Lipsautin vahingossa esimiehelleni, että olen ollut joskus työtön
Voiko hän purkaa työsopimuksen, kun olen salannut tämän asian? Olen saanut kikkailtua CV:ni aukottomaksi kun en ole laittanut siihen tarkkoja alkamis- ja loppumispäiviä ja lisäksi olen käynyt aukkojen peittämiseksi iltakursseja, joiden aikaan olen ollut työtön, mutta CV:ssä ei ole mainintaa, että ne ovat iltakursseja. Esimeriksi ohjelmointikurssi 3*viikossa*2-4 tuntia/ilta. Ei, työkkäri ei antanut karenssia, mutta käsiteltiin kyllä toimikunnassa, joten ihan "laillinen kurssi" oli. Olen ollut nykyisessä työpaikassa 2,5 vuotta.
Kommentit (23)
No ei voi, ei tuossa nyt niin isosta asiasta ole kyse. Tuskin edes muistaa mitä siihen CV:n olet rustannut tai viitsi kaivaa sitä esille tarkistaakseen.
No hän suorastaan säikähti asiaa "Mitä, oletko ollut työtön?". Selittelin sitten tuota kurssijuttua ihan rehellisesti, mutta jäi tunne että asia vaivaa häntä. Tämä tuli esille kun vahingossa sanoin yhden määräaikaisen olleen tukityö, senkin olen saanut salattua. Kyseessä oli ihan vaativa omaa alaa vastaava työ, joten hän ei osannut edes ajatella että sellaisiakin tehdään tukitöinä. Valtiolla siis, siellä näitä paikkoja jonkin verran on.
Sen siitä saa ku ei kerro kaikkia rehellisesti, oli asia mikä tahansa. Joskus se sammako pääsee suusta. Mut tuskin pomosi välittää tuosta.
Työttömyys ei ole mielenterveyden sairaus, kuten pomosi näyttää ajattelevan.
Pomo miettii nyt, mitä muuta olet tuon 2.5v työssäoloaikana kertonut totuutta hipoen. Kun kerrot olevasi sairaana, sinulla on oikeastaan krapula, kun kerrot olleesi työmatkalla, olet oikeasti shoppailemassa jne.
Kannattaa silti muistaa, että tukityö on ihan tavallinen työsuhde, jossa tehdään työsopimus, kerrytetään eläkettä jne. eli siinä tuesta saa hyödyn työnantaja, työntekijälle se on normaali työsuhde.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 09:44"]
Työttömyys ei ole mielenterveyden sairaus, kuten pomosi näyttää ajattelevan.
[/quote]
Työnantajat ovat itse tottuneet saamaan kaiken tarjottimella, joten tällaiset asenneongelmat ovat ikävä tosiasia. Jos työnantajapuoli joutuisi välillä itse taistelemaan siitä, että saavat työvoimaa, voisi ääni kellossa muuttua. Nythän kaikki makaa työnhakijan vastuulla. Ja sitä työnhakijaa osataan syyllistää ihan kaikesta. Työnhakukursseilla työttömille paasaataan tuntitolkulla siitä, mitä haastattelussa "kannattaa" kertoa ja mitä ei. Eikä se peli koskaan perustu millekään yltiörehellisyydelle. Pimitettäviä tietoja ovat nimenomaan sairaudet, masennus, jopa yksinhuoltajuudesta ollaan monta mieltä.
Mitä sä horistet? Voit kertoa CV:ssä ne asiat jotka katsot edulliseksi työn saamisen kannalta. Miten aikaisempi työttömyysjakso vaikuttiasi kykyysi hoitaa työtäsi?
CV:n pitää kyllä olla täysin aukoton, eikä mitään sieltä täältä - juttuja. Miten joku ei tätä tiedä?
rentoudu nyt vähän, ei sun pomoa kiinnosta jos teet työsi hyvin.
Seuraaavissa yt-neuvoitteluissa nimesi tulee olemaan monta kertaa esillä.
Vaikka työnantaja ei saa tehdä nimilistoja lähtijöistä, niin kyllä ne on olemassa. Niitä ei vain säilytetä työpaikalla tai firman palvelimella. Yleensä ne kirjoitettu paperille, minkä voi polttaa helposti ja niistä ei ole kopiota. Ainoa lista on toimarin hallussa.
Oletko sinä se sama, joka lipsautti olevansa terveyskeskuslääkäri?
Työttömyys näinä aikoina ei todellakaan ole mikään työsuhteen purkamisperuste. Suuri osa kansalaisista kun on ollut jossakin elämänvaiheessaan työtön eikä edes häpeä sitä.
