Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olet mitä syöt - Mies paransi diabeteksensa kahdessa kuukaudessa

Vierailija
18.10.2020 |

Siis mitä ihmettä? Luulin että kakkostyypin diabetes on elinikäinen sairaus. Tuossa uusimmassa jaksossa (jäähyväiset dieeteille) jonka katsoin tänään, mies parantui 2-tyypin diabeteksesta kahdeksassa viikossa. Terveellinen ruokavalio ja liikuntaa. Kolmesti viikossa aerobista liikuntaa ja kahdesti viikossa lihaskuntoliikuntaa. Ruokavalioon kuului runsaasti kasviksia ja pähkinöitä. Leipä jätettiin vähiin.

Mitä mieltä olette asiasta, voiko diabetes todella parantua tuossa ajassa vai onko katsojia varten tehty huijaus?

https://www.mtv.fi/sarja/olet-mita-syot-33011215

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabetes ei katoa mihinkään. Kun lääkitystä ei tarvi verensokereiden korjaannuttua elämäntapamuutoksella niin puhutaan dieettihoitoisesta diabeteksestä. Sokeriarvot nousee kyllä, jos syö miten sattuu.

Voi se kadota. Kakkostyypin sokeritauti voi olla ihan sitä, että haima ei ole selvinnyt tehtävästään liian ison kropan kanssa. Sitten kun hoikistaa itsensä, niin sisäelimet voi paremmin ja sokeriaineenvaihdunta paranee. Ei tarvi olla dieetillä vaan tehdä elämänmuutos ja elää terveellisesti.

Vierailija
22/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi tulla yllätyksenä kellekään nykypäivänä että kakkostyyppiin voi vaikuttaa tervellisillä elämäntavoilla. Ei ole rakettitiedettä että ihminen, oli mikä sairaus tahansa, voi vaikuttaa elämänlaatuunsa monella tavalla. Suurin osa kakkostyyppiläisistä pärjäisivät ilman lääkitystä (ei kaikki), mutta näyttää siltä että elämäntaparemontti ei maistu. 

Ellei itse ole sairastunut tai jonkun tutun kanssa taudista jutellut, niin miksi olisi aiheeseen tutustunut? Itse hämmästelin ihan samaa kuin ap. Tieto kakkostyypin diabeteksestä on ihan otsikkotasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto, laihtuminen, hyvä ruoka ja liikunta ovat paljon tehokkaampia lääkkeitä kuin luullaan.

Minä olen kyllä lukenut monia artikkeleita ja nähnyt monia dokumentteja, joissa potilaan veriarvot ovat täysin normalisoituneet. Mutta siinä mielessä tila on pysyvä, että jos ihminen palaa "normaaliin", myös sairaus palaa heti. Ja monet ovat toki jo tehneet peruuttamatonta vahinkoa.

Tässä tapauksessa oli kyse ihan vain ravitsemussuositusten mukaisesta ruokavaliosta ja sitä myöten laihtumisesta ilman paastoamista.

Tiedän kyllä. Samoin tiedän, että tutkimusten mukaan pätkäpaasto on erittäin tehokas lääke kakkostyypin diabetekseen. Toki mikä tahansa muutos parempaan voi toimia hyvin, jos lähtötilanne on katastrofaalinen.

Mielestäni Pippa Laukalta on kyllä epäeettistä suosittaa tiheää syömistä, kun kaikki viimeaikainen tutkimus todistaa aukottomasti, että paastolla on lukuisia merkittäviä terveysvaikutuksia. Eikä mikään alapeukkujen määrä muuta sitä, koska se on todistettu fakta.

Ap, jos tuntuu kovin vaikealta muuttaa ruokavaliota, aloita pidentämällä paastoaikaa yön ympärillä. Jo pelkkä pätkäpaasto korjaa insuliiniresistenssiä ja verensokeriarvoja. Siis ihan todistetusti.

