G: Flunssa ja lämpöä 37,3 - menetkö töihin?
Olen nyt neljä päivää ollut töissä nuhaisena ja pienessä lämmössä (37,3 astetta iltaisin). Nyt on onneksi viikonloppu ja saan levätä. Onko tämä normaali käytäntö av-mammojen parissa, vai jäättekö kotiin helposti?
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:19"]
Juuri ajoin 150km kotiin 39 asteen kuumeessa. Oli kamala työpäivä, mutta eipä siihen kuole.
Nauran 37,5 zombeille.
[/quote] Kuule, voi siihen kuollakin. Mutta kiva jos on kivaa.
[/quote]
Millä todennäköisyydellä kuolen 39 asteen kuumeessa töissä? No entä sitten 37,5?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:06"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 22:02"]
Mun mielestä nää on melko yksilöllisiä asioita ja riippuu työstä ja omasta normaalilämmöstä.
Mulla on noilla lämmöillä oikeesti ihan vetämätön olo (normaalilämpö keikkuu siinä 36 pinnassa, yleensä vähän alle) ja teen asiakaspalvelutyötä, jossa joutuu koko päivän seisomaan. Voisin kyllä mennä töihin, mutta harvemmin pystyn siellä mitään tekemään, eikä mielestäni kannatta pitkittää sairautta turhaan olemalla pitkään puolikuntoisena. Jos se tekee minusta lusmun niin tehköön.
[/quote]Joo todella yksilöllisiä. Toisilla on kahdessa vuodessa 5 sairauspäivää, eli se flunssa joka toinen vuosi, ja toisilla 60 päivää vuodessa, eli aina kun kuumemittari näyttää 37,3.
[/quote] Ja sitten on myös niitä, jotka eivät usko kun kroppa sanoo olevansa sairas, vaan sinnittelevät puolitehoisina töissä ja lopulta makaavat viikkotolkulla sängyn pohjalla sairastamassa.
[/quote]Enpä tunne yhtään tuollaista. Joskus saa luekea lehdistä että joku on saanut vakavan jälkitaudin, mutta taitaa olla aika harvinaita. Enemmän on näitä helposti sairata, jotaka on varmuuden vuoksi jatkuvasti pois töistä.
[/quote] olen itse nuorens sairastanut sydänlihastulehduksen, kun en kuunnellut itseäni ja menin kipeänä töihin. En mene enää
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:19"]
Juuri ajoin 150km kotiin 39 asteen kuumeessa. Oli kamala työpäivä, mutta eipä siihen kuole.
Nauran 37,5 zombeille.
[/quote]
Millä todennäköisyydellä kuolen 39 asteen kuumeessa töissä? No entä sitten 37,5?
[/quote]
Olet ilmeisesti niin kuumehoureissa ettet muista, että kuume on yksi merkki siitä ettei ihminen ole terve. Jos ei suostu kuuntelemaan kehonsa antamia signaaleita, niin seuraukset voivat olla ikäviä esimerkiksi sydämelle.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 23:26"]
Nauran 37,5 zombeille.
[/quote]
[/quote]
Olet ilmeisesti niin kuumehoureissa ettet muista, että kuume on yksi merkki siitä ettei ihminen ole terve. Jos ei suostu kuuntelemaan kehonsa antamia signaaleita, niin seuraukset voivat olla ikäviä esimerkiksi sydämelle.
[/quote]
No shit! Enköhän tiedä jotain sairastamisesta, mutta mielestäni kuume ei ole siihen verrattuna mitään. Ja kuinka moni siihen on kuollut? Siis yhden tai kahden työpäivän takia? Selkärankaa se vain vaatii.
Oma peruslämpöni on 35 asteen hujakoilla ja olen todella harvoin kuumeessa. Kohtutulehduksessa crp oli yli 200 ja 'kuumetta' 37,1. Viimeksi taisi olla oikeasti kuumetta vuonna 95, mutta ei se sitä tarkoita että olisin tämän jälkeen ollut aina terve. Vointi sen sairasloman tarpeen määrää, ei kuume. Nimim. Tukossa ja keuhkot huutaa hoosiannaa, lämpöä 35,8.
Jos minulla kipuaa lämpö yli 37, sen tuntee kyllä olossa. Työskentelen hoitajana hyvin kiireisessä ja fyysisessä paikassa, joten kyllä jään suosiolla kotiin ennemmin kuin odotan taudin pahenemista.
Menen. 37.3 on normaali ruumiinlämpö, ei kuumetta.
Tartuttamaan muita? En. Noin joka toinen viikonloppu pitäisi olla kisakunnossakin niin ei ole kauheasti varaa antaa flunssien pitkittyä, vaan heti levolla pois.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ehkä, ei kaikilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, kaikilla. Varsinkin naisilla ruumiinlämpö saattaa vaihdella reilulla asteellakin kuukautiskierron mukaan. Itselläni useimmiten 36.4, mutta tosiaan 37.3 ei ole kuumetta.
/69
Sain juuri tänään sairauslomatodistuksen kuumeen 37,3 takia (vaikka Av-raati tietääkin paremmin ettei se ole).
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri tänään sairauslomatodistuksen kuumeen 37,3 takia (vaikka Av-raati tietääkin paremmin ettei se ole).
Mäkin olen saanut sairauslomatodistuksia monestakin syystä, yhtään päivää en kylläkään ole niistä käyttänyt. Esim. haava naamassa (2 vko sairauslomaa esteettisistä syistä), ihottumahaava kädessä (1 vko saikkea laakista). Sairauslomatodistus ei kerro yhtään mitään muuta kuin lääkärin usein aika kummallisista näkemyksistä ihmisen työkyvystä.
/69
En menisi tartuttamaan. Plus omakin kunto kohentuu nopeammin kun lepään.
Ei se ole töistä helposti pois jäämistä, vaan ihan vain kaikkien kannalta fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen saanut sairauslomatodistuksia monestakin syystä, yhtään päivää en kylläkään ole niistä käyttänyt. Esim. haava naamassa (2 vko sairauslomaa esteettisistä syistä), ihottumahaava kädessä (1 vko saikkea laakista). Sairauslomatodistus ei kerro yhtään mitään muuta kuin lääkärin usein aika kummallisista näkemyksistä ihmisen työkyvystä.
/69
Kruunusi häikäisee! Minä olen käyttänyt saamani sairauslomat, niiden hakemiseen on ollut aina peruste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/69
Kruunusi häikäisee! Minä olen käyttänyt saamani sairauslomat, niiden hakemiseen on ollut aina peruste.
Pahoittelen jos silmäsi särkevät! :) Kruunu on antanut mulle aika paljon erivapauksia töissä. Kun on luotettava työntekijä joka ei lusmuile kotona kun nenä vuotaa, pomokin joustaa erilaisissa hommissa. Luottamus ja hyvä asema on ansaittava. :)
Itse menen lääkäriin hakemaan apua vaivaan, en saikkea (ellen koe olevani työkyvytön). Lääkärit ovat kyllä aina tyrkyttämässä saikkelappua mukaan, en useinkaan ymmärrä miksi.
/69
En mene töihin silloin kun tunnen itseni niin kipeäksi, että tiedän että en pysty töihin kunnolla keskittymään, ja työpäivän aikana tulisi vain huonompi olo. Silloin lepään kotona, ja menen töihin kun minusta tuntuu siltä että olen normaali tehokas itseni. Joskus teen puolikuntoisena töitä etänä kotoa käsin. Silloin hommat voi lopettaa heti jos tulee huono olo ja siirtyä lepäämään. Mikäli minulla olisi lämpöä 37,3, tiedän kokemuksesta että silloin minulla olisi kipeä ja väsynyt olo, enkä silloin menisi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, kaikilla. Varsinkin naisilla ruumiinlämpö saattaa vaihdella reilulla asteellakin kuukautiskierron mukaan. Itselläni useimmiten 36.4, mutta tosiaan 37.3 ei ole kuumetta.
/69
Vai että kaikilla on :D Mukavaa että keskuudessamme on yksi tietäjä, joka tietää muidenkin ihmisten ruuminlämmöt. Että kyllä kaikilla on, aivan täysin samanlaisia ollaan. Nih!
Ei tulisi mieleenkään jäädä kotiin.
En tosin muutenkaan mittaile lämpötilaani, mutta jos tuntuu "lämpöä" ja on flunssaa, otan Buranaa ja painun hommiin. Työskentelen yksin = en tartuta muita.
Oikeasti sairas olen sitten, kun on keuhkoputkentulehdus tms. eli ehkä kerran viidessä vuodessa.