Myyjät/tarjoilijat/muut aspat - ärsyttävimmät asiakkaat?
Listataan tähän ketjuun. Työskentelen tarjoilijana keskisuomessa melko isossa ravintolassa. Tässä omia kokemuksia hyvin ärsyttävistä asiakastyypeistä:
- Oluen ja viinit tilaajat, jotka kysyttäessä juomatilausta sanovat töksäyttävät "viini". Niin.... Mikä viini?! Meillä on tuossa listalla 20 viiniä rouva on hyvä ja valitsee.. Sama "yks olur". Ok:)
- likaiseen ja siivoamattomaan pöytään istujat jotka mulkoilevat ja pahimmassa tapauksessa napsuttavat tarjoilijaa pahimmassa ruuuhkassa siivoamaan. Ja ei, se ei ole ravintolan paras pöytä...
Kommentit (76)
En ole koskaan ollut kassalla töissä. Lääkäri kyllä olen, mutten kehtaa hassuista potilaista täällä kertoa, sillä meillä on vala.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 02:40"]
Ma oon tarjoilijana ja mun inhokit on:
- asiakkaat, jotka puhuu mulle kuin oisin vajaa-alyinen. Joo-o, vaikka oon tarjoilija, niin kylla ma silti ymmarran.
[/quote]
Tästä tuli itselleni mieleen:
Kassalla on joskus hyvinkin meluisaa, etenkin ruuhka-aikana. Jos asiakas kysyy jotain hiljaa mumisten, jouduin kysymään "Anteeksi, en kuullut. Mitä sanoitte?". Jotkut sitten katsovat silmiin ja puhuvat kovaa ja hitaasti kuin vajaaälyiselle puhuisivat.
Oikeasti, joskus alkaa tuo tyyli vituttamaan sen verran, että sanon aivan suoraan ettei korvien välissä ole vikaa, täällä vaan saa sanoa asiansa reippaasti jotta kuuluu taustametelin yli.
Muina ärsyttävinä asioina tulee mieleen "mä ihan tästä välistä kysyn" -tyypit. Jos olen selittämässä esimerkiksi asiakkaalle takuu-asioita hänen ostamastaan tuotteesta (eli selvästi pitäisi pikkulapsenkin tajuta, että on asia kesken) niin kesken lauseen tungetaan lärvi siihen minun ja asiakkaan väliin "mä ihan vaan kysyn missä teillä on tää, tää ja tää tuote?". Oikeasti, meille muille on lapsena jo opetettu, että joskus elämässä pitää pystyä odottelemaan se pari minuuttia. Tai vastaavasti etsiä vapaa myyjä.
Toisena tulee mieleen asiakkaat, jotka luulevat palautusten menevän ostavien asiakkaiden ohi.
Eli tilanne on normaalisti se, että kassalla on pitkäkin jono. Asiakas tulee sisään liukuovista ja jostain ihmeen syystä luulee, että hänen asiansa on nyt jonottavia tärkeämpi. Tulee sitten kassojen väärältä puolelta tiskille kesken jonottavien ja ihan pokkana aletaan kuorimaan kassista esiin tuotetta kuitteineen "joo mä ostin teiltä eilen tällaisen, enkä sitä tarvitse, että haluaisin palauttaa".
Ja tätä tapahtuu meillä erittäin usein. Yleensä näytetään vielä hämmästyneiltä, kun totean että juu, jonon perälle vaan odottelemaan.
Mikä ihmeen logiikka siinä on, että palautusta tekevä voisi kiilata koko jonon ohi?
Kolmanneksi tulee mieleen tilanteet, joissa kassakone ilmoittaa jollain tapaa, ettei maksukortti pelitä. Nyt ihan tiedoksi: sinun pankkikorttisi ja tilisi asiat ovat sinun ja pankin/luotonantajan välinen asia, joka ei kuulu meille pätkääkään. Meillä kone ilmoittaa vain joko "Ei myyntilupaa" tai "Tapahtuma hylätty". Kassakoneet todellakaan näytä yhtään mitään kenenkään tiliasioista ja kassalle ei vaan voi alkaa huutamaan jos kortti ei toimi. Se ei ole kaupan asia, kauppa ei hoida tiliasioitasi millään tavalla.
Myös yleiset maksukatkokset aiheuttava päänvaivaa. Joskus tuleejoidenkin pankkien korttien kanssa ongelmia ja usein ko. pankki vielä ilmoittaa häiriöstä omilla nettisivuillaan.
