Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat,paljonko jää käteen kuukaudessa?

Vierailija
15.01.2014 |

Miten paljon teillä jää käteen vuokran ja laskujen yms menojen jälkeen? 

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vuodessa vain noin kuusi opintotukikuukautta. Käteen jää opintotukikuukausilta pakollisten menojen (ruokaa ei laskettu) ehkä 800-900 euroa.

Vierailija
82/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys edelliseen:

Pakollisten menojen jälkeen siis. Vuositulot vähän alle 15 000 euroa. Haluan nauttia elämästäni myös opiskeluaikana ja olen valinnut valmistua vähän hitaammin ja tehdä samalla töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudessa käteen jää n.600 e. En tee töitä samalla,mutta saan kelasta kuntoutusrahaa,joka on juurikin tuo 600e/kk. Asun avopuolisoni kanssa vanhempieni omistamassa kolmiossa,josta emme maksa mitään. 

Mä kun luulin joskus,että en tule pärjäämään 600 eurolla kuukaudessa,mutta luojan kiitos olen onnekas eikä tarvitse kituutella millään 50 eurolla. 

Vierailija
84/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 koiraa. Niihin menee noin 100-160€/kk. Koska ostan niille muutakin kun nappulaa. 15kg nappulasäkki maksaa 60€ ja kestää kuukauden. Tokí voi ostaa halvempaakin nappulaa koiralle, mutta itse joudun ostamaan tuota koska yhdellä koiralla tulee helposti hiivaa korviin ja tuon nappulan avulla ei ole enään tullut.

Rokotukset maksaa noin 50€ mutta aikuisella koiralla rokotukset on voimassa monta vuotta, joten ei tarvitse usein rokotuttaa.

Madotan 2 kertaa vuodessa ja matolääkkeet maksaa 46€ kolmelle koiralle.

Sitten on tietty muut eläinlääkärikulut, jos vaikkapa koira sairastuu. Ja ne on pirun kalliita.

Voithan hankkia esim. pienen koiran, joka ei syö paljoa, toisin kuin isot koirat. Mutta jos tuntuu ettei ole varaa niin suosittelen jättämään lemmikin hankkimisen myöhemmäksi.

Mut jos sulla tosiaan jää vain  120€/kk niin ei missään nimessä mitään lemmikkiä, hyvä jos edes itsekään juuri ja juuri pärjäät. Tietty jos pääset töihin opiskelujen ohella, saat lisätienestiä. Opintolainakin on yksi vaihtoehto, miksi et ota sitä? No ei sitä lemmikin hankintaa varten kannata ottaa, mutta edes oman pärjäämisesi vuoksi.

Vierailija
85/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no pientä koiraa voisi harkitakkin, isoa en esimerkistäni huolimatta tässä tilanteessa ottaisi. Totta kyllä puhut, tiukkaa tekee itselläkin mutta onneksi opintorahani osuus kasvaa kesän jälkeen täytettyäni 21, ei vaikuta enää vanhempien tulot. No saan toki vanhemmilta jeesiä juuri tuon takia, mutta eihän se nyt paljon ole.

Kesän jälkeen kyllä voisin harkita ottavani jonkin pienen lemmikin, pieni koira, kani tai kissaakin voi harkita. Kani olisi kyllä varmasti halvin jos niikseen tulee.

Vierailija
86/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita opiskelijoita joilla lemmikki?

Vierailija
87/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita opiskelijoita joilla lemmikki?

