Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkosta eroamisen jälkiseuraukset.

Vierailija
23.01.2014 |

Olen nyt 19-vuotias ja vuosia miettinyt kirkosta eroamista. En ole uskossa, en käynyt rippikoulua mutta olen ollut kirkonkirjoilla lähinnä sukuni mieliksi. Nyt olen kuitenkin päättänyt toisin.

Te, jotka olette eronneet kirkosta, kertokaahan minkämoisia seurauksia siitä on seurannut. Miten ihmiset suhtautuvat, onko vaikuttanut asemaasi ihmisten keskuudessa tai vaikkapa työnhakuun? Kuinka olet selittänyt valintaasi? Onko ollut hyvä päätös? Kertokaa mitä tahansa asiasta.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:49"]

Itse asiassa voisin liittyä vielä takaisin, koska kirkko tekee niin paljon hyvää juuri köyhien auttamiseksi.

[/quote]

Nyt pääsi minulta röhönauru. :D

Köyhiltä jäseniltään kirkko kuitenkin muistaa veronsa ottaa. Miksi näin?

Vierailija
42/52 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 15:07"]

Kristilliseen kirkkokuntaan kuuluva pääse kummiksi. Mutta tässä oli kyse vain eroamisesta, ei toiseen kristilliseen kirkkoon liittymisestä. Eli rautalankaversio: et pääse kummiksi, ellet kuulu johonkin kristilliseen kirkkoon.

[/quote]

Tiedän yhden ihmisen, joka erosi kirkosta. Häntä pyydettiin kummiksi, joten hän liittyi taas jäseneksi. N. kuukausi ristiäisten jälkeen erosi taas. Hänet pyydettiin uudelleen kummiksi, oten hän liittyi taas kirkkoon & erosi n. kk ristiäisistä.

Kukaan ei myöskään peru kummiutta, kun sen kerran saa. Riittää, että ristiäisten aikaan kuuluu kirkkoon. Itse en tälläiseen venkslaamiseen rupeaisi, mutta on se mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 14:01"]

Ap, huomaa selvästi että olet nuori. Ei kirkosta eroamisella ole mitään jälkiseuraamuksia, ei sitä kuuluteta kirkon oveen laitettavalla tiedotteella. Työnhaussa et joudu missään ilmoittamaan kuulutko kirkkoon vai et. Sukusikaan ei saa asiasta mitään tietoa. Kyseessä on aivan oma yksityisasia, joka ei kenellekään kuulu.

[/quote]

itseasiassa jos työnhaussa uskontosi tai vakaumuksesi vaikuttaa valintaasi, niin se on lain mukaan syrjimistä ja kiellettyä. Työnhaussa ei kysytä kuuluuko kirkkoon ja jos kysytään. En haluaisi sinne joutua töihin.

Vierailija
44/52 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en tule kirkosta eroamaan. En usko että eroaminen ainakaan edesauttaa pelastusta. Vaikka en kirkossa käykkään enkä ole mikään hihhuli, mutta uskon silti jumalaan ja ylösnousemukseen

Vierailija
45/52 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kukaan ikinä kysnyt 10v aikana, että kuulunko kirkoon.. Kun erosin. Ketään ei oikeasti kiinnosta, ellet seurakunnalle töihin halua. Niitä kiinnostaa, muita ei. :-D

ps. Plussaa, saat käyttää kirkollisverot vaikka kaljaan ja röökiin.. Nuori kapinallinen kun olet! ;-D

Vierailija
46/52 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Jää enemmän käteen vuodessa kun ei tarvitse maksaa kirkollisveroa

-Voin itse päättää, mihin avustuskohteeseeni laitan rahat ( kirkko käännyttää kuitenkin niitä nälkää näkeviä siellä jossakin mitä en hyväksy).

-Lapset ovat koulussa ET-tunneilla ja säästyvät kirkossa käynneiltä sun muilta.

-Kukaan ei pyydä kummiksi kun tietävät ettei kuulu kirkkoon.

terveisin ateisti

Vierailija
47/52 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä; eroa kirkosta :) Ei vaikuta sun elämään millään tapaan! Ja jos jossain vaiheessa kaduttaa liity kirkoon yhtä vaikea lomake! Noin simppeliä!

Vierailija
48/52 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus tulee uniin ja sanoo, etta kaikkivoipa Jumala on tosi vihainen, etta olen eronnut kirkosta. Jeesus sanoo, etta kaikkivoipa Jumala ei parjaa ilman verorahojaan, Jumala tarvii kymmenykset.

Vierailija
49/52 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 13:42"]Ainut huono puoli ollut, etten ole saanut edes siivoojan töitä kirkon kesäleiriltä, kun näkevät etten kuulu kirkkoon. Tai pääse hautausmaita huoltamaan.

[/quote]

Joko sua on syrjitty, tai sitten syy on joku muu kuin kirkkoon kuulumattomuus. Tiedän sekö ateisteja (kirkkoon kuulumattomia) että muslimeja, jotka ovat olleet seurakunnalla töissä, juuri hautausmaalla ja siivoojina.

Vierailija
51/52 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä sanoi, että kirkko auttaa köyhiä verovaroin. Joo, jonkin verran varmaan auttavatkin, mutta erittäin suuri osa sinunkin verorahastasi menee hallinnon pyörittämiseen. Tuolla perusteella suuntaisin rahallisen apuni jollekin järjestölle tai alkaisin tehdä itse vapaaehtoistyötä; silloin voit olla varmempi apusi perille menemisestä. 

Vierailija
52/52 |
03.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tulla työnhaussa tietoon, sillä työnantaja ei saa kysyä haastattelussa henkilön vakaumuksesta yhtään mitään, ellet ole sitten hakemassa papin, diakonin tms. virkaa. Seurakuntien työt saa unohtaa, srk:t eivät yleensä palkkaa kuin jäseniään. Jäsenyydestä ei heidäntarvitse kysyä, joka srk:lla on tiedot omista jäsenistään, ja luultavasti tsekkaavat jo ennen haastattelua, onko hakija srk:n jäsen. Kirkko on pohjimmiltaan aatteellinen yhteisö (vrt. poliittiset puolueet) ja sellaisena sillä on oikeus olla palkkaamatta henkilöä, joka ei jaa heidän näkemystään. Tuskinpa kokoomuskaan ottaa puoluetoimistolle töihin aktiivista vasemmistolaista... :D

Itse en ole kuulunut kirkkoon aikoihin, ja eroni ei aikanaan kiinnostanut ketään, eli pääsääntöisesti sukulaisia ja kavereita ei taida nykypäivänä kiinnostaa, kuuluuko joku kirkkoon.