Mutta ei, kaupan syyksi tämäkin saadaan laitettua. Joskus jopa ilmoitettu ylimielisesti "kyllä äsken tuolla yritys Y:ssä toimi. Ehkä te ette sitten vain osaa". Osaa mitä? Asiakas laittaa kortin masiinan, näppää tunnusluvun ja tästä käynnistyy kortin varmennus, joka sitten päättyy maksutapahtuman hyväksymiseen tai hylkäämiseen. MITÄ myyjä ei siinä osaa tehdä? Voisiko joku kertoa tarkennuksen?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:17"]
En ole koskaan ollut kassalla töissä. Lääkäri kyllä olen, mutten kehtaa hassuista potilaista täällä kertoa, sillä meillä on vala.
[/quote]
"Tunnen itseni normaalisti niin arvottomaksi, joten tulin kertomaan duunarien ketjuun, että minäpäs oon hei lääkäri!"
Ruokakaupassa olen töissä ja eniten ärsyttävät etuilijat. Siis nämä, jotka kiilaavat koko jonon ohi ja kysyvät, että vaihdatko setelin kolikoiksi, myytkö tässä välissä nopeasti iltalehden/röökiaskin/suklaapatukan/postimerkin. Eihän siitä minulle haittaa, ole mutta muille asiakkaille ikävää ja siksi en näitä kiilaajia otakaan, vaikka siitä saakin heiltä pitkiä mulkaisuja, kun pyytää kysymään muilta jonossaolijoilta, että onnistuuko tulla tähän väliin. Mutta ei voi mitään, näinhän se menee, etuilla voi, jos se sopii jo ennestään vuoroansa odottaville.
Ohis, monesti kaupoissa (ihan kautta linjan) voi olla ns. vaikea keksiä että mikä se tarjoustomaatti tmv. on. Nykyään on erilaisia mini- luumu- kirsikka/cherry- pisara- jne. tomaatteja, usein vielä kotimasta ja ulkomaista jne. eli on hyvin vaikeaa ottaa se oikea (tarkouksessa oleva) paketti kiireessä käteen. Mutta tuohan ei ole kassan vika, toki suotavaa olisi että tarjousjutut olisi erillisesäs pinossa tmv. mutta ehkä aina sille ei ole tilaa.
asiakas
Mä olen isossa automarketissa tiiminvetäjä ja en juurikaan tapaa ärsyttäviä asiakkaita.
Jos minulle tullaan sanomaan että joku tuote on jatkuvasti loppu, niin en todellakaan hernettä siitä nenää vedä vaan olen nolo siitä että asiakkaan täytyy se huomata ennen meitä! Sitten selvitän miksi tuote on aina loppu ja jos vika on meissä (väärä saldo/tarve) niin korjaan sen ja kerron asiakkaalle että nyt pitäisi riittää. Jos taas tuotetta ei yksinkertaisesti saa, niin ilmoitan siitä hyllynlaidassa.
Minun palkkani maksaa asiakas ja mitä tyytyväisempänä näen omat asiakkaani, sitä varmempi työpaikka minulla on :)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 03:03"]Ei ole kokemusta asiakkaista, sillä en onneksi koskaan ole joutunut niin alas, että joutuisin jonnekin kaupan kassalle tai ravintolaan tarjoilijaksi. Vähä-älyisten ihmisten yksinkertaista puuhastelua nuo "ammatit". Varmaan niillä sitten mielikuvitus ja kateellisuus laukkaa, kun asiakkaat ovat kaikki niitä paremmassa asemassa ja itse ovat pelkkiä automaatteja joita kukaan ei huomas.
[/quote] heh, huvittavaa jos joku oikeasti ajattelee noin. Työskentelen tarjoilijana, ja voin rehellisesti sanoa, että minulla on varmasti korkeampi koulutus kuin puolellakaan asiakkaistani. Etsin tällä hetkellä oman alan vakitöitä, ja teen samalla tarjoilukeikkaa muutamana iltana viikossa. Mollaa vaan lisää, saatan joku päivä olla palkkaamassa juuri sinua.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 03:03"]Ei ole kokemusta asiakkaista, sillä en onneksi koskaan ole joutunut niin alas, että joutuisin jonnekin kaupan kassalle tai ravintolaan tarjoilijaksi. Vähä-älyisten ihmisten yksinkertaista puuhastelua nuo "ammatit". Varmaan niillä sitten mielikuvitus ja kateellisuus laukkaa, kun asiakkaat ovat kaikki niitä paremmassa asemassa ja itse ovat pelkkiä automaatteja joita kukaan ei huomas.
