Opiskelijat,paljonko jää käteen kuukaudessa?
Miten paljon teillä jää käteen vuokran ja laskujen yms menojen jälkeen?
Kommentit (134)
Opintotuki ainut "tulo" 410e ja siitä maksan vuokraa 320e plus netti ja puhelin 50e eli käteen jää kuukaudeksi n. 40e. En ottanut lainaa, koska opiskeluni kestää "vain" 1,5 vuotta, onneksi saan koulusta yhden ilmaisen ruoan, muuten ei olisi mahdollista pärjätä.
Ei mitään, kun ei ole mitään tulojakaan. Täysin mieheni armoilla.
Kun opiskelin yliopistossa ja asuin halvimmassa saamassani soluasunnossa, jossa vuokra oli 230 eur kk niin täytyy sanoa, että käteen ei jäänyt yhtään mitään kun elin ilman opintolainaa. Tili oli suurinpiirtein nollilla kuun lopussa... Sitten jos oli onnistunut hieman säästämään niin tapahtui jotan yllättävää kuten tietokoneen hajoaminen tai jotain muuta mihin rahani eivät olisi riittäneet eli en tod. näk. olisin ollut konkurssissa jo muutamaan kertaan ilman opiskelijapoikakaveria joka välillä avitti esim. tietokoneiden kanssa.
Saan opintotukea 280€/kk. Eihän siitä mitään parin lapsen kanssa jää käteen. Onneksi miehen rahat on myös minun rahojani ja minun rahani mmiehen rahoja. Hahhaa. (Olen myös "elättänyt" miestäni hänen opiskellessa. Tosin en pitänyt sitäsilloin, enkä pidä sitä nytkään elättämisenä, vaan yhteisenä elämänä.)
Opintorahasta ja asumislisästä jää noin 100€, lisäksi teen keikkaluontoista työtä josta vaihtelevasti tienaan kuussa 50-150€. Onneksi tilanne on näinkin hyvä, monesti tullut yllättäviä menoja ja siinä vaiheessa ei meinaa enää raha riittää ruokaan.
Ei jää mitään käteen. Vuokraan menee suurin osa, vaikka asunto on kaukana yliopistosta ja tämä kämppä oli pakko ottaa koska tästä kaupungista on todella vaikeaa saada opiskelija-asuntoa tai yleensäkään vuokra-asuntoa. Jos vanhemmat eivät auttaisi en pärjäisi mitenkään. Isäni auttaa koska ei halua että otan lainaa. Enkä itsekään sitä halua ottaa jos vaan on joku muu vaihtoehto pärjätä. Työpaikka minulla on kyllä mutta tällä hetkellä pomollani ei ole tarjota minulle työkohdetta joka sopisi aikatauluihini niin ettei opiskeluni kärsisi.
Teen töitä 25h/vko, nettopalkka noin 1050e/kk. En nosta opintotukea.
Menot (/kk)
- vuokra 370e (minun osuuteni)
- ruoka 200e
- puhelin, netti, sali yms. laskut 100e/kk
- matkakortti 22e/kk
Noin 350e/kk jää siis käteen, vaatteisiin, kosmetiikkaan, kampaamoon ja mehoihin. Vapaapäiviä ei tosin juuri ole, niin rahaa jää esim. matkoihin :) (kerran vuodessa)
Mihin yksi ihminen niin paljon rahaa tarvitsee? Ei opiskelijan kuulukaan leveästi elellä. Korkeakouluopiskelijalla opintoraha on tällä hetkellä noin 300 €, Tampereella soluasunto on reilu 200 € (80 % saa asumistukea, itselle maksettavaksi jää 40 €), kuukauden bussilippu 33 €, yo:n ruokalassa aterian hinta alle 3 € (kuussa ma-pe 60 €). Tästä kun vähentää puhelinlaskun, jää reilusti yli satanen kuussa. Kyllä siitä jo aamukahvit ja iltapuurot ja viikonloppusopat ostelee ja talvitakkiinkin säästää. Kun ostaa kerralla kunnon takin, ei sitä tarvitse joka vuosi vaihtaa. Lainaa ei tarvita, kun tekee kesätöitä ja niillä sitten paikkailee talven ajan hätämenoja, esim. lääkemaksuja. Ei tehnyt minulle mitään ongelmaa tulla toimeen 6 vuotta noin.
Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä tule toimeen, jos täytyy ruveta tehtailemaan opiskeluaikana kakaroita ja sitten parkua yksinhuoltajuuttaan sossussa. Ehkä joskus kannattaisi ihan vakavissaan pohtia, miten tulee taloudellisesti toimeen missäkin elämänvaiheessa ja milloin kannattaa sitä jälkikasvua hankkia. Ja ainahan on sitten se valtion takaama laina mahdollisuutena, jos ei pelkkä opintotuki ja asumislisä riitä.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 02:45"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 02:33"]
Käyn osa-aikaisesti töissä, palkka noin 500€/kk. Siis yhteensä saan kuussa noin 1000$. Hoasin yksiön vuokra noin 400$, ruokaan menee joku 200$, laskuihin noin 100$. Lopuilla en tee mitään, koska en ehdi opiskeluiltani ja työltä käymään missään, aina nenä kiinni koneessa. Jään siis plussalle yleensä.
