Pino: Tapoja joilla jotkut "viattomasti" yrittävät ylentää itsensä
- "tietämättömyys" kaikista viihdemaailman ihmisistä ja turhista julkkiksista, ikään kuin eläisi niin sivistyksen ja korkeakulttuurin kyllästämässä ympäristössä ettei missään törmää iltislööppeihin tai mihinkään "turhaan". "Häh, siis kuka on Tuksu?! Never heard..."
- oman varakkuuden korostaminen suosittelemalla esim. edullista talvitakkia etsivälle jotain 900 euron takkia, mahdollisimman viattoman oloisesti tietenkin. "Tää on mun mielestä tosi kiva, eikä oo paha hintakaan http://www.allsaints.com/women/coats/allsaints-klein-shearling-parka/?colour=16&category=117&partner=awin&utm_medium=affiliate&network=affiliate_window&affiliate_id=92295&publisher=Polyvore&awc=3708_1389716601_46ad6fadbbe4dd3663df214690df6535 "
Kommentit (376)
Tuosta Putousjutusta: Jos porukka kyselee töissä että katsoitko Putousta, ja minä en katso koska viitsi enkä ehdi enkä oikein ymmärrä sitä huumoria, mutta vastaan että en, että voisitteko kertoa jotain siitä että mitä hauskaa siinä tapahtui ja että mikä oli paras kohta :) Sillä saa keskustelua aikaiseksi ja työkaverit osaavat värittää niitä juttuja paremmin kuin itse ohjelma joten saan siitä itsekin viihdettä.
Tämä kyseinen esimerkki on kuvitteellinen, mutta tämäntyyppistä voi esiintyä monen eri asian suhteen.
Taidesnobi kyläilee tuttunsa luona ja hihittää kehystetylle postikortti-taululle, että "hihihihi, voi että, SÖPÖ toi postikorttitaulu, niin sulosta laittaa tommonen "taulu" seinälle...."
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:25"]
Itsekin katson tv:stä lähinnä uutiset ja aamu-tv:n, areenasta sitten dokkareita ja minisarjoja. Mutta niin tekevät monet tuttuni, eikä sitä kukaan pidä minään itsensä ylentämisenä! Riippuu näemmä piireistä hyvinkin paljon.
[/quote]
Ahahah, oivallinen esimerkki "huomaamattomasta" itsensä ylentämisestä.
[/quote]
Eipä missään enää uskalla sanoa mitään, kun kaikki otetaan leuhkimisena ;)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:47"]
Rahalla leuhkiminen myös ärsyttää, koska olen usein näitä ylpeilijoitä varakkaampi, mutta he eivät tiedä siitä. Pidän naamani kiinni ja hymyilen.
[/quote]
Silloinko se ei ärsyttäisi, jos itse eläisit köyhyysrajalla?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:45"]
Minä väitän kyllä, että sitten on itsetunnossa jotain vikaa, jos kokee tällaisenkin itsensä ylentämisenä:
- Kuka on sinusta paras Putous-hahmo?
- En ole katsonut sitä ohjelmaa, niin en osaa sanoa.
Niin onko tuo vastaus oikeasti huono? Jos ei ole katsonut jotain ohjelmaa, on itsensä ylentäjä? Näin kärjistetysti tietty.
[/quote]
Riippuu vastaajan tavoitteista, mikä taas ilmenee äänenpainoissa, sanavalinnoissa, keskustelun jatkossa yms. Jos tarkoitus on tavalla tai toisella ilmaista, että sinä olet minua huonompi kun katsot Putousta, niin silloin voitaneen puhua itsensä ylentämisestä. Tai ainakin huonosta käytöksestä ja sosiaalisesta kyvyttömyydestä.
Hyvä tyyppi osaa ja haluaa virittää tästä keskustelua. Vaikkapa kertomalla, että ei ole tullut katsoneeksi, mutta jatkaa sitten kysymällä, että millainen konsepti se onkaan, kun kovasti on lehdissä ollut puhetta tms. Kiinnostus toisen mielenkiinnon kohteita kohtaan on miellyttävää käytöstä ja kohteliaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:45"]
Minä väitän kyllä, että sitten on itsetunnossa jotain vikaa, jos kokee tällaisenkin itsensä ylentämisenä:
- Kuka on sinusta paras Putous-hahmo?
- En ole katsonut sitä ohjelmaa, niin en osaa sanoa.