Vierailija
88/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 02:53"]Onko täällä opiskelijoita joilla on lemmikkiä? Itse niin haluaisin hankkia mutta sen kustannukset hirvittää. Isokin koira syö varmaan enemmän kuin minä itse. Vuokran jälkeen mulla jää käteen about 120e ja sillä on koko kuukausi tultava toimeen. 

http://taskuvarkaani.blogspot.fi/2012/08/katsaus-naatakuluihin.html Fretti olisi kiva lemmikki mutta siis mitä, yhteen frettiin mennyt kahtena ensimmäisenä kuukautena yli 800e?!?! Jos kahteen menee neljässä kuukaudessa saman verran tavallisesti niin se tekee 100e kuukaudessa per eläin! Tässä toisessakin: http://taskuvarkaani.blogspot.fi/2012/08/katsaus-naatakuluihin.html jaettuna vuoden kustannukset vaan tekee taas vähintään sen 100e/kk/lemmikki! Miten tällä (työttömällä) opiskelijalla voi olla varaa noiden lemmikkien pitämiseen!? 3 vuodessa melkein 10 000 euroa lemmikkeihin, opiskelijalla!? Miten tämä voi olla mahdollista? Ei ainakaan mun tuet mitenkään venyisi tollaseen! Kertokaa mulle kun ei vaan oma ymmärrys ja laskupää riitä. Jos ei käy töissä, ei montaa sataa kyllä saa kuukaudessa.

[/quote]

Nyt kun mainitsit niin ei kyllä laskujeni mukaan ole edes MAHDOLLISTA työssäkäymättömälle opiskelijalle, jonka pitää itsensäkin vielä elättää. Musta tossa nyt on skidisti jotain epäilyttävää, ei vaan veny millään. Tuskin kukaan miinuksella joka kuukausi elää ja rikkaidenkaan perheiden kakarat nyt harvemmin tuhlaavat fyffejään elukoihin, muihin kuin siihen pikku-fifiin.

Muutenkin, kuka TÄYSIJÄRKINEN ihminen käyttäisi Eläimiin parissa vuodessa KYMPPITONNIN?? Ei eläimen hoito noin kallista ole, eri asia sitten jos leikitään eläimen olevan ihmisvauvan veroinen ja hankitaan ja shoppaillaan sille kultamussukka-äiskän-rakkaalle raksupoksulle kaikki kuumimmat ja kalleimmat jutut. 10 erilaista petiä, erilaisia tilanteeseen sopivia kaulapantoja ja taluttimia, vaatekertoja niin talveksi kuin kesäksikin, vain sisustukseen sopivia leluja....

Mutta tähän ei kyllä yhdelläkään tietämälläni TYÖTTÖMÄLLÄ opiskelijalla olisi varaa, kun herranjumala itselläkään olisi vaikka olen työllistetty ja Valmistunut!

Kenen mielestä idioottomaista toimintaa? Tässäkin linkatussa blogissa luki että elikoiden joululahjoihin mennyt joku 150e......! Jippiajee ja huhheijaa!

Vierailija
89/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 02:53"]Onko täällä opiskelijoita joilla on lemmikkiä? Itse niin haluaisin hankkia mutta sen kustannukset hirvittää. Isokin koira syö varmaan enemmän kuin minä itse. Vuokran jälkeen mulla jää käteen about 120e ja sillä on koko kuukausi tultava toimeen. 

http://taskuvarkaani.blogspot.fi/2012/08/katsaus-naatakuluihin.html Fretti olisi kiva lemmikki mutta siis mitä, yhteen frettiin mennyt kahtena ensimmäisenä kuukautena yli 800e?!?! Jos kahteen menee neljässä kuukaudessa saman verran tavallisesti niin se tekee 100e kuukaudessa per eläin! Tässä toisessakin: http://taskuvarkaani.blogspot.fi/2012/08/katsaus-naatakuluihin.html jaettuna vuoden kustannukset vaan tekee taas vähintään sen 100e/kk/lemmikki! Miten tällä (työttömällä) opiskelijalla voi olla varaa noiden lemmikkien pitämiseen!? 3 vuodessa melkein 10 000 euroa lemmikkeihin, opiskelijalla!? Miten tämä voi olla mahdollista? Ei ainakaan mun tuet mitenkään venyisi tollaseen! Kertokaa mulle kun ei vaan oma ymmärrys ja laskupää riitä. Jos ei käy töissä, ei montaa sataa kyllä saa kuukaudessa.

