G: Oletko altis narsistin uhriksi? Tunnista nämä 3 oiretta!
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/7bb38094-44da-4206-8438-eb09…
Olisitko helppo uhri näiden perusteella?
Kommentit (35)
1. Häneen voi luottaa ilman epäilyjä.
- Ei kyllä jokaisen on syytä pitää tuntosarvet pystyssä kun tapaa uuden ihmisen. Onko tämä lintu vai kala? Aika nopeasti se selviää kun vähän seurailee.
2. Hän tarvitsee vain vähän rakkautta.
-Ai miten niin? Yleensähän narskut tarttee paljon kaikkea, huomiota, rakkautta, palvontaa...
3. Hänen kanssaan kaikki tuntuu jännittävältä.
-Tämän ymmärtää jotenkin, jos kyseessä on elämää ymmärtämätön teini. Kuka aikuinen oikeasti janoaa jatkuvaa jännitystä elämään? Keskenkasvuista.
En usko. Olen nyt hyvässä pitkässä parisuhteessa ja tiedän minkälainen hyvä ja rakastava suhde on. Olen myös täysin sinut itseni kanssa ja en mene halpaan, koska minut on kasvatettu itsevarmaksi ja itseäni arvostavaksi ihmiseksi.
En ole siis mikään tahdoton nainen, joka ottaa kyselemättä kaiken mitä annettaan ja en tarvitse vierelleni mitään pelastajaa/pelastettavaa. Tasapainoisen ihmisen tuntee jo kaukaa ja viimeistään hänen tapansa olla muiden ihmisten kanssa näyttää hänen todellisen minänsä. En ole myöskään suinpäin suhteisiin ja ystävyyteen säntäävä tapaus, vaan rauhallinen asioita huomioiva ja kaukaa katseleva aikuinen nainen.
Jutun mukaan merkit ovat: häneen voi luottaa, hän uskoutuu nopeasti ja hän on miellyttävä ja joustava. Eivät ole kovin hyviä merkkejä, nuohan voivat kertoa mistä vain, mm. terveestä itsetunnosta. Olennaista narsistissa on se, että nuo kaikki ovat feikkausta. Todellisia merkkejä olisivat siis ne, joista huomaa etteivät nuo jutussa luetellut "merkit" ole totta. Mutta mitään sellaista ei artikkelissa kerrota.
Kun rakastuu niin rakastuu. Kukaan ei pysty tunnistaa narsistia tuosta vain, lempeää ja kilttiä. Katselkaa youtubesta kun kerrotaan narsistista, helvetin vaikeeta se on lääkäreillekkin.
Vierailija kirjoitti:
Jutun mukaan merkit ovat: häneen voi luottaa, hän uskoutuu nopeasti ja hän on miellyttävä ja joustava. Eivät ole kovin hyviä merkkejä, nuohan voivat kertoa mistä vain, mm. terveestä itsetunnosta. Olennaista narsistissa on se, että nuo kaikki ovat feikkausta. Todellisia merkkejä olisivat siis ne, joista huomaa etteivät nuo jutussa luetellut "merkit" ole totta. Mutta mitään sellaista ei artikkelissa kerrota.
Itse luin nuo määreet niin, että toinen luottaa ja uskoutuu epätavallisen nopeasti. On siis "liian hyvää ollakseen totta". En ole kovinkaan moneen vuosisadan rakkaustarinaan törmännyt laajassa tuttavapiirissäni, kyllä niillä kaikkein miellyttävimmilläkin on joku inhimillinen piirre näkynyt aika pian. Jos joku on "täydellinen", niin kyllähän siinä pitäisi hälytyskellojen soida.
Vierailija kirjoitti:
Kun rakastuu niin rakastuu. Kukaan ei pysty tunnistaa narsistia tuosta vain, lempeää ja kilttiä. Katselkaa youtubesta kun kerrotaan narsistista, helvetin vaikeeta se on lääkäreillekkin.
En ole samaa mieltä. Lääkäri ei ole niin lähellä narsistia kuin seurustelukumppani. Ne epäuskon fiilikset ja intuitiot mitä kumppanille tulee kertoo jo paljon. Eri asia, haluaako uskoa omia tuntemuksia.
Itse toimin niin järjellä, etten voisi rakastua hulluna, ensin miettimättä, onko siinä mitään järkeä. Ja kyllä, olen ollut rakastunut ja rakastan aviopuolisoa, kohta jo 25v <3 Mutta en hulluja, siihen en taivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luin nuo määreet niin, että toinen luottaa ja uskoutuu epätavallisen nopeasti. On siis "liian hyvää ollakseen totta". En ole kovinkaan moneen vuosisadan rakkaustarinaan törmännyt laajassa tuttavapiirissäni, kyllä niillä kaikkein miellyttävimmilläkin on joku inhimillinen piirre näkynyt aika pian. Jos joku on "täydellinen", niin kyllähän siinä pitäisi hälytyskellojen soida.
Epätavallisen nopeasti uskoutuminen on tavallista niin monessa tilanteessa, että narsismi ei ole todennäköisin. Se voi olla merkki heikosta omien rajojen tuntemuksesta, joka liittyy moniin diagnooseihin, ja on sitä ihan huonoitsetuntoisilla taviksillakin, jotka eivät ole tottuneet siihen, että joku kiinnostuu. Myös jonkinlainen trauma saa aikaan sitä, että uskoutuu liian nopeasti. Esim. jos erosta on liian vähän aikaa, alkaa liian helposti tilittää niitä asioita milloin kenellekin. Jotkin asiat ovat niin traumaattisia, että niistä alkaa avautua vuosienkin jälkeen tilanteissa, joissa sitä ei pidetä sopivana. Ja joskus avautumista tapahtuu ihan vain siksi, että ei odota näkevänsä toista enää koskaan. Lomaromansseissa tapahtuu sellaista ja oikeastaan silloinkin, kun kohtaa ihmisiä muuten vain matkustaessa.
En tiedä onko liian itseriittoista, mutta kyllä minäkin ajattelen, ettei narsku pystyisi hyökkäämään. Minulla on terve itsetunto enkä ole tarvetta janota kenenkään hyväksyntää.
Ehkä sekin vaikuttaa että olen uskovainen. Ajattelen siis, että kaikki olemme syntisiä, täydellisiä ei ole kuin Jeesus. Kumppanini pitää myös ymärtää oma epätäydellisyytensä. Narsistit eivät taida kovin paljoa tätä syntistä puolta itsessään hyväksyä edes teoriatasolla?
Minä olin ennen oikea uhrien uhri (äidin puoleinen suku narskuja , kummitäti dg. veli myös). Muutin eri kaupunkiin , sain etäisyyttä ja asiantuntija mielipiteitä , palaset loksahti kohdalleen. Narskuille ei ollenkaan sopinut että ennen kiltti , nöyrä uhri alkaa taistelemaan vastaan. Minusta levitettiin murhasyytteitä kaikille miehen suvussa ja kaikille työpaikalleni (sairaala). Narskut yritti viedä multa kaikki rakkaat ihmiset että olisin palannut heidän hoviinsa. Eipä onnistunut , yli neljäkymmentä vuotta olen ollut näistä hulluista rauhassa , aina välillä kokeillaan josko palaisin hoviin ei onnistu. Narsistia on vaikea erottaa ensalkuun , tarvitaan pitempi aika mutta jos tietää narsismista jotain se auttaa . Mulla on auttanut lukeminen aiheesta ja keskustelut asiantuntijoiden kanssa. Yksi hyvä merkki on se jos huomaat jotakin outoa ihmisessä ja sanot hälle "menepä puhumaan lääkärin kanssa asioistasi" ja toinen vastaa "minussa ei ole mitään vikaa , kaikki vika on muissa , minä en lähde minnekään puhumaan". Jos saat tällaisen vastauksen juokse ja lujaa!!
Eipä ollut kummoisia merkkejä artikkelissa. Ehkä paras merkki omasta mielestäni on se, ettei narsistia oikeasti kiinnosta mitä sinulle kuuluu. Aivan alkuun narsisti kyllä esittää kun kiinnostaisi, mutta lopulta, ehkä teeskentelyyn uupuneena, he saattavt heittää jotakin todella omituista ja loukata aivan tahallaan. Tätä ihmetellessäsi sinut leimataan herkkähipiäiseksi ja jos se ei tehoa, mielenvikaiseksi joka itse asiassa kuvitteli koko jutun. Tällainen tilanne tulee narsistin kanssa vastaan ennemmin tai myöhemmin. Myös omituiset, itsekkyydestä kielivät kommentit voivat olla paljastavia. Esim: exäni oli pihtari, joten sain todella hienosti ratkaistua asian omasta mielestä: minulla oli 4-5 vakipanoa! Narsisti ei pyydä anteeksi, ai vaikka olisi syytä. Samoin se toinen saa alkaa epäillä mielenterveyttään, koska narsisti ei haukkunut, hän oli vain rehellinen ja kyllähän nyt rehellinen on voitava olla. Ja niin ees päin. Myös alttiuteen on hyvä kysymys: jos vanhempi oli narsisti ja tunnistat olevasi ns. miellyttäjä, olet vaaravyöhykkeellä.
Noo mä suhtaudun todella epäilevästi ihmisiin, jotka kommentoivat suoraan minua ilman mitään selkeää asiayhteyttä. Kehuvat TAI moittivat. Siis jos ihan puskista tulee joku kehu tai moite. Eri asia jos olen vaikka ommellut hienon mekon ja sitten joku kehuu hyväksi ompelijaksi, se on normaalia.
Alusta saakkahan narsistin kanssa on kuuma-kylmää. Sitä ei vain huomaa, koska pitää itseään ehkä liian innokkaana tai ajattelee että tulkitsee uutta ihmistä väärin ja haluaa antaa enemmän tilaa tulkinnoilla. Lopulta olet antanut todella paljon tilaa, ymmärtänyt aivan liikaa ja päätynyt sammuttamaan terveen järkesi ja luulet vain kuvittelevasi kaiken.
Mitään näistä ei ole tavallisen ihmisen kanssa. Se ihminen on oma itsensä eikä mikään loputon mysteeri jota yrität kuoria kerros kerrokselta. Olo on varma ja kumpikin tietää missä mennään. Narsistin kanssa olet jatkuvassa epätietoisuudessa kaikesta.
Kysymyksen asettelu ja sanavallinat on ihan väärin. Oikea kysymys kuuluu: Pitäisikö narsistille tehdä lobotomia?
Tuntemani narsistimies on ollut useita kertoja avioliitossa. Joka kerta suhde on alkanut ns. ryminällä. Kauhea kiire sitoutua ja naimisiin. Joka kerta vakuuttelua siitä, että nyt on vihdoinkin löytynyt se oikea. Ja kauhea kiire lapsentekoon.
Lyhyin liitto kesti 7 kk.
Mikä on, kun mies on niin miellyttävä, seurallinen, ystävällinen, avulias, kivan näköinenkin, jos nyt ei ihan liikoja vaadi? Miksi liitot ei kestä?
Kun hänestä ystäväpiirissä juteltiin, joku mainitsi sanan narsisti. Monet asiat alkoi loksahdella kohdilleen.
Kaikki viittaisi siihen, että tällä miehellä on hirveä tarve pitää se oma naamataulunsa kirkkaana muihin ihmisiin nähden. Kuinka nämä näkevät, miten helppoa hänelle on saada nainen itseensä sitoutumaan, kuinka suuresti nainen häntä palvookaan. Joka kerta eron syypääksi on laitettu nainen. Ikään kuin ei ymmmärtäisi, että pitäisi hänen jo itsensä katsoa peiliin. MIten ihmeessä näin upea mies ei saa naista pysymään vierellään. Joka kerta nainen on kuitenkin ollut se, joka pakkaa kampsunsa ja lähtee.
Olemme tässä jo odotelleet uutta uhria, mutta taitaa miehellä jo aika loppua kesken, vaikka ikääntymistä peitelläänkin kaikin mahdollisin tavoin. Treffipalstallakin on vähentänyt iästään 10 vuotta.
Pitäisikö mahdolliselle seuraavalle uhrille kertoa jotain? Yleensähän sellaisesta ei hyvä seuraa. Uhrihan vain liimaantuu entistä tiukemmin narsistiinsa, koska luulee, että kyse on exien tai näiden kavereiden salaliitosta ja mustamaalaamisesta ja mustasukkaisuudesta. Narsisti kun osaa selittää mustan valkoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Olen nyt hyvässä pitkässä parisuhteessa ja tiedän minkälainen hyvä ja rakastava suhde on. Olen myös täysin sinut itseni kanssa ja en mene halpaan, koska minut on kasvatettu itsevarmaksi ja itseäni arvostavaksi ihmiseksi.
En ole siis mikään tahdoton nainen, joka ottaa kyselemättä kaiken mitä annettaan ja en tarvitse vierelleni mitään pelastajaa/pelastettavaa. Tasapainoisen ihmisen tuntee jo kaukaa ja viimeistään hänen tapansa olla muiden ihmisten kanssa näyttää hänen todellisen minänsä. En ole myöskään suinpäin suhteisiin ja ystävyyteen säntäävä tapaus, vaan rauhallinen asioita huomioiva ja kaukaa katseleva aikuinen nainen.
Tämä on totta, eli hyvät ja terveet kokemukset lapsena, nuorena ja aikuisena antavat aika hyvän turvan narskua vastaan. Narskut eivät ole myöskään kiinnostuneita oikeasti tasapainoisista ja sopivan vahvoista ihmisistä, sillä he eivät halua saada turpaansa, joten he valitsevat saaliikseen niitä raasuja ja huonolla itsetunnolla varustettuja ihmisiä.
Myös tämä, että kun hieman katsoo silmät auki narsistin tapaa kohdella muita ihmisiä ja olla ihmisten kanssa kertoo paljon. Narskuilla ei ole oikeita ystäviä ja perheeseensä heillä ei ole hyviä lämpimiä välejä, joten jo nämä asiat olisi hyvä nähdä jo heti. Mutu-tunne on terve tunne, jota ei kannata sivuuttaa ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä. Lääkäri ei ole niin lähellä narsistia kuin seurustelukumppani. Ne epäuskon fiilikset ja intuitiot mitä kumppanille tulee kertoo jo paljon. Eri asia, haluaako uskoa omia tuntemuksia.
Itse toimin niin järjellä, etten voisi rakastua hulluna, ensin miettimättä, onko siinä mitään järkeä. Ja kyllä, olen ollut rakastunut ja rakastan aviopuolisoa, kohta jo 25v <3 Mutta en hulluja, siihen en taivu.
Et ymmärrä lukemaasi? Jopa psykiatri voi mennä lankaan. Narsku on niin älykäs, että hän ottaa selville narskun olemiset ja sanomiset vaikka netistä/kirjallisuudesta ja osaa sitten selittää asian niin, että lääkärikin ymmärtää ettei tuo ole narsisti. N vedättää ihan kaikkia. Kaikkia. Siksi uuden parisuhteen aloitus on narskun jälkeen todella vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä lukemaasi? Jopa psykiatri voi mennä lankaan. Narsku on niin älykäs, että hän ottaa selville narskun olemiset ja sanomiset vaikka netistä/kirjallisuudesta ja osaa sitten selittää asian niin, että lääkärikin ymmärtää ettei tuo ole narsisti. N vedättää ihan kaikkia. Kaikkia. Siksi uuden parisuhteen aloitus on narskun jälkeen todella vaikeaa.
Älä höpötä ja yritä saada narsistista mitään ylijumalaa. :D
Narskut eivät todellakaan ole aina mitään älykkäitä, vaikka niin heitä yritetään väkisillä luonnehtia. Lääkärit eivät pääse narskuja lähelle millään tavoin ja tieteellisesti varsinkaan, mutta narsistia lähelle päässyt/joutunut pääsee tai sitä touhua tarpeeksi läheltä seurannut pääsee. Läheltä tilannetta seuraava näkee kyllä hänen moninaiset virheelliset tapansa toimia, puhua ja olla. Narsisti on omien tunteittensa tuuliviiri, usein jopa hyvin heikko ja vahvempi ihminen pystyy iskemään hänet ketoon aika helposti. Siksi narsisti ei vahvoihin ihmisiin sorrukaan, sillä narsisti pelkää vahvoja ihmisiä. Heikompi ihminen ei pysty ehkä mitään, mutta se kuinka kauan he narsistia katsovat, on eri asia.
Narsku pelkää vahvuutensa menettämistä ja tekee uhatyksi joutuessaan enemmän täydellisen typeriä virheitä kuin älykkäitä siirtoja. Hän ei halua joutua naurunalaiseksi ja siinä hänen suuri heikkous onkin, joten ihminen, joka on hänen lähelleen joutunut, pitää periaatteessa pelata samaa peliä ja samoilla korteilla hänen kanssaan ainakin hetken.
Uuden parisuhteen aloittaminen narsistin jälkeen saa viedä aikaa ja vanha juttu pitääkin saada päätökseen kaikin puolin ennen uutta. Kiireellä ei tule hyvää koskaan, ei varsinkaan, jos toinen on narsku.
Nämä tuntuu itsestä erittäin itsestäänselviltä, ja olen aiemminkin ajatellut, että en olisi helppo kohde. Nämä varoitusmerkit pitäisi jokaisen tajuta ymmärtää ihan ilman että niistä lukee lehdestä.