IS: -Olen 1995 vuonna syntynyt nainen, joka elää tämän päivän helvettiä - Hallitus vie meiltä kohta kaiken. Toivo paremmasta elämästä on vain typerä haave, Tiia, 25
Tästä raadollisesta tulonjakotilastosta meidän kaikkien pitää olla huolissaan, kirjoittaa pääkirjoitustoimittaja Timo Paunonen.
Syksyn suureksi teemaksi on siis noussut ikääntyneiden työllisyys, mutta keskustelevatko poliitikot sittenkään oikeasta aiheesta. Taloussanomien julkaiseman selvityksen mukaan kaksi nuorinta ikäluokkaa ovat ottaneet palkkasummavertailun perusteella eniten takkiinsa koronakriisin aikana. Lomautukset ja irtisanomiset näyttävät iskevän niihin, jotka ovat juuri tulleet työelämään tai jotka ovat ehtineet tehdä vasta lyhyen työuran.
Miksi hallitus ei huomioi nuorten aikuisten hätää?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Ite 27 ja valmistuin AMK:sta kohta 2v sitten eikä töitä saanut. Eli olisihan se kiva jos sais töitä....
Miltä alalta valmistuit? Tsemppiä töiden hakuun, onneksi olet vielä nuori.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan palstalaiset vaativat enemmän rajoituksia vaikka ne iskevät eniten nuoriin, jotka on töissä rajoituksista kärsivillä palvelualoilla. Yrittäkää nyt päättää.
Niinpä. Eikä tilanne välttämättä helpotu. Mites esim ne korkeakouluopiskelijat jotka eivät jatkuvan etäopetuksen takia saavuta välttämättä tarvittavaa pätevyyttä ja osaamista työhön? Ei niitä ammattilaisia synny kotona neljän seinän sisällä, vaikka kuinka lukisi tietokoneelta dioja. Palkkaavatko työnantajat tulevaisuudessa myös näitä nuoria ihmisiä joilla ei koronan ja rajoitusten takia välttämättä ole tarvittavaa pätevyyttä ja kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tarvitsee ruokaa ja makuupaikan, muu on luxusta.
On olemassa myös makuupaikka missä ei tarvitse enää edes sitä ruokaa.
Eikä kaikille ole edes makuupaikkaa tarjolla, vaan osa leijailee tuhkana taivaan tuuliin.
Vähän kärsivällisyyttä kehiin! Ei se työpaikka tipu syliin annettuna. Jotain tarttee tehdäkin sen eteen. Ei se ole pelkästään sitä, että lähettää hakemuksia tyyliin: Mä oon 25v. Oon valmistunut just. Musta tää työ olis tosi kiva ja mä täytän rahaa. Mut vaadin palkkaa summan x.
Korona-ajasta valitettavasti kärsivät kaikki. Järkevää kyllä olisi, että eläke-ikäiset pääsisivät eläkkeelle ja nuoremmille annetaan tilaa. Mutta ei tässä edellisetkään sukupolvet ole työnhaussa sen helpommalla päässeet
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset suomalaiset ihmiset eivät kiinnosta hallitusta lainkaan, vaikka heiltä veronsa keräävät, joilla kaikki maailmanhalaukset maksetaan.
Kiinnostaa tasan sen verran kuin mitä heiltä saa varastettua verorahaa maailmalle lukuisin eri tavoin poisjaettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Onneks meillä 90-luvun alun nuorilla aikuisilla oli niin helppoa.
Jep. Tämä taloustaantuma ei ole vielä mitään 90-luvun laman synkkyyteen verrattuna. Silloin opiskelijana töiden löytäminen oli ihan kiven alla. Osa-aikaisen siivoustyön saaminen kesäksi oli jo saavutus. Töihin joka aamu klo 6. Eipä taida vastaavat siivoushommat nykynuorille kelvata, kun alalla valitellaan työvoimapulaa.
Noista 90-luvun lamasta alkaneista pätkätöistä en ole päässyt eroon vielä näin nelikymppisenäkään.
Vierailija kirjoitti:
Joo, allekirjoitan. Meidän työpaikalla (oli 100 henkeä) on nyt kevään aikana potkittu pois 7 alle 30v junnua, samalla kun vanhemmat työntekijät ramppaa kesämökillä, Espanjassa, ja nyt marmattaa kun pitää siirtyä etätöihin. Jotkut noista junnuista ovat vielä nytkin työttömänä kotona, ja talvesta on tulossa vielä synkempi työnhaun suhteen. Ex-kollegoilta on siis jo nyt katkaistu siivet joilla pitäisi ponnistaa ura alkuun. Karua.
Oma kokemukseni työelämästä on ollut että kukaan ei tarvitse minua, olen ärsyttävä kuluerä, tyhmä, kallis, voittojen tiellä jne. ja ekana pois potkittavissa heti jos tulee jotain vaikeuksia. Ja tämän takia saakin aina tiristää ekstraa että saisi seuraavan työsopimuksen.…..tai sitten ei, ja sitten ollaan kotona työttömänä. Jos tämä tapahtuu vielä kerran, niin menen joko hanttihommiin tai jättäydyn tukiloiseksi. Tämä pelleily alkaa jo riittää.
Ja miksihän ihmeessä ikäluokkani ei osta autoja ja asuntoja tai puserra uusia veronmaksajia tähän maailmaan? Ei mitään hajua joo.
T. 1994 maisteri, työelämässä nyt 3v
Täällä 30-vuotias maisterinainen, jonka työura on ollut pelkkää pakkoyrittäjyyttä. Ainoa palkkatyösuhde kesti koeajan verran ja sekin oli vuokrapaikka. Ihan samoja fiiliksiä minullakin. Minua ei voida palkata oikeaan työsuhteeseen koska olen nuori nainen. Musta joutsen. Uhka.
Nuorilla miehillä sen sijaan on niin paljon helpompaa. Ex-puolisoani revittäisiin töihin kaikkialle, on saman ikäinen kuin minä ja yliopiston kurssikavereita oltiin.
Meillä nuorilla aikuisilla on kyllä aika hankalaa tällä hetkellä töiden löytämisen suhteen. Hain 6 vuotta sitten alalle, joka työllistää hyvin. Nyt minulla on yhtä kurssia vaille maisterintutkinto kasassa ja olen hakenut aktiivisesti töitä ja päässyt kyllä haastatteluihin. Ongelma tuntuu rekrytoijilla olevan siinä, että jokaiseen paikkaan on ollut valtavasti hyviä hakijoita, mutta vain yhden voi valita. Esimerkiksi erääseen 6kk harjoittelijan paikkaan oli tullut yli 70 varteenotettavaa hakemusta, joista 5 pääsi jatkoon. Jokainen olisi ollut erittäin pätevä tehtävään ja yhden vain voi valita. Vastavalmistuneen on todella vaikea löytää työpaikka, vaikka olisikin relevanttia kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ratkeaa kun tuodaan tänne 80 000 työntekijää muualta.
Ohis
ja annetaan työelämästä jo valmiiksi syrjäytyneille vähän koronarahaa. Kyllä se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt jo vuosia. Tunnen monia nuoria joiden työt ovat jatkuvaa pätkätyötä ja pompotellaan miten sattuu. Välillä työttömyys jakso ja taas jotain humppaa sen jälkeen.
Hallitus tuntuu olevan huolissaan vain siitä että vanhempi työväki joka on puurtanut samoissa hommissa koko ikänsä, ei pääse ansaitulle eläkkeelle.
Olet jo vuosia ihmetellyt tämän nykyisen hallituksen toimia, vaikkei se ole ollut olemassa vielä vuottakaan? Vai rutisitko jo Sipilän hallituksen toimista? Itsellä tuli mitta täyteen viimeistään Sipilän, Soinin ja Stubbin koulutuslupausvalehtelussa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000932814.html
Tällaiseen härskiyteen ei nykyinen hallitus ole ainakaan vielä yltänyt.
Vierailija kirjoitti:
Hei aloittaja! Sinulla on ikävä tilanne nyt menossa. Olin itse aivan samassa tilanteessa 90- luvun lopulla monen luokkakaverin kanssa. Meistä kolme sai vakityön 25 valmistuneesta. Itse lähdin ulkomaille töihin, sain vakituisen työn hyvällä palkalla heti. En ole todellakaan katunut, se oli elämän paras päätös. Jos olisin sinä katselisin myös töitä ulkomailta, parantelisin kielitaitoa ja lähettäisin hakemuksia ahkerasti.
Nyt erona 90-luvun lukuun on se, ettei ulkomaille voi lähteä. Siellä on maasta riippuen vielä huonompi tilanne tai sitten suomalaisia ei päästetä edes maahan. Toki jos koronasta joskus päästään niin ulkomaille lähtö voi olla vaihtoehto, alasta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kärsivällisyyttä kehiin! Ei se työpaikka tipu syliin annettuna. Jotain tarttee tehdäkin sen eteen. Ei se ole pelkästään sitä, että lähettää hakemuksia tyyliin: Mä oon 25v. Oon valmistunut just. Musta tää työ olis tosi kiva ja mä täytän rahaa. Mut vaadin palkkaa summan x.
Korona-ajasta valitettavasti kärsivät kaikki. Järkevää kyllä olisi, että eläke-ikäiset pääsisivät eläkkeelle ja nuoremmille annetaan tilaa. Mutta ei tässä edellisetkään sukupolvet ole työnhaussa sen helpommalla päässeet
Ei oikein auta odottelu ja kärsivällisyys. Itse asiassa ne pahentavat tilannetta. Mitä kauemmin on työttömänä valmistumisen jälkeen, sitä hankalampaa työnhaku on. Kun sitä kokemustakin tarvittaisiin.
Ja mistä olet saanut käsityksen että valmistuneet olisivat liikkeellä tuolla asenteella? Osaavat varmasti kyllä lähettää kunnon työhakemuksia. Tilanne nyt vain on se että ne juuri työpaikoilla aloittaneet lähtee tässä tilanteessa ensin. Ja heitä pitäisi nyt auttaa. Ei ole oikein vain olla välittämättä asenteella "no tällaista tämä nyt on". Itsekkin lakkaan välittämästä rajoituksista ja sanon "no tällaista tämä nyt on".
Ja muutenkin se että sinulla on ollut vaikeaa ei tarkoita että tulevillakin sukupolvilla pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ratkeaa kun tuodaan tänne 80 000 työntekijää muualta.
Ohis
ja annetaan työelämästä jo valmiiksi syrjäytyneille vähän koronarahaa. Kyllä se siitä.
Onko muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta mitään mitä ei tekoäly tekisi paremmin?
Ei.
Miten talous toimii. Keskuspankki painaa rahaa joka menee politiikasta riippuen pörssiin velkakirjoilla ties minne ja lakien mukaan kansalaisille erinäisinä tukina yms josta se kiertää takaisin firmoihin veroihin yms.
Raha on kuin energia. Se ei häviä talouden "ikuisesta" kiertokulusta koskaan. Se että kuka saa ja kenelle annetaan vaan muuttaa muotoaan riippuen erinäisistä asioista. Jotkut systeemit takoo rahaa kannustamalla teknologiaa siten että se syrjäyttää ihmisen töistä ja sitten ollaan erikoisessa tilanteessa.
Rahaa ja ylituotantoa ja teknologiaa on enemmän kuon tarpeeksi mutta miten se jaetaan?
Tuleeko totaalinen vetypommisota vai elääkö kansakunnat terveyteen ja hyvinvointiin sidotulla perustulolla love island elämää?
Tekoäly myös menee singulariteettiin ja siitä edemmäs nopeudella jota ihminen ei voi käsittää.
Kukaan ei tiedä mitä sitten tapahtuu. Lähteekö se Uusille galakseille? Ratkaiseeko se kaikki ongelmat ja miten.
Tod. Näk. Ihmistä äärettömästi älykkäämpi tekee jotain rakentavaa koska aina on helpompaa hajottaa hiekkalinna kuin rakentaa yksityiskohtainen hyvinvoiva hiekkalinna.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu: kaikkien eläkeikää lähestyvien eläke onkin vaan max. 3000e/kk?
Koska ikäpyramidi on kärjellään niin eläkemaksut on suuret.
Mitähän tuo 25v neitokainen ajatteli sille tehdä? Päästä eläkeläisistä eroon tavalla tai toisella?
No ei ole. Jopa suurilla ikäluokilla on paljon 900-1200 €/kk eläkkeitä kuten 1970-luvulla syntyneilläkin tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei aloittaja! Sinulla on ikävä tilanne nyt menossa. Olin itse aivan samassa tilanteessa 90- luvun lopulla monen luokkakaverin kanssa. Meistä kolme sai vakityön 25 valmistuneesta. Itse lähdin ulkomaille töihin, sain vakituisen työn hyvällä palkalla heti. En ole todellakaan katunut, se oli elämän paras päätös. Jos olisin sinä katselisin myös töitä ulkomailta, parantelisin kielitaitoa ja lähettäisin hakemuksia ahkerasti.
Nyt erona 90-luvun lukuun on se, ettei ulkomaille voi lähteä. Siellä on maasta riippuen vielä huonompi tilanne tai sitten suomalaisia ei päästetä edes maahan. Toki jos koronasta joskus päästään niin ulkomaille lähtö voi olla vaihtoehto, alasta riippuen.
Niin muistatko, että 90-luvun alun laman aikaan Suomi ei ollut EU:n jäsen, joten täältä ei niin vain töihin ulkomaille lähdetykään. Suomi liityi EU:hun vuonna 1994. Ulkomaille töihin lähtö vaati aikamoista työ- oleskelulupabyrokratiaa moneen maahan.
Muistan kun 90-luvun alussa Britanniaan interrailille matkustaessa rajalla passintarkastuksessa kysyttiin tarkkaan, missä majoittuu, paljonko on rahaa, mitä aikoo tehdä maassa jne. Ehkä pelkäsivät, että olimme aikeissa jäädä Lontooseen laittomasti töihin tai jotain.
Eikä 90-luvulla ollut internet vielä yleisesti käytössä, joten mistä niitä työpaikkoja olisi helposti ulkomailta edes etsinyt? Ostanut ulkomaisen sanomalehden ja lähtenyt soittelemaan työpaikkailmoitusten perään? Ai niin, mutta ulkomaanpuhelut olivat silloin lankapuhelimista älyttömän kalliita, ei ollut skypejä tai what´s upeja.
Hölmö kokkeleiden puoluetoimiston kyhäämä viesti.tai hölmöydessään saattaisibollanjopa persujen.... Korona on hallituksen syytä jaapa jaa ja edellinen hallitus vasta olikin yksityiisen ja pienyrittjänö asialla, jaapa jaa.
Oikeasti elämä länsimaisessa hyvinvointivaltiossa on nyt helpompaa kuin se on ikinä ihmiskunnan historiassa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Te alle 30- vuotiaat olette hallituksen näkökulmasta uhrattavissa olevaa riistaa.
Hallitus hakee laumasuojaa koronaa vastaan teidän kautta, väittämä siitä, ettei viruksen pitkäaikaisvaikutuksia tunneta oikeastaan ollenkaan. Viitteitä monielinsairauksiin esiintyy ja usein vieläpä niillä, jotka saavat taudin lievemmän version, eli nuorilla.
Hallitus ei luonnollisesti, tämän strategian jälkeen ole kiinnostunut myöskään teidän tulevaisuudesta työelämässä, teille, isolle osalle on varattu loppuelämä sairaseläkkeellä elämistä varten. Osa, teistä vahvimmat, selviytyvät ja kykenevät taistelemaan itsensä työelämään, mutta muut katsotaan rupusakiksi, joista ei kannata välittää - ovat hyvää riistaa koronan laumasuojan testaamiseen.
Viimeaikaisten tietojen perusteella laumasuojaa ei ole tarjolla, sairastamisen kautta. Se ei kuitenkaan hallitusta kiinnosta, koska asia on päätetty keväällä, eikä tämä hallitus voi, eikä halua tunnustaa tehneensä yhtään virhettä olemassa olonsa aikana. On parempi valehdella kuin puhua totta - perinteiseen SDP ideologiaan perustuen.
Kyllä ne alle 30 vuotiaat aika pitkälti itse ovat koronan hankkineet. Ei hallitus ole heolle virusta kylvänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, allekirjoitan. Meidän työpaikalla (oli 100 henkeä) on nyt kevään aikana potkittu pois 7 alle 30v junnua, samalla kun vanhemmat työntekijät ramppaa kesämökillä, Espanjassa, ja nyt marmattaa kun pitää siirtyä etätöihin. Jotkut noista junnuista ovat vielä nytkin työttömänä kotona, ja talvesta on tulossa vielä synkempi työnhaun suhteen. Ex-kollegoilta on siis jo nyt katkaistu siivet joilla pitäisi ponnistaa ura alkuun. Karua.
Oma kokemukseni työelämästä on ollut että kukaan ei tarvitse minua, olen ärsyttävä kuluerä, tyhmä, kallis, voittojen tiellä jne. ja ekana pois potkittavissa heti jos tulee jotain vaikeuksia. Ja tämän takia saakin aina tiristää ekstraa että saisi seuraavan työsopimuksen.…..tai sitten ei, ja sitten ollaan kotona työttömänä. Jos tämä tapahtuu vielä kerran, niin menen joko hanttihommiin tai jättäydyn tukiloiseksi. Tämä pelleily alkaa jo riittää.
Ja miksihän ihmeessä ikäluokkani ei osta autoja ja asuntoja tai puserra uusia veronmaksajia tähän maailmaan? Ei mitään hajua joo.
T. 1994 maisteri, työelämässä nyt 3v
Täällä 30-vuotias maisterinainen, jonka työura on ollut pelkkää pakkoyrittäjyyttä. Ainoa palkkatyösuhde kesti koeajan verran ja sekin oli vuokrapaikka. Ihan samoja fiiliksiä minullakin. Minua ei voida palkata oikeaan työsuhteeseen koska olen nuori nainen. Musta joutsen. Uhka.
Nuorilla miehillä sen sijaan on niin paljon helpompaa. Ex-puolisoani revittäisiin töihin kaikkialle, on saman ikäinen kuin minä ja yliopiston kurssikavereita oltiin.
Tämän takia on melkein pakko lähteä ulkomaille. Vaihtoehtoja tulee niin paljon lisää.
No pakkohan se kommareiden on itselleen äänestäkuntaa kehittää, että politrukit pysyvät lihapatojen ääressä eikä tarvi ottaa niitä kyynärpäitä myöten toisten taskuissa olevia käsiä pois niistä taskuista. Eihän kukaan täysijärkinen tuota p a s k a s a k k i a muuten äänestäisi ???! No eivät kyllä ole muutenkaan täysijärkisiä, kun ylensäkään äänestävät ja samalla kaivavat itselleen syvempää kuoppaa siellä köyhyydessä samalla kun hullut huutonauraen.