Opiskelijat,paljonko jää käteen kuukaudessa?
Miten paljon teillä jää käteen vuokran ja laskujen yms menojen jälkeen?
Kommentit (134)
Miten opiskelijoilla on varaa sitten juoda ja bailata jatkuvasti? En ymmärrä... Opiskelijat te saatte koulutuksen! Ruuan! Halvat asunnot! Liikkumisesta alennusta sekä melkein kaikkialta alennusta! Rahat ei riitä?! Mistä te luulette rahan tulevan.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:08"]
Minulla on lapsi. Kuukaudessa opintotuki ~250€+lapsilisä 150€+elatusmaksu 200€+ asumistuki 250€. Ei riitä vuokraan, vuokra 950€. Sossusta saan ~1000€ kuussa, vuokran jälkeen jää siis n.900€ käteen.
[/quote]Olisiko mahdollista asua edes vähän halvemmassa asunnossa? Nykyisellään olette melko suuri kuluerä yhteiskunnalle... kakskyt donaa vuodessa :o
[/quote]
Muutin tähän asuntoon kolmisen kuukautta sitten exää pakoon lapseni kanssa...Sitä ennen olimme turvakodissa kuukauden. Lapsi on uudessa päiväkodissa ja tilanteemme on rauhoittunut. Etsin koko ajan lähialueelta halvempaa asuntoa, en hirveän kaukaa ettei lapsi joutuisi koko ajan vaihtamaan päiväkotia ja hankkimaan uusia ystäviä. Tämä asunto oli ensimmäinen vastaantuleva minkä sain.
Ei mitään. Onneksi viimeinen vuosi alla. Toivottavasti valmistun ennen aikojani, niin että tili on vielä plussalla. Sitten saisi työttömyysrahaa ja pystyisi elämään edes hiukan. Työ taitaa kyllä olla utopiaa...
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:08"]
Minulla on lapsi. Kuukaudessa opintotuki ~250€+lapsilisä 150€+elatusmaksu 200€+ asumistuki 250€. Ei riitä vuokraan, vuokra 950€. Sossusta saan ~1000€ kuussa, vuokran jälkeen jää siis n.900€ käteen.
[/quote]Olisiko mahdollista asua edes vähän halvemmassa asunnossa? Nykyisellään olette melko suuri kuluerä yhteiskunnalle... kakskyt donaa vuodessa :o
[/quote]
Muutin tähän asuntoon kolmisen kuukautta sitten exää pakoon lapseni kanssa...Sitä ennen olimme turvakodissa kuukauden. Lapsi on uudessa päiväkodissa ja tilanteemme on rauhoittunut. Etsin koko ajan lähialueelta halvempaa asuntoa, en hirveän kaukaa ettei lapsi joutuisi koko ajan vaihtamaan päiväkotia ja hankkimaan uusia ystäviä. Tämä asunto oli ensimmäinen vastaantuleva minkä sain.
[/quote]
Lopeta vastaaminen noille imbesilleille. Sun asias ei kuulu niille!
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:27"]
Opiskelijat te saatte koulutuksen! Ruuan! Halvat asunnot! Liikkumisesta alennusta sekä melkein kaikkialta alennusta!
[/quote]
Opiskelijat saavat:
- Koulutuksen: jolla ei Suomen mittakaavassa takaa työpaikkaa, saatikka hyvää palkkaa, toisin kuin ehkä muualla maailmassa.
- Halvat asunnot: no jos hyvä tuuri käy niin saa soluhuoneen 300 eurolla ja 400 eurolla yksiön. Voiko noita nyt sanoa halvaksi, kun ainoa tuki on opintoraha ja asumislisä yht. 470 euroa.
- Liikkumisesta alennusta: mistä liikkumisesta? No koulun kautta järjestyy liikunta, mutta kyllä kuntosalijäsenyys yms. maksavat ihan saman verran kuin muillakin.
- Melkein kaikkialta alennusta: aika laaja käsite. No, usein vedotaan että saadaan alennusta esim. VR:llä matkustettaessa. No, VR:n tarjoushinnat ovat nykyään halvempia kuin opiskelijahintainen matkustaminen, että ainakin opiskelijaystävällistä hinnoittelua matkustaminen ei ainakaan ole.