[/quote]Sijaitseeko se sun Helsingin opiskelija-asuntojen yksiö Jenkeissä vai miksi lasket valuutat dollareissa?
[/quote]
Koodasin yöllä ja jäi dollarit päälle, kaikki ohjelmointia osaavat ymmärtävät.
Opintotuki 469€ / kk nettona, vuokra 470€, laskuja / osamaksuja +300€ kk. Käyn osa-aikatöissä, palkka 150-500€ kk riippuen tunneista. Eli välillä jää parisen sataa kk "ylimääräistä" eli voin ostaa ruokaa, välillä olen niin miinuksella että joudun alkaa myymään tavaroita tms. Ensi viikolla taas kirpparipöytä alkaisi...
Opintotuki 470 e - vuokra 300 e - ruoka ja taloustarvikkeet 130 e - kännykkä 20 e - bussiliput 25 e = -5 e
Eli miinukselle mennään joka kuussa ihan välttämättä jo säännöllisten pakollisten laskujen osalta. Tätä voi sitten tasoittaa kesätöillä, jos sattuu saamaan kesätöitä. Vaikka hakemuksia laittaisi kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, kesätöitä ei silti välttämättä saa. Toisaalta kesällä ei saa opintotukea eikä pelkkää asumistukea kannata ottaa, joten ei kesälläkään hirveästi säästöön saa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:08"]
Minulla on lapsi. Kuukaudessa opintotuki ~250€+lapsilisä 150€+elatusmaksu 200€+ asumistuki 250€. Ei riitä vuokraan, vuokra 950€. Sossusta saan ~1000€ kuussa, vuokran jälkeen jää siis n.900€ käteen.
[/quote]Olisiko mahdollista asua edes vähän halvemmassa asunnossa? Nykyisellään olette melko suuri kuluerä yhteiskunnalle... kakskyt donaa vuodessa :o
[/quote] Tuo on ihan normaali vuokra kaupungin vuokrakaksiosta esimerkiksi Espoossa. Mistä löydät halvemman?
150e käteen laskujen ja vuokran jälkeen... Alkaa kyllä jo viedä mielenterveyden olla jatkuvasti ilman rahaa
Opintotuesta jää vuokran (sis. sähkö, vesi ja netti) jälkeen reilu 100e. Tuo summa menee oikeestaan seutulippuun ja kuntosalijäsenyyteen.
Töitä teen vuodessa niin paljon kun tulorajat antavat myöden, eli mitä se nyt on, ~11800e vuodessa. Kyllä tuolla summalla ihan elää. Varaa syödä muutakin kuin makaronia ja puuroa, shoppailla silloin tällöin ja matkustaa pari kertaa vuoteen. Säästöönkin vähän jää. :)
Koulunkäyntini ei kärsi työnteosta, päin vastoin. Oon oman alan töissä ja työt on mukavaa vastapainoa opiskelulle.
Opintoraha n. 200€, työtulot 450€. En saa asumistukea. Asun vanhempieni omistamassa asunnossa, maksan vastikkeen 150€. Tästä puhelin 20€, netti 40€, lääkkeet 100-150€, bussikortti 40€, sähkö 40€.
Nyt jäljellä max. 200€. Tästä vähennän vielä "yllättävät kulut" eli siis mahd. sairaala/terveydenhuoltomaksut joista pääsen sairauteni ansiosta nauttimaan. Loput menevätkin ruokaan.
Hyvin pärjään :)
Tukia saan 419e/kk josta vuokran osuus on 247e (asun puolison kanssa HOASin kaksiossa). Lisäksi maksan noin 50e/kk puhelinta (osamaksu), onneksi se on toukokuussa loppuun maksettu. Dösälippu 25e/kk. Kuukaudessa jää ruokaan ja muihin menoihin päälle huntti. Ei sillä pärjää. Ei ole mitään elämää useaa vuotta elää kädestä suuhun ja ikinä ei ole rahaa mennä treffeille, tehdä jotain kavereitten kanssa, matkustaa. Töitä olen etsinyt monta vuotta mitään saamatta.
Vuokran, puhelinlaskun, sähkön, kotivakuutuksen ja netin jälkeen ehkä 1200e mutta sillä rahalla kustannetaan auton kulut.
Käyn töissä koulun ohella 30+ tuntia viikossa.
Ei lapsia, olen avoliitossa mutta puolisolla on omat rahat