[/quote] heh, huvittavaa jos joku oikeasti ajattelee noin. Työskentelen tarjoilijana, ja voin rehellisesti sanoa, että minulla on varmasti korkeampi koulutus kuin puolellakaan asiakkaistani. Etsin tällä hetkellä oman alan vakitöitä, ja teen samalla tarjoilukeikkaa muutamana iltana viikossa. Mollaa vaan lisää, saatan joku päivä olla palkkaamassa juuri sinua.
Näistä vois tosiaan kirjottaa kirjan!
Muutama paikka missä on tullu tarjoiltua on ollu vähän semmosia hienompia paikkoja ja vip-tilaisuuksia. Sinne tulevat ihmiset virittäyty jo valmiiks semmoseen kusipäämoodiin, ja kun on itse niin fiini ja sivistynyt niin tarjoilijahan on ihan mitätön sellaisten hienojen ihmisten rinnalla, että ei tarvitse olla millään tavalla kohtelias. On ihan okei kaataa vahingossa kuumaa kahvia tarjoilijan päälle ohimennen ja kuitata se vilkasemalla, "oho" ja kääntyä takasin sivistyneitten ystävien pariin. Ja tehdään toki selväksi se, että on muuten vähän enemmän sitä rahaa kysymällä tiskillä että "mikä teillä on kalleinta?" (tämmönen asiakas oli oikeasti, vähän harmitti jälkeenpäin ettei pokerina vaan myyny sille tavallista 7€ konjakkia hintaan 50€)
Onneksi en enää ole aspa, ei ollut tosiaan mun juttu se.
Olen työskennellyt vuosia tarjoilijana, sekä ravintolan että baarin puolella.
Vittumaisimmat asiakkaat? No, verenpainetta nostatta ravintolan puolella seuraavan tyyppiset asiakkaat:
- Ei tervehditä, pöydässä istutaan naama nyrpällään ja maksun aikana rahat/maksukortit heitetään pöydälle (ulkomailla normaali käytäntö, ettei rahaa anneta suoraan tarjoilijalle, mutta meillä Suomessa ei). Maksun jälkeen yleensä löytyy vielä Bonus/Plussa-kortti johon pitäisi niitä pisteitä sitten höylätä. Kiitosta ei kuulu, saatikka hyvästelyä.
- Asiakkaat, jotka eivät kerro tarjoilijalle mikäli ruoassa on vikaa, paitsi sitten kun lautanen on, hyvä ettei nuoltu puhtaaksi, tyhjä. Silloin "pihvi oli kypsä/raaka/kylmä, perunat kovia/raakoja" yms, ja jälkkärit ja siihen päälle euromääräiset alennukset kelpaavat. Mikäli et suostu tarjoamaan asiakkaalle kuin kahvin, ja huomautat YSTÄVÄLLISESTI että tuollaisista asioista pitäisi kertoa vielä silloin kun annoksen voi vaihtaa ja tehdä uuden, eikä siinä vaiheessa kun mitään ei ole tehtävissä, tulee huutoa ja varmasti kirjallista asiakaspalautetta jossa tilanne liioiteltu.
Baarissa taas ..
- Jos olet tiskillä, rahan/kortin heiluttaminen ei todellakaan nopeuta palvelua.
- Ja kun taas tilaat, niin ota rahat esille sillä aikaa kun baarimikko valmistaa juomaasi. Nopeutat palvelua.
- Sormien napsuttelu ei myöskään ole hyväksi.
- "Tee mulle joku hyvä drinksu. Jotai punasta, mut ei mansikkaa. Sit en tykkää liian makeesta, mut ei saa olla kirpeekää. Enkä tykkää karpalosta. Ja sit joku halpa. Ja vielä vahva, mut ei liian vahva." HUOH!
Yleensä tällaiset asiakkaat saavat ".. ja seuraava asiakas, kerro kun olet päättänyt mitä haluat.."-palvelua :)
Kiiiitos!
Ja niille jotka käy inisee.. rakastan työtäni♥ ;)
Asiakkaat, jotka tulee liikkeeseen, vaatii esittelyt monista tuotteista, kunnes päättääkin tilata tuotteet nettikaupasta, ja tuotteen ominaisuudethan lukee kyllä yhtä selvästi siellä nettikaupassakin. Ja tällaiset asiakkat tulee vielä pahimpaan ruuhka-aikaan, välittämättäsiitä joutuuko myyjä juoksemaan pää kolmantena jalkana vai ei.
Ikävää kun asiakaspalvelijoita pidetään ns. kynnysmattoina eikä osata arvostaa heidän työtään..
No onneksi on myös niitä ihania asiakkaita!! :)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 20:38"]Niitä olis niin paljon, että sais vaikka kirjan kirjotettua aiheesta.
Mainittakoon nyt sitten yhtenä ihmiset, jotka kuvittelevat meillä olevan jättimäinen varasto josta vaan haetaan lisää tavaraa hyllyyn, kun alkaa olla tyhjää. Tietysti tää varasto on myös täynnä joka jumalan tuotetta joita isossa kaupassa myydään.
Samaan syssyyn menee nää "Siis nää Merkkarit on ollu monta viikkoo loppu, ettekö vois idiootit jo tilata lisää?!?!?"
"Ompas täällä tyhjää, ettekö te osaa tilata lisää tavaraa?!!?" Ihmisillä ei ilmeisesti ole minkäänlaista käsitystä siitä miten kaupat pääasiassa toimii. Voi kristus.
[/quote]
Sori ohis, mutta esim. minä en näköjään tajua, miten kaupat toimivat. Miten voi isosta kaupasta olla joku tuote viikkoja lopussa, ettekö siis voi tilata lisää?
[/quote] No esim. juuri tässä Merkkari-tapauksessa ne olivat juuri tulleet taas myyntiin ja myivät kuin häkä. Fazerilla ei ollut niitä riittävästi tehty myyntiin joten olivat sitten monta viikkoa loppu. Kyse ei tosiaankaan ollut siitä etteikö niitä olisi meille "tilattu" vaan siitä ettei niitä ollut meille toimittaa. Toisekseen ainakin isoissa kaupoissa mitään esim. teollisia tuotteita ei juurikaan manuaalisesti tilata vaan järjestelmä hoitaa ne hommat.
Siinähän sitä oliskin hommaa nuohota joka nurkka joka päivä läpi ja laskeskella, että montahan sipsipussia tilattais.
Että jos sieltä hyllystä joskus on joku loppu niin turha siitä on märistä myyjälle ettei ole tilannut tavaraa.
[/quote]
Jep. Minäkin aspana saanut kuunnella kitinöitä siitä että jotain tiettyä elintarviketta tai tavaraa ei ole "tilattu".... Tuo ketju on aika paljon pidempi kuin asiakas luulee, monia tuotteita valmistetaan erä kerrallaan, ei siis niin, että kaikkia tuotteita saa kaikkina maailmanaikoina kun kaupasta vaan tajutaan sitä tilata. Kaupan ihmiset ovat ammattilaisia ja heidän ammattiinsa kuuluu se, että osaavat nopeasti nähdä mitä puuttuu. Joskus on kiva, että asiakas huomaa jonkin tuotteen puuttuvan ja ystävällisesti mainitsee asiasta - se auttaa. Usein tilanne on kuitenkin jo hoidettu mahdollisimman pitkälle, tuotteet on tilattu, ja sen jälkeen ollaan toimittajan/maahantuojan/valmistajan armoilla, että milloin tuote tulee.
[/quote]
Useamman kerran on Prismassa käynyt niin, että tuote on ollut loppu hyllystä ja olen kysynyt myyjältä onko lisää (purkamattomissa kuormissa) tai milloin tulee? (Meillä molemmilla lapsilla on erikoisruokavalio, joten useinkaan ei voi ottaa toisen merkkistä vastaava tuotetta, kun siinä on joku sopimaton ainesosa) Vastaus on yleensä huomenna. Sitten, kun pari viikkoa on kuullut tätä samaa vastausta. Niin olen kysynyt, että tuleeko varmasti, kun ko. myyjä on jo kuudes joka vastaa samalla tavalla ja hylly vaan pysyy tyhjänä. Sitten myyä selvittää asiaa ja kyseessä onkin joku tilaus/saldovirhe eli tuotetta ei tule ennen kuin virhe korjataan. Ja kas, pari päivän päästä tuotetta on tullut. Eli ilman aktiivisuuttani hylly olisi luultavasti ollut tyhjä vielä mahdollisesti pitkäänkin.