Niin onko tuo vastaus oikeasti huono? Jos ei ole katsonut jotain ohjelmaa, on itsensä ylentäjä? Näin kärjistetysti tietty.
[/quote]
Riippuu vastaajan tavoitteista, mikä taas ilmenee äänenpainoissa, sanavalinnoissa, keskustelun jatkossa yms. Jos tarkoitus on tavalla tai toisella ilmaista, että sinä olet minua huonompi kun katsot Putousta, niin silloin voitaneen puhua itsensä ylentämisestä. Tai ainakin huonosta käytöksestä ja sosiaalisesta kyvyttömyydestä.
Hyvä tyyppi osaa ja haluaa virittää tästä keskustelua. Vaikkapa kertomalla, että ei ole tullut katsoneeksi, mutta jatkaa sitten kysymällä, että millainen konsepti se onkaan, kun kovasti on lehdissä ollut puhetta tms. Kiinnostus toisen mielenkiinnon kohteita kohtaan on miellyttävää käytöstä ja kohteliaisuutta.
[/quote]
Voi voi, tässä tapauksessa ei tarvitse kysellä, kun siltä ei voi välttyä jos kuulee ihmisten puhuvan ja seuraa jotain mediaa. En kyllä pysty pakottamaan itseäni vielä erikseen KYSELEMÄÄN lisää. Pakko sanoa tähän väliin.
- "Minä tarvitsen unta vain 4 tuntia yössä, enkä viikonloppuisinkaan viitsi nukkua viittä tuntia enempää. Miten sitä muuten ennättää käydä 20 km:n juoksulenkillä, kasvohoidossa, kiertää antiikkimarkkinoita, leipoa itse juuresta leipää, käydä etsimässä luomukaritsaa kauppahallista ja ottaa 500 miljoonaa järkkärikamera-kuvaa pikkuihmisestä." Kun sitten itse toteaa, että tarvii unta vähintään 8 h ja voi vkl nukkua helposti 10 h, niin saa vastaukseksi silmienpyörittelyä ja huokailua, miten on niin kiireinen, ettei ennätä nukkua. Ylipäänsä aamuvirkut ihmiset tuntuvat olevan huomattavasti useammin pyörittelemässä silmiä ihmisille, jotka tarvitsevat unta eivätkä halua herätä ennen kukonlaulua. Vuotta myöhemmin nämä ihmiset vouhkaavat kovaan ääneen itsensä kuuntelemisesta ja downshiftaamisesta.
- "Kauhee kiire taas töissä, en ennättäny istua ja juoda kahvia kertaakaan, ja lounaankin haukkasin seisaaltaan hississä toisella kädellä läppäriä naputellen. Silti meni ylitöiks. En voi jäädä lomallekaan, kun eihän siellä pärjätä ilman mua." Nämä ovat yleensä yhtä pykälää tavan rivityöntekijää ylempänä tietotaidoltaan jossain perus-toimistohommissa.
- "Ai sä värjäät ite hiukset?! Jännä, mä en oo koskaan uskaltanu, vaan käyn mieluummin kampaajalla ottaa kolmiväriraitoja ja maksan siitä 450 euroa."
Ja tohon ärsyttävään toppatakki-keskusteluun liittyen, itte vetelen edelleen yli kymmenen vuotta vanhalla HM:n villakangastakilla, joka tuntuu kummasti vaan paranevan vanhetessaan. Jokohan sitä vois alkaa kutsua vintageksi..? :D Uutta en osta, ku ei oo varaa.
En ymmärrä miten esim. tuo numeron 169 keskimmäinen esimerkki on itsensä ylentämistä? Eikö se ole enemmänkin oman tilanteen voivottelua ja valittamista? Voisin itse kuvitella joskus kertovani juuri tuollaisen tarinan päivän tapahtumista ja kyse ei todellakaan olisi siitä, että olisin jotenkin ylpeä ja ylentäisin itseäni vaan siitä, että olen stressaantunut ja haluan purkaa jollekin oloani ja sitä, miten kiire on. Mutta eiköhän tuo ole pitkälti kuulijan korvassa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 17:38"]
En ymmärrä miten esim. tuo numeron 169 keskimmäinen esimerkki on itsensä ylentämistä? Eikö se ole enemmänkin oman tilanteen voivottelua ja valittamista? Voisin itse kuvitella joskus kertovani juuri tuollaisen tarinan päivän tapahtumista ja kyse ei todellakaan olisi siitä, että olisin jotenkin ylpeä ja ylentäisin itseäni vaan siitä, että olen stressaantunut ja