Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rokotusvastaiset! Kommentoikaas nyt Lohjan tuhkarokkoepidemiaa

Vierailija
24.01.2014 |

Vastuutonta jättää lapset rokottamatta ja siiten kaataa kustannukset ja hoito valtiolle. 

Kommentit (1052)

Vierailija
821/1052 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentoikaa, että meillä ei ole rokotuspakkoa, kun tarpeeksi toistaa, niin tyhmempikin tajuaa, että ei olekaan.

Vierailija
822/1052 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:21"]

Hei, fanaatikko sun oma kehu haisee ja pahalle.

[/quote]

Eli nyt loppui ne argumentit alle 1v äidiltä? :D Anna mun kaikki kestää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1052 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:23"]

Kommentoikaa, että meillä ei ole rokotuspakkoa, kun tarpeeksi toistaa, niin tyhmempikin tajuaa, että ei olekaan.

[/quote]

Eivätpä tunnu tajuavan. On vain kansalaisVELVOLLISUUS luovuttaa lapsensa rokotetutkimuksiin.

Vierailija
824/1052 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistetaan, kyllä ne tyhmätkin vielä oppivat. Meillä on valinnan vapaus,ei rokotuspakkoa. Emme ole poliisivaltiossa, ai että mä nautin.

Vierailija
825/1052 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:26"]

Toistetaan, kyllä ne tyhmätkin vielä oppivat. Meillä on valinnan vapaus,ei rokotuspakkoa. Emme ole poliisivaltiossa, ai että mä nautin.

[/quote]

No tästähän voisi tehdä aloituksen joka päivä. :-D

Mutta ihan oikeasti te rokotuspakkoa vaativat mammat - mihin säilötte ne rokottamattomat alle 1v lapsenne rokotushetkeen saakka? Ullakolle? Navetoihin? Kellareihin? Miten kehtaatte tuoda niitä kauppoihin ja muille julkisille paikoille, kun he voivat saada tuhkarokon ja tartuttaa siellä tarhassa vielä pienempiä lapsia, ja heidän vastasyntyneet sisaruksensakin? Vankilaanhan siitä pitäisi joutua...

Vierailija
826/1052 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:33"]

Onko yksi sairastunut epidemia? Eiköhän se yhteiskunta ole velvollinen kustantamaan kaikkien hoidon? Eihän ne maksa bonusta silloinkaan kun rokottamaton on täysin terve.

[/quote] Ei vielä koska suojatoimenpiteet tehtiin nopeasti. Kymmenen vanhemmat ovat pois töistä, lapset koulusta ja päivähoidosta ja ainakin pikkuisten päiväkotilasten vanhemmat ovat hyvin huolissaan nyt ja joutuvat tarkkailemaan lastaan monta päivää mahdollisen tartunnan varalta. Eli harmitonta tosiaan.

Vierailija
827/1052 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmasti ihan väärä vastaaja, sillä en ole rokotusvastainen vaan rokotuskriittinen. Lapseni on rokotettu mm tuhkarokkoa ja jäykkäkouristusta vastaan. En ole rokotuttanut heitä rotaa, influenssaa tai sikainfluenssaa vastaan. En tule rokottamaan muitakaan vastaavia vastaan, perusrokotukset riittävät.

Suomessa on hyvä perushygienia, puhdas hanavesi ja toimiva terveydenhuolto. Vaikka puhuttaisiin euroopasta ja sen maista, niin monessakaan ns. sivistysvaltiossa siellä ei ole yhtä hyvä tilanne kuin Suomessa noissa asioissa. Maahanmuuttajat ovat vielä ihan oma lukunsa.

Vierailija
828/1052 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

YLÄFEMMA! :D

Vierailija
829/1052 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisten viestien perusteella vaikuttaa siltä, että rokotusten vastustajita on lähtenyt viimeinenkin järjenhiven päästä. Voihan sitä luottaa massasuojaan, mutta teidän takiannehan se nyt vähenee. Ja kertokaa vielä, milloin rokotettu on viimeksi tuonut tuhkarokon Suomeen, jossa se sitten on päässyt leviämään? Kaikki epidemiat näyttävät alkavan rokottamattomien parissa, josta se sitten leviää muihinkin.

Vierailija
830/1052 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:45"]

Jos tyhmyyttä vastaan olisi rokote, niin siitä kieltäytyisivät juuri ne jotka sitä eniten tarvitsisivat.

[/quote]

Pätee myös uskontoihin.

Vierailija
831/1052 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:41"]

Omat lapseni olen rokotuttanut tuhkarokkoa vastaan. Siitä huolimatta minua huvittaa tämä hysteria. Ensinnäkin: lehtitietojen mukaan Lohjalla on tähän mennessä havaittu yksi sairastunut. Toiseksi: minun lapsuudessani tuhkarokkorokotetta ei vielä ollut, ja tuhkarokkoa pidettiin melko harmittomana lastentautina, jonka käytännössä jokainen sairasti rauhassa omassa kotonaan ilman mitään lääkärihoitoa, niin minäkin. Jollekin hyvin pienelle osalle tuli ikäviä jälkiseurauksia. Minä en tunne ketään, jolle niitä olisi tullut.

