Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat,paljonko jää käteen kuukaudessa?

Vierailija
15.01.2014 |

Miten paljon teillä jää käteen vuokran ja laskujen yms menojen jälkeen? 

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selventäkää ny joku mulle.... Saako opintolainan nostettua tilille joka kuukausi sen 300€? Vai tuleeko tuo opintolaina vain kahden tai kolmen kuukauden välein?

Vierailija
62/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

0e.

Joudun aina pyytää vanhimmilta rahaa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukea tulee kuukausittain 470€, kiinteinä menoina vuokra 274€ ja ruoka 80€. Noin 120€ jää, kuukausittain siitä menee ehkä 50-70€ säästöön, sen mukaan mitä sattuu tarvimaan/haluamaan. Kesätöistä on jäänyt säästöjä sen verran, että pari vuotta eläisin ihan mukavasti, jos tuet loppuisi. Pidempäänkin selviytyisi, mutta silloin mukavuuksista joutuisi ehkä karsimaan.

Vierailija
64/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä opiskelijoita joilla on lemmikkiä? Itse niin haluaisin hankkia mutta sen kustannukset hirvittää. Isokin koira syö varmaan enemmän kuin minä itse. Vuokran jälkeen mulla jää käteen about 120e ja sillä on koko kuukausi tultava toimeen. 

http://taskuvarkaani.blogspot.fi/2012/08/katsaus-naatakuluihin.html Fretti olisi kiva lemmikki mutta siis mitä, yhteen frettiin mennyt kahtena ensimmäisenä kuukautena yli 800e?!?! Jos kahteen menee neljässä kuukaudessa saman verran tavallisesti niin se tekee 100e kuukaudessa per eläin! Tässä toisessakin: http://taskuvarkaani.blogspot.fi/2012/08/katsaus-naatakuluihin.html jaettuna vuoden kustannukset vaan tekee taas vähintään sen 100e/kk/lemmikki! Miten tällä (työttömällä) opiskelijalla voi olla varaa noiden lemmikkien pitämiseen!? 3 vuodessa melkein 10 000 euroa lemmikkeihin, opiskelijalla!? Miten tämä voi olla mahdollista? Ei ainakaan mun tuet mitenkään venyisi tollaseen! Kertokaa mulle kun ei vaan oma ymmärrys ja laskupää riitä. Jos ei käy töissä, ei montaa sataa kyllä saa kuukaudessa. Amis/lukio kork. 200e opintoraha + asumistuki mitähän se nyt voi olla, itselläni 130e, ja korkeammalla asteella se oli käsittääkseni yht. 470e. Joo tietenkin voi ottaa opintolainan mutta eipä sekään tuo kun sen noin 100e kuukaudessa lisää. 

Eli onko täällä opiskelijoita joilla on lemmikkejä? Mikä lemmikki, ja paljonko sen hoito maksaa kuukaudessa? Entä vuodessa? Jääkö rahaa omaan ruokaan ollenkaan?

Vierailija
65/134 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:25"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 00:08"]

Minulla on lapsi. Kuukaudessa opintotuki ~250€+lapsilisä 150€+elatusmaksu 200€+ asumistuki 250€. Ei riitä vuokraan, vuokra 950€. Sossusta saan ~1000€ kuussa, vuokran jälkeen jää siis n.900€ käteen.

[/quote]Olisiko mahdollista asua edes vähän halvemmassa asunnossa? Nykyisellään olette melko suuri kuluerä yhteiskunnalle... kakskyt donaa vuodessa :o

[/quote] Tuo on ihan normaali vuokra kaupungin vuokrakaksiosta esimerkiksi Espoossa. Mistä löydät halvemman?

[/quote]

Paskapuhetta. Jos nyt ei ole pakko asua jossain Westendissä tai vastaavalla alueella, niin voi huoletta tipauttaa sen 300e tuosta vuokrasta pois, jos kaupungin vuokrakaksioista puhutaan. Kaverini makselee Karakallion pienehköstä kaupungin vuokrakaksiostaan <500e/kk. Eihän se häävi asunto kuntonsa tai ympäristönsä puolesta ole, mutta asunto kumminkin. Toinen tuttavani juuri muutti VVO'n kaksiosta pois, koska totesi että ei ole mitään järkeä maksaa 800e/kk kämpästä, josta kadun toisella puolella maksetaan 200e vähemmän, tämäkin esimerkki ihan radan varresta Espoosta.

Vierailija
66/134 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokran jälkeen jää 96 euroa, siitä pois puhelinlasku n.15 euroa, kuukausittain ostettavat lääkkeet 20 euroa, eikös läpprikin mennyt paskaksi koulun alettua joten uutta maksan osamaksulla 49 euroa kuussa että siitä vaan laskemaan paljonko jää... onneksi ruoka ja muut välttämättömät on helvetin halpaa! ei ole ihmekkään että niin monet opiskelijat ovat masentuneita sillä onhan tää ihan uskomatonta paskaa :))

Vierailija
67/134 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:36"]vuokran jälkeen jää 96 euroa, siitä pois puhelinlasku n.15 euroa, kuukausittain ostettavat lääkkeet 20 euroa, eikös läpprikin mennyt paskaksi koulun alettua joten uutta maksan osamaksulla 49 euroa kuussa että siitä vaan laskemaan paljonko jää... onneksi ruoka ja muut välttämättömät on helvetin halpaa! ei ole ihmekkään että niin monet opiskelijat ovat masentuneita sillä onhan tää ihan uskomatonta paskaa :))

[/quote]

Siis ihan uskomatonta paskaa että valtio kustantaa sun opiskelun? :))

Tulet siis tuilla toimeen, kyllä harmittaa ettei valtiolta riitä sulle säästöpossuun rahaa!

[/quote] meinaatko että jäljelle jäävä summa riittää päivittäiseen ruokailuun? :D ei, ei se riitä. tulenko tuilla toimeen? no ei, en tule. millä luulet mun ostavan koulukirjat? hygieniatuotteet? ja ei, en myöskään asu kaksiossa keskustassa vaan ihan tässä solukämpässä asustellaan. käynkö ulkona sosialisoitumassa? ei en käy koska rahat eivät riitä. harrastanko? ei, en harraata. kyllä se opiskeluajan elämä on aikamoista paskassa tarpomista kun jokainen penninhyrrä täytyy laskea tarkkaan ja karsia sosiaalisista aktiviteeteista joihin tänä päivänä kuluu myös rahaa.

[/quote]

Näinpä, ei tosiaankaan riitä. Mulla ihan sama juttu, ei riitä kuukauden ruokiin vaikka kuinka penniä venyttäisi.

Sen takia joudunkin kuukausittain hakemaan kirkon diakoniatyöntekijältä ruokalappuja kauppaan, että saa sentään syötyä.. Noloa. Saan yleensä 30-60 euron "maksusitoumuksen" s-kauppaan jossa lukee nimi eli näytän vaan henkkarit kassalla ja ojennan lapun. Aluksi ei ylpeys riittänyt, mutta kyllä sitä sitten tottui. Pari kertaa käydessäni diakoniatyöntekijää tapaamassa on kirkolla ollut ruokailu samaan aikaan joten olen syönyt siellä. Vanhusten kanssa.. Muutaman kerran tämä sama työntekijä onkin myös antanut minulle kirkolta ruokailusta ylijääneitä ruokia.Mukava rouva, ei siinä mitään. Vanhemmat kun eivät auta sijaisperheessä elänyttä lasta, ei heistä siihen olisi. Ja kappas kummaa; ei se sijaisperhekään auta kun en siellä koko lapsuuttani kuitenkaan asunut!

Vierailija
68/134 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:50"]Olen toisen asteen opiskelija ja saan opintorahaa 190e ja siihen päälle asumislisät 140e. Sossu maksaa loput 300e vuokrasta ja saan sieltä käteenkin sen, mitä jää kun opintotukeni miinustetaan toimeentulotuen perusosasta (470e) eli 140e. Vuokran jälkeen käteen siis jää 330e mikä on varsin mukavasti. Miksi ihmeessä muut opiskelijat eivät hae oman alueen sosiaalitoimelta toimeentulotukea? Jossain vaiheessa ne kyllä sanoo että nyt et enää saa ennenkuin otat opintolainan, mutta sitten taas ne jotka eivät lainaa saa jatkaa tt-tuen saamista. Kahden vuoden jälkeen multa alettiin vaati työkkärissä käymistä ja "tilanteen kartoitusta" mutta silloin lopetinkin tuen nostamisen ja menin duuniin tutun firmaan niin ei tarvinnut sellaisesta pelleilystä alkaa murehtimaan.

