he sairastuvat. Meidän muiden antama suoja vähenee vapaamatkustajien takia koko ajan.
[/quote]
Minä selvisin,olen sentään jotain.
Suomalaisten lasten ikäluokka on käsittääkseni noin 50 000 lasta. Tästä määrästä kuolisi vuosittain noin 17 - 25 lasta. Onko se hyvä määrä?
Toivottavasti menetätte yöunenne hysteerikot.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:08"]
[/quote]
Ja miten tämä päättely pitäisi tehdä, jos tuhkarokko tartuttaa jo 1 vuorokausi ennen ensioireita ja 4 vuorokautta ennen ihottumaa? Kotilabra eteiseen ja sitä kautta kouluun?
Tämä pitäisi varmaan laajentaa myös HPV:n suuntaan. Jokainen vanhempi on vastuussa HPV:tä levittävästä teinistään?
[/quote]
Se päätös tartuttamisen mahdollisuudesta tehdään jo silloin, kun jätetään lapsi rokottamatta.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:10"]
Suomalaisten lasten ikäluokka on käsittääkseni noin 50 000 lasta. Tästä määrästä kuolisi vuosittain noin 17 - 25 lasta. Onko se hyvä määrä?
[/quote]
Miksi meitä ei kuollut 1970-luvulla noin 50 lasta vuodessa (ikäluokka oli suurempi), kun elintaso oli alhaisempi ja tuhkarokko normaali lastentauti?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:09"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 00:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä selvisin,olen sentään jotain.
[/quote]
Ehkä tyttäresikin saattaa selvitä, mutta ei hänen lapsensa, jos saa raskaana ollessaan vihurirokon.
Ei ne rokotteet pelkästään niitä tauteja ole poistaneet. :-D
"Suomeen malaria tuskin koskaan enää palaa.
– Elintaso on paljon aiempaa korkeampi, on kaupungistuttu, edes ilmastonmuutos tuskin saa sitä aikaan ellei nyt täydellistä katastrofia tapahdu, Vuorinen luettelee.
Ravitsemus ja elinolot ovat nykyisin aivan toisenlaisia kuin aiemmin – erityisesti länsimaissa mutta myös monin paikoin kehitysmaita.
– Sodan jälkeen syntyneellä sukupolvella puolustuskyky tauteja vastaan on parempi kuin millään aiemmalla sukupolvella, Vuorinen vertaa.
Esimerkiksi historian hämärissä pelottaneet lepra eli spitaali sekä tuberkuloosi eivät ole enää maailmanlaajuinen uhka tästä syystä. Ne myös tarttuvat huonosti, varsinkin jos vastustuskyky on valmiiksi hyvä. Luonnollisesti lääkkeetkin ovat kehittyneet.
Myöskään pelottavan kuuloinen paiserutto ei ole juuri enää uhka. Keskiajalla paiserutto tappoi kolmasosan eurooppalaisista, mutta nykyisin tauti on hävinnyt käytännössä kokonaan. Siihen on oikeastaan kaksi tärkeää syytä: se on zoonoosi eli se leviää eläinten, tässä tapauksessa jyrsijöiden kautta. Koska hygieniataso on parantunut huomattavasti, rotat ja niiden kirput eivät kiusaa enää samalla tavoin kuin keskiajalla."
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:18"]
Muistellen jostain lukeneeni, että tuhkarokkovirus saattaa jäädä elimistöön ja aiheuttaa aivotulehduksen ja kuoleman vuosien päästä.
Tuo aivotulehdushan on tuhkarokon jälkitauti muutenkin.
Melkoisia riskejä ottavat lastensa piikkiin.
[/quote]
Kertokaahan nyt onko tämä totta.
[/quote]
Onhan tuo tässä keskustelussa jo monasti esille otettu.
http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00612
http://en.wikipedia.org/wiki/Measles#Complications
Mainitsemasi vuosien jälkeen tappava SSPI on harvinainen tuhkarokon jälkiseuraus. Tauti jää kytemään tiettyihin aivosoluihin ja nousee uudelleen pintaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Subacute_sclerosing_panencephalitis
Paljon tavallisempaa on se, että keskushermoston vaurioita syntyy heti tautia seuraavan aivotulehduksen yhteydessä.
Miksi siis selvisimme, no siksi että taudin vaarallisuutta liioitellaan, kuten tapana on.
Miksi siis selvisimme, no siksi että taudin vaarallisuutta liioitellaan, kuten tapana on.
Rokot eivät ole kärsimystä, ei vaan immuniteetin hankkimista. Minä selvisin joka ainoasta lastentaudista, olen mä sentään jotain.