Minua kiinnostaisikin kovasti tietää, kuinka moni perusterve suomalaislapsi kuoli tuhkarokkoon 1970-luvun alussa, kun rokotetta ei vielä ollut. Kuinka monelle tuli muita vakavia seurauksia? Puhutaanko nyt muutamista lapsista vai peräti muutamista kymmenistä? (Siis aikana, jolloin tuhkarokon sairasti Suomessa vuosittain ainkain 50 000 lasta.)

[/quote] No aika harmitonta:

Tuhkarokko
Tämä tauti oli varsin vaarallinen aikoinaan, jopa roomalaiset osasivat pelätä sitä. Alue jolle tuhkarokko levisi, saattoi lyhyessä ajassa menettää kolmanneksen asukasluvustaan ja kuoleminen ei ollut todellakaan nopeaa tai kivutonta. Kuubassa alkuperäisväestöstä kaksi kolmasosaa kuoli puhtaasti tuhkarokon tappamina kun rokko levisi vastustuskyvyttömän alkuperäisasukasväestön läpi tehokkaammin kuin mikään sotajoukko. 

Vielä nykypäivänäkin, tuhkarokko tappaa vuosittain 164 000 ihmistä. Tämä lukema on mukavan laskusuuntainen, sillä kiitos hoitokeinojen ja rokotteiden käytön, lukema on romahtanut. Vielä vuonna 2000 vastaava lukema oli lähes puoli miljoonaa ihmistä. Tuhkarokon kuolleisuus on hoitamattomana erittäin korkea, mutta myös hoidettuna tauti ei ole turvallinen.

Tuhkarokko aiheuttaa flunssamaiset oireet ja näkyvän rokon. Tyypillisesti rokko häviää itsestään, mutta se ei ole vaaraton. Tuhkarokon komplikaatiot ja jälkitaudit ovat vakavia ja vaarallisia. Peruskauraa on ripuli, korvatulehdukset ja silmätulehdukset. Mutta vakavampaakin löytyy, sillä tuhkarokko voi aiheuttaa myös keuhkokuumeen ja aivotulehduksen.

Tuhkarokko on kuitenkin naurettavan helppo estää. Rokote on erittäin tehokas suoja tuhkarokkoa vastaan ja takaakin 95% suojan. Valitettavasti kuitenkin MMR-rokotteesta rahastusmielessä tehty feikkitutkimus onnistui luomaan maailmanlaajuisen liikkeen urpoja ja tonttuja, joiden ansiosta tauti on tekemässä pienoista comebackia. Meillä rokotetuilla ei ole hätää, mutta heikentyneellä immuunijärjestelmällä varustetut raukat ovat tämän takia kusessa.

Vierailija
832/1052 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:32"]

YLÄFEMMA! :D

[/quote]

Nauratteko sittenkin, kun ensimmäinen kuolonuhri tulee? Sillä sehän on tulossa, ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
833/1052 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katos ihan lakien mukaan mennään. Turhaan urputat, eiks hissi aja ylempiin kerroksiin?

Vierailija
834/1052 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää paniikin lietsontaa. Olen syntynyt-60, lapsuudessani tuhkarokko oli tyypillinen lastentauti,joka sairastettiin. Neuvolakortit olivat tuolloin käytössä, joissa on kaikki sairastamani rokot päivämäärineen,samoin rokotukset. Ennen tuota rokkoa ei pidetty minkäänlaisena riskinä.

Vierailija
835/1052 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei ole rokotuspakkoa, niin ei se poissulje mahdollista korvausvastuuta, jos oma rokottamaton piltti tartuttaa kohtalokkain seurauksin jonkun. Varmaan tällainenkin oikeuskeissi vielä joku päivä nähdään.

Vierailija
836/1052 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on valinnan vapaus.

Vierailija
837/1052 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 18:21"]

Väärin. Minun lapsuudessani 70-luvulla tuhkarokon sairasti aika moni, koska rokotuksia ei ollut. Minuun tai sisaruksiini se ei tarttunut. 

[/quote]

Ei HIV:kään kaikkiin tartu, mutta ei siltikään kannata harrastaa suojaamatonta seksiä kaikkien kanssa.

Vierailija
838/1052 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt 1964 ja tuhkarokon vakavuus tiedettiin kyllä perheessämme ja koulussa, se oli silloinkin edelleen vaarallinen lastentauti. Toki itse olin sivistyneestä ja hyvin toimeentulevasta perheestä, meillä oli suihkut, saunat, pesukoneet, puhelin ja auto joten minulla ei ollut suurtakaan vaaraa. Mutta muista että silloinkin vielä puoli kansaa asui kantoveden varassa ulkohuussin varassa eli hygieniataso oli huono. Enkä usko että jokaisessa nykyhuushollissakaan pystyttäisiin jälkitauteja välttämään. Kuka esimerkiksi voi olla palkatta töistä pois viikon jotta lapsi saa kunnon toipumisajan?

Vierailija
839/1052 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. hyvästä perheestä olen itsekin. Sain hyvää hoitoa kotioloissa,äitini oli kotirouvana, ja olin ainoa lapsi. Kylän terveyssisar, kuten ennen sanottiin,oli äitini lapsuudenystävä,ja hän oli meillä usein kyläilemässä.Edelleen, paniikin lietsomista.

Vierailija
840/1052 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota..epidemia? Onko joku muu siis sairastunut tämän Aasiaan matkanneen lisäksi?

Ketju on lukittu.