Voihan työhakemus!!!
Tuottaa nyt kyllä päänvaivaa saada työhakemus valmiiksi. Koko päivän istunu tässä koneella taivutellen erilaisia lauseita. Taitaa jäädä hakemus pian kirjoittamatta :/ Olen ollut kotona melkein 4 vuotta lasten kanssa ja taukoa ollut työhakemusten kirjoittamisessa.. Saisikohan täältä apuja hyvään aloitukseen ja lopetukseen.. Keskelle kirjoitetaan varmaan vaan minä minä minä blaablaa :D Mutta nyt oikein hyvä aloitus ja lopetus.. kahvilatyöhön siis olisi tarkoitus hakea...
Kommentit (26)
Edellisestä vastaajasta (nro 2) poiketen tekisin hakemuksen päinvastoin kuin hän. Siis en työntekijän näkökulmasta, vaan työnantajan näkökulmasta.
Eli en tyyliin, että kuinka kiinnostunut minä olen ko. työstä, vaan tyyliin, että miten minä vastaan juuri työnantajan toiveita. Eli katsot, mitä työpaikkailmoituksessa hakijoilta toivotaan ja sitten selvität hakemuksessasi, miten sinä täytät työnantajan toiveet. Jos joku toive ei täyty, älä sitä mainitse.
"Otan yhteyttä työpaikkailmoituksenne 'blabla' perusteella, koska koen olevani juuri etsimänne henkilö."
Mahottomasti kehumista, mutta ei leuhkivalla tavalla. Ja hyvä oikeinkirjoitus! Mikään ei ole niin raivostuttavaa kuin lukea huonolla suomella kirjoitettuja työhakemuksia, se antaa heti kuvan että hakijaa ei kiinnosta tai että ei ole oikein pätevä.
Itse kirjoitan aina hakemukseen vain henkilökohtaisia tietoja itsestäni, kerron millainen ihminen olen ja miksi sopisin juuri tähän työhön, mitkä ovat vahvuuksiani jne. Liitteeksi CV, missä on sitten tarkemmin lueteltu entiset työpaikat, koulutukset, käydyt kurssin yms. Hyviä CV-pohjia saa netistä kunhan googlettaa.
Itsevarmuus on aina hyvä, kunhan ei ole itseään täynnä oleva.
T. Paljon hakemuksia lukenut ja kirjoittanut.
kiitos vinkeistä! :) Millaiseen muotoon laitan hakemuksen kun lähetän sen sähköpostilla, laitanko pdf:llä liitteeksi kuten cv:n? Vai kirjoitanko hakemuksen suoraan sähköpostin viesti kenttään?
Mieti miksi sinä olisit hyvä siinä työssäsi. sitten kerrot sen heti ensimmäisenä. Tällä konstilla pääsin viimeisimpään työhöni, vaikka otsikossa oli kirjoitusvirhe.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 18:04"]
Tuottaa nyt kyllä päänvaivaa saada työhakemus valmiiksi. Koko päivän istunu tässä koneella taivutellen erilaisia lauseita. Taitaa jäädä hakemus pian kirjoittamatta :/ Olen ollut kotona melkein 4 vuotta lasten kanssa ja taukoa ollut työhakemusten kirjoittamisessa.. Saisikohan täältä apuja hyvään aloitukseen ja lopetukseen.. Keskelle kirjoitetaan varmaan vaan minä minä minä blaablaa :D Mutta nyt oikein hyvä aloitus ja lopetus.. kahvilatyöhön siis olisi tarkoitus hakea...
[/quote]
Ensimmäisessä kappaleessa esittelet itseäsi. Millainen olet ja miksi olet sopiva hommaan. Hyvä hakemus kulkee käsi kädessä cv:n kanssa. Eli voit nostaa ansioluettelostasi sellaisia asioita esiin, joiden katsot olevan hyödyksi hakemassasi työssä, esim. kesätyö kaupan kassalla (= on kokemusta kassatyöskentelystä), opiskelu kokki/ravintola-allalla (=alan koulutus) , kielitaito (=pärjäät erilaisten asiakkaiden kanssa), hygieniapassi jne.
Lopetuksessa laitat tyyliin "toivon, että huomioitte hakemukseni täyttäessänne X paikkaa".
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 19:09"]
kiitos vinkeistä! :) Millaiseen muotoon laitan hakemuksen kun lähetän sen sähköpostilla, laitanko pdf:llä liitteeksi kuten cv:n? Vai kirjoitanko hakemuksen suoraan sähköpostin viesti kenttään?
[/quote]
Itse oon kirjoittanu hakemuksen aina suoraan sähköpostiin, ja liitteeksi vaan word-tiedostona oleva CV. Helpompi sit sen hakemuksen käsittelijänkin kun on vain yks liite ja selkeä hakemus. Ja CV:n tiedostonimi selkeä (Etunimi Sukunimi CV) niin jos esim tallentaa niin löytyy helposti koneelta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 18:34"]
[/quote]
Molemmat liitteenä, koska hakemus todennäköisesti talletetaan johonkin tietokantaan. Ja tiedostojen (hakemus ja CV) nimeen ehdottomasti oma nimi.
Kahvilatyöhön hakiessa on tärkeää kehua lähinnä asiakaspalvelutaitojaan ja tiimityöskentelytaitojaan sekä joustavuuttaan. Oletko varma, ettet ole ylikoulutettu/liian vanha työhön? En ole törmännyt yli 30-vuotiaisiin kahvilatyöntekijöihin (pois lukien päälliköt), ja yleensä työntekijät ovat opiskelijoita.
Ja mainosta tuotetuntemustasi ja kuinka harrastat erikoiskahveja. Ja olet kiinnostunut ravintoasioista.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 18:21"]
Edellisestä vastaajasta (nro 2) poiketen tekisin hakemuksen päinvastoin kuin hän. Siis en työntekijän näkökulmasta, vaan työnantajan näkökulmasta.
Eli en tyyliin, että kuinka kiinnostunut minä olen ko. työstä, vaan tyyliin, että miten minä vastaan juuri työnantajan toiveita. Eli katsot, mitä työpaikkailmoituksessa hakijoilta toivotaan ja sitten selvität hakemuksessasi, miten sinä täytät työnantajan toiveet. Jos joku toive ei täyty, älä sitä mainitse.
[/quote]
Hoh, siis totta kai heti aloituksen jälkeen kerron tiiviisti ja esimerkein, miten täytän työnantajan tarpeen juuri tähän työtehtävään aivan loistavasti. Sehän on itsestäänselvää. Mutta on tärkeää myös kertoa työnantajalle, että on oikeasti kiinnostunut juuri tästä paikasta. Eikä pieni kehuminenkaan haittaa, siis että teidän firmanne on niin kiinnostava koska.
t.2
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2014 klo 18:04"]
[/quote]
Ensimmäisessä kappaleessa esittelet itseäsi. Millainen olet ja miksi olet sopiva hommaan. Hyvä hakemus kulkee käsi kädessä cv:n kanssa. Eli voit nostaa ansioluettelostasi sellaisia asioita esiin, joiden katsot olevan hyödyksi hakemassasi työssä, esim. kesätyö kaupan kassalla (= on kokemusta kassatyöskentelystä), opiskelu kokki/ravintola-allalla (=alan koulutus) , kielitaito (=pärjäät erilaisten asiakkaiden kanssa), hygieniapassi jne.
Lopetuksessa laitat tyyliin "toivon, että huomioitte hakemukseni täyttäessänne X paikkaa".
[/quote]
Ei missään tapauksessa tuollaisia kuluneita fraaseja "toivon, että minut otetaan huomioon".
2 jatkaa: Nimenomaan ajattelen tuossa aloituksessani (jonka pitää olla hyvin lyhyt ja napakka, korkeintaan pari virkettä) työnantajaa. Palkkaisitko itse henkilön, jonka motivaatio työskentelyyn juuri tässä työtehtävässä on epäselvä?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 22:14"]
Ei kai kukaan hae työpaikkaa, josta ei olisi kiinnostunut, vai?
[/quote]
No aika paljon on liikkeellä hakemuksia, jotka on kirjoitettu sillä mielellä, että kun nyt jostakin palkkaa saisi. Sellainen hakija lähtee heti muualle, kun saa kiinnostavamman paikan. Työnantaja haluaa palkata sellaisen, jota kiinnostaa juuri tämä paikka enemmän kuin muut, koska sellainen todennäköisesti pysyy paikassa kauan. Rekrytointikulut ovat korkeita, joten kauttakulkutyöntekijöitä yritetään välttää.
Hei,
Faktahan on se, että jokainen rekrytoija on erilainen ja arvostaa hakemuksessa eri asioita. Samoin työpaikat voivat olla hyvinkin erilaisia ja eri paikoissa voidaan painottaa hyvinkin erilaisten asioiden tärkeyttä. Näin ollen varminta on tehdä hakemuksesta juuri sinun näköisesi! Näin tulee myös etukäteen jo hieman testattua sinun sopivuuttasi kyseiseen työpaikkaan. Toisiin uppoaa hakemus, joka on kirjoitettu pieni pilke silmäkulmassa ja toisiin taas hyvin formaali ja korrekti hakemus.
Tietenkin tärkeää melkein jokaiseen paikkaan hakiessa on muistaa, että hakemus on tarpeeksi formaali ja sieltä löytyvät tarvittavat tiedot. Useimmiten on myös syytä kiinnittää huomiota hakemuksen pituuteen, mielestäni yksi sivu on usein riittävä.
Alussa voi esimerkiksi lyhyesti esitellä itsensä´ja koulutuksensa, luonteensa ja kykynsä. Sen jälkeen voi vaikkapa kirjoittaa lyhyesti, miksi juuri sinä haluat tähän kyseiseen yritykseen. Tätä voi jatkaa kertomalla työkokemuksistaan, jotka voisivat edesauttaa työn saantia. Lopussa voi tuoda esiin jonkin kivan yksityiskohdan, esimerkiksi jos vaikkapa harrastuksesi liittyvät jollakin tapaa työhön ja sen mielekkyyteen tai siinä menestymiseen. Pieni erottautuminen on usein plussaa!
Älä turhaan kirjoita mitään ylikuluneita ja ylikorrekteja lauseita alkuun ja loppuun, jos et tunne niitä omaksesi. Itse en ainakaan vielä näitä käytä ;)
Hyvä vinkki on myös hyvä luettavuus, eli kappalejako ja selkeät, lyhyet kappaleet. Rekrytoijat eivät jaksa perehtyä hirveän raskaannäköisiin hakemuksiin välttämättä kunnolla.
Muista tehdä myös selkeä cv, sen on hyvä olla melko formaalissa muodossa. Hyviä vinkkejä ja mallipohjia löytyy Googlen kautta :)
t. Muutaman muoden rekrytoinnin parissa työskennellyt
Tuo esiin motivaatiotasi, miksi ko. työpaikka ja työtehtävä kiinnostavat. Kerro, miksi juuri sinä sopisit työhön, mitä "tarjoat" työnantajalle esim. aiemman työkokemuksesi ansiosta. Laita ominaisuuksista, mistä olet esim. saanut kehuja edellisissä töissäsi. Ominaisuuksia kannattaa tuoda esiin esimerkkien kautta, ei pelkästään luettelomaisesti sanoa olevansa positiivinen, asiakasystävällinen jne.
Laita hakemus ja cv pdf:nä ja s-postiviestiin lyhyt saateteksti.
Tsemppiä työnhakuun! : )
Aika rohkea odotus, että jollain kahvilalla on Word. Itse kirjoitan hakemuksen ja CV:n sähköpostiin tekstinä.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 22:59"]
Aika rohkea odotus, että jollain kahvilalla on Word. Itse kirjoitan hakemuksen ja CV:n sähköpostiin tekstinä.
[/quote]
PDF on melko avoin standardi aukeaa kaikilla alustoilla ja näyttää yleensä samalta kaikilla alustoilla. Teksti on hyvä niin kauan kun siihen ei halua mitään kummempaa ulkonäköä.
Mä aloitan työhakemuksen aina sillä, että kerron kuinka kiinnostunut olen juuri tästä työstä ja mikä siinä minua kiinnostaa. Mun kokemuksen mukaan työnhaussa ei voi mielistellä rekrytoijaa liikaa ;) Ihan hyvin on toiminut, olen monesti päässyt haastatteluun ja saanut töitä.
Lopetuksessa olen joskus, en tosin aina, vielä toistanut että uskon sopivani työhön hyvin ja viihtyväni siinä ja että toivon rekrytoijan ottavan minuun yhteyttä.