- Mistä luulette rahan tulevan: No minä luulen, että valtio rahoittaa opiskelijoita ja toivoisin, että takaisi edes minimi toimeentulon, kuten esimerkiksi muille yhteiskunnan vähimmäisetuuksia nauttiville. Samalla tapaa kun minä valmistun, ja teen töitä, niin maksan veroja siitä, että tulevien sukupolvien on mahdollista kouluttautua veronmaksajiksi.
Opiskelijat ovat yhteiskunnan mielestä oikein pohjasakkaa, kun ei tueta kunnolla. Mikähän muu ryhmä joutuu olemaan vuodesta 3kk ilman mitään tukia :)? Ei mikään.. Otetaanko toimeentulotukiasiakkailtakin pois kesältä rahat, nehän voi mennä vaikka kesätöihin? Jos ei saa töitä, niin siinäpä eläisivät velaksi kuten opiskelijat kesällä tekee ellei nakki napsahda ja pääse siivoamaan kaupungin puskia tai jotain muuta.
Tässä kuusda jäi n. 40 euroa ja minulla on lapsi.
Vuokraa nostettiin taas tammikuusta alkaen, joten sinne meni viikon ruokarahat. En voi vaihtaa asuntoa niin että lapsi joutuisi eri alueelle nyt. Ei sen arvoista. Opintolainaa olen joutunut nostella etukäteen, eli se on pois tulevilta kuukausilta. En tiedä miten voidaan selvitä. Onneksi pian valmistun.
Tässä kuusda jäi n. 40 euroa ja minulla on lapsi.
Vuokraa nostettiin taas tammikuusta alkaen, joten sinne meni viikon ruokarahat. En voi vaihtaa asuntoa niin että lapsi joutuisi eri alueelle nyt. Ei sen arvoista. Opintolainaa olen joutunut nostella etukäteen, eli se on pois tulevilta kuukausilta. En tiedä miten voidaan selvitä. Onneksi pian valmistun.
TULOT
Opintotuki 470€
Palkka 200-800€
Keskimäärin 970€/kk + opintolaina 300€/kk (nosto isompana kertaeränä)
MENOT
Vuokra 330€ (oma osuus vuokrasta)
Laskut n. 40€
Yhteensä noin 370€
Jäljelle jää siis 600€ + 300€ opintolaina. Riittää hyvin matkusteluun ja muuhun elämästä nautiskeluun.
50e jää opintorahasta. Sen lisäksi nostan täyttä opintolainaa ja käyn osa-aikatöissä.
Mä käyn kokopäiväisesti töissä, mulla on työtön mies ja kaksi lasta. Mun tulot on liian isot opintotukeen.. Meillä on asuntolainat yms. Tämä kk jää n 50€ pakkaselle, mutta oon myyny nettikirppiksillä vähän tavaroita jotta oon saanu bensaa (ei asuta Helsingissä).
Toivoisin että mulla olis varaa olla vähemmän töissä, ehkä sit joskus.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:37"]
Opiskelijat saavat:
- Koulutuksen: jolla ei Suomen mittakaavassa takaa työpaikkaa, saatikka hyvää palkkaa, toisin kuin ehkä muualla maailmassa.
- Halvat asunnot: no jos hyvä tuuri käy niin saa soluhuoneen 300 eurolla ja 400 eurolla yksiön. Voiko noita nyt sanoa halvaksi, kun ainoa tuki on opintoraha ja asumislisä yht. 470 euroa.
- Liikkumisesta alennusta: mistä liikkumisesta? No koulun kautta järjestyy liikunta, mutta kyllä kuntosalijäsenyys yms. maksavat ihan saman verran kuin muillakin.
- Melkein kaikkialta alennusta: aika laaja käsite. No, usein vedotaan että saadaan alennusta esim. VR:llä matkustettaessa. No, VR:n tarjoushinnat ovat nykyään halvempia kuin opiskelijahintainen matkustaminen, että ainakin opiskelijaystävällistä hinnoittelua matkustaminen ei ainakaan ole.
- Mistä luulette rahan tulevan: No minä luulen, että valtio rahoittaa opiskelijoita ja toivoisin, että takaisi edes minimi toimeentulon, kuten esimerkiksi muille yhteiskunnan vähimmäisetuuksia nauttiville. Samalla tapaa kun minä valmistun, ja teen töitä, niin maksan veroja siitä, että tulevien sukupolvien on mahdollista kouluttautua veronmaksajiksi.
[/quote]- Kannattaa valita ala työllisyys- ja ansionäkymien mukaan ettei sitten tarvi valittaa alansa työllisyys- ja ansionäkymistä.
- Liikkuminen tarkoitti ehkä vr:n alennuksia yms. Ei taitavakaan tarjoushaukka matkusta vr:llä yhtä halvalla kuin opiskelija. Varsinkaan jos tarve on kulkea jotain tiettyä väliä eikä vain sinne mihin nyt olisi tarjouksia.
Mutta onhan salihinnoissakin eroa, esim. Unisport HY:n ja Aalto-yliopiston opiskelijoille 98 € / vuosi, ei-opiskelijoille 551 € / vuosi. Mun mielestä tossa on eroa...
Käyn osa-aikaisesti töissä, palkka noin 500€/kk. Siis yhteensä saan kuussa noin 1000$. Hoasin yksiön vuokra noin 400$, ruokaan menee joku 200$, laskuihin noin 100$. Lopuilla en tee mitään, koska en ehdi opiskeluiltani ja työltä käymään missään, aina nenä kiinni koneessa. Jään siis plussalle yleensä.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 02:33"]
Käyn osa-aikaisesti töissä, palkka noin 500€/kk. Siis yhteensä saan kuussa noin 1000$. Hoasin yksiön vuokra noin 400$, ruokaan menee joku 200$, laskuihin noin 100$. Lopuilla en tee mitään, koska en ehdi opiskeluiltani ja työltä käymään missään, aina nenä kiinni koneessa. Jään siis plussalle yleensä.
[/quote]Sijaitseeko se sun Helsingin opiskelija-asuntojen yksiö Jenkeissä vai miksi lasket valuutat dollareissa?
Kaikki menee mikä tuleekin. Vuokra 470 e, matkakortti 50 e, laskut ja vanhojen typerien velkojen makselu 300 e. Siihen päälle safkat ja muut, ulkona syön harvoin, samoin juomisen ja shoppailut kanssa. Rahaa opintotuesta ja palkasta tulee kuukaudessa noin 1100-1200 e.
Ei yhtään. Mies on työelämässä, ja ilman sitä ei kyllä pärjäisi...
Mulla tulot sen opintotuen verran eli 220€.
Tästä maksan sähkön, puhelimen, auton maksuista puolet ja elämisen. Miinuksella mennään ja pahasti. Säästöjä mulla vielä n 4000€, kovaan tahtiin oon niitä tässä käyttänyt
Opintotuesta ja asumislisästä jää 173e vuokran jälkeen. Opiskelija-asunnosta maksan 223e/kk (kaksio avomiehen kanssa). Satunnaisesti pitää maksaa myös puhelin-tai sähkölaskua, jolloin jää sitten joku satanen. Matkakortti on kuukaudessa reilut 40e. Ostetaan miehen kanssa ruoat aika tasan puoliksi, siihen ne rippeet sitten menee. Säästöjä on tällä hetkellä hyvin vähän, joten ulkona en käy enkä shoppaile. Lainaa en haluaisi ottaa (periaatteesta pidän elämän rahoittamista lainalla arveluttavana enkä voi olla varma työllistymisestäni tulevaisuudessa) ja AMK:n ekana vuonna olisi raskasta käydä osa-aikaisissa töissä. No, mieheni pitäisi valmistua pian ja päästä alansa töihin, sitten asiat helpottuisivat.
No mie saan 439e kuukaudessa. Vuokraan -250e, sähköön -10e, puhelin+netti -20e, vakuutukset ~-10e, ruoka -100e, säästötilille 20e. Jäljelle jääneet rahat menee esim. matkoihin vanhempien luo (7e suunta), baariin tai sitten johonkin vaatteeseen. Kolikoita laitan jonkinlaisen määrän joka kuu säästöön, niistä saan yleensä maksettua piilolinssit ja e-pillerit. (jos en saa niin myyn huuto.netissä jotain ja ostan sitten). Kesät olen töissä sitten ja ne rahat menee kesä-elokuun vuokriin ja johonkin äkkilähtöön jonka otan aina töitten jälkeen ennen opintojen jatkumista. Ja on tuonne säästötilillekkin jo reilu tonni opintojen aikana kertynyt, vielä ei oo tarvinnut siihen kertaakaan kajota mutta ihan hyvä hätävara se on jos jotain sattuu :)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:08"]