[/quote]

Siis mitä, itse sain toimeentulotukea varmaan ainakin 1,5 vuotta ennenkuin kukaan alkoi lainoja vaatimaan!? :O Sittenhän sen nostaminen olikin pakko lopettaa, kun en halua velkaantua opiskeluaikanani. Siis ainakin sen puolitoista vuotta kesti ennenkuin alettiin puhua opintolainan pakollisuudesta. No, kyllä se sosiaalityöntekijä jossain vaiheessa mainitsikin että tekee pientä poikkeusta koska haluaa tukea opiskeluani, mutta siinäkin vaiheessa olin jo varmaan vuoden sitä tukea nostanut. Tosi vaikea ajatella että se olisi toiminut vastoin sääntöjä koko tuon ajan! Huh huh.. ei vain jotenkin ole helppoa ymmärtää että ihan oikeasti olisi toiminut vastoin sääntöjä ja luvattomasti. Helsingissä siis asun joten sen alueen (vielä eteläisen st:n) toimipiste tuo oli. Siis lukiossa olin, asuin poikaystävän kanssa joka oli juuri lopettanut opiskelut eikä töitä ollut vielä löytynyt joten hänkin nosti toimeentulotukea. Vaikea kuitenkaan kuvitella että se olisi vaikuttanut. Kelan asumistuki kattoi vuokran pientä osaa lukuunottamatta jonka sosiaalitoimi maksoi. Kyseessä oli siis poikaystävän asunto jonka vuokraa sosiaalitoimi oli yhdessä Kelan kanssa maksanut koko hänenkin opiskeluaikansa. En vain voi käsittää, miksi minä olisin poikkeus jota kohdellaan eri tavalla kuin muita? Kyllähän sinne sitten pitikin vähän väliä toimittaa opintosuorituskoosteita ja seurasivat miten opiskelu edistyy ja milloin minun pitäisi valmistua. Kun opiskelu vähän venähti, sanottiin kyllä ettei voida tukea ikuisesti vaan tämä on vain väliaikaista koska toimeentulotuki on kaikkein viimesijaisin vaihtoehto tulla toimeen, vasta kun kaikki muut on käytetty. Muutaman kuukauden päästä sitten vaativatkin nostamaan opintolainaa, joten lopetin tuen hakemisen.

Hetkinen, muistankin nyt käyneeni silloin alkuaikoina, ehkä ensimmäisen puolenvuoden aikana kuin tuota tukea hain, keskustelun sosiaalityöntekijän kanssa joka sanoi että minun pitäisi hakea opintolainaa. Muistan jyrkästi sanoneeni etten halua velkaantua sillä menen lukion jälkeen yksityiseen kouluun jatko-opiskelemaan enkä siis pystyisi lainaa maksamaan valmistuttuani aikarajan puitteissa takaisin koska opiskelen enkä työskentele päätöimisesti. Jankkaamisen tuloksena taisin todeta kärkkäästi että eli minun pitää siis lopettaa lukio kesken ja heittäytyä työttömäksi loiseksi tahallaan jotta tulen rahallisesti toimeen eli saan toimeentulotukea. Työntekijä muistaakseni säikähti tätä nuoren koulunlopettamis-uhkausta ja alkoi sanomaan että älähän nyt, kyllä me varmasti jotain keksitään. Älä hyvä lapsi nyt jätä koulua kesken rahan takia jne. jne.

Luulenkin tämän saaneen työntekijän toimimaan vastoin sääntöjä, mikäli näin tosiaan on että olen täysin poikkeustapaus ja tämä olisi oikeasti kiellettyä. Enhän minä nyt tietenkään oikeasti olisi lukioa kesken jättänyt, haloo! :D

Vierailija
69/134 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:11"]

Eivät opiskelijat saa toimeentulotukea ilman lainaa. Eiköhän lähes jokaikinen opiskelija olisi sossun luukulla, jos sieltä jotain saisi. Pitää olla maksuhäiriömerkintä, jotta lainaa ei voida myöntää, niin tällöin saa suoraan toimeentulotukea ilman opintolainaa.

[/quote]

Siis tämä lainaus piti sisällyttää edelliseen, 123:n viestiin. Olen sius sama tyyppi molemmissa toimeentulotuen nostamis -viesteissä.

Vierailija
70/134 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opiskelijana elän opintorahalla ja asumislisällä. Elän pihisti ja köyhästi ja käytän kaikki mahdolliset alennukset. En tarvitse kaksiota keskustasta vaan riittää soluasunto syrjemmältä jne. Kuussa jää säästöön parikymppiä. Ei ole paljon mutta kyllä sillä YTHS:n lääkärin maksaa, jos tauti iskee. Kesällä teen mitä vain hanttihommia ja elän niillä rahoilla leveämmin jouluun asti. Jouluna saan lahjarahaa sukulaisilta parinsadan verran, niillä leveilen kevään. Ei tätä ikuisesti kestä. Opiskelen alalla, jolla työllistyy varmasti.

Vierailija
71/134 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 14:18"]

Sen takia joudunkin kuukausittain hakemaan kirkon diakoniatyöntekijältä ruokalappuja kauppaan, että saa sentään syötyä.. Noloa. Saan yleensä 30-60 euron "maksusitoumuksen" s-kauppaan jossa lukee nimi eli näytän vaan henkkarit kassalla ja ojennan lapun. Aluksi ei ylpeys riittänyt, mutta kyllä sitä sitten tottui. Pari kertaa käydessäni diakoniatyöntekijää tapaamassa on kirkolla ollut ruokailu samaan aikaan joten olen syönyt siellä. Vanhusten kanssa.. Muutaman kerran tämä sama työntekijä onkin myös antanut minulle kirkolta ruokailusta ylijääneitä ruokia.

[/quote]

Toivottavasti jaksat sitten maksaa kirkollisveroa, jahka pääset leveämmän leivän syrjästä kiinni.

Vierailija
72/134 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:36"]vuokran jälkeen jää 96 euroa, siitä pois puhelinlasku n.15 euroa, kuukausittain ostettavat lääkkeet 20 euroa, eikös läpprikin mennyt paskaksi koulun alettua joten uutta maksan osamaksulla 49 euroa kuussa että siitä vaan laskemaan paljonko jää... onneksi ruoka ja muut välttämättömät on helvetin halpaa! ei ole ihmekkään että niin monet opiskelijat ovat masentuneita sillä onhan tää ihan uskomatonta paskaa :))

[/quote]

Tulet siis tuilla toimeen, kyllä harmittaa ettei valtiolta riitä sulle säästöpossuun rahaa!

Vierailija
73/134 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

340€ laskujen jälkeen jää käteen. Asun omistusasunnossa.

Vierailija
74/134 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:36"]vuokran jälkeen jää 96 euroa, siitä pois puhelinlasku n.15 euroa, kuukausittain ostettavat lääkkeet 20 euroa, eikös läpprikin mennyt paskaksi koulun alettua joten uutta maksan osamaksulla 49 euroa kuussa että siitä vaan laskemaan paljonko jää... onneksi ruoka ja muut välttämättömät on helvetin halpaa! ei ole ihmekkään että niin monet opiskelijat ovat masentuneita sillä onhan tää ihan uskomatonta paskaa :))

[/quote]

[/quote] meinaatko että jäljelle jäävä summa riittää päivittäiseen ruokailuun? :D ei, ei se riitä. tulenko tuilla toimeen? no ei, en tule. millä luulet mun ostavan koulukirjat? hygieniatuotteet? ja ei, en myöskään asu kaksiossa keskustassa vaan ihan tässä solukämpässä asustellaan. käynkö ulkona sosialisoitumassa? ei en käy koska rahat eivät riitä. harrastanko? ei, en harraata. kyllä se opiskeluajan elämä on aikamoista paskassa tarpomista kun jokainen penninhyrrä täytyy laskea tarkkaan ja karsia sosiaalisista aktiviteeteista joihin tänä päivänä kuluu myös rahaa.

Vierailija
75/134 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuesta jää asumiskulujen jälkeen huimat 30€, ja se menee puhelin- ja nettilaskuun. Äiti antaa ruokarahaa jonkin verran ja käyn välillä töissä (0-200€/kk). Säästötilillä pitkälti elellään...

Vierailija
76/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 11:57"]

Mihin yksi ihminen niin paljon rahaa tarvitsee? Ei opiskelijan kuulukaan leveästi elellä. Korkeakouluopiskelijalla opintoraha on tällä hetkellä noin 300 €, Tampereella soluasunto on reilu 200 € (80 % saa asumistukea, itselle maksettavaksi jää 40 €), kuukauden bussilippu 33 €, yo:n ruokalassa aterian hinta alle 3 € (kuussa ma-pe 60 €). Tästä kun vähentää puhelinlaskun, jää reilusti yli satanen kuussa. Kyllä siitä jo aamukahvit ja iltapuurot ja viikonloppusopat ostelee ja talvitakkiinkin säästää. Kun ostaa kerralla kunnon takin, ei sitä tarvitse joka vuosi vaihtaa. Lainaa ei tarvita, kun tekee kesätöitä ja niillä sitten paikkailee talven ajan hätämenoja, esim. lääkemaksuja. Ei tehnyt minulle mitään ongelmaa tulla toimeen 6 vuotta noin.

Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä tule toimeen, jos täytyy ruveta tehtailemaan opiskeluaikana kakaroita ja sitten parkua yksinhuoltajuuttaan sossussa. Ehkä joskus kannattaisi ihan vakavissaan pohtia, miten tulee taloudellisesti toimeen missäkin elämänvaiheessa ja milloin kannattaa sitä jälkikasvua hankkia. Ja ainahan on sitten se valtion takaama laina mahdollisuutena, jos ei pelkkä opintotuki ja asumislisä riitä.

[/quote]

Onko sinun käsitys leveästä elämisestä se, että jää vuokran jälkeen 100 euroa käteen?

Opintoraha on bruttona n. 300 euroa, ennakonpidätyksen jälkeen n. 270 euroa. Se on iso summa noissa tuloluokissa. Itse, kun selailin toasin sivuja, en löytänyt yhtäkään soluhuonetta alle 210 euron käyttömaksuineen yms. Noinkin halpoja hyvin harva, sellainen perus halpa hintataso ehkä 250 euroa.

Juu opiskelijan ruoka on kyllä halpa, arviolta 2,50 euroa, mutta itse en kyllä elä päivän yli sillä. Herään aamulla klo 7-9 riippuen miten on koulua, joten jos syön klo 12 päivällä kouluruoan, niin en kyllä jaksa sillä koko päivän ylitse, rahaa menee muuhunkin ruokaan kuin vain tuohon kouluateriaan.

Jos tuo reilu 100 euroa riittää elämiseen, niin miksi sitä ei tarjota jokaiselle. Eikös yksinasuva työtönkin voisi siis tulla toimeen vaikka 200 eurolla kuussa vuokran jälkeen? Miksi tämä työtön saakin toimeentulotukena sen verran, että hänellä on käyttörahaa vuokran jälkeen 480 euroa, eikä 200 euroa, jos sellaisella summalla ei pitäisi olla mitään ongelmaa tulla toimeen.

Eikä kommentillani ole nyt tarkoitus sorsia työttömiä tai muita vähimmäisetuuksia saavia, kunhan nyt mielenkiinnosta kysyn.

Vierailija
77/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinuksella, eli lainalla elelen tällä hetkellä. Saan maksimitukea, joka menee melkein täysin vuokranmaksuun. Välillä saan projektiluontoisia tai kausitöitä, joista tienaa muutaman satasen. Vanhemmat auttavat 50 €:lla kuussa.

Vierailija
78/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2200 euroa, koska teen töitä opintojen ohella.

Vierailija
79/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 700 euroa.

Käyn töissä ja nostan opintotukea vain alkuvuodesta.

Vierailija
80/134 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla tuloilla jäisi 20e vuokran jälkeen. Miehen kanssa, kun asun niin meillä jää vuokran jälkeen yhteensä 600e. Eli kyllä ihan herroiksi elellään. Minulla on tosin opintolaina, että jos sitä ei olisi niin meille jäisi 300e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän