Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Myyjät/tarjoilijat/muut aspat - ärsyttävimmät asiakkaat?

Vierailija
16.01.2014 |

Listataan tähän ketjuun. Työskentelen tarjoilijana keskisuomessa melko isossa ravintolassa. Tässä omia kokemuksia hyvin ärsyttävistä asiakastyypeistä:

- Oluen ja viinit tilaajat, jotka kysyttäessä juomatilausta sanovat töksäyttävät "viini". Niin.... Mikä viini?! Meillä on tuossa listalla 20 viiniä rouva on hyvä ja valitsee.. Sama "yks olur". Ok:)

- likaiseen ja siivoamattomaan pöytään istujat jotka mulkoilevat ja pahimmassa tapauksessa napsuttavat tarjoilijaa pahimmassa ruuuhkassa siivoamaan. Ja ei, se ei ole ravintolan paras pöytä...

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 00:09"]Asiakaspalvelussa olevat sitten jaksaa valittaa mikä asiakkaissa ärsyttää. Vaihtakaa alaa, jos teille ei saa mitään sanoa. Sekin varmasti ärsyttää jos sanoo päivää ja hymyilee!! Ei ne muutkaan työt ole sen kummempia, silti vaan omasta asenteesta kiinni miten työnsä ottaa.

[/quote]

Teen töitä kaupan kassalla tasan niin kauan kunnes koulusta valmistun,ei kaikki ole sitä uraa vapaaehtoisesti valinneet..jotkut (mm.minä ja työtoverini) teemme asiakaspalvelutyötä vain rahan takia,voin kertoa ettei paljon huvittaisi näitä ylipainoisia keski-ikäisiä suomalaisrouvia palvella jotka jatkuvasti jostain valitttavat

Vierailija
2/76 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikohteliaat small talk-asiakkaat ärsyttävät. En tiedä miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen ison yrityksen puhelinaspassa ja suurelta osin soitot koskevat laskutusta. Asiakkaat eivät ole välttämättä maksaneet yhtään laskua puolen vuoden ajalta ja sitten raivoavat puhelimessa miksi palvelut on suljettu. " Ei taida teidän firmaa maksava asiakas kiinnostaa" No nimenomaan ne maksavat kiinnostaa. No, sitten kun he ne laskunsa lopulta maksavat, niin soittavat heti nettipankista uloskirjauduttuaan, että eipä ole vieläkään palvelut auki ja haluavat kauheasti alennusta tuleville laskuille. Urpot.

Vierailija
4/76 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 14:25"]

Ylikohteliaat small talk-asiakkaat ärsyttävät. En tiedä miksi.

[/quote]

Vaihda alaa.

Vierailija
5/76 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 00:09"]

Asiakaspalvelussa olevat sitten jaksaa valittaa mikä asiakkaissa ärsyttää. Vaihtakaa alaa, jos teille ei saa mitään sanoa. Sekin varmasti ärsyttää jos sanoo päivää ja hymyilee!! Ei ne muutkaan työt ole sen kummempia, silti vaan omasta asenteesta kiinni miten työnsä ottaa.

[/quote]

Sä et nyt ilmeisesti oikein ymmärrä. Katsos kun nämä ärsyttävistä asiakkaista kerrotut jutut on meille asiakaspalvelijoille vähän kuin sota- tai inttijuttuja, niiden kertominen toisille samassa asemassa oleville/olleille on eräänlaista sosiaalista toimintaa, voisi jopa sanoa että selviytymistarinoiden jakamista. Ei tällaisten juttujen kertominen tarkoita automaattisesti, että kertoja vihaisi työtään tai niitä asiakkaita.

terv. ennemmin aspa kuin konttorirotta

Vierailija
6/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 03:03"]Ei ole kokemusta asiakkaista, sillä en onneksi koskaan ole joutunut niin alas, että joutuisin jonnekin kaupan kassalle tai ravintolaan tarjoilijaksi. Vähä-älyisten ihmisten yksinkertaista puuhastelua nuo "ammatit". Varmaan niillä sitten mielikuvitus ja kateellisuus laukkaa, kun asiakkaat ovat kaikki niitä paremmassa asemassa ja itse ovat pelkkiä automaatteja joita kukaan ei huomas.

