Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On tullut selväksi että tervehtiminen ei ole luonnollista suomalaisilla

Vierailija
17.10.2020 |

Meidän naapurissa asuu vanha pariskunta ja jos tervehdin niin mulkkaavat vain takaisin (no rouvalta tulee puristeinen hei). Se on jännä juttu, vaikka asutaan samassa yhteisössä ja kylässäkin niin sitä heitä ei tule. Jotkut jopa katsovat poispäin ja luikkivat karkuun! No joo, ymmärrän että on tämä korona mutta ei sekään voi selittää asiaa...

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juuri näin. Ihmispelko on vahvana. 

Tosin riippuu paljon myös ko. paikan kulttuurista, mitä pidetään hyväksyttävänä käytöksenä. Monilla maaseutupaikoilla tervehtiminen, ja juttelemaan jääminen, on lähestulkoon pakollista, halusit tai et.

Ite olen ratkaissut tämän sillä, että tervehdin entistä sinnikkäämmin ja kovaäänisemmin kerta kerralta. Joskus joku antaa periksi ja alkaa tervehtiä takaisin. Yleensä ei.

Vihaan kyllä itsekin kaikkia ihmiskontakteja totta puhuen, mutta minkäs teet.

ww

Vierailija
2/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on myös somessa hehkuttavia yltiösosiaalista eläämänsä mainostavia ihmisiä, jotka menevät lähes lamaannuttavaan paniikkiin, jos joku ihan oikeassa elämässä puhuu heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa ja USA:ssa ei nykyään saa enää sanoa kättäpäivää

Suomalainen sen sijaan puristaa kädestä ja sanoo "JUMALAN TERVE"

Vierailija
4/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, teillä Pohjois-Pohjanmaalla varmaan näin. 

Vierailija
5/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän sellasta. Kun muutin niin naapurin vanhasta pariskunnasta mies vaan tervehti iloisesti ja vaimo toljotti ehkä hivenen vihaisen näköisenä. Sitten ykskaks se vaimokin alkoi tervehtimään iloisesti. Ehkä joillain ottaa vaan aikansa katsoa ettei kyseessä ole mikään nuorisohuligaani.

Vierailija
6/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin joskus ihmettelen kun menen töihin ja moikkaan työkamuja niin eivät sano mitään jotkut heistä:(

Vierailija
7/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei. Vaan kun sä et ymmärrä suomalaista tervehdystä, vaan pidät normaalia suomalaista tervehdystä "mulkkaamisena" tai "puristeisena" - vaikka se on täkäläinen luontainen tervehdys. Sä et vaan ymmärrä käytöstapoja. Sulla ei ole kulttuurista sensitiisivyyttä, vaan vaadit kaikilta omaa tapaasi. Ei sellainen toimi.

Vierailija
8/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mäkin joskus ihmettelen kun menen töihin ja moikkaan työkamuja niin eivät sano mitään jotkut heistä:(

Joo. Aloitin uudessa työssä, meillä oli aamupalaveri. Kaikki muut jo paikalla, pomo ei.

Pomo saapui, sanoi "hyvää huomenta".

Ainoa joka vastasi, olin minä. Muilta täydellinen hiljaisuus.  ???

Silloin mietin että mihin hemmettiin olen oikein ryhtynyt. Irtisanouduin 1,5 vuotta myöhemmin, koska työilmapiiri oli suoraan helvetistä.

Vierailija
9/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

ei kannata yleistää

Vanhempani asuvat senioritalossa ja sinne kun menee niin tervehdyksiä ja small talkia pääsee vaihtamaan jokaisen vastaantulevan kanssa. Aiempina kesinä yhteisellä pihalla oli usein naapuruston yhteisiä kahvi- tai grillihetkiä jonne ohikulkijoitakin kutsuttiin :)

Lapset aina (siis ennen tätä covidia) kinusivat mummolaan kun siellä oli niin mukavia naapureita, toisin kuin kotona tylsän nukkumalähiön omakotialueella missä kaikilla on kokoajan meno jonnekin ja naapureita melkein vältellään

Vierailija
10/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa nykyään kyynärpää tervehdys

Vierailija
11/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat kaikki vähän autistisia. Tai autistiset piirteet ainakin on melko yleisiä suomalaisilla.

Vierailija
12/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, enhkä olet vain oudon näköinen?

Asun pääkaupunkiseudulla ja täällä tervehditään iloisesti kaikki naapurit ja ohi menevät. Tänäänkin olin aamupäivällä hieman haravoimassa pihalla tien lähellä ja siihen pysähtyi kolme eri tuntematonta seuruetta juttelemaan kanssani. Naapureiden kanssa tietenkin juttelen tai vähintään tervehdin aina, jopa useamman kerran päivässä ja yhden naapurin kanssa juttelimmekin varmaan vartin.

Olen asiakaspalvelutyössä ja siinä vastaani tulee vain mukavia ihmisiä. Jos lähden jonnekin metsään koiran kanssa, niin ihan tasaan jokainen vastaantulija tervehtii, jopa juttelee jotain.

Olen asunut useita vuosia ulkomailla aikuisena ja ei Suomessa tervehtiminen ole yhtään muista poikkeavaa. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan taas kerran.

Vierailija
13/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat kaikki vähän autistisia. Tai autistiset piirteet ainakin on melko yleisiä suomalaisilla.

Höpsistä lapsikulta, höpsistä.

Vierailija
14/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että jos on itse iloinen ja hyväntuulinen, niin porukka rupeaa helposti moikkailemaan ja jopa spontaanisti juttelemaaan....

Vierailija
15/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki mutta noin 90%.

Vierailija
16/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, teillä Pohjois-Pohjanmaalla varmaan näin. 

Ei meillä sanotaan Jumalan kaunista huomenta ja vatkataan kättä niin maan perusteellisesti. 😊

Vierailija
17/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taloyhtiössä samassa rapussa yksi pariskunta jonka miehen kanssa nykyään aina moikkaillaan ja jutellaankin välillä. Tuo pariskunta oli ulkoiselta habitukseltaan varmaan monien mielestä vähän pelottava, ne oli ilmeisesti jotain black metal -faneja tai vastaavia ainakin yhdessä vaiheessa enkä usko että pahemmin juttelivat kenenkään kanssa meidän taloyhtiössä. Itse rupesin vain juttelemaan jossain vaiheessa tuon miehen kanssa, niin olikin aivan erilainen tyyppi kuin mitä olisin ikinä osannut ulkonäön perusteella olettaa. Meillä aika konservatiivinen taloyhtiö ja sellaisia melko "menestyviä" henkilöitä asukkaina.

Vierailija
18/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla ap uusi Tampereella.

Enivei. Nykyään kuuluu pitää _sosiaalista_ etäisyyttä. Eli ei tervehditä eikä katsota päin. Fyysinenkin etäisyys riittäisi, mutta me suomalaiset olemme vieneet sen vähän pidemmälle.

Vierailija
19/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä päin on aina tervehditty :)

Savo

Vierailija
20/44 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta on myös somessa hehkuttavia yltiösosiaalista eläämänsä mainostavia ihmisiä, jotka menevät lähes lamaannuttavaan paniikkiin, jos joku ihan oikeassa elämässä puhuu heille.

Vai niin. Mielenkiintoista, en ole vielä tavannut mutta ois jännä tavata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä