Pino: Tapoja joilla jotkut "viattomasti" yrittävät ylentää itsensä
- "tietämättömyys" kaikista viihdemaailman ihmisistä ja turhista julkkiksista, ikään kuin eläisi niin sivistyksen ja korkeakulttuurin kyllästämässä ympäristössä ettei missään törmää iltislööppeihin tai mihinkään "turhaan". "Häh, siis kuka on Tuksu?! Never heard..."
- oman varakkuuden korostaminen suosittelemalla esim. edullista talvitakkia etsivälle jotain 900 euron takkia, mahdollisimman viattoman oloisesti tietenkin. "Tää on mun mielestä tosi kiva, eikä oo paha hintakaan http://www.allsaints.com/women/coats/allsaints-klein-shearling-parka/?colour=16&category=117&partner=awin&utm_medium=affiliate&network=affiliate_window&affiliate_id=92295&publisher=Polyvore&awc=3708_1389716601_46ad6fadbbe4dd3663df214690df6535 "
Kommentit (376)
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 13:19"]
hohhoijaa, älkää vaan menkö ulkomaille! Suurin osa näistä esimerkeistä kuuluu nimittäin small talkiin eli keskustelun ylläpitämiseen. Jos joku sanoo sinun jo hotkittuasi oman viinerisi että onpas tää mun viineri iso niin se voi olla anteekispyyntö siitä että nyt kestää. Tämä ketju on täynnä itsensä ylentäjiä sen parhaimmasssa merkityksessä.
Fakta on muuten fakta, sen sanominen ei ole itsensä ylentämistä, oman mielipiteen ilmaiseminen on myös normaalia kanssakäymistä. Toisen ihmsien tekemisten ja käytöksen arvosteleminen on itsensä ylentämistä, nimittäin silloin kun se ei ole aiheellista.
[/quote]
Minun nähdäkseni tämän ketjun hauskuus piilee juuri siinä, että tuo "itsensä ylentäminen" on usein vain sen toisen osapuolen päässä.
Kuten tuossa viineri-jutun lopussa kirjoitin, niin tietysti tiedän oikeasti, että ei kaverin tarkoitus ole saada itseään näyttämään minua paremmalta. kyse ei ole siitä, etten muka ymmärtäisi normaalia keskustelua tai sitä, ettei toinen jaksa syödä niin paljon. Tarkoitus oli lähinnä nauraa vaan itselle, kun olen tällainen ahmatti. Mä ihan oikeasti yritin kirjoittaa sen huumorinpilke silmäkulmassa.
Kippaan tämän keskustelun taas ylös.
"... Mutta jokainen taaplaa tyylillään."
Esimerkki: "Siis mä en ikinä alentuisi viemään lastani päiväkotiin, minulle lapset ovat sen verran tärkeitä etten alennu antamaan heitä ammattitaidottomille päiväkotitädeille. Sitä paitsi imo sellainen äiti on huono, joka ei hoida lapsiaa itse.
... Mutta jokainen taaplaa tyylillään."
Toisin sanoen: heitetään tosi raflaava kanta malliin "minä en ikinä koskaan ja naurettavia he jotka toisin toimivat". Sitten heitetään tuo "jokainen taaplaa tyylillään", että kuulostaisi kuitenkin siltä että ymmärtäisi muitakin elämäntapoja. ;)
" Hahaa, vihdoin mun lompakko taitaa alkaa pullistumaan, kun oon kaksi kertaa tällä viikolla ostanu vaatteita H&M lasten puolelta! Eli ekaks housut ja si toisena päivänä paita. Joo no mun mielestä lasten puolelta ostaminen on tosi jees - paljon halvempaa! Ja kun näin pieni oon, et mahdun niihin vaatteisiin..."
Blogeissa hyvin yleistä.