[/quote] heh, huvittavaa jos joku oikeasti ajattelee noin. Työskentelen tarjoilijana, ja voin rehellisesti sanoa, että minulla on varmasti korkeampi koulutus kuin puolellakaan asiakkaistani. Etsin tällä hetkellä oman alan vakitöitä, ja teen samalla tarjoilukeikkaa muutamana iltana viikossa. Mollaa vaan lisää, saatan joku päivä olla palkkaamassa juuri sinua.

[/quote]

Näin. Osa asiakkaista tosiaan ajattelee, kuin tuo ensimmäisen viestin provo, eli että asiakaspalvelija on jotenkin hänen alapuolellaan.

Mutta jääpäs sitten muistamatta sellainen pikkiriikkinen juttu, että moni korkeakoulu opiskelija tekee tätä työtä rahoittaakseen opintonsa.

Eli jos ylimielisenä haukut kassatytön/tarjoilijan, niin joku kaunis päivä työhaastattelussa tuo sama tyttö voikin tulla vastaan haastattelijan asemassa. Silloin voipi alkaa hikoiluttaa ;)

Vierailija
7/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 13:52"]

Mä olen isossa automarketissa tiiminvetäjä ja en juurikaan tapaa ärsyttäviä asiakkaita.

Jos minulle tullaan sanomaan että joku tuote on jatkuvasti loppu, niin en todellakaan hernettä siitä nenää vedä vaan olen nolo siitä että asiakkaan täytyy se huomata ennen meitä! Sitten selvitän miksi tuote on aina loppu ja jos vika on meissä (väärä saldo/tarve) niin korjaan sen ja kerron asiakkaalle että nyt pitäisi riittää. Jos taas tuotetta ei yksinkertaisesti saa, niin ilmoitan siitä hyllynlaidassa.

Minun palkkani maksaa asiakas ja mitä tyytyväisempänä näen omat asiakkaani, sitä varmempi työpaikka minulla on :)

[/quote]

Huhhuh mitä jeesustelua.

Sinä siis olet valmis vaikka nuolemaan asiakkaan kengänpohjat, jos tämä tulee huoritellen sanomaan, että te vitun mulkut ette ole vieläkään tilanneet tuote x:sää? Aiemmistä viesteistä kuitenkin on luettavissa se, että kyse ei ole siitä loppuneen tuotteen tiedustelusta, vaan miten sitä tiedustellaan.

No, tämän takia en kyllä alalle tule jäämään, en meinaan itse osaa olla noin kynnysmattona.

Vierailija
8/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 06:14"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 03:03"]Ei ole kokemusta asiakkaista, sillä en onneksi koskaan ole joutunut niin alas, että joutuisin jonnekin kaupan kassalle tai ravintolaan tarjoilijaksi. Vähä-älyisten ihmisten yksinkertaista puuhastelua nuo "ammatit". Varmaan niillä sitten mielikuvitus ja kateellisuus laukkaa, kun asiakkaat ovat kaikki niitä paremmassa asemassa ja itse ovat pelkkiä automaatteja joita kukaan ei huomas.

[/quote]

Kaupan kassat ja muut ovatkin kuin huoria, jotka vaan on liian rumia myymään persettään.

[/quote]

Tainnut jonkun mies flirttailla nätille kassatytölle ;)

Vierailija
9/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen isossa automarketissa tiiminvetäjä ja en juurikaan tapaa ärsyttäviä asiakkaita.

Jos minulle tullaan sanomaan että joku tuote on jatkuvasti loppu, niin en todellakaan hernettä siitä nenää vedä vaan olen nolo siitä että asiakkaan täytyy se huomata ennen meitä! Sitten selvitän miksi tuote on aina loppu ja jos vika on meissä (väärä saldo/tarve) niin korjaan sen ja kerron asiakkaalle että nyt pitäisi riittää. Jos taas tuotetta ei yksinkertaisesti saa, niin ilmoitan siitä hyllynlaidassa.

Minun palkkani maksaa asiakas ja mitä tyytyväisempänä näen omat asiakkaani, sitä varmempi työpaikka minulla on :)

[/quote]

No just näinhän sen pitäisikin mennä. Tietysti oletuksella, että asiakaskin kysyy asiallisesti tuotetta eikä rähjää tai osoita mieltään.

Tämän ketjun luettuaan on tosi vaikeaa valita tyyli kaupassa. Tervehtiä pitää ja olla ystävällinen muttei missään nimessä small talkia. Missä menee tämän raja? Onko epäsopivaa ja kassaa häiritsevää sanoa esim. lause tai kaksi "ystävällismielisessä hengessä"? Vai onko parempi ynähtää vaan tervehdys ja olla sen jälkeen hiljaa ettei ärsytä? Missä olisi paras tarkistaa kassakuitti? Heti siinä kassalla, kun on kaikki tavarat mukana vai myöhemmin? Totuushan on, että virheitä sattuu. Useimmiten ovat varmaan aivan inhimillisiä erehdyksiä. Joitakin aspa-henkilöitä ärsytti myös tuotteiden kysely. No keneltäkös niitä kysytään ellei myyjältä/kassalta? Asiakas ei myöskään ole selvännäkijä että tietäisi mistä syystä sitä ei ole hyllyssä, jollei sitä ole merkitty. 

Vierailija
10/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 17:56"]

[/quote]

No just näinhän sen pitäisikin mennä. Tietysti oletuksella, että asiakaskin kysyy asiallisesti tuotetta eikä rähjää tai osoita mieltään.

Tämän ketjun luettuaan on tosi vaikeaa valita tyyli kaupassa. Tervehtiä pitää ja olla ystävällinen muttei missään nimessä small talkia. Missä menee tämän raja? Onko epäsopivaa ja kassaa häiritsevää sanoa esim. lause tai kaksi "ystävällismielisessä hengessä"? Vai onko parempi ynähtää vaan tervehdys ja olla sen jälkeen hiljaa ettei ärsytä? Missä olisi paras tarkistaa kassakuitti? Heti siinä kassalla, kun on kaikki tavarat mukana vai myöhemmin? Totuushan on, että virheitä sattuu. Useimmiten ovat varmaan aivan inhimillisiä erehdyksiä. Joitakin aspa-henkilöitä ärsytti myös tuotteiden kysely. No keneltäkös niitä kysytään ellei myyjältä/kassalta? Asiakas ei myöskään ole selvännäkijä että tietäisi mistä syystä sitä ei ole hyllyssä, jollei sitä ole merkitty. 

[/quote]

Itse en ainakaan jaksa vaivata päätäni sillä, että joku asiakas ei tervehdi. Oikeasti, elämässä on suurempiakin murheita.

Small talk ainakin itselleni on yksi ohimenevä tilanne muiden ohessa, kunhan ei kesken ruuhkan jäädä selittämään koko elämäntarinaa ja sitten suututa, kun alan kesken turinoinnin piippaamaan seuraavan asiakkaan tuotteita. Ei meinaan palvele kenenkään etua, että kuuntelen siinä useita minuutteja todella kiinnostuneena ja seisotan samalla jonoa.

Eli tilannetajua, ihan kuten muussakin elämässä.

Ja tavaroiden tiedustelusta itseäni ei ärsytä muu kuin se, jos tullaan kesken toisen asiakkaan palvelun siihen väliin tyylillä "hei mä tästä äkkiä kysyn". Se on epäkohteliasta, ihan jo sitä sillä hetkellä palveltavaa asiakasta kohtaan. Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pystyä se muutama minuutti odottamaan, että tulee oma vuoro. Miettikääpä omalle kohdalle, haluat saada tietoa tuotteesta/takuuasioista, joita myyjä alkaa selittämään. Kesken kaiken paikalle pelmahtaa toinen asiakas kyselemään tuotteita. Myyjä keskeyttää sinun asiasi ja lähtee näyttämään tälle toiselle asiakkaalle tuotetta. Olisiko kiva tilanne? Aivan.

Ja kuten on tullut jo monta kertaa todettua, on ok kysellä loppunutta tuotetta. Mutta jos tulet raivoten ja myyjää haukkuen tuotteen puuttumisesta huutamaan, se ei ole ok.

Vierailija
11/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:17"]

En ole koskaan ollut kassalla töissä. Lääkäri kyllä olen, mutten kehtaa hassuista potilaista täällä kertoa, sillä meillä on vala.

[/quote]

"Tunnen itseni normaalisti niin arvottomaksi, joten tulin kertomaan duunarien ketjuun, että minäpäs oon hei lääkäri!"

[/quote]

Niinpä. Asiakaspalvelija se lääkärikin on, mutta monesta lääkäristä kyllä huomaa etteivät ole tästä lainkaan jyvällä.

Vierailija
12/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:17"]

En ole koskaan ollut kassalla töissä. Lääkäri kyllä olen, mutten kehtaa hassuista potilaista täällä kertoa, sillä meillä on vala.

[/quote]

"Tunnen itseni normaalisti niin arvottomaksi, joten tulin kertomaan duunarien ketjuun, että minäpäs oon hei lääkäri!"

[/quote]

Niinpä. Asiakaspalvelija se lääkärikin on, mutta monesta lääkäristä kyllä huomaa etteivät ole tästä lainkaan jyvällä.

[/quote]

Näinpä. Etenkin julkisella tulee välillä vastaan niin elämäänsä kyllästyneitä puoskareita, että huhhuh.

Vierailija
13/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli olo että pelkästään olemalla keski-ikänen nainen aiheuttaa asiakaspalvelijoille närästystä.

Vierailija
14/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Keittiö menee kiinni 21.30 ja ravintolan tulee olla kiinni 22. En ymmärrä miksi pitää syömään tulla 21.25. Eikö ruokailemaan voisi tulla ajoissa, jotta asiakas ehtisi myös syödä ruokansa rauhassa. Minulta loppuu työaika kello 22 eikä minua huvita todellakaan jäädä ylitöihin sen takia, että asiakas on tullut syömään ihan viime hetkellä kun ''ravintolahan on vielä auki'' ja asiakas joutuu hotkimaan ruokansa, koska on tullut syömään niin myöhään ja ravintola suljetaan.

-Valomerkki tulee 21.30. Kerään asiakkaalta lautaset 21.15 ja kysyn maistuuko jälkiruoka. Ei maistu. Kysyn ottavatko lisää juotavaa vai ovatko tyytyväisiä näin, koska meillä tulee valomerkki 15 minuutin kuluttua. Asiakkaat toteavat etteivät halua enää mitään eivätkä myöskään pyydä laskua. Käyn valomerkin aikaan taas kysymässä onko kaikki ok (vink vink voisitteko pyytää laskun), asiakkaat toteavat että kaikki hyvin ja jatkavat keskustelua. Sitten kun 21.50 käyn taas pöydässä varmistamassa onko kaikki ok, vaikka valomerkki on jo tullut eivätkä he voi enää mitään tilata, ei edelleenkään asiakas pyydä laskua, jolloin joudun tarjoamaan asiakkaalle laskua. Tästähän asiakas sitten hermostuu kun minä kysyn kohteliaasti että voisinko kenties tuoda sitten laskun, jotta pääsisin tilityksen tekemään kun meillä pitäisi 10 minuutin kuluttua olla ravintola kiinni. Jos minä tiedän, että ravintola on menossa ihan juuri kiinni enkä halua enää tilata mitään niin ei minulle itselle tulisi mieleenkään jäädä ravintolaan enää hengailemaan huvin vuoksi ainoana asiakkaana.

-Myöskään en ymmärrä sitä miksi aina pitää mennä istumaan likaiseen pöytään. Vieressä on 10 ihan yhtä hyvää pöytää puhtaana niin ei, niistä ei mikään kelpaa. Vaan ja ainoastaan likainen pöytä on hyvä. 

-Tullaan yksin ravintolaan syömään ja tottahan toki pitää valita se kaikista suurin 8 hengen pöytä kun esimerkiksi 2 hengen pöytäänhän ei yksi ihminen mahdu syömään. Missä minä sitten ruokin sen 8 henkeä joka seuraavaksi on tulossa syömään?

-Ravintolassa on tarjous joka on voimassa kupongilla tai kanta-asiakaskortilla. Tottahan toki asiakkaan tulee tuo tarjoushinta saada myös ilman vaadittavaa kuponkia ja korttia ja vielä myös sen jälkeen kun tarjous ei enää ole voimassa.

-Olen myös miettinyt sitä, että sotkevatko lapsiperheet kotona yhtä paljon kuin ravintolassa? Aamiaisella yhdellä ihmisellä saattaa olla 10 lasia. Aina kun haetaan mehua niin otetaan uusi lasi. Lasten annetaan viskoa ruokaa pitkin lattioita miten huvittaa. Minähän niitä spagetin jämiä haluan sieltä ravintolan kokolattiamatosta kaivella lähtönne jälkeen. Tai miksi lasten annetaan juosta ravintolassa ympäriinsä. Tarjoilijanhan vika se on kun oma kullanmurunne törmää tarjolijaan ja saa kuumat kahvit niskaansa. Tai kun lasten annetaan juosta ravintolassa niin tietenkään ei tarvitse olla kenkiä jalassa ja se on taas ravintolan vika kun lapsen kantapäässä on kohta lasinsirpale. 

Vierailija
15/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma oon tarjoilijana ja mun inhokit on: 

- asiakkaat, jotka puhuu mulle kuin oisin vajaa-alyinen. Joo-o, vaikka oon tarjoilija, niin kylla ma silti ymmarran. 

- asiakkaat, jotka juoksuttaa turhaan. Joka kerta kun palaan poytaan niin tarvitaan jotain... 
- asiakkaat, jotka eivat ymmarra, etta mulla on muitakin poytia palveltavana. (Katso edellinen kohta). 
- asiakkaat, jotka eivat ymmarra, etta jos ruualla kestaa / ruuassa on jotain vikaa, se ei useimmissa tilanteissa ole mun vika vaan keittion moka. 
- asiakkaat, jotka eivat muista mita tilasivat. (Tilanteissa, jossa kyse on isoista rymhmista tai tarjoilet muiden poytiin, etka tieda kuka tilasi ja mita). Niiden painavien ja kuumien lautasten kanssa on tosi jees seista.

Ja kaikista inhokein: asiakkaat, jotka ei vastaa mitaan, kun tervehdin tai kysyn jotain.

Ja tykkaan kylla ihan mun tyosta, mut jos sattuu useempi tallanen samaan aikaan, niin ei oo ihan niin kivaa.

Vierailija
16/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta asiakkaista, sillä en onneksi koskaan ole joutunut niin alas, että joutuisin jonnekin kaupan kassalle tai ravintolaan tarjoilijaksi. Vähä-älyisten ihmisten yksinkertaista puuhastelua nuo "ammatit". Varmaan niillä sitten mielikuvitus ja kateellisuus laukkaa, kun asiakkaat ovat kaikki niitä paremmassa asemassa ja itse ovat pelkkiä automaatteja joita kukaan ei huomas.

Vierailija
17/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 23:43"]

Kuittikyttävihaajille ihan kokemuksesta voin kertoa sen, että niin monet kerrat olen kaupasta poistuttuani vasta havainnut hintojen olleen ihan toista kuin hyllyssä. Tämä siis lähinnä Lidelin myymälöissä!

Vasta pari viimeistä vuotta olen alkanut katsoa (Lidelissä) maksettuani kuittia, sillä se on enemmän sääntö kuin poikkeus ettei hinta täsmää siihen mitä hyllyhinnaksi on merkitty, ja miksi se on vielä aina niin päin, että kassalla kalliimpi kuin hyllyhinta? Eli ei se aina ole pelkkää asiakkaan vittumaisuutta jos tarkastaa maksettujen ostosten kassaan lyötyjen hinnat! Tottakai mukaan mahtuu niitäkin asiakkaita joilla se on vaan verissä ja purnaaminen ilman syytä.

Lisäksi on mainittava joidenkin kassoilla työskentelevien olevan myös niitä tavaroiden heittelijöitä, aivan samoin kuin asiakkaissa. On joitain myykiä jotka tuiskivat asikkaille joka ikinen kerta ja heittävät tavarat kassakoneen jälkeen ohitseen.

[/quote]

Ohiksena, itselläni on Lidlissä aina ollut kuitissa ostokset oikein ja alennukset tulleet automaattisesti, sen sijaan K-Citymarketissa on usein jäänyt alennukset saamatta ja onpa sama tuote veloitettu myös pari kertaakin, siksi tarkistan nykyään aina kuitin ennen kuin poistun kaupasta. Myöskin alesekaannuksia ollut pari, kuten vaikkapa jokin alekori jossa leipäpaketteja ja alennus kyltti, vieressä samanlainen leipäpaketti mutta vähän eri kokoisena. Eli siis kahta eri kokoa samaa tuotetta samassa laarissa alekyltillä varustettuna, ei ehkä samantien huomaa että alennus ei koske sitä toista tuotetta... Ja niiden oman leipomon leivissä joita myyvät hyllyissä, ei ole merkitty parasta ennen ja valmistus päivämääriä vaikka ne pitäisi olla, kerran tuli myös ostettua pilaantunut leivos sekä ostamani juusto meni samantien homeiseksi vaikka oikein säilytetty ja päiväystä oli pitkästi. Näyttipä olevan myös alessa joskus suklaita joissa päiväykset menneet kuukausia sitten, vanhoja ei käsittääkseni saisi myydäkään...

Lidlistä ei ole minulla mitään valittamista, aina on homma pelannut ja tuotteet olleet sitä mitä pitänytkin. Luulisi melkeinpä että olisi asiat toisinpäin, että kalliimmassa kaupassa homma toimisi paremmin, jännä että edullisemmassa kaupassa pelittää. Plussaa myös siitä että Lidlistä on joskus saanut vaikka suklaalevyn tai sipsejä tms. ilmaiseksi joissa ollut vielä reilusti päiväystäkin, sen sijaan monet kaupat heittävät suoraan roskiin, tai myyvät täydellä hinnalla hetkessä vanhentuvaa (loogista laittaa joku litran öljypönikkä päivää ennen vanhentumista jollain -30% alennuksella) tai jopa vanhaksi menneitä.

Vierailija
18/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kaupan kassat ja muut ovatkin kuin huoria, jotka vaan on liian rumia myymään persettään.

Vierailija
19/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jep. Minäkin aspana saanut kuunnella kitinöitä siitä että jotain tiettyä elintarviketta tai tavaraa ei ole "tilattu""

Eräässä kaupassa ei ole välillä ollenkaan kananmunia tai 10 % naudan jauhelihaa. Kyllä se kertoo jotain, ei aspan, mutta kauppiaan ammattitaidottomuudesta.

Vierailija
20/76 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 00:57"]

Olen myös kaupan kassalla töissä ja tykkään työstäni ja valtaosasta asiakkaista. Harva asiakas oikeasti ärsyttää mua, osa työkavereista kyllä tuntuu olevan väärällä alalla (mutta kassoilla onkin paljon opiskelijoita jne jotka ei tee työtä aina samalla kiinnostuksella kuin esim minä).

Mua ärsyttää ihmiset jotka luulee että ihan vittumaisuuttani noudatan ikärajavalvottujen tuotteiden myymiseen liittyviä sääntöjä. Esimerkkinä äiti lapsensa kanssa tuli ostamaan K-18 peliä. Kysyin (ohjeistuksen mukaisesti) että tuleeko tämä pojalle ja äiti vastasi että tulee. Sanoin että en voi ikävä kyllä myydä, kun tulee alaikäiselle henkilölle. Äiti oli täysin tyrmistynyt, pöyristynyt ja muisti vielä mainita että voivat ihan hyvin käydä hakemassa toisesta kaupasta. No, kyllä muakin harmitti kun poikakin oli aika innoissaan siitä pelistä, mutta ohjeet on selvät että jos peli tulee alaikäiselle niin sitä ei silloin voi myydä. Näissä asioissa (kuten alkoholin ja tupakan kanssa) tehdään kuitenkin kaiken näköisiä tarkistuksia ja en todellakaan ota sitä riskiä että saan itse paskaa niskaan (tai joissain tapauksissa kaupalle tulee myyntikieltoa yms sanktiota) jos olen myynyt kielletyn tuotteen alaikäiselle. Jos niitä lakeja pitää rikkoa niin pitääkö liittää myyjäkin osalliseksi siihen?

Ja kun nykyään täytyy papereita kysyä selkeästi täysi-ikäiseltäkin henkilöltä joka ostaa vaikka sitä tupakkaa (mikä on jo itsessään välillä hävettävää). Niin auta armias jos ne paperit on vaikka unohtuneet kotiin ja sattuu olemaan sellainen asiakas jonka mielestä on ihan kohtuutonta että noudatan ohjeistusta. Mutta tosiaan kun en sitä varoitusta silti haluaisi, kun kuitenkin pidän työstäni kaikesta huolimatta.

Mutta harvoin niitä ärsyttäviä asiakkaita loppujen lopuksi tulee, ja erityisen hyväntuulinen ja ystävällinen asiakas voi antaa hyvän mielen koko loppupäiväksi. Mun lemppareita on sellaiset vanhat leppoisat miehet (usein vakkariasiakkaita) jotka tuntuu olevan aina hyvällä tuulella.

[/quote]

Minäkin olen siis huono asiakas. Ostin palovaroittimen. Ihmettelin loppuhintaa ja tarkistin kuitin. Palovaroitin oli hinnoiteltu häkävaroittimeksi ja niillä oli monen kymmenen euron ero. Virhe korjattiin, mutta aaveekassan mukaan, minun olisi pitänyt luikkia kotiin ja maksaa tavallisesta palovaroittimesta 50 euroa liikaa.

Kylläpä minä olen hankala.