Feminismi tuhosi naisilta mahdollisuuden kotiäitiyteen
Nykyään yhden hengen palkan täytyy olla reilusti keskimääräistä suurempi että sen ostovoimalla pystyisi pyörittämään lapsiperhettä.
Se on naisten syytä. Naiset halusivat astua työelämään. Tämän seurauksena esimerkiksi asuntojen hinnat mitoitetaankin nyt kahden palkansaajan tulojen mukaan, kun ennen hintataso oli yhden palkansaajan tuloihin sopiva. Eli naiset aiheuttivat hintatason pompsahtamisen ylös. Lopputuloksena töissäkäyvä pariskunta tienaa yhteensä saman verran kuin ennen pelkkä mies tienasi, mutta nyt meillä onkin kaksi työelämässä rasittunutta ihmistä, ja lapset jäävät heitteille.
Feministithän halusivat antaa naisille MAHDOLLISUUDEN mennä töihin, mutta mahdollisuudesta tulikin kuin vaivihkaa PAKKO! Eli enää ei edes ole mahdollista naisilla valita, ollako perinteinen kotiäiti vai uuden ajan uraäiti, kun enää ainoana vaihtoehtona on se uraäiti!
Kyse on tässä vain naisten ylpeydestä, joka ei salli myöntää, että feminismi oli suuri huijaus.
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 02:31"]
Kuka mies muka suostuisi edes elättämään naistaan?
[/quote]
Mun mies suostuu. Mutta en ajattele sitä elättämisenä, vaan ollaan yksi yhteinen yksikkö, minä hoidan yhteiset lapset ja teen työni sillä ja mies käy kodin ulkopuolella töissä.
Niin, aika mielenkiintoista romuttaa tämän maan naisten hyvä koulutustaso ja ansiot siten, että kaikki naisvaltaisten ym. alojen naiset takaisin kotiin. Sitten saataisiin kaikista vaajakuntoisimmatkin lassukat, alkoholistimieht ym. "huono miesaines" sairaaloihin siivojiksi, hoitoapulaisiksi,lähihoitajiksi ja sairaanhoitajiksi. Mitähän siitäkin tulisi?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 03:30"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 03:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 02:59"]
Haluatteko te jotkut miehet tossuttaa naistanne vai mikä tässä nyt on taas ongelma?
Niin, oishan se kiva kun vaimo olis kotona kakaroiden kanssa päivät pitkät ja sulla työssäkävijänä on valta antaa tai olla antamatta rahaa. Nainen homehtukoon himassa, mies voi mennä ja tulla miten lystää, harrastaa ja muuta kivaa, kun on joku hoitamassa sen kodinkin. Jippii, keskiajallehan tässä haluttiinkin takaisin.
[/quote]
Tämä ehdottomuus on häiritsevää. Implikoit, että kotia hoitavat naiset ovat luusereita ja miehet sikoja, jotka eivät anna naisen harrastaa ja säännöstelevät rahoja.
Ummehtuneista asenteista ei päästä eroon sillä, että tilalle laitetaan toinen yhtä vahva asenne, vaikkakin vastakkaissuuntainen. Maailma ei näemmä ole vieläkään valmis siihen ajatukseen, että ihmiset ja perheet voisivat aivan itse valita oman elämäntapansa.
[/quote]
Mutta noinhan se menee. Kuinka monta aloitusta täälläkin on ollut siitä, kun vaimo on lasten kanssa kotona ja kituuttelee kh-tuen turvin kun mies mällää omia palkkojaan. Yhdessä taloudessa on siis kaksi eri elintasoa.
Teistä muista en tiedä, mutta mieluummin tienaan omat rahani kuin heittäydyn miehen varaan. Elämästä ei koskaan tiedä ja se mies voi lähteä toisen naisen matkaan. Siinäpä on sitten kiva tilanne kun ei ole rahaa eikä omaisuutta.
Asia voisi olla eri jos laadittaisiin laki, jossa naisella on oikeus esim. miehen palkkaan. Mies ei voisi vain antaa almuja naiselle. Puhumattakaan eläkkeistä, sen olisi myös kerryttävä kotona olon aikana.
[/quote]
Eikö ole kurjaa miettiä että sun täytyy pystyä elättämään itse itsesi "jos nyt vaikka mies päättää lähteä toisen naisen matkaan"? Minkälainen liitto perustuu tällaiselle luottamukselle?? Minä ainakin koen että kun olen "riippuvainen" miehestäni niin se lähentää meitä perheyksikkönä. Myös mieheni on riippuvainen minusta ja lapsistaan. Jos minä ja lapset emme olisi kotona kun hän palaa töistä olisi hänelle (omien sanojensa mukaan) hyvin tyhjä elämä.
Meinaan kyllä itsekin palata takaisin työelämään kun nuorimmainenkin on 4-5 vuotias. Tähän mennessä olen ollut jokaisen lapsensaannin välissä osa-aikatyössä ja hetken aikaa myös täyspäiväisesti. Jaoimme tuolloin kaiken palkkatulon keskenämme mieheni kanssa, kummallakaan ei siis ollut ns. omaa rahaa vaan kaikki oli meidän yhteistä. Sama pätee tälläkin hetkellä vaikka minä en ole palkkatyössä. Mies ei törsää palkkaansa omiin menoihinsa vaan rahankäyttö suunnitellaan yhdessä, niin kuin kaikki muukin meidän elämässä.
Minusta se, että myöntää tarvitsevansa toista eikä väitä pärjäävänsä kaikessa yksin on parisuhteessa lähentävä tekijä. Meillä perheen pää on mies, lasten isä ja minun aviomieheni, ja olen mielelläni hänen rinnallaan häntä tukemassa työelämässään ja hän tukee minua kotiäidin roolissa. Kumpikaan ei ole toista mitättömämmässä roolissa ja kumpikaan ei ole toista tärkeämpi perheemme toimivuudelle. Se on yhteistyötä ja toisen roolin arvostamista.
Ja minä en pelkää hetkeäkään että jossain vaiheessa mieheni saattaa jättää minut toisen naisen takia ja siksi minun pitäisi varautua pärjäämään yksin. Minä luotan että mieheni on ja pysyy minun rinnallani aivan kuten minäkin hänen.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:22"]
Katso kultaseni aloitus uudelleen. Nyt on puhe feminismistä, naisista ja kotiäitiydestä. Miesten fiilarit ei nyt kuulu tähän.
[/quote]
Eikö? Kukas tuon kotiäidin elelyn siellä kotona sitten mahdollistaa?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 02:31"]
Kuka mies muka suostuisi edes elättämään naistaan?
[/quote]
Mun mies suostuu. Mutta en ajattele sitä elättämisenä, vaan ollaan yksi yhteinen yksikkö, minä hoidan yhteiset lapset ja teen työni sillä ja mies käy kodin ulkopuolella töissä.
[/quote]Niin suostuu minunkin mieheni. En minäkään ajattele sitä elättämisenä vaan me olemme perhe ja toimimme yhdessä vaikka vain toinen käy ansiotyössä.
En oikein ymmärrä keskustelua, sillä Suomessa ei ole työssäkäynti velvoitetta.
Jokainen äiti tai isä voi olla kotona hoitamassa lapsia ja tekemässä kotitöitä. Tai vaikka molemmat vanhemmat. Kuka pakottaa työelämään, jos haluaa olla kotona ja viettää leppoisaa elämää? Niin, jos omat rahkeet ja rahat vain riittävät!! Ei sitä yhteiskunta tai edes feministit estä! Jokainen voi tehdä omat valinnat ja siksi keskustelun aloitus on jotekin outo. Ihan kuin yhteiskunta pakottaisi!
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:05"]
Meinaatko että kotityöt hoituvat itsestään ja lapset laitetaan jonnekin kaappiin kuten nuket odottamaan isää ja äitiä töistä? Jos naiset menisivät lakkoon ja jättäisivät tekemättä sen kaiken "näkymättömän" homman, mikä sinun mielestäsi hoituu suitsait itsestään, taitaisi tulla melkoinen kaaos.
[/quote]
En ole tuo ylempi kirjoittaja, mutta olen ihan samaa mieltä siitä, että ei kotona ole enää sellaista työtä, jota varten tarvitaan sinnekin yksi työntekijä (pahimmassa tapauksessa vielä koulutettu sellainen). Koneet hoitavat nykyään niin paljon kotitöitä ja ovat nopeuttaneet esim. ruuanlaittoa ja siivousta, ihan hyvin nuo ehtii päivätyönsäkin ohella hoitamaan. Mitä tuolla "näkymättömällä työllä" tarkoitat? Sitä että huusholli on esim. imuroitu aina välillä, vai? Tuonkin hoitaa monessa perheessä jo siivooja, ja kyllä itseasiassa miehelle voisi jäädä melkein paremmin rahaa ulkoistaa tuollaiset pienet askareet jos ei kerran enää tarvitsisi maksella naisille lapsilisiä, äitiyspäivärahoja, ja kaiken maailman korvauksia - että tuskin tuo naisten lakko niin maailmanloppu olisi monellekaan :)
[/quote]
Näkymätön työ on sitä, mitä tehdään, että arki pyörii. Ja tule nyt alas sieltä norsunluutornista. Vain hyvätuloisilla on niitä siivoajia. Oletat ilmeisesti myös, että tässä maassa on vain kahden vanhemman talouksia. Eli aika suppeat lähtökohdat näkemyksillesi.
Ps. voisin todellakin palkata hyvinvarustetun pojan imuroimaan röyhelöesiliinassa.
Ap:n kannattaisi joko lukea sen verran feminismistä, että ymmärtäisi edes sen perusajatuksen ja - käsitteet tai suosiolla palata hommaforumille kaltaistensa pariin.
Pienemmillä tuloillakin on mahdollista elää. Tai sitten muuttaa maahan, jossa kotiäitiyttä vielä arvostetaan ja se on mahdollista ihan eri lailla.
Näkymätöntä kotityötä on itseasiassa aika paljon. On jatkuvasti kaikenlaista järjestelytehtävää ja pyykin pesuun ja kaappeihin järjestelyyn, kaupassa käyntiin ja ruoan valmistamiseen menee paljon aikaa. Kun kävin töissä meillä oli koti jatkuvasti rempallaan kun en illalla kaikkea ehtinyt. En ehtinyt hankkia lapsille aina ajoissa kaikkia välineitä kouluunkaan vaan välillä jouduin vaan sanomaan, että ei ole liikuntatunnille puhtaita verkkareita nyt, ei voi mitään.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:05"]
Meinaatko että kotityöt hoituvat itsestään ja lapset laitetaan jonnekin kaappiin kuten nuket odottamaan isää ja äitiä töistä? Jos naiset menisivät lakkoon ja jättäisivät tekemättä sen kaiken "näkymättömän" homman, mikä sinun mielestäsi hoituu suitsait itsestään, taitaisi tulla melkoinen kaaos.
[/quote]
En ole tuo ylempi kirjoittaja, mutta olen ihan samaa mieltä siitä, että ei kotona ole enää sellaista työtä, jota varten tarvitaan sinnekin yksi työntekijä (pahimmassa tapauksessa vielä koulutettu sellainen). Koneet hoitavat nykyään niin paljon kotitöitä ja ovat nopeuttaneet esim. ruuanlaittoa ja siivousta, ihan hyvin nuo ehtii päivätyönsäkin ohella hoitamaan. Mitä tuolla "näkymättömällä työllä" tarkoitat? Sitä että huusholli on esim. imuroitu aina välillä, vai? Tuonkin hoitaa monessa perheessä jo siivooja, ja kyllä itseasiassa miehelle voisi jäädä melkein paremmin rahaa ulkoistaa tuollaiset pienet askareet jos ei kerran enää tarvitsisi maksella naisille lapsilisiä, äitiyspäivärahoja, ja kaiken maailman korvauksia - että tuskin tuo naisten lakko niin maailmanloppu olisi monellekaan :)
[/quote]
Tässähän sinä nyt tulit sanoneeksi suuressa viisaudessasi, että lasten takia kotiäitiyden valinneet voitaisiin korvata koneella. Onko vaimosikin vain kone? Miksi muuten hankkia lapsia tähän maailmaan, jos heidän kanssaan ei kestä olla?
Kotitöiden luonne on muuten aika kattava. Se on sitoutumista perheen arjen pyöritykseen 24/7. Se on läsnäoloa ja yhdessä puuhastelua lasten kanssa. Se on siivousta, pyykkäystä, silitystä, ruokaostoksia, lasten kanssa ulkoilua, lasten harrastustoiminnan organisointia ja kuskaamista eri harrastuksiin,avustamista läksyjen teossa,ruuanlaittoa, tiskausta. Se on valvomista sairaan lapsen kanssa mahdollistaen työssäkäyvän yöunet ja työssäkäynnin ilman sairaslomia. Se on luopumista omasta katkottomasta työurasta, palkasta ja eläkkeistä työssäkäyvän eduksi. Se on oman ajan sitouttamista lastenhoitoon niin, että työssäkäyvän on mahdollista harrastaa vapaasti.
Mutta kaipa tämä kaikki hoituu jollain robotti-imurilla. Kaiken lähtökohta on naisten ja naisten tekemän työn arvostus, jota sinulla näemmä ei ole tippakaan.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:34"]
Näkymätön työ on sitä, mitä tehdään, että arki pyörii. Ja tule nyt alas sieltä norsunluutornista. Vain hyvätuloisilla on niitä siivoajia. Oletat ilmeisesti myös, että tässä maassa on vain kahden vanhemman talouksia. Eli aika suppeat lähtökohdat näkemyksillesi.
Ps. voisin todellakin palkata hyvinvarustetun pojan imuroimaan röyhelöesiliinassa.
[/quote]
Ihan oli vähän aikaa sitten joku tutkimuskin, että ei nuo siivoojat enää mitään rikkaiden luksusta ole, jopa opiskelijat käyttävät siivouspalveluita jollai tasolla. Osaatko mainita yhtään esimerkkiä tuosta "työstä, jotta arki pyörii".
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:53"]
Tässähän sinä nyt tulit sanoneeksi suuressa viisaudessasi, että lasten takia kotiäitiyden valinneet voitaisiin korvata koneella. Onko vaimosikin vain kone? Miksi muuten hankkia lapsia tähän maailmaan, jos heidän kanssaan ei kestä olla?
Kotitöiden luonne on muuten aika kattava. Se on sitoutumista perheen arjen pyöritykseen 24/7. Se on läsnäoloa ja yhdessä puuhastelua lasten kanssa. Se on siivousta, pyykkäystä, silitystä, ruokaostoksia, lasten kanssa ulkoilua, lasten harrastustoiminnan organisointia ja kuskaamista eri harrastuksiin,avustamista läksyjen teossa,ruuanlaittoa, tiskausta. Se on valvomista sairaan lapsen kanssa mahdollistaen työssäkäyvän yöunet ja työssäkäynnin ilman sairaslomia. Se on luopumista omasta katkottomasta työurasta, palkasta ja eläkkeistä työssäkäyvän eduksi. Se on oman ajan sitouttamista lastenhoitoon niin, että työssäkäyvän on mahdollista harrastaa vapaasti.
Mutta kaipa tämä kaikki hoituu jollain robotti-imurilla. Kaiken lähtökohta on naisten ja naisten tekemän työn arvostus, jota sinulla näemmä ei ole tippakaan.
[/quote]
Öö, ei vaimoni ole kone, koska olet itse nainen ja naimisissa miehen kanssa. Sinä sen sijaan vaikutat aika koneelta, jos olet "sitoutunut perheen arjen pyöritykseen 24/7". Ja ai teitä :) Jos ei lapsen kanssa ole ihan jatkuvasti ja käsikädessä niin sitten ei olisi koko lapsia kannattanut hankkiakaan :) Meillä perheen yhteisessä ajassa ja lasten kanssa olemisessa panostetaan laatuun, ei määrään.
Asiat eivät ole mustavalkoisia. Joku nainen on kotiäitinä onnellisempi kuin töissä. Jos nainen on miehen armoilla onnistaa vain erittäin kunnollisten ja hyväsydämisten miesten vaimoja. Sossuluukku antaa rahaa lain mukaan eikä mielivaltaisesti. Eli kyllä naiselle on parempi, että on mahdollisuus valita.
Se tässä on kyllä tullut, että lastenhoitoa kotona halveksivat monet vaikkeen se on tärkeintä työtä tulevaisuuden kannalta. Kaikki lasten hoito on äärettömän arvokasta työtä koska lapsista tulee aikuisia ja tervepäiset aikuiset rakentavat terveen yhteiskunnan.
"Se on luopumista omasta katkottomasta työurasta, palkasta ja eläkkeistä työssäkäyvän eduksi. Se on oman ajan sitouttamista lastenhoitoon niin, että työssäkäyvän on mahdollista harrastaa vapaasti"
Eikö kotiäitiys ollut sinun oma valinta. Niin makaa kuin petaa, turha siitä on muita syyttää tai edes valittaa. Sinun palkkasi maksaa miehesi ja oman eläketurvasi. Vai haetko jotakin sädekehää pääsi päälle? Eikä kotiäitiys ole uusi ilmiö, sillä kotirouvia on aina ollut tai lepusta elämästä pitäviä, mutta kaikille se ei ole mahdollista, kun tuloja tai varallisuutta ei ole ja on perhe elätettävänä.
Se kyllä on mennyt pieleen, että kotiäitiyttä halveksitaan ja se on minusta väärin.
-81-
Eli feminismin mielestä kaikkien pitää toimia samalla lailla ettei vaan toisista tunnu pahalta. Kuulostaa kommunismilta ja niitähän nämä feministit usein on.
Ihmettelen heitä symppaavia naisia, jotka ovat halunneet pois tämän valinnan vapauden.
Suomi on melko kivikautinen paikka, kun valintana kotiäitiys on tehty käytännössä erittäin vaikeaksi.
Hyötyjä olisi paljon; työttömyys vähenisi ja töitä riittäisi enemmän halukkaille, lapsien hyvinvointi paranisi vanhemman ollessa läsnä, naisilla tulisi oikeasti valintamahdollisyys monenlaiseen elämänuraan, perheen taloudellinen riippumattomuus yhteiskunnasta kasvaisi, kotona oleva puoliso voisi suunnata energiaa esim. vapaaehtoistyöhön jne. Ja mikään ei estäisi miestä jäämästä kotiin esim. työttömyyden takia.
Näen melko kivikautisena touhuna lapsien raahamisen päivähoitoon, päivähoidosta pois ja kaikki muut ruljanssit siihen työpäivän lisäksi. Surkeaa.
Voi kyllä mieluusti hoitaisin vain kotona lapset ja kotityöt, mutta nykymaailmassa se ei ole hyväksyttävää, kun pitää niiden lisäksi tehdä myös töitä!
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:12"]
Nyt on puhe naisten oikeuksista eikä miesten. Ei miehet muutenkaan sankoin joukoin olisi kotiin jäämässä. Eikä naisetkaan jos ei lapsia olisi. Lasten hyvä hoito tässä on se tärkein pointti. Toisille vanhemmille lapsien hyvä olo on työntekoa ja rahaa tärkeämpää.
[/quote]
Jaa, anteeksi en ymmärtänyt että olet vielä kivikaudella. Kultaseni, nykymaaimassa on yhä vähemmän mitään "miesten" ja "naisten oikeuksia", tasa-arvo on ollut päivän sana jo muutaman vuosikymmenen. Isät ovat muuten enenevässä määrin jäämässä kotiin hoitamaan lapsiaan, sillä isyysvaipaita kannustetaan pitämään ja myös miehille tarjotaan työpaikoilta aiempaa enemmän erilaisia mahdollisuuksi yhdistää perhe-elämä ja työnteko.
[/quote]Katso kultaseni aloitus uudelleen. Nyt on puhe feminismistä, naisista ja kotiäitiydestä. Miesten fiilarit ei nyt kuulu tähän.