Aaah, onpas ihailtavaa, että mahdut lapsille tarkoitettuihin vaatteisiin!<3
Tuttava: "En oo tehnyt tänään mitän muuta kun juossut 20km ja käynyt salilla"
Minä: Toihan on ihan kauheesti
Tuttava: Ei normi salitreeni oo tehokasta ja juoksin hiljaa. Ois pitänyt tehdä kovavauhtisempi lenkki ja salilla HIIT alakropalle.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 19:35"]Yksi tapa joka ärsyttää ainakin näin duunarina on että akateemisten pitää tyrkyttää sitä koulutustaan facebookkiinkin "kävi koulua XXXX" >:([/quote]
Ootkos kuitenkin haukkumassa niitä, jotka laittaa sen sijaan "elämän kovan koulun", kun eivät halua kertoa, missä ovat opiskelleet?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 19:35"]Yksi tapa joka ärsyttää ainakin näin duunarina on että akateemisten pitää tyrkyttää sitä koulutustaan facebookkiinkin "kävi koulua XXXX" >:([/quote]ahhahahhhhaaaaaaaaa!!!!!!! Oot sairaan kade:DDD Tajuatko? Jos haluaa vaan toisen saavutuksia mitatoida. Mut kateus pitaaki ansaita. Saalia ei.
Itsensä ylentämistä on nauraa toisille tai kiehua kiukusta/kateudesta kun nämä omasta mielestä ylentävät itsensä kertomalla jotain ihan banaalia omasta itsestään kuten mitä katsoo telkkarista tai että ei muista ketään julkkista nimeltä koska vaikka jskus katsookin telkkarista jotain suomalaista ohjelmaa niin ei niissä leffoissa tai hupiohjelmissa tai keskusteluohjelmissa kerrota sitä henkilön nimeä kuin ehkä alussa ja jos ei vaikka satu alkua katsomaan tai se nimi menee ohi.
Itsensä ylentämistä on haukkua toinen itsensä ylentäjäksi sen takia kun tällä on joku koulutus tai ei muista julkkisten nimiä tai tiedä mitä sotshissa tehtiin tai kuka siellä oli.
Auts, varmaan minäkin olen monien mielestä ärsyttävä, kun välillä kerron kuinka monta kilometriä tuli juostua ja mitä tein salilla. Toisaalta mun mielestä ei ole mitään vikaa siinä, että kertoo lenkeistä/salitreeneistä, monesti tulee hyvä juttelu aikaan jossa vertaillaan miten tekee liikkeitä ja saa erilaisia treenivinkkejä. Toisaalta en päivitä facebookkiin treenejäni, koska en todellakaan pidä facebookkia treenipäiväkirjana vaan linkkinä kavereiden kuulumisiin. Joskus ärsyttää se miten ihmiset kertovat kuinka ovat tänään juosseet maratonin/nostaneet 250 kiloa penkistä tms.
Joitain näistä en pidä ärsyttävänä, muuta kuin ehkä joidenkin keksien tai pullien kaloreitten taivastelua. Kuka luulee että siellä haudassa mussutetaan pullaa? Se mitä haluaa eläessään syödä on syötävä nyt eikä vain nauttia mielessään. Ei se elämä niin vakavaa ole. Ja liikkuva ihminen kuluttaa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 18:11"]
Minulla oli eräs tuttu, joka tuntui olevan kateellinen ulkonäöstäni ja ilmeisesti tämän takia piikitteli minua kehujen muodossa monesti. Esimerkiksi kerran olin laittanut hiukseni mielestäni nätisti, ja ystäväni kehuikin kampaustani, lisäten toki, että voi kun hänelläkin onnistuisi tuollainen jos omaisi yhtä ohuen tukan, kun hänellä on niiiiin paksu tukka ettei saa edes poninhännälle :D
[/quote]
Mun yksi tuttava sanoi: "Sä voit pitää tuollaista asukokonaisuutta, kun oot noin hoikka! Jos mä pukeutuisin noin, näyttäisin ihan puliämmältä!"
Öööh... kiitti vaan. :D
[/quote]
Mä tunnistan tän ilmiön, ja oon monesti ajatellu joistain ihmisistä noin. Siis että ite näyttäisin ihan karseelta joissain asuissa, mutta jos on tarpeeksi laiha ja pitkä niin näyttää hyvältä niissä...Eli toi on ehdottomasti kohteliaisuus :)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 18:11"]
Minulla oli eräs tuttu, joka tuntui olevan kateellinen ulkonäöstäni ja ilmeisesti tämän takia piikitteli minua kehujen muodossa monesti. Esimerkiksi kerran olin laittanut hiukseni mielestäni nätisti, ja ystäväni kehuikin kampaustani, lisäten toki, että voi kun hänelläkin onnistuisi tuollainen jos omaisi yhtä ohuen tukan, kun hänellä on niiiiin paksu tukka ettei saa edes poninhännälle :D
[/quote]
Mun yksi tuttava sanoi: "Sä voit pitää tuollaista asukokonaisuutta, kun oot noin hoikka! Jos mä pukeutuisin noin, näyttäisin ihan puliämmältä!"
Öööh... kiitti vaan. :D
[/quote]
Mä tunnistan tän ilmiön, ja oon monesti ajatellu joistain ihmisistä noin. Siis että ite näyttäisin ihan karseelta joissain asuissa, mutta jos on tarpeeksi laiha ja pitkä niin näyttää hyvältä niissä...Eli toi on ehdottomasti kohteliaisuus :)
[/quote]
Jep. Myös mä monesti mietin, miten hienoilta jotkus asukokonaisuudet näyttää jonkun mua huomattavasti pidemmän ihmisen päällä. Mun päällä ne näyttäisi sen sijaan ihan karseilta erityisesti lyhyyteni vuoksi. Tämä 155 senttinen varsi laittaa rajoitteita pukeutumiselle ja harvoinpa edes löytyy istuvia vaatteita mun kropalle, kun vaatteet suunnitellaan noin 15 senttiä pidemmille ihmisille :( Onneksi on nettikaupat ja muutamissa niissä myös petite mallistot.
Samoin saatan miettiä, että jollakin näyttää tosi päheeltä kampaus, joka omaan kalloonmuotoon saisi mut näyttää ihan idiootilta. Kyse on kuitenkin aidosta kampauksen ihailusta, mutta myös sen (harmillisesta) ymmärtämisestä, ettei se kuitenkaan omaan kallonmuotoon ja hiuslaatuun sovi. :/
Mäkin muuten ihmettelen täällä tullut "En katso telkkaria"-dissausta. Mä oon kuvitellut, että nykyään on jo melko yleistä, ettei ihmiset omista/katso televisiota? Multa kyllä telkku löytyy, mutta lähinnä DVD:n katselua ja pelaamista varten. Jenkkisarjoja katson kyllä netin välityksellä, mutta mitään suomalaista televisiotarjontaa en ole seurannut vuosiin. Oonko nyt antanut ylimielisen kuvan itsestäni, kun olen joutunut aina ihmisten keskustellessa Putouksesta/Taivaan tulista/BB:stä/jne. sanomaan, "etten seuraa näitä, enkä oikein pysty osallistumaan näihin keskusteluihin sen vuoksi"? Mitä siinä pitäisi oikein vastata, kun toinen kysyy lemppari BB tyyppiä tai sketsihahmoa tai mielipidettä edellisen illan Tanssii tähtiä jaksosta?
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 08:07"]
No mulla on tällainen itsensäkorostaja ihan lähipiirissä, oikein nauratti kun luin tätä ketjua ja tajusin että siinä on melkein kaikki piirteet jota täällä on mainittu :)
Eli ei omista telkkaria ja areenalta ja ties mistä katsoo vain dokumentteja ja vanhoja englantilaisia sarjoja. (salaa katsoo myös miamin ja muidenkin kausien täydellisiä naisia, lipsautti tämän kerran)
Ei tunne kuka on kukakin "iso" julkkis. Tarkoitan iso siinä mielessä että on kyllä aika tynnyrissä saanut kasvaa eikä yhtäkään iltapäivälehteä ole voinut avata jollei tiedä kuka on Sara Sieppi tai Tukiaiset.
Mutta ei tiedä, sanoo aina että en mä seuraa tollasten julkkisten elämää. No en minäkään seuraa mutta siellä ne on joka lehdessä :)
Puhuu sivistyssanoilla, heittelee niitä joka väliin ja katsoo sivusilmällä ymmärsimmekö me muut. Kyllä ymmärrämme mutta emme kommentoi koska on ärsyttävä.
On olevinaan jotain paljon parempaa kuin on, jopa itsensä mielestä, ja sitten kun kuitenkaan ei ole yhtään mitään niin on kaiken tämän lisäksi myös masentunut. Masennuksessaankin on keksinyt että vain fiksut masentuvat koska masentuneet ymmärtävät tämän maailman paremmin kuin muut. Hän on niin älykäs ja siksi siis masentunut. Just joo :)
[/quote]
Onkohan meillä sama tuttava? :D
"En yleensä lue tällaisia palstoja, mutta nyt tulin poikkeamaan ja pisti silmään, että..."
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 20:37"]
Mäkin muuten ihmettelen täällä tullut "En katso telkkaria"-dissausta. Mä oon kuvitellut, että nykyään on jo melko yleistä, ettei ihmiset omista/katso televisiota? Multa kyllä telkku löytyy, mutta lähinnä DVD:n katselua ja pelaamista varten. Jenkkisarjoja katson kyllä netin välityksellä, mutta mitään suomalaista televisiotarjontaa en ole seurannut vuosiin. Oonko nyt antanut ylimielisen kuvan itsestäni, kun olen joutunut aina ihmisten keskustellessa Putouksesta/Taivaan tulista/BB:stä/jne. sanomaan, "etten seuraa näitä, enkä oikein pysty osallistumaan näihin keskusteluihin sen vuoksi"? Mitä siinä pitäisi oikein vastata, kun toinen kysyy lemppari BB tyyppiä tai sketsihahmoa tai mielipidettä edellisen illan Tanssii tähtiä jaksosta?
[/quote]
Riippuu ihan tilanteesta jossa sen tuo esiin, kuten tässä keskustelussa on monta kertaa todettu. Tässä on lähinnä arvosteltu niitä, jotka tuovat asian oma-aloitteisesti esiin itseään korottaakseen, kun muut puhuvat jostain viihdeohjelmasta. Jos joku kysyy suoraan, mitä mieltä on jostain ohjelmasta, totta kai silloin voi sanoa ettei ole katsonut kyseistä ohjelmaa.
Minua henkilökohtaisesti ärsyttävät ne, jotka korostavat etteivät katso televisiosta hömppää tai eivät katso ollenkaan televisiota, koska sieltä tulee vain roskaa. Silti netissä viihdytään hyvin vauvapalstoilla ja muilla roskasivustoilla. Ymmärrän, että moni kaipaa välillä aivot narikkaan- viihdettä, mutta onko jotenkin arvokkaampaa katsoa roskaa netistä kuin televisiosta. En siis ymmärrä, miksi pitää erikseen mainostaa mistä ei katso hömppää, jos kuitenkin viihtyy sen parissa.
En koe miksikään itsensä ylentämiseksi, jos sanoo ettei omista televisiota tai katso sitä. En tosin ymmärrä mitä mainitsemisen arvoista tuossa on, jos kuitenkin katsoo tv-ohjelmia netistä. Ei minua kauheasti kiinnosta, mitä kodin tekniikkaa ihmiset omistavat tai millä tekniikalla ohjelmia katsovat.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:38"]Meidän perhe ei tarvitse autoa = asutaan sikakalliissa kämpässä keskustassa.
[/quote]
No lisääppä oman asuntosi hintaan ne autojesi hinnat. Kappas! Olisit itsekkin jättänyt autot ostamatta niin olisit saanut sen "sikakalliin" kämpän keskustasta..
[/quote]
No ei parin auton lisähinnalla vielä saada sikakallista kämppää keskustassa, vai ajeletko satojen tuhansien arvoisilla autoilla? Juuri siksihän sitä on pakko muuttaa kauemmaksi ja sen myötä hankkia se auto, koska edes autottomana ei ole varaa siihen ökykämppään.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 21:08"]
En koe miksikään itsensä ylentämiseksi, jos sanoo ettei omista televisiota tai katso sitä. En tosin ymmärrä mitä mainitsemisen arvoista tuossa on, jos kuitenkin katsoo tv-ohjelmia netistä. Ei minua kauheasti kiinnosta, mitä kodin tekniikkaa ihmiset omistavat tai millä tekniikalla ohjelmia katsovat.
[/quote]
Lähinnä tulee mainittua, kun ihmiset niin usein haluavat keskustella näistä Putouksista ja muista. Aina, kun alkaa uusi kausi jotain tällaista suositumpaa tv-konseptia, niin tuntuu, ettei ihmiset muusta puhukaan. Tälläkin viikolla olen lähes joka päivä joutunut kertomaan, etten seuraa Putousta, kun ihmiset haluaisi jutella siitä.
Hömppää kyllä kulutan varmasti keskivertoihmistä enemmän (netissä mm. tämä palsta, hömppäkirjat ja lisäksi vielä nuo jenkkisarjat), mutta kyllä silti tulee välillä käytettyä "en oikein katso telkkaria" -lausetta. Jenkkisarjoistakaan ei harmi kyllä voi monien kanssa jutella, kun itse seuraa niitä jenkkitahtia ja tulee vahingossa spoilanneeksi asioita.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 21:18"]
Lähinnä tulee mainittua, kun ihmiset niin usein haluavat keskustella näistä Putouksista ja muista. Aina, kun alkaa uusi kausi jotain tällaista suositumpaa tv-konseptia, niin tuntuu, ettei ihmiset muusta puhukaan. Tälläkin viikolla olen lähes joka päivä joutunut kertomaan, etten seuraa Putousta, kun ihmiset haluaisi jutella siitä.
Hömppää kyllä kulutan varmasti keskivertoihmistä enemmän (netissä mm. tämä palsta, hömppäkirjat ja lisäksi vielä nuo jenkkisarjat), mutta kyllä silti tulee välillä käytettyä "en oikein katso telkkaria" -lausetta. Jenkkisarjoistakaan ei harmi kyllä voi monien kanssa jutella, kun itse seuraa niitä jenkkitahtia ja tulee vahingossa spoilanneeksi asioita.
[/quote]
Tuo on ihan ymmerrettävää silloin, kun joku haluaa päivästä toiseen puhua Putouksesta tai tivaa, että mitä toinen oikein katsoo televisiosta. Arvostelu on kuitenkin ainakin minun osaltani kohdistunut niihin, jotka tarkoituksella tuovat asian itse esiin. Ei minusta suunnilleen mikään tässä ketjussa ole itsensä ylentämistä, jos se otetaan puheeksi vastauksena johonkin suoraan kysymykseen. Sen sijaan kyllä ihmettelen motiivia, jos joku oma-aloitteisesti paasaa siitä, ettei katso televisiosta sitä tai tätä. Ei minua kiinnosta puhua ohjelmista, joita en katso.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:24"]
- "tietämättömyys" kaikista viihdemaailman ihmisistä ja turhista julkkiksista, ikään kuin eläisi niin sivistyksen ja korkeakulttuurin kyllästämässä ympäristössä ettei missään törmää iltislööppeihin tai mihinkään "turhaan". "Häh, siis kuka on Tuksu?! Never heard..."
[/quote]
Tähän liittyen, etenkin ulkomailla mutta täälläkin enenevässä määrin: "meillä ei ole televisiota" tai "katson vain luontodokumentteja"...
[/quote]
hehee mä oikeestikin katson vain luontodokkareita... mutta luen sentään seiskaa vastapainoksi.
Haa tunnistin itsestäni joitakin näistä piirteistä ja aloin miettiä, mitä muita moisia tapoja minulla on. Ainakin se, että välillä korostan sitä kuinka "en lukenut tenttiin yhtään" mutta läpihän se meni kevyesti. Alan hiljalleen ymmärtää, miksi ihmiset eivät pidä minusta ;)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:38"]Meidän perhe ei tarvitse autoa = asutaan sikakalliissa kämpässä keskustassa.
[/quote]
No lisääppä oman asuntosi hintaan ne autojesi hinnat. Kappas! Olisit itsekkin jättänyt autot ostamatta niin olisit saanut sen "sikakalliin" kämpän keskustasta..
[/quote]
No ei parin auton lisähinnalla vielä saada sikakallista kämppää keskustassa, vai ajeletko satojen tuhansien arvoisilla autoilla? Juuri siksihän sitä on pakko muuttaa kauemmaksi ja sen myötä hankkia se auto, koska edes autottomana ei ole varaa siihen ökykämppään.
[/quote]Työkaverini osti juuri uuden auton, hinta varusteineen n. 50 000 euroa. Eikä siis ole edes kalleimmasa päästä vielä. Rahoituksen korot, täyskaskon ja huollot huomioide tuon auton kokonaishinta viiden vuoden päästä laskettuna lienee jossain 70 000 euron kieppeissä. Näitä kun on taloudessa kaksi nii kyllä 140 000 lisäyksellä varmaa saisi vähän nykyistä paremman asunnon.
"Meillä ei syödä olleenkaan mitään vanhanaikaisia kotiruokia. Meillä luetaan ihania ruokablogeja ja koko perhe kokaa aina yhdessä eksoottisia ruokia, joihin raaka-aineetkin löytyy vaan jostain etnisistä kaupoista"
Toinen ärsytys on nämä viherpirtelöihmiset. Joka halavatun päivä pitää johonki facebookkiin lykätä kuva vihreästä kurasta, jonne on heitelty lehtisalaattia, appelsiinia, siemeniä, kookosmaitoa, tonnikalaa ja ties mitä muuta! Voiko joku oikeasti sanoa pitävänsä tollasista coktaileista??