Opiskelijat,paljonko jää käteen kuukaudessa?
Miten paljon teillä jää käteen vuokran ja laskujen yms menojen jälkeen?
Kommentit (134)
Vuokran jälkeen opintotuesta jää käteen n. 40 e. Käyn yli maksimien töissä, eli nostan opintotukea vain 4-5 kk lukuvuotta kohden. Pakolliset kulut kuukautta kohden: vuokra 420, sähkö 15, auton kulut keskimäärin 150, ruoka ja lääkkeet ja puhelinkulut 200. Kaikki mitä tulee niin myös menee, eli rikastumaan ei kyllä pääse. Autonkin ylläpito on hieman ristiriitaista kun lähinnä töihin ja opiskeluihin kuuluviin harjoitteluihin kulkemiseen sitä tarvitsee, mutta ostettu mikä ostettu. Vanhemmilta en rahaa pyydä, opintolainaa keväisin jos oikein tiukalle menee.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 01:00"]
Hurjia määriä ihmiset saavat menemään erilaisiin turhakkeisiin.
Itselläni opiskelijana seuraavanlainen tilanne:
Tulot.
-Kelan opintotuki ja asumislisä: +440e
Menot:
-Asunto -230e (50m2 solu kaverin kanssa)
-Ruoka -110e (Tässä en minäkään pihistä. Riisiä, kanaa, perunaa, leipää ja maitotuotteita monipuolisesti)
-Matkat -30e (pari kertaa kuussa kotona edestakaisin)
-Yllättävät menot -30e (koulukirjoja, rikkoontuneita hehkulamppuja, polkupyörän sisäkumeja ja käsitiskiainetta)
Noin 40-50 e jäädään plussille joka kuukausi. Ihan ok tienestiä ottaen huomioon ettei tarvitse tehdä mitään. Opiskeluun liittyvästä kovasta työstä palkkaa ei tarvitse saada, koska sitähän tehdään sen vuoksi että se maksaa itsensä takaisin sitten myöhemmin parempien palkkojen muodossa.
Eihän opintotuen korotuksesta koskaan haittaa olisi mutta näinkin pärjää ihan hyvin.
[/quote]
Missä matkapuhelinlasku, nettilasku, sähkölasku, vesilasku, kotivakuutus? Osa voi sisältyä vuokraan mutteivät nuo kaikki. Etkö harrasta mitään liikuntaa paitsi omaehtoista kävelyä ja juoksua? Et käy salilla, jumpassa tai joogassa? Harrastatko mitään muuta? Mistä saat virikkeitä ja mielenvirkistystä? Etkö ikinä käy kahvilla tai oluella kavereiden kanssa tai järjestä juhlia? Mistä saat vitamiinisi? Onko varaa ostaa marjoja, hedelmiä ja vihanneksia? Kanasta, hiilihydraattilisäkkeestä ja maitotuotteista koostuva ruokavalio ei ole monipuolinen.
Kivaa, että pärjäät vähällä, muttei kyllä mikään noista mainitsemistani rahankäyttökohteista, jotka sinun listaltasi puuttuvat, ole turhakkeita. Lisäksi asut erittäin edullisesti. Monissa kaupungeissa kiinteät asumiskustannukset ovat helposti vähintään 350 euroa kuussa, vaikka asunnon jakaisi kämppiksen kanssa.
Jos lisäteinestit kiinnostaa
https://www.g2a.com/r/pelithalvemmalla
Sieltä saa kaikenmailman pelejä halvemmalla kaikille konsoleille ym.
Voit sinne tehä goldmine tilin ja jakaa kavereille linkkejä. Jokainen kaveri joka ostaa sitte tota kautta pelin ni saat provikkaa.. Alussa ei varmaan hirveen paljoo tuu mut jos esim on paljon kavereita jotka pelaa ja haluu halvemmalla pelejä ni voit tehä jo jonkunnäköstä summaa.
Ei maksa sulle mitään
Toiminnut mulla.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 23:23"]Kutonen jatkaa.. miten te muut kustannatte pakolliset menot? Jos on pakko saada uusi talvitakki, lääkkeitä..?kyllä mä saan ruuat ostettua, mutta äkilliset menot ahdistaa. Pakko ottaa säästöstä (hupenee, hupenee..) tai pyytää vanhemmilta, ja hävettää näin aikuisena kysyä rahaa.
[/quote]
No sitten niitä ei osteta. No can do :(
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 02:53"]Onko täällä opiskelijoita joilla on lemmikkiä? Itse niin haluaisin hankkia mutta sen kustannukset hirvittää. Isokin koira syö varmaan enemmän kuin minä itse. Vuokran jälkeen mulla jää käteen about 120e ja sillä on koko kuukausi tultava toimeen.
http://taskuvarkaani.blogspot.fi/2012/08/katsaus-naatakuluihin.html Fretti olisi kiva lemmikki mutta siis mitä, yhteen frettiin mennyt kahtena ensimmäisenä kuukautena yli 800e?!?! Jos kahteen menee neljässä kuukaudessa saman verran tavallisesti niin se tekee 100e kuukaudessa per eläin! Tässä toisessakin: http://taskuvarkaani.blogspot.fi/2012/08/katsaus-naatakuluihin.html jaettuna vuoden kustannukset vaan tekee taas vähintään sen 100e/kk/lemmikki! Miten tällä (työttömällä) opiskelijalla voi olla varaa noiden lemmikkien pitämiseen!? 3 vuodessa melkein 10 000 euroa lemmikkeihin, opiskelijalla!? Miten tämä voi olla mahdollista? Ei ainakaan mun tuet mitenkään venyisi tollaseen! Kertokaa mulle kun ei vaan oma ymmärrys ja laskupää riitä. Jos ei käy töissä, ei montaa sataa kyllä saa kuukaudessa.
[/quote]
Nyt kun mainitsit niin ei kyllä laskujeni mukaan ole edes MAHDOLLISTA työssäkäymättömälle opiskelijalle, jonka pitää itsensäkin vielä elättää. Musta tossa nyt on skidisti jotain epäilyttävää, ei vaan veny millään. Tuskin kukaan miinuksella joka kuukausi elää ja rikkaidenkaan perheiden kakarat nyt harvemmin tuhlaavat fyffejään elukoihin, muihin kuin siihen pikku-fifiin.
Muutenkin, kuka TÄYSIJÄRKINEN ihminen käyttäisi Eläimiin parissa vuodessa KYMPPITONNIN?? Ei eläimen hoito noin kallista ole, eri asia sitten jos leikitään eläimen olevan ihmisvauvan veroinen ja hankitaan ja shoppaillaan sille kultamussukka-äiskän-rakkaalle raksupoksulle kaikki kuumimmat ja kalleimmat jutut. 10 erilaista petiä, erilaisia tilanteeseen sopivia kaulapantoja ja taluttimia, vaatekertoja niin talveksi kuin kesäksikin, vain sisustukseen sopivia leluja....
Mutta tähän ei kyllä yhdelläkään tietämälläni TYÖTTÖMÄLLÄ opiskelijalla olisi varaa, kun herranjumala itselläkään olisi vaikka olen työllistetty ja Valmistunut!
Kenen mielestä idioottomaista toimintaa? Tässäkin linkatussa blogissa luki että elikoiden joululahjoihin mennyt joku 150e......! Jippiajee ja huhheijaa!
[/quote]
siis mitä onks toi tyyppi oikeesti opiskelija eikä käy töissä? Woot?
[/quote]
No blogin mukaan on. Joo olishan se kiva jos itelläkin olis pistää tonneja lemmikkeihin vaikka elän opintotuilla..
Mulla on kissa, eikä sen huoltamiseen menevät pennit kyllä paljoa multa ole poissa. Kuukaudessa menee ihan marginaalinen summa kissaan, kun säästeliäästi elellään. 3-4e kuivaruokapussi riittää koko kuukaudeksi. Yksi 400 gramman kissanruokapurkki riittää 2-3 päiväksi joten niitä tulee kuukaudessa ostettua noin 10-15 (yleensä pari vähemmän koska syö joinain päivinä vain kuivamuonaa). Purkin hinta on meillä 0,50-1,20e, joten sanotaan keskimääräiseati vaikka 80 senttiä (todennäköisemmin 60 tai 70) per purkki, mikä tekee kuukaudessa ihan korkeintaan siis 8-12e. Siihen kuivamuonat päälle niin kissaan menee kuukaudessa ihan oikeasti korkeintaan 15 euroa, usein varmasti vaan kymppikin. Ei kallista ja opiskelijabudjetille juuri täydellinen lemmikki! Lisäksi kun ostat vaikka 2 purkkia kerrallaan etkä koko kuukauden ruokia, niin se euro lisää kauppalaskuun ei tunnu missään ja hups - sillähän kissa elää melkein viikon jo!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:50"]
Olen toisen asteen opiskelija ja saan opintorahaa 190e ja siihen päälle asumislisät 140e. Sossu maksaa loput 300e vuokrasta ja saan sieltä käteenkin sen, mitä jää kun opintotukeni miinustetaan toimeentulotuen perusosasta (470e) eli 140e. Vuokran jälkeen käteen siis jää 330e mikä on varsin mukavasti. Miksi ihmeessä muut opiskelijat eivät hae oman alueen sosiaalitoimelta toimeentulotukea? Jossain vaiheessa ne kyllä sanoo että nyt et enää saa ennenkuin otat opintolainan, mutta sitten taas ne jotka eivät lainaa saa jatkaa tt-tuen saamista. Kahden vuoden jälkeen multa alettiin vaati työkkärissä käymistä ja "tilanteen kartoitusta" mutta silloin lopetinkin tuen nostamisen ja menin duuniin tutun firmaan niin ei tarvinnut sellaisesta pelleilystä alkaa murehtimaan.
[/quote]
Eivät opiskelijat saa toimeentulotukea ilman lainaa. Eiköhän lähes jokaikinen opiskelija olisi sossun luukulla, jos sieltä jotain saisi. Pitää olla maksuhäiriömerkintä, jotta lainaa ei voida myöntää, niin tällöin saa suoraan toimeentulotukea ilman opintolainaa.
1400. Mies maksaa lainan ja laskut.
Jos asuisin yksin, niin saisin maksettua vain vuokran. Muuten jää yhteensä 400e minulle ja miehelleni vuokran jälkeen, eli aika herroiksi onneksi elämme, kun vertaa muiden tilanteita.
Tukia jää vuokran jälkeen jäljelle 130 euroa. Ruokailuun yliopistolla menee ehkä noin 45e kuussa(2,60/krt), ruokiin n. 130e. Matkustan kotipaikkakunnalleni noin kerran kuussa (n. 40e) ja siihen päälle vielä muut pakolliset ja vähemmän pakolliset vaate/kosmetiikka/yms menot. Joka kuukausi siis noin 100-150e joudun säästöjäni käyttämään, vaikka saan täyttä opintotukea ja elän suht. säästäväisesti. Näillä mennään, lainaa en ota. :)
Tukia jää vuokran jälkeen jäljelle 130 euroa. Ruokailuun yliopistolla menee ehkä noin 45e kuussa(2,60/krt), ruokiin n. 130e. Matkustan kotipaikkakunnalleni noin kerran kuussa (n. 40e) ja siihen päälle vielä muut pakolliset ja vähemmän pakolliset vaate/kosmetiikka/yms menot. Joka kuukausi siis noin 100-150e joudun säästöjäni käyttämään, vaikka saan täyttä opintotukea ja elän suht. säästäväisesti. Näillä mennään, lainaa en ota. :)
Ei ole riittänyt opintotuet elämiseen, pakko käydä osa-aikatyössä pikaruokaravintolassa opiskelun ohella. Käteen ei jää mitään, tilillä on kuun lopussa hyvällä säkällä jokunen kymppi.
Mä vedän kyllä pohjat kun mä jään joka kuukausi aivan *tanasti miinukselle, lainalla ostan ruuat yms. :( Opiskelen ulkomailla ja tänne saa sen korotetun opintotuen 510€/kk miinut verot ja tuo ei kata edes mun vuokraa (Euroopassa asun isossa ja kalliissa kaupungissa mahd. halvassa pikkukopissa mutta joo... kapitalismi rules jne.) Vuokra nielee sen tuen, lainan ja sitten käytän kuussa velaksi 90€ ruokaan, hygieniaan jne. Tää on nöyryyttävää mutta ite tieni valitsin ja onneks tää ei kestä ikuisuutta. :( Mitään ylimääräistä ei tod. ole kun ei ole rahaakaan. Toimeentulotukea en saa täältä enkä Suomesta, koska oon jo Suomen opintotuella mut en asu Suomessa.