[/quote]

Nyt kun mainitsit niin ei kyllä laskujeni mukaan ole edes MAHDOLLISTA työssäkäymättömälle opiskelijalle, jonka pitää itsensäkin vielä elättää. Musta tossa nyt on skidisti jotain epäilyttävää, ei vaan veny millään. Tuskin kukaan miinuksella joka kuukausi elää ja rikkaidenkaan perheiden kakarat nyt harvemmin tuhlaavat fyffejään elukoihin, muihin kuin siihen pikku-fifiin.

Muutenkin, kuka TÄYSIJÄRKINEN ihminen käyttäisi Eläimiin parissa vuodessa KYMPPITONNIN?? Ei eläimen hoito noin kallista ole, eri asia sitten jos leikitään eläimen olevan ihmisvauvan veroinen ja hankitaan ja shoppaillaan sille kultamussukka-äiskän-rakkaalle raksupoksulle kaikki kuumimmat ja kalleimmat jutut. 10 erilaista petiä, erilaisia tilanteeseen sopivia kaulapantoja ja taluttimia, vaatekertoja niin talveksi kuin kesäksikin, vain sisustukseen sopivia leluja....

Mutta tähän ei kyllä yhdelläkään tietämälläni TYÖTTÖMÄLLÄ opiskelijalla olisi varaa, kun herranjumala itselläkään olisi vaikka olen työllistetty ja Valmistunut!

Kenen mielestä idioottomaista toimintaa? Tässäkin linkatussa blogissa luki että elikoiden joululahjoihin mennyt joku 150e......! Jippiajee ja huhheijaa!

[/quote]

siis mitä onks toi tyyppi oikeesti opiskelija eikä käy töissä? Woot?

Vierailija
90/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toisen asteen opiskelija ja saan opintorahaa 190e ja siihen päälle asumislisät 140e. Sossu maksaa loput 300e vuokrasta ja saan sieltä käteenkin sen, mitä jää kun opintotukeni miinustetaan toimeentulotuen perusosasta (470e) eli 140e. Vuokran jälkeen käteen siis jää 330e mikä on varsin mukavasti. Miksi ihmeessä muut opiskelijat eivät hae oman alueen sosiaalitoimelta toimeentulotukea? Jossain vaiheessa ne kyllä sanoo että nyt et enää saa ennenkuin otat opintolainan, mutta sitten taas ne jotka eivät lainaa saa jatkaa tt-tuen saamista. Kahden vuoden jälkeen multa alettiin vaati työkkärissä käymistä ja "tilanteen kartoitusta" mutta silloin lopetinkin tuen nostamisen ja menin duuniin tutun firmaan niin ei tarvinnut sellaisesta pelleilystä alkaa murehtimaan.

Vierailija
91/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 11:57"]

Mihin yksi ihminen niin paljon rahaa tarvitsee? Ei opiskelijan kuulukaan leveästi elellä. Korkeakouluopiskelijalla opintoraha on tällä hetkellä noin 300 €, Tampereella soluasunto on reilu 200 € (80 % saa asumistukea, itselle maksettavaksi jää 40 €), kuukauden bussilippu 33 €, yo:n ruokalassa aterian hinta alle 3 € (kuussa ma-pe 60 €). Tästä kun vähentää puhelinlaskun, jää reilusti yli satanen kuussa. Kyllä siitä jo aamukahvit ja iltapuurot ja viikonloppusopat ostelee ja talvitakkiinkin säästää. Kun ostaa kerralla kunnon takin, ei sitä tarvitse joka vuosi vaihtaa. Lainaa ei tarvita, kun tekee kesätöitä ja niillä sitten paikkailee talven ajan hätämenoja, esim. lääkemaksuja. Ei tehnyt minulle mitään ongelmaa tulla toimeen 6 vuotta noin.

Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä tule toimeen, jos täytyy ruveta tehtailemaan opiskeluaikana kakaroita ja sitten parkua yksinhuoltajuuttaan sossussa. Ehkä joskus kannattaisi ihan vakavissaan pohtia, miten tulee taloudellisesti toimeen missäkin elämänvaiheessa ja milloin kannattaa sitä jälkikasvua hankkia. Ja ainahan on sitten se valtion takaama laina mahdollisuutena, jos ei pelkkä opintotuki ja asumislisä riitä.

[/quote]

Onko sinun käsitys leveästä elämisestä se, että jää vuokran jälkeen 100 euroa käteen?

Opintoraha on bruttona n. 300 euroa, ennakonpidätyksen jälkeen n. 270 euroa. Se on iso summa noissa tuloluokissa. Itse, kun selailin toasin sivuja, en löytänyt yhtäkään soluhuonetta alle 210 euron käyttömaksuineen yms. Noinkin halpoja hyvin harva, sellainen perus halpa hintataso ehkä 250 euroa.

Juu opiskelijan ruoka on kyllä halpa, arviolta 2,50 euroa, mutta itse en kyllä elä päivän yli sillä. Herään aamulla klo 7-9 riippuen miten on koulua, joten jos syön klo 12 päivällä kouluruoan, niin en kyllä jaksa sillä koko päivän ylitse, rahaa menee muuhunkin ruokaan kuin vain tuohon kouluateriaan.

Jos tuo reilu 100 euroa riittää elämiseen, niin miksi sitä ei tarjota jokaiselle. Eikös yksinasuva työtönkin voisi siis tulla toimeen vaikka 200 eurolla kuussa vuokran jälkeen? Miksi tämä työtön saakin toimeentulotukena sen verran, että hänellä on käyttörahaa vuokran jälkeen 480 euroa, eikä 200 euroa, jos sellaisella summalla ei pitäisi olla mitään ongelmaa tulla toimeen.

Eikä kommentillani ole nyt tarkoitus sorsia työttömiä tai muita vähimmäisetuuksia saavia, kunhan nyt mielenkiinnosta kysyn.

[/quote]

En tiedä vastausta kysymykseesi siitä, miksi työttömälle annetaan eri määrä rahaa kuin opiskelijalle. Tosin onhan työttömän veroprosenttikin sitten suurempi, eikä hän saa asua opiskelijasolussa eikä nauttia opiskelija-alennuksista. Minulle riitti ihan hyvin opintoraha ja asumislisä ja kesäansiot. Harrastaa voi ilmaiseksikin kaikenlaista, ja ainakin Tampereen yliopistolla oli minun aikanani opiskelijoille ilmaisia erilaisia jumppia ja kuntosaliaikoja. Jos jotakuta ahdistaa, kun ei pääse joka viikko vetämään perseitä olalle tai ostamaan meikkejä tai kuukauden välein uusia vaatteita tai ei saa edes asua omassa keskustakaksiossa, niin voi voi. Ei ole minulta pois. Rahankäytössä pitää tehdä valintoja.

[/quote]

Sinulle ei sitten ole suotu yhtään empatiakykyä ja muiden asemaan asettumista? Harva opiskelija vetää viikoittain perseitä olalle, shoppailee hullun lailla jne. vaan monilla on todellisia vaikeuksia tulla toimeen. Itse opiskelin kovalla tahdilla, jotta valmistuisin, tein opiskeluun liittyvää työharjoittelua, elin hyvin pienillä tuloilla jne. Lopulta kaikki kostautui, nyt olen alle 30-vuotiaana sairaseläkkeellä. Nyt vasta tulen kalliiksi yhteiskunnalle... :(

Vierailija
92/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lähtökohtani ovat tällaiset: Asun Turussa, joten asumismenoni ovat huomattavasti pienemmät kuin esimerkiksi Tampereella tai Helsingissä asuvilla opiskelijoilla. Asun kaksiossa yhden kämppäkaverin kanssa. Suoritan yliopistotutkintoa. Olen opiskellut tiiviiseen tahtiin, joten en ole käynyt opiskelujen ohella töissä. Keisäisin olen kuitenkin työskennellyt 3 - 4 kuukautta. En ole halunnut nostaa opintolainaa, koska nykyisessä taloustilanteessa valmistumisen jälkeinen lyhytaikainenkin työttömyys hirvittää vähäsen.