Se on sitten toinen juttu, mikä on valehtelemista cv:ssa ja mikä ei. Aikuisen naisen on aika vaikea saada aikaan 'aukotonta' cv:a , jos on ollut kotona hoitamassa lapsia, opiskelemassa.
En minäkään kirjoita esim. "yliopisto-opiskelijana 1.9.1999 - 20.10.2010 vaan pelkän valmistumisajan. Työntantaja saa ihan itse päätellä, minkä verran olen käyttänyt opintoihin aikaa ja minkä verran olen lusmuillut muuten vaan vaikka hoitovapaalla.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 09:41"]
Sen siitä saa ku ei kerro kaikkia rehellisesti, oli asia mikä tahansa. Joskus se sammako pääsee suusta. Mut tuskin pomosi välittää tuosta.
[/quote]
Kuule pitää kertoa rehellisesti se millä on merkitystä oikeasti.
Äitini, 80-vuotias talon emäntä, antoi hyvän neuvon työhaastetteluun: Älä luulekaan että sinulle kerrotaan ihan kaikki asiat mitä siihen työhön liittyy. Joten sinunkaan ei tarvitse kertoa itsestäsi kaikkea, pääasia että hoidat sen työn hyvin.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 11:50"]
CV:n pitää kyllä olla täysin aukoton, eikä mitään sieltä täältä - juttuja. Miten joku ei tätä tiedä?
[/quote]
CV on kuule ihan vaan markkinointimateriaalia, työnhakijan "tekniset tiedot" tai esite. Siinä on joka sana totta, mutta jokainen päättää itse mitä haluaa korostaa ja tuoda esiin. Siihen paperiin ei edes mahdu sun koko historia päiväkodista alkaen.
Työhönottajan velvollisuus on perehtyä CV:hen kunnolla ja esittää haastattelussa tarpeelliset lisäkysymykset. Tämä on osa työhönottajan ammattitaitoa. Jos ei pysty tähän, kannattaa jättää rekrytointi ammattilaisille.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 11:50"]
[/quote]
CV on kuule ihan vaan markkinointimateriaalia, työnhakijan "tekniset tiedot" tai esite. Siinä on joka sana totta, mutta jokainen päättää itse mitä haluaa korostaa ja tuoda esiin. Siihen paperiin ei edes mahdu sun koko historia päiväkodista alkaen.
Työhönottajan velvollisuus on perehtyä CV:hen kunnolla ja esittää haastattelussa tarpeelliset lisäkysymykset. Tämä on osa työhönottajan ammattitaitoa. Jos ei pysty tähän, kannattaa jättää rekrytointi ammattilaisille.
[/quote] Nimenomaan, muuta en väittänytkään.
Siis mitä? Jos valmistuu koulusta ja on vaikka kuukausia työttömänä kun ei löydä töitä, niin onko sun tulevaisuus siinä? Kukaan ei ikinä palkkaa sua? Häh?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 12:15"]
Siis mitä? Jos valmistuu koulusta ja on vaikka kuukausia työttömänä kun ei löydä töitä, niin onko sun tulevaisuus siinä? Kukaan ei ikinä palkkaa sua? Häh?
[/quote] Ei tainnut ihan tästä olla kyse, vaan rehellisyydestä....
Rehellisyys kannattaa aina. On eri asia korostaa CV:ssa tiettyjä asioita ja ilmaista ne itselleen edullisella tavalla kuin tarkoituksellisesti muunnella totuutta.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 12:40"]
Rehellisyys kannattaa aina. On eri asia korostaa CV:ssa tiettyjä asioita ja ilmaista ne itselleen edullisella tavalla kuin tarkoituksellisesti muunnella totuutta.
[/quote] Juuri näin !
Jos CV:ssä lukee jollain ajanjaksolla että on ollut ammatillisella kurssilla, niin ei siihen ole mitään tarvetta lisätä että "olin kurssilla siksi että olin työtön". Varsinkin kun kysymys on suht lyhyistä ajoista. Enemmän moni johtaa harhaan kun kirjoittaa olleensa esim. vuodet 2001-2009 työssä X, eikä mainitse että siitä itse asiassa vuodet 2003-2008 tuli vietettyä kotona lapsia hoitamassa.
On täysin mahdollista että pomosi oli vain yllättynyt ja kiinnostunut kun kuuli sinun olleen joskus työtön. Tässä vaiheessahan hän jo tietää sinut työntekijänä, joten tuskin tämä tieto ratkaisevasti muuttaa hänen suhtautumistaan sinuun.
Miksi hän purkaisi työsopimuksesi noin pitkän työjakson jälkeen? Jos olet hoitanut tehtäväsi hyvin, niin työttömyydelläsi ei ole mitään merkitystä.