Vierailija
24/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes 2 ja korkea verenpaine ovat siinä mielestä itseaiheutettuja, että ne puhkeavat ylipainon, liiallisen suolansyönnin jne seurauksena niille henkilöille, joilla on siihen taipumus. Kaikille ylipainoisille ei tule kakkostyypin diabetestä.

Silti kannattaa pitää paino normaalina, koska ylipainosta on paljon muutakin harmia ja haittaa.

Tsemppiä terveelliseen elämän Ap!

Vierailija
25/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabetes ei katoa mihinkään. Kun lääkitystä ei tarvi verensokereiden korjaannuttua elämäntapamuutoksella niin puhutaan dieettihoitoisesta diabeteksestä. Sokeriarvot nousee kyllä, jos syö miten sattuu.

Juuri näin. Oireet voi hyvinkin saada kuriin terveellisillä elintavoilla, mutta se diabetes on ja pysyy taustalla, ja jos alkaa lipsumaan, sokerit kyllä nousevat uudelleen. Terveellä ihmisellä näin ei tapahdu.

No se vain kertoo siitä, että sellaisen ihmisen kroppa ei toimi lihavana hyvin. Ei se ole mikään taustalla vaaniva juttu vaan ihan pelkästään kropan omaa toimintaa. Samoin voi ajatella vaikka rasvamaksasta. Jos ihmisellä on rasvamaksa ja hän laihduttaessaan saa rasvat maksasta pois, niin ei se sairaus siellä taustalla vaani, vaan on vain kropan ominaisuus, joka pitää ottaa huomioon. Näin on monien ominaisuuksien kanssa. Esim rytmihäiriö, joka tulee kun on stressiä, silloin kroppa ohjaa ja sanoo, että pitäisi elää eri tavalla. Tai veri hyytyy lentokoneessa joillakin. Ne jutut vaan pitää muistaa.

Elimistö on fiksu systeemi. Jos lautasmalli ei ole kiinnostanut, niin kroppa itse kertoo, että pää elää väärin. Ongelmat palaa jos ei itsestään pidä huolta.

Vierailija
26/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto, laihtuminen, hyvä ruoka ja liikunta ovat paljon tehokkaampia lääkkeitä kuin luullaan.

Minä olen kyllä lukenut monia artikkeleita ja nähnyt monia dokumentteja, joissa potilaan veriarvot ovat täysin normalisoituneet. Mutta siinä mielessä tila on pysyvä, että jos ihminen palaa "normaaliin", myös sairaus palaa heti. Ja monet ovat toki jo tehneet peruuttamatonta vahinkoa.

Tässä tapauksessa oli kyse ihan vain ravitsemussuositusten mukaisesta ruokavaliosta ja sitä myöten laihtumisesta ilman paastoamista.

Tiedän kyllä. Samoin tiedän, että tutkimusten mukaan pätkäpaasto on erittäin tehokas lääke kakkostyypin diabetekseen. Toki mikä tahansa muutos parempaan voi toimia hyvin, jos lähtötilanne on katastrofaalinen.

Mielestäni Pippa Laukalta on kyllä epäeettistä suosittaa tiheää syömistä, kun kaikki viimeaikainen tutkimus todistaa aukottomasti, että paastolla on lukuisia merkittäviä terveysvaikutuksia. Eikä mikään alapeukkujen määrä muuta sitä, koska se on todistettu fakta.

Ap, jos tuntuu kovin vaikealta muuttaa ruokavaliota, aloita pidentämällä paastoaikaa yön ympärillä. Jo pelkkä pätkäpaasto korjaa insuliiniresistenssiä ja verensokeriarvoja. Siis ihan todistetusti.

Kiitos vinkistä, pitää tutustua paremmin pätkäpaastoon.

Ap

Vierailija
27/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykköstyypin diabetes on parantumaton.

Kakkostyypin diabetes on itseaiheutettu elintavoilla ja se voidaan parantaa myös korjaamalla ne elintavat. Metabolinen oireyhtymä, diabetes, sydän- ja verisuonitaudit, kohonnut syöpäriski... kaikki vain elintavoilla aiheutettuja vaivoja. Kehopositiivisuus jee jee :(

Kakkostyypin diabeteksen puhkeamiseen on suuri merkitys elintavoilla, mutta ei se aina ole itseaiheutettua. Tunnen pari tyyppiä, jotka ovat aina eläneet terveellisesti ja ovat hoikkia, mutta silti ovat sairastuneet kakkostyypin diabetekseen.  Yleisempää toki varmasti elintavoilla aiheutettu. 

Sitä ei myöskään voi "parantaa", ainakaan lopullisesti. Toki sen voi saada hyvin hallintaan elintavoilla niin, että pärjää ilman lääkkeitä tai insuliinia, mutta aika nopeasti se diabetes nostaa päätään, jos palaa vanhoihin tapoihinsa. 

Itsellä on aikuisena todettu ykköstyypin diabetes. Diabetestahan on paljon eri muotoja, ei pelkästään "se kolmas" eli raskausdiabetes. Sitten taas jos verrataan 1 ja 2 tyyppiä, niin ne on oikeastaan ihan eri sairaudet. Ykköstyypissä haima ei yksinkertaisesti tuota insuliinia (myös ihmiset, joilta haima on poistettu lasketaan ykköstyypeiksi), kakkostyypissä insuliinia tulee, mutta se ei toimi normaalisti insuliiniresistenssin kanssa.

Vierailija
28/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hyvin se parantuminen tapahtuu? Jos se terveellinen ruokavalio ja liikunta unohtuu vaikka pariksi viikoksi, niin siltikään ei tarvita lääkkeitä?

Luulisin että viikko pari lipsumista ei haittaa, mutta pitää sitten aikuisten oikeasti palata ruotuun esim loman jälkeen.

En suosittelen totaalilipsumista edes lomilla.

Mutta jouluna mässätään!

Vierailija
29/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi tulla yllätyksenä kellekään nykypäivänä että kakkostyyppiin voi vaikuttaa tervellisillä elämäntavoilla. Ei ole rakettitiedettä että ihminen, oli mikä sairaus tahansa, voi vaikuttaa elämänlaatuunsa monella tavalla. Suurin osa kakkostyyppiläisistä pärjäisivät ilman lääkitystä (ei kaikki), mutta näyttää siltä että elämäntaparemontti ei maistu. 

Ellei itse ole sairastunut tai jonkun tutun kanssa taudista jutellut, niin miksi olisi aiheeseen tutustunut? Itse hämmästelin ihan samaa kuin ap. Tieto kakkostyypin diabeteksestä on ihan otsikkotasolla.

Tuo on ihan yleissivistystä ja opetetaan mm. peruskoulussa biologian tunnilla.

Vierailija
30/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabetes 2 ja korkea verenpaine ovat siinä mielestä itseaiheutettuja, että ne puhkeavat ylipainon, liiallisen suolansyönnin jne seurauksena niille henkilöille, joilla on siihen taipumus. Kaikille ylipainoisille ei tule kakkostyypin diabetestä.

Silti kannattaa pitää paino normaalina, koska ylipainosta on paljon muutakin harmia ja haittaa.

Kiitos paljon kannustuksesta, kävin juuri aamulla kaupassa ostamassa pähkinöitä ja kasviksia. Tästä se lähtee.

Ap

Vierailija
31/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes vanhentaa ihmistä 15 vuotta. Luulisi edes sen kiinnostavan joitakin.

Vierailija
32/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta voi hämmästellä täytyy olla jokin käsitys/mielipide asiasta, miksi muodostaa sellaista jos ei tiedä asiasta mitään?

Vierailija
33/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ykköstyypin diabetes on parantumaton.