Kuukausittaiset tuloni nettona

- Opintoraha ja asumislisä 352,35 euroa

- Kesätyöansiot 500,00 euroa

- Vanhemmilta saatu tuki 40,00 euroa

Yhteensä: 892,35 euroa

Opintoraha ja asumislisä on siis jaettu koko vuodelle. Saan vuodesta yhdeksänä kuukautena 469,80 euroa. Kesätyöansioni on arvio. Kuluneiden neljän opiskeluvuodenaikana se on toisinaan ollut hieman enemmän, toisinaan taas vähemmän. Myös vanhemmilta saadun satunnaisen raha-avun määrä on vain arvio. Veikkaisin, että se todellisuudessa on hieman vähemmän kuin 40 euroa/kk.

Kuukausittaiset menoni

- Vuokra ja vesi 347,00 euroa

- Sähkö 18,00 euroa

- Matkapuhelin 10,00 euroa

- Internetyhteys 14,20 euroa

- Lähiliikenteen arvokortti 15,00 euroa

- Pyykinpesu pesutuvassa 6,00 euroa

- Kotivakuutus 7,95 euroa

- Liikuntamaksu (ryhmäliikuntatunnit) 4,70 euroa

- Ruoka ja kodinhoito 300,00 euroa

- Terveydenhuolto- ja lääkekulut 9,00 euroa

- Hygieniatuotteet ja päivittäiskosmetiikka 40,00 euroa

Yhteensä: 771,85 euroa

Käteen jää

892,35 euroa - 771,85 euroa = 120,50 euroa

Tuolla 120,50 "ylimääräisellä" eurolla kuussa (eli 26,75 eurolla viikossa) saa sitten käydä leikkauttamassa hiuksensa, kahvilla ja ulkona syömässä kaverin kanssa, oluella ystäväporukalla, leffassa tai jossain muussa aktiviteetissa poikaystävän kanssa, konsertissa, keikalla ja teatterissa, vaatekaupassa, hieronnassa, vierailemassa sukulaisten/tuttujen luona Suomen alueella ja silloin tällöin jollakin ulkomaanmatkallakin. Kaikkia noita ei tietysti ole varaa eikä edes tarvetta tehdä läheskään joka kuukausi. Olen onnistunut myös säästämään jonkin verran. Aivan hyvää ja taloudellisesti turvallista elämää mä elän. Ilman kesätöitä en tosin tulisi toimeen, ja jos asuisin yksin, olisin paljon tiukemmilla kuin nyt. Tämmöisenä vain itsestään vastuussa olevana tämä onnistuu. Olisi eri asia pyörittää useamman hengen opiskelijataloutta (pienemmillä tuilla/hlö).

Vierailija
93/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka verojen jälkeen n. 600e, opintotuki 270e, lapsilisä 104e eli lähemmäs tonni kuussa.

Vuokra on siinä 900 hujakoilla joten ihan hyvä että mies on työssäkäyvä :D

Vierailija
94/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuesta (268€) mene vastikkeeseen 228€/kk. Asumislisää en saa, sillä asun omistusasunnossa. Opintojen ohella teen töitä ja niistä jää käteen 0-700€/kk. Tilanne ei ole niin huono, miltä kuulostaa: mieheni tekee osa-aikaista viikkoa (lh) ja tienaa rapiat 1500€/kk. Hän käytännössä elättää minut ja lapsemme.

Vierailija
95/134 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjia määriä ihmiset saavat menemään erilaisiin turhakkeisiin.
Itselläni opiskelijana seuraavanlainen tilanne:

Tulot.
-Kelan opintotuki ja asumislisä: +440e

Menot:
-Asunto -230e (50m2 solu kaverin kanssa)
-Ruoka -110e (Tässä en minäkään pihistä. Riisiä, kanaa, perunaa, leipää ja maitotuotteita monipuolisesti)
-Matkat -30e (pari kertaa kuussa kotona edestakaisin)
-Yllättävät menot -30e (koulukirjoja, rikkoontuneita hehkulamppuja, polkupyörän sisäkumeja ja käsitiskiainetta)

Noin 40-50 e jäädään plussille joka kuukausi. Ihan ok tienestiä ottaen huomioon ettei tarvitse tehdä mitään. Opiskeluun liittyvästä kovasta työstä palkkaa ei tarvitse saada, koska sitähän tehdään sen vuoksi että se maksaa itsensä takaisin sitten myöhemmin parempien palkkojen muodossa.

Eihän opintotuen korotuksesta koskaan haittaa olisi mutta näinkin pärjää ihan hyvin.

Vierailija
96/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 14:40"]

Mihin yksi ihminen niin paljon rahaa tarvitsee? Ei opiskelijan kuulukaan leveästi elellä. Korkeakouluopiskelijalla opintoraha on tällä hetkellä noin 300 €, Tampereella soluasunto on reilu 200 € (80 % saa asumistukea, itselle maksettavaksi jää 40 €), kuukauden bussilippu 33 €, yo:n ruokalassa aterian hinta alle 3 € (kuussa ma-pe 60 €). Tästä kun vähentää puhelinlaskun, jää reilusti yli satanen kuussa. Kyllä siitä jo aamukahvit ja iltapuurot ja viikonloppusopat ostelee ja talvitakkiinkin säästää. Kun ostaa kerralla kunnon takin, ei sitä tarvitse joka vuosi vaihtaa. Lainaa ei tarvita, kun tekee kesätöitä ja niillä sitten paikkailee talven ajan hätämenoja, esim. lääkemaksuja. Ei tehnyt minulle mitään ongelmaa tulla toimeen 6 vuotta noin.

Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä tule toimeen, jos täytyy ruveta tehtailemaan opiskeluaikana kakaroita ja sitten parkua yksinhuoltajuuttaan sossussa. Ehkä joskus kannattaisi ihan vakavissaan pohtia, miten tulee taloudellisesti toimeen missäkin elämänvaiheessa ja milloin kannattaa sitä jälkikasvua hankkia. Ja ainahan on sitten se valtion takaama laina mahdollisuutena, jos ei pelkkä opintotuki ja asumislisä riitä.

[/quote]

Onko sinun käsitys leveästä elämisestä se, että jää vuokran jälkeen 100 euroa käteen?

Opintoraha on bruttona n. 300 euroa, ennakonpidätyksen jälkeen n. 270 euroa. Se on iso summa noissa tuloluokissa. Itse, kun selailin toasin sivuja, en löytänyt yhtäkään soluhuonetta alle 210 euron käyttömaksuineen yms. Noinkin halpoja hyvin harva, sellainen perus halpa hintataso ehkä 250 euroa.

Juu opiskelijan ruoka on kyllä halpa, arviolta 2,50 euroa, mutta itse en kyllä elä päivän yli sillä. Herään aamulla klo 7-9 riippuen miten on koulua, joten jos syön klo 12 päivällä kouluruoan, niin en kyllä jaksa sillä koko päivän ylitse, rahaa menee muuhunkin ruokaan kuin vain tuohon kouluateriaan.

Jos tuo reilu 100 euroa riittää elämiseen, niin miksi sitä ei tarjota jokaiselle. Eikös yksinasuva työtönkin voisi siis tulla toimeen vaikka 200 eurolla kuussa vuokran jälkeen? Miksi tämä työtön saakin toimeentulotukena sen verran, että hänellä on käyttörahaa vuokran jälkeen 480 euroa, eikä 200 euroa, jos sellaisella summalla ei pitäisi olla mitään ongelmaa tulla toimeen.

Eikä kommentillani ole nyt tarkoitus sorsia työttömiä tai muita vähimmäisetuuksia saavia, kunhan nyt mielenkiinnosta kysyn.

[/quote]

En tiedä vastausta kysymykseesi siitä, miksi työttömälle annetaan eri määrä rahaa kuin opiskelijalle. Tosin onhan työttömän veroprosenttikin sitten suurempi, eikä hän saa asua opiskelijasolussa eikä nauttia opiskelija-alennuksista. Minulle riitti ihan hyvin opintoraha ja asumislisä ja kesäansiot. Harrastaa voi ilmaiseksikin kaikenlaista, ja ainakin Tampereen yliopistolla oli minun aikanani opiskelijoille ilmaisia erilaisia jumppia ja kuntosaliaikoja. Jos jotakuta ahdistaa, kun ei pääse joka viikko vetämään perseitä olalle tai ostamaan meikkejä tai kuukauden välein uusia vaatteita tai ei saa edes asua omassa keskustakaksiossa, niin voi voi. Ei ole minulta pois. Rahankäytössä pitää tehdä valintoja.

Vierailija
97/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 400€ jää käteen kuukaudessa vuokran ja laskujen jälkeen.

teen töitä osa-aikaisena, en nosta opintotukea enkä opintolainaa.

Vierailija
98/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin yksi ihminen niin paljon rahaa tarvitsee? Ei opiskelijan kuulukaan leveästi elellä. Korkeakouluopiskelijalla opintoraha on tällä hetkellä noin 300 €, Tampereella soluasunto on reilu 200 € (80 % saa asumistukea, itselle maksettavaksi jää 40 €), kuukauden bussilippu 33 €, yo:n ruokalassa aterian hinta alle 3 € (kuussa ma-pe 60 €). Tästä kun vähentää puhelinlaskun, jää reilusti yli satanen kuussa. Kyllä siitä jo aamukahvit ja iltapuurot ja viikonloppusopat ostelee ja talvitakkiinkin säästää.

[/quote]

En ole enää opiskelija, mutta laskeskelin mielenkiinnosta, paljonko sitä rahaa silloin oli. Opintotukea sain sen 469e/kk. Vuokra 365e, eli jäljelle jää 104e. Siitä puhelinlasku 10e/kk, vakuutusmaksu noin 20e/kk, bussilippu 25e/kk ja rahaa jää jäljelle 49e, eli ei edes riittävästi kouluruokailuun, saati sitten ruokakauppaan.

Ensin elin säästöillä ja sitten kun säästöt ehtyivät, niin oli pakko ottaa opinolainaa. Tein myös jonkin verran töitä opiskeluaikana. 

Vierailija
99/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhamaisuuksiin jää käytettäväksi noin sata euroa kuussa vuokran, bussikortin, oppikirjojen ja laskujen jälkeen, äiti tosin maksaa puhelinlaskun (n. 20e) ja vakuutuksen (13e). En valita, ihan hyvin tuo on opiskelijalle! Ruoista en pihistä. Käyn viikonloput töissä.

Vierailija
100/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette mee töihin?? Mulla ei mitään hätää, tuet kuluu kyllä vuokraan ja sähköihin. Tosin ensi syksynä en voi ottaa enää tukia vastaan kun tulorajaa paukkuu rajusti. Ja teen töitä lauantaisin, eli kuussa tulee 4 vuoron palkka. Ja en koe että töissä käynti haittaisi opiskelua mitenkään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi