Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko huonoon hammasluuhun?

Vierailija
08.01.2014 |

Tutkimuksen mukaan, hammashoitoalan henkilökunnan lapsilla on kaikilla lähes täysin ehjät hampaat. Reikiintymisen syynä ei ole huono hammasluu jne., vaan huono hygienia ja ruokailutottumukset.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että toisilla reikiintyy helpommin, siis niistä jotka hoitavat hampaitaan huonosti. Samalla tavalla kuin toisilla on hennommat hiukset, jotka haaroittuvat helpommin kuin toisilla. 

Vierailija
2/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Tai "huono hammasluu" on yhtäkuin kariesbakteeritartunta, eli vanhemmat ovat olleet välinpitämättömiä ja tartuttaneet sen lapselleen. Nykyään on niin paljon tietoa asiasta, että kyse on mielestäni laiminlyönnistä, jos sen tartuttaa.

T. Terveydenhoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kokenut hammaslääkäri voi päätellä, että hampaani ovat " sen näköiset, että niihin tulee helposti reikiä", jos siinä väitteessä ei olisi jotain perää?

Hammasluusta en tiedä, mutta tutkitusti on olemassa joku perinnöllinen ominaisuus, joka vaikuttaa hampaitten reikiintymiseen. En muista  mikä, mutta olisko liittynyt jotenkin syljen entsyymeihin, mutta se voidaan tutkia jo syntymättömältä sikiöltä.

Entä miten se on selitettävissä, että samassa perheessä samanlaisilla ruokailu-  ja hammashygieniatavoilla yhdelle tulee paljon reikiä, toiselle taas ei? Ne perintötekijät kun eivät ole saman perheen jäsenilläkään samanlaiset.

Vierailija
4/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kokenut hammaslääkäri voi päätellä, että hampaani ovat " sen näköiset, että niihin tulee helposti reikiä", jos siinä väitteessä ei olisi jotain perää?

Hammasluusta en tiedä, mutta tutkitusti on olemassa joku perinnöllinen ominaisuus, joka vaikuttaa hampaitten reikiintymiseen. En muista  mikä, mutta olisko liittynyt jotenkin syljen entsyymeihin, mutta se voidaan tutkia jo syntymättömältä sikiöltä.

Entä miten se on selitettävissä, että samassa perheessä samanlaisilla ruokailu-  ja hammashygieniatavoilla yhdelle tulee paljon reikiä, toiselle taas ei? Ne perintötekijät kun eivät ole saman perheen jäsenilläkään samanlaiset.

Vierailija
5/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hammaslääkäri puhui jotain syljen koostumuksesta. Toisille tulee kuulemma helpommin hammaskiveä toisille reikiä. Kolmesta lapsestani yhdellä on ollut kaksivuotiaana eka reikä (!), muilla ei ollenkaan. Samalla tavoin on ainakin mielestämme lapsia hoidettu.

Vierailija
7/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidan hampaitani ihan hyvin, mutta mulle tulee silti jonkin verran reikiä. Hammasluu ei ole huono, mutta kun söin suuta kuivattavaa lääkettä, sain paljon reiänalkuja.

Vierailija
8/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole uskon asia. Faktoihin perustuu, että hammasluun kovuudessa on yksilökohtaisia eroja. Esimerkiksi siskoni on perinyt pehmeän ja hauraan hammasluun, jonka takia hampaat ovat pienestä asti reikiintyneet helpommin. Hänelle, kuten monelle muullekin 60-luvun lapselle, on jäänyt vaurioita hampaisiin eräästä lapsuudessa syödystä antibioottohoidosta. Itse minulla ei ole koskaan ollut yhtään reikää, ei maito-eikä rautahampaissa. Hampaani ovat myös hyvin valkoiset. Samalla tapaa hammashygieeniaamme on lapsuudessa ja nuoruudessa hoidettu. Siskoni on vielä siitä erittäin tarkka. Itse olen ollut suurpiirteisempi ja edelleenkään ei ole koskaan porattu ja paikattu. Toisaalta kovalle hammasluulle kertyy helpommin hammaskiveä ja sitä käyn poistattamassa kerran vuodessa. Hampaiden kuntoon ja "helppouteen" vaikuttaa myös syljen laatu hammasluun laadun lisäksi.

Vierailija
9/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni (ex-hammasteknikko) sanoi aina meidän lasten ollessa pieniä että "keltainen hammasluu on vahvempaa eikä tule reikiä yhtä helposti). En tiedä sitten tsemppasiko meitä vain tai jotain ;) Nyt jo vaaleat hampaat vaalennuksen ansiota. Reikiä 1.

Vierailija
10/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syljen koostumus voi vaikuttaa. Eräs tuttava kärsi lapsesta asti huomattavasta reikiintymisestä, ravasi nuorena kaikki mahdolliset hammaslääkärit läpi ja sai lopulta syljen entsyymikoostumusta muuttavan lääkityksen eikä sen jälkeen ole ollut reiän reikää.

Vierailija
11/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten on selitettävissä, että lähetin viestin kerran, se onkin täällä kolmesti?

Mutta hammaslääkäri teki päätelmänsä heti kun astuin sisään, pelkästään puhuessa näkyvien hampaitten perusteella.

Vierailija
12/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:36"]

Mun hammaslääkäri puhui jotain syljen koostumuksesta. Toisille tulee kuulemma helpommin hammaskiveä toisille reikiä. Kolmesta lapsestani yhdellä on ollut kaksivuotiaana eka reikä (!), muilla ei ollenkaan. Samalla tavoin on ainakin mielestämme lapsia hoidettu.

[/quote]Olet vienyt karieksen omasta suustasi lapseesi

Vierailija
13/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, joku siinä kuitenkin on. Veljeni on aina pienestä pitäen ollut liki hysteerinen hygieeniassaan ja hampaiden huollossa, ei puputa sokeria tai muutenkaan ole kokoajan syömässä. Sitten versus minä, joka on reilusti leväperäisempi. Minullaei ole yhtään reikää, veljelläni jopa poistettu pari hammasta.

Vierailija
14/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, syljen ominaisuudet vaikuttaa tosi paljon! Mun miehellä taas on sellainen sylki, että se hillitsee reikiintymistä. Mies hoitaa hampaitaan tosi huonosti, mutta hänellä ei ole reikiä, vain muutama reiänalku, joiden kehitys on pysähtynyt!

Vierailija
15/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se voi olla, että olen väliinpitämättömyyttäni vienyt lapseni suuhun karieksen. Itselläni ei tosin ole koskaan ollut yhtään reikää, mutta eiköhän se meidän kaikkien suussa muhi.

t. se jonka lapsella oli kaksivuotiaana eka reikä

Vierailija
16/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 90-v isälläni on paremmat hampaat kuin mulla. Vaikka sokerikahvia ym juonut ikänsä päivittäin, pesu kerran päivässä ym. ja valistuksen kanssa vähän niin näin. Karkki on maistunut aina.

Isältä poistettu 1 hammas.

Luun lisäksi olettaisin että johtuu suun bakteerikannasta ja happamuudesta

Vierailija
17/17 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kariesbakteeri, joka aiheuttaa reikiä. Toiset saavat esim. vanhemmiltaan jo vauvana tartunnan ja ovat pian jo miljonäärejä. Mutta puhtaaseen, plakittomaan hampaaseen ei tule kovin helpolla reikiä.

Jos 2v. on reikiä, saa vanhemmat kyllä katsoa peiliin! Kotihoidossa täytyy olla jotain vikana, jos noin pienellä hampaat reikiintyy.

Totuus on, jos hampaat pitää puhtaana ja syö/juo max.5-6krt./ vrk, hampaisiin ei tule uusia reikiä.

Kariesaktiivinen(parhaimmilleen15 reikää vuodessa) miehenikin on ollut 15v. ilman reikiä, kun alkoi noudattamaan näitä ohjeita.