Kakkostyypin diabetes on itseaiheutettu elintavoilla ja se voidaan parantaa myös korjaamalla ne elintavat. Metabolinen oireyhtymä, diabetes, sydän- javerisuonitaudit, kohonnut syöpäriski... kaikki vain elintavoilla aiheutettuja vaivoja. Kehopositiivisuus jee jee :(

Olet väärässä. Vaikka elintavoilla on merkittävä vaikutus kakkostyypin diabeteksen puhkeamiseen, myös geenit eli sukurasite vaikuttavat ihmisen henkilökohtaiseen riskiin, joten se diabetes voi tulla elintavoista huolimatta. Minulla on erittäin voimakas sukurasite, ja yritän juuri sen vuoksi pienentää riskiäni sen verran kuin se on mahdollista elämällä mahdollisimman terveellisesti (kohtuuden puitteissa). 

Elintapojen parantaminen tekisi toki hyvää useimmille, mutta turha syyllistäminen ei auta ketään. 

Vierailija
34/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni 2 typ db parani 4 kuukaudessa. 17 kiloa putosi paino vhh:lla. Samalla pääsi eroon verenpainelääkkeistä.

Nyt ihan kohtuumitoissa 193cm/101kg ollut jo 8v.

Vierailija
35/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen tietää että laihdutus auttais,mutta miksi aina luullaan että lihavat haluaa laihduttaa?

MInä rakastan syömistä ja jos diabetes hoituu parilla pillerillä niin valitsen pillerit ja jatkan syömistä.

Varmasti suurin osa lihavista haluaa syödä eikä kitua.

Niin haluaa,jotkut haaveilee hengenvaarallisesti lihava-elämästä jossa perheenjäsenet kantaa ruokaa ja itse syö ja makaa. Tämä ei ole edes vitsi.

Vierailija
36/89 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä, joille Pippa Laukka suosittelee tiheää syömistä, ovat aikaisemmin syöneet suurimman osan päivittäisesti ruoastaan yhdellä (ilta) aterialla. Joku 4-5 ateriaa päivässä voi näille olla "tiheä" ruokailurytmi.

Tosin olen kyllä törmännyt sellaiseenkin "suositukseen", että pitäisi syödä 2 tunnin välein, 8 ateriaa päivässä. Ehkä jollain himotreenaajalla OK, mutta normaalisti liikuntaa harrastavalla "vähän" överi.

Vierailija
37/89 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen Pippa sanoi hyvin kehopositiivisuutta harrastavalle ylipainoiselle, että voisko sen kehopositiivisuuden ottaa niin, että pitää hyvää huolta kehostaan.

Tällä henkilöllä siis oli 32 kg ylipainoa, kolesterolit paukkui ja verensokerit lähellä 2. tyypin diabetes-diagnoosia ja verisuonet lähes eläkeiässä. 

Jäin kyllä miettimään. 

Vierailija
38/89 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä, joille Pippa Laukka suosittelee tiheää syömistä, ovat aikaisemmin syöneet suurimman osan päivittäisesti ruoastaan yhdellä (ilta) aterialla. Joku 4-5 ateriaa päivässä voi näille olla "tiheä" ruokailurytmi.

Tosin olen kyllä törmännyt sellaiseenkin "suositukseen", että pitäisi syödä 2 tunnin välein, 8 ateriaa päivässä. Ehkä jollain himotreenaajalla OK, mutta normaalisti liikuntaa harrastavalla "vähän" överi.

No 4-5 krt päivässä on tiheää syömistä! Itse syön kerran tai kaksi päivässä ja välillä pidän pidempiä paastoja. Se on paljon terveellisempää kuin jatkuva syöminen. Noissa ohjelmissa laihtumisen aiheuttaa kalorivaje, ei se, että aletaan syödä useammin. Ja erityisesti kakkostyypin diabeetikon olisi parempi olla nostamatta koko ajan verensokeria.

N160/60

Vierailija
39/89 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat erimallisiakin! Lyhytselkäisen haima menee helpommin ahtaalle, kuin pitkäselkäisen ja ihmisen, joka pitää jatkuvasti puristavia/liian pieniä vaatteita, istuu tuntikaudet paikoillaan, varmuudella saa haimansa pilalle, kun sen toiminta heikkenee.

Vierailija
40/89 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi