G: Oletko altis narsistin uhriksi? Tunnista nämä 3 oiretta!
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/7bb38094-44da-4206-8438-eb09…
Olisitko helppo uhri näiden perusteella?
Kommentit (35)
Aluksi narsisti voi olla todella ystävällinen, jotta pääsee kartoittamaan taustasi. Hän on kiinnostunut kodistasi ja ihmisistä joiden kanssa olet tekemisissä.
Tunkee käymään kutsumatta, muka ohimennen, ajattelin että voisit ilahtua kun lahjoitan sinulle juttuseurani tai muka tuo jotain pyytämättä ja sitten väittää että olet velassa. Haluaa tavata kavereitasi. Se kieroilu on niin halpamaista ettet usko todeksi.
Vierailija kirjoitti:
1. Häneen voi luottaa ilman epäilyjä.
- Ei kyllä jokaisen on syytä pitää tuntosarvet pystyssä kun tapaa uuden ihmisen. Onko tämä lintu vai kala? Aika nopeasti se selviää kun vähän seurailee.
2. Hän tarvitsee vain vähän rakkautta.
-Ai miten niin? Yleensähän narskut tarttee paljon kaikkea, huomiota, rakkautta, palvontaa...
3. Hänen kanssaan kaikki tuntuu jännittävältä.
-Tämän ymmärtää jotenkin, jos kyseessä on elämää ymmärtämätön teini. Kuka aikuinen oikeasti janoaa jatkuvaa jännitystä elämään? Keskenkasvuista.
Voi kyllä tällainen aikuinen teini löytyy ihan minun lähipiiristäni. Lähellä viittä kymmentä, mutta henkinen puoli on huonosti rakentunut. Lähestyvä mummotauti on vienyt lopunkin järjen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rakastuu niin rakastuu. Kukaan ei pysty tunnistaa narsistia tuosta vain, lempeää ja kilttiä. Katselkaa youtubesta kun kerrotaan narsistista, helvetin vaikeeta se on lääkäreillekkin.
En ole samaa mieltä. Lääkäri ei ole niin lähellä narsistia kuin seurustelukumppani. Ne epäuskon fiilikset ja intuitiot mitä kumppanille tulee kertoo jo paljon. Eri asia, haluaako uskoa omia tuntemuksia.
Itse toimin niin järjellä, etten voisi rakastua hulluna, ensin miettimättä, onko siinä mitään järkeä. Ja kyllä, olen ollut rakastunut ja rakastan aviopuolisoa, kohta jo 25v <3 Mutta en hulluja, siihen en taivu.
Et ymmärrä lukemaasi? Jopa psykiatri voi mennä lankaan. Narsku on niin älykäs, että hän ottaa selville narskun olemiset ja sanomiset vaikka netistä/kirjallisuudesta ja osaa sitten selittää asian niin, että lääkärikin ymmärtää ettei tuo ole narsisti. N vedättää ihan kaikkia. Kaikkia. Siksi uuden parisuhteen aloitus on narskun jälkeen todella vaikeaa.
Psykiatri tapaa asiakasta 45 minuuttia. Minullekin on todettu ihan suoraan, että vastaanotolla asiakas voi kertoa ihan mitä tahansa itsestään ja siitä tulee diagnoosi. Ei he tiedä miten asiakas oikeasti elää ja millainen ihminen oikeasti on. Ei heillä ole mitään tietoa siitä ihmisestä sen 45 minuutin ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Olen nyt hyvässä pitkässä parisuhteessa ja tiedän minkälainen hyvä ja rakastava suhde on. Olen myös täysin sinut itseni kanssa ja en mene halpaan, koska minut on kasvatettu itsevarmaksi ja itseäni arvostavaksi ihmiseksi.
En ole siis mikään tahdoton nainen, joka ottaa kyselemättä kaiken mitä annettaan ja en tarvitse vierelleni mitään pelastajaa/pelastettavaa. Tasapainoisen ihmisen tuntee jo kaukaa ja viimeistään hänen tapansa olla muiden ihmisten kanssa näyttää hänen todellisen minänsä. En ole myöskään suinpäin suhteisiin ja ystävyyteen säntäävä tapaus, vaan rauhallinen asioita huomioiva ja kaukaa katseleva aikuinen nainen.
Tämä on totta, eli hyvät ja terveet kokemukset lapsena, nuorena ja aikuisena antavat aika hyvän turvan narskua vastaan. Narskut eivät ole myöskään kiinnostuneita oikeasti tasapainoisista ja sopivan vahvoista ihmisistä, sillä he eivät halua saada turpaansa, joten he valitsevat saaliikseen niitä raasuja ja huonolla itsetunnolla varustettuja ihmisiä.
Myös tämä, että kun hieman katsoo silmät auki narsistin tapaa kohdella muita ihmisiä ja olla ihmisten kanssa kertoo paljon. Narskuilla ei ole oikeita ystäviä ja perheeseensä heillä ei ole hyviä lämpimiä välejä, joten jo nämä asiat olisi hyvä nähdä jo heti. Mutu-tunne on terve tunne, jota ei kannata sivuuttaa ikinä.
Minua on lyöty narsistin toimesta tällaisella raasulla. Epävakaa, katkera ja itsekin itsekeskeinen, histroinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rakastuu niin rakastuu. Kukaan ei pysty tunnistaa narsistia tuosta vain, lempeää ja kilttiä. Katselkaa youtubesta kun kerrotaan narsistista, helvetin vaikeeta se on lääkäreillekkin.
En ole samaa mieltä. Lääkäri ei ole niin lähellä narsistia kuin seurustelukumppani. Ne epäuskon fiilikset ja intuitiot mitä kumppanille tulee kertoo jo paljon. Eri asia, haluaako uskoa omia tuntemuksia.
Itse toimin niin järjellä, etten voisi rakastua hulluna, ensin miettimättä, onko siinä mitään järkeä. Ja kyllä, olen ollut rakastunut ja rakastan aviopuolisoa, kohta jo 25v <3 Mutta en hulluja, siihen en taivu.
Et ymmärrä lukemaasi? Jopa psykiatri voi mennä lankaan. Narsku on niin älykäs, että hän ottaa selville narskun olemiset ja sanomiset vaikka netistä/kirjallisuudesta ja osaa sitten selittää asian niin, että lääkärikin ymmärtää ettei tuo ole narsisti. N vedättää ihan kaikkia. Kaikkia. Siksi uuden parisuhteen aloitus on narskun jälkeen todella vaikeaa.
Psykiatri tapaa asiakasta 45 minuuttia. Minullekin on todettu ihan suoraan, että vastaanotolla asiakas voi kertoa ihan mitä tahansa itsestään ja siitä tulee diagnoosi. Ei he tiedä miten asiakas oikeasti elää ja millainen ihminen oikeasti on. Ei heillä ole mitään tietoa siitä ihmisestä sen 45 minuutin ulkopuolelta.
Totta.
Eipä sitä älykästä narsistia tunnista välttämättä kukaan heti, siksi lääkäreilläkin menee aikaa ennen kuin voi tehdä diagnoosin. Fiksukin ihminen voi niin sanotusti mennä siis ihan helposti narsistin ansaan.
Kysymys on vain siitä että kun uhri sitten jossain kohtaa alkaa huomata tuon narsistisen kaavan, hälärit soida jne. niin tervepäinen ja terveellä itsetunnolla varustettu ymmärtää lähteä heti ja pysyy lähtiessään vahvana. Jos taasen on jotain omaa ongelmaa itsetunnon yms. kanssa niin siinä juuri ollaan sitten siinä suossa missä hukkaa itsensä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sinä et ymmärrä lukemaasi? Psykiatri ei vietä vuosia asiaakkaansa kanssa, hän ei oikeasti voi yhden tai kahden istunnon jälkeen sanoa tuntevansa potilastaan. Tai edes kymmenen kerran jälkeen.
Melkein kaikki haksahtavat aluksi. Mutta kun on tavannut yhden niin oppii tunnistamaan nämä piirteet. Ammatit, joissa narsistit ovat yliedustettuina ovat johtajat, poliitikot, urheilijat ja kirurgit eli statusammatit, joissa pärjää pelaamalla ja tunteettomuudella. Näiden ryhmien kanssa kannattaa tuntosarvet pitää hereillä. Miehillä auto korreloi myös vahvasti narsismin kanssa. Porsche, BMW, MB, Lexus ovat aika vahvoja narsismiautoja. Narsisti rakastaa valtaa ja rahaa, se kuuluu aina narsismiin.
Tietämäni narsisti ei omistanut autoa lainkaan.
Minä olen vahva mies. Tai luulin olevani siihen asti, kunnes aikoinaan tapasin narsisti naisen. Olin hyvin kokenut, oikea miesten mies. Mutta narsku osaa vetää oikeista naruista, se löytää heikot kohtasi. Älkää koskaan aliarvioiko lukemanne perusteella, että pystyisitte olemaan riittävän vahvoja huomataksenne varoitusmerkit. Narsku vetää kaiken oppimanne maahan, ette pysty juoksemaan. Huomaatte vain olevanne yhtäkkiä hänen hallinnassaan. Näin jälkeenpäin osaisin varoittaa muita, tehdä itse toisin. Narsistin vaara piileekin siinä, että hän menee kaikkien suojamuuriesi lävitse. Niille jotka kostoa harkitsevat... Älkää. Teette vain itsellenne pahaa siinä, teitä varten on jossain se parempi ihminen vielä.
Tuota noin kuka tahansa huonossa elämäntilanteessa vaikka eron jälkeen voi haksahtaa narsistiin. Narsku iskee silloin kun oot heikoilla.
Hän aistii sun huonon elämäntilanteen. Ja tunkee elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vahva mies. Tai luulin olevani siihen asti, kunnes aikoinaan tapasin narsisti naisen. Olin hyvin kokenut, oikea miesten mies. Mutta narsku osaa vetää oikeista naruista, se löytää heikot kohtasi. Älkää koskaan aliarvioiko lukemanne perusteella, että pystyisitte olemaan riittävän vahvoja huomataksenne varoitusmerkit. Narsku vetää kaiken oppimanne maahan, ette pysty juoksemaan. Huomaatte vain olevanne yhtäkkiä hänen hallinnassaan. Näin jälkeenpäin osaisin varoittaa muita, tehdä itse toisin. Narsistin vaara piileekin siinä, että hän menee kaikkien suojamuuriesi lävitse. Niille jotka kostoa harkitsevat... Älkää. Teette vain itsellenne pahaa siinä, teitä varten on jossain se parempi ihminen vielä.
Olen varma, että muut eivät ole pitäneet, eivätkä pidä tästä eteenpäinkään sinua vahvana miehenä, vaan päinvastoin melkoisena helppoheikkinä ja yleensäkin helppona. Ei vahvalla ihmisellä edes tarvitse olla mitään erikoisia suojamuureja, vaan hän luottaa tapaansa tehdä oikein ja tuntee itsensä.
Sinulla oli suojamuureja ja ne paljastivat sinun olevan heikko.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin kuka tahansa huonossa elämäntilanteessa vaikka eron jälkeen voi haksahtaa narsistiin. Narsku iskee silloin kun oot heikoilla.
Eron jälkeen olin entistäkin vahvempi ja siitä vahvuudesta en ole tinkinyt ollenkaan, vaan se on osa minua.
Sinä et ymmärrä.