Miksi sinä olit koulukiusaaja?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 17:12"]
Toisten "nyppiminen" oli viihdettä, pitkästyessä kokeiltiin kuka ärsyyntyy ärsytyksestä. Ne keneen ärsyttämisemme ei yrityksienkään jälkeen tehonnut, niiden kiusaamista ei viitsitty jatkaa. Parasta oli aina kun kohde reagoi ärsytykseen jotenkin esim. saamalla raivokohtauksen, kostamalla takaisin tms. Silloin reaktiota koitettiin toistaa jatkossakin, yrittäen saada siitä lisää hupia. Käytimme aikaa eri ärsytystapojen suunnitteluun yrittäen keksiä erilaisia tapoja, millä saisi erilaisia rektioita aikaiseksi.
[/quote]
Hei! Täähän on just ku... siis, just keksin ...av-palsta!
Kiusaajat on raukkoja, toisten vietävissä olevia, joilta puuttuu itsekunnioitus. Oikeita pirun jälkeläsiä, jotka eivät ajattele tekojensa tuhoja.
Olin jotenkin kömpelö enkä tajunnut, ettei ollut muille vain leikkiä. En tajunnut tekojeni vakavuutta. Pyysin myöhemmin anteeksi kiusaamiltani henkilöiltä.
Tyyppi oli todella vaivaantunut hlö. Kärsi jonkin sortin autismista ja mumisi typeräl äänellään kaikkea turhaa. Kerjäsi verta nenästään ja myös haukkui meitä muita. Kerran sitten lukitsin sen yhteen varastoon tunniksi.
Olin helposti pitkästyvää tyyppiä ja kiusaaminen oli hauskaa. Nautin toisten lasten suosiosta ja huomiosta, jota sain kun hauskuutin heitä tekemällä pilaa jostain "heikommasta". Nautin myös vallan ja voiman tunteesta, siitä että minä olen pahis jota muut ei uskalla uhmata.
Ap - anna lyhyt kuvaus siitä kuka on mielestäsi koulukiusaaja, niin osataan paremmin vastata.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:32"]
Ap - anna lyhyt kuvaus siitä kuka on mielestäsi koulukiusaaja, niin osataan paremmin vastata.
[/quote]
Pitää olla aika tyhmä jos ei tiedä mikä on kiusaamista.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:23"]
Olin helposti pitkästyvää tyyppiä ja kiusaaminen oli hauskaa. Nautin toisten lasten suosiosta ja huomiosta, jota sain kun hauskuutin heitä tekemällä pilaa jostain "heikommasta". Nautin myös vallan ja voiman tunteesta, siitä että minä olen pahis jota muut ei uskalla uhmata.
[/quote]
Pidät itseäsi varmaan aivan normaalina ja jopa muita parempana?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:37"]
[/quote]
[/quote]
Pitää olla aika tyhmä, jos luulee että kaikilla on sama käsitys siitä mikä on kiusaamista.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:40"]
[/quote]
[/quote]
Pitää olla aika tyhmä, jos luulee että kaikilla on sama käsitys siitä mikä on kiusaamista.
[/quote]
Tuollahan ne koulukiusaajat aina puolustelee tekosiaan, että ei se ollut kiusaamista ja se oli vaan vitsi. Ja sillä kohteella ei oo koskaan huumorintajua.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:38"]
[/quote]
Pidät itseäsi varmaan aivan normaalina ja jopa muita parempana?
[/quote]
En pidä, joskaan en muita huonompana. Tiedän toimineeni lapsena väärin kun kiusasin muita, ja että tuollaiset tuntemukset kuin listaan ovat tavallaan tabuja, mutta niin kuitenkin tunsin ja sen rehellisesti tuohon kirjoitin. Nykyisin ajattelen että olin vähän kuin joku "elukka", joka vaistojensa varassa kiipii lauman hierarkiassa heikompiaan sortamalla.
Mutta ajattelenko että olen nyt aikuisena ihmisenäkin jotenkin muita huonompi siksi että olin lapsena tuollainen? En. Minä kasvoin yli vaiheesta jossa vaistot "kiipiä laumassa" ylitti oikeudenmukaisuuden tajun ja empatian, enkä ole ollenkaan kiusaajatyyppejä enää, päinvastoin. Ja mitäpä se ketään hyödyttäisi, jos minä märehtisin aina vaan mennyttä, jota ei tekemättömäksi enää saa?
Ala-asteella olin välillä kiusattu ja välillä kiusaaja (esim. kaverini kiusasi minua silloin kun olimme riidoissa ja minä häntä kun olimme riidoissa). Suhdanteet vaihteli, olin tuuliviiri jonka käytös riippui siitä missä seurassa liikuin koska minulla oli heikko itsetunto ja halusin tulla hyväksytyksi. Minulla ei ollut kotona mitään sananvaltaa mihinkään ja jouduin elämään jatkuvassa pelossa (perheväkivaltaa). Se teki minusta melko aggressiivisen.
En kuitenkaan kiusannut ketään ulkonäön tai ujouden tms. takia, vaan jos joku oli erehtynyt kerran hyppimään silmilleni ilman perusteltua syytä, saatoin kiusata sitä aina tilaisuuden tullen pari vuottakin putkeen kavereideni kanssa, todella julmasti, ja se kaduttaa. Tutustuin myös sellaisiin joita kaikki muut kiusasivat ja puolustin heitä mikä on täysin ristiriidassa sen kanssa että samalla itse kiusasin minua ärsyttäviä oppilaita.
Yläasteella jouduin aika pahasti, pitkäaikaisesti ja laajalti nöyryytetyksi (asiasta olisi voinut tehdä rikosilmoituksen jos olisi tajunnut mutta hävetti) enkä ole sen jälkeen luottanut keneenkään eikä minulla ole ollut ystäviä.
Ala-asteella olin ilkeä koska minulla oli paha olla, mutta tietenkään se ei ole mikään syy kiusata ketään.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuollahan ne koulukiusaajat aina puolustelee tekosiaan, että ei se ollut kiusaamista ja se oli vaan vitsi. Ja sillä kohteella ei oo koskaan huumorintajua.
[/quote]
Ahaa. No okei, kerron sitten kuinka minusta tuli kiusaaja: Leikin kaverini kanssa koulunpihalla ja meille tuli riitaa. Kaveri sanoi minua tyhmäksi ja minä sanoin häntä tymäksi. Kaveri mottasi minua naamaan, minä juoksin itkien kertomaan opettajalle. Kaveri juoksi kertomaan toiselle opettajalle, että minä kiusasin häntä. Istuin sitten silmä mustana jälki-istunnossa, koska olin kiusannut.
Tokalla luokalla oli toinen tapaus. Luokkaan tuli uusi tyttö lukukauden alussa, johon kaikki pojat ihastuivat. Minä ja kaverimme olimme kateellisia, ja haukuimme uutta tyttöä. Muutaman kuukauden päästä tyttö oli luokan "pomo" ja sanoi kaikille, että meidän kanssa ei ole lupa olla.
Kolmannesta luokasta eteenpäin muut pojat kiusasivat yhtä poikaa. Me muut näimme kyllä mitä tapahtui, mutta emme puuttuneet asiaan koska pelkäsimme itse joutuvamme kohteeksi, myötäilimme vain.
Tällaisia kokemuksia minulla on on kiusaajana olosta. Mikä oli syynä? Mielestäni se, että olin ihan normaali lapsi joka kävi koulua muiden lasten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:22"]
Mikä oli syysi kiusaamiseen?
[/quote]
Rehellisesti sanoen se että jos en olisi liittynyt "kiusaajaklaaniin" niin olisin ollut kiusattu. Silloin lapsena ja varhaisnuorena se vaan kuulllosti paljon paremmalta vaihtoehdolta. Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi ehkä kannattanut valita toisin.
En ollut mikään paha kiusaaja, mutta se liittyi siihen, että koulussa oli niin helppoa. Täytyi keksiä jotain hauskuutusta itselle. Ei mulla mitään ongelmia ollut. Olin huippuoppilas ja pärjännyt elämässä hyvin.
[/quote]
Mä en ollut koulussa kiusaaja, eikä mua kiusattu, vahvan luonteeni vuoksi:d Sua voisin kiusata, ansaitsisit sen. Varo vain, ehkä olen pomosi ja teen elämästäsi helvettiä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Toistuvaa ja tahallista heikompaan kohdistuvaa loukkaamista. Heikompi ei ole välttämättä nuorempi ja pienempi, voi olla heikompi silä tavalla että ei ole kavereita, kun taas sillä pääkiusaajalla vaikka olisi nuorempi ja pienempi on samassa koulussa sisaruksia ja kavereita iso lauma.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ahaa. No okei, kerron sitten kuinka minusta tuli kiusaaja: Leikin kaverini kanssa koulunpihalla ja meille tuli riitaa. Kaveri sanoi minua tyhmäksi ja minä sanoin häntä tymäksi. Kaveri mottasi minua naamaan, minä juoksin itkien kertomaan opettajalle. Kaveri juoksi kertomaan toiselle opettajalle, että minä kiusasin häntä. Istuin sitten silmä mustana jälki-istunnossa, koska olin kiusannut.
Tokalla luokalla oli toinen tapaus. Luokkaan tuli uusi tyttö lukukauden alussa, johon kaikki pojat ihastuivat. Minä ja kaverimme olimme kateellisia, ja haukuimme uutta tyttöä. Muutaman kuukauden päästä tyttö oli luokan "pomo" ja sanoi kaikille, että meidän kanssa ei ole lupa olla.
Kolmannesta luokasta eteenpäin muut pojat kiusasivat yhtä poikaa. Me muut näimme kyllä mitä tapahtui, mutta emme puuttuneet asiaan koska pelkäsimme itse joutuvamme kohteeksi, myötäilimme vain.
Tällaisia kokemuksia minulla on on kiusaajana olosta. Mikä oli syynä? Mielestäni se, että olin ihan normaali lapsi joka kävi koulua muiden lasten kanssa.
[/quote]
Ensimmäinen tapaus: Ei kiusaamista vaan eripuraa jos meni noin kuten sanoit. eli yksittäinen tapaus ja teidän kahden välinen, eli olette suhteellisen tasavahvoja ja kumpikaan ei kerännyt taakseen laumaa joka kiusaa yhtä.
Toinen tapaus, jossa haukuit toisen kanssa uutta oppilasta. selvää kiusaamista. Hän selvästi alakynnessä koska oli uusi. se että hän oli nätti ja pojat ihastuivat, ei oikeuta kiusaamista ja haukkumista.
Kolmas esimerkkisi pojasta jota näitte kiusattavan. Olitte vain sivustaseuraajia, jotka mahdollistavat kiusaamsien. Pääjehu todennäköisesti joku jääkiekko"tähti".
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:52"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ensimmäinen tapaus: Ei kiusaamista vaan eripuraa jos meni noin kuten sanoit. eli yksittäinen tapaus ja teidän kahden välinen, eli olette suhteellisen tasavahvoja ja kumpikaan ei kerännyt taakseen laumaa joka kiusaa yhtä.
Toinen tapaus, jossa haukuit toisen kanssa uutta oppilasta. selvää kiusaamista. Hän selvästi alakynnessä koska oli uusi. se että hän oli nätti ja pojat ihastuivat, ei oikeuta kiusaamista ja haukkumista.
Kolmas esimerkkisi pojasta jota näitte kiusattavan. Olitte vain sivustaseuraajia, jotka mahdollistavat kiusaamsien. Pääjehu todennäköisesti joku jääkiekko"tähti".
[/quote]
Niin ja toiseen tapaukseen lliittyi vielä sellainen että osat vaihtuivat. Kiusatusta tuli kiusattu. Ja päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:10"]
En ollut mikään paha kiusaaja, mutta se liittyi siihen, että koulussa oli niin helppoa. Täytyi keksiä jotain hauskuutusta itselle. Ei mulla mitään ongelmia ollut. Olin huippuoppilas ja pärjännyt elämässä hyvin.
[/quote]
Stubbiko se siellä rehentelee taas?