Rupean näkemään punaista lukiessani sinun tekstiä. Ai että oikein MINUN ansiota että kaupasta löytyy kyseinen tuote. Onko päässäsi käynyt sellainen asia että kaupan ovat HYVIN riippuvaisia toimittajista. Että esim. lakot vaikuttaa tavaran saamista.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 23:22"]
Minä luulin, että kaupat on asiakkaita varten, eikä asiakkaat kauppaa varten. Minä olenkin se hankala asiakas. Meillä on iso marketti, jonka kassassa USEIN ei ole tarjoushintaa vaan väärä. Vähintään kerran viikossa saa kysyä. Joskus harvoin osun väärään ja silloinkin yleensä alennuslappu on jotenkin väärinymmärrettävä. Esim. Kerran kaupassa oli lappu: Lampaanlihapakasteet X€. No selvisi sitten, ettei file nyt kuitenkaan. Siinä myyjä kävi katsomassa ja sanoi, että se oli väärin merkitty. En saanut fileitä alennuksella. Hän vei ne takaisin pakkaseen. Toinen kiva asiakkaalle on tosiaan lkun ilmoitetaan tarjous ja sit se onkin loppu. Siinä sitten tunnet olosi huijatuksi ja aikasi tuhlatuksi. Myyjät joille asikas on välttämätön paha on yksi ärsyttävä piirre kaupassa.
[/quote]
Eiköhän näissä jutuissa pointtina ole enemmänkin se sävy, miten sitä loppunutta tuotetta tiedustellaan. Vertaapa:
A. "Anteeksti, teillä on tuo tuote X loppunut hyllyssä. Olettehan tilanneet lisää?"
B. "Ettekö te vitun idiootit ole vieläkään tilanneet sitä tuote X:sää?!".
Solvaaminen ei ole kohteliasta ja meillä ainakin palvelu päättyy, mikäli asiakas alkaa myyjää nimittelemään.
Jopa väkivallan uhkauksia tulee kaupan alalla vastaan aivan mitättömistäkin asioista. On mm. uhattu tunkea sakset kurkusta läpi, kun kassakoneelta on tullut käsky ottaa asiakkaalta kortti pois ja katkaista se.
Jopa tappouhkauksia on tullut siksi, että kassakoneelta on tullut väärä hinta.
Että sellaista mukavaa. Mutta asiakashan on aina oikeassa, eiks jeh? Ja myyjää vaan pataan jos kiukuttaa, eikös niin?
Tilannetajuttomat asiakkaat joilla itsellään on helvetillinen kiire saada palvelua, mutta ei mihinkään kiire vaikka takana olisi kilometrin jonot. Kyllä, lonkkaleikkauksesi kiinnostaa aivan helvetisti!
Noin 40-vuotiaat pikkupomo miehet. Kuvittelevat olevansa maailman napoja ja jumalan lahjoja naisille ja muistuttavat kuinka kaltaiseni 30-vuotias on jo ikäloppu akka.
Tasan minuuttia vaille sulkemisaikaan liikkeeseen työntyvät asiakkaat, jotka eivät tule hakemaan jotain tiettyä tuotetta nopsaan, vaan on tarkoituskin kunnolla soppailla. No mitä välii, seuraava bussi menee tunnin päästä näin sunnuntaina, joten voin ihan hyvin tehdä ylitöitä teidän takia....tämä oli mukavinta siihen aikaan, kun oli lapsi päiväkodissa, tai muuten hoidossa.
Tarjoilijan tehtävä on myydä ja
Suositella!! Siksi en aloittajan kanssa ole samaa mieltä vaikka tarjoilija olen itsekin. Itseäni ärsyttävät liian hätäiset asiakkaat. Ymmärtän, jos mainitaan että on kiire jonnekin, mutta ei luulisi olevan ongelma odottaa minuuttia jos lautaset ovat tyhjät, eikä ruveta huitomaan ennenkuin on edes ehditty nielaista.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 18:51"]
Tavaroita paiskovat, kiukkuiset keski-ikäiset AASIAKKAAT
[/quote]
Mun äiti! Hitto kun hävettää, eikä edes ole keski-ikäinen, paljon vanhempi. Taisi jäädä vaihdevuodet päälle.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 06:27"]"Jep. Minäkin aspana saanut kuunnella kitinöitä siitä että jotain tiettyä elintarviketta tai tavaraa ei ole "tilattu""
Eräässä kaupassa ei ole välillä ollenkaan kananmunia tai 10 % naudan jauhelihaa. Kyllä se kertoo jotain, ei aspan, mutta kauppiaan ammattitaidottomuudesta.
[/quote]
Samaa paskaa kummatkin ovat. Jos ei aspa osaa viestittää eteenpäin tuotteiden puutetta, se on täysin paska aspa. Samaten kauppias on paska kauppias jos se ei kuuntele. Aspat yleensä ovat kyllä niin laiskoja, etteivät ne tee mitään mukamas ylimääräistä. Onhan se tässä ketjussakin tullut harvinaisen selväksi. Edes viiniä ei tarjoilija voi suositella yms. Uskomattoman surkeaa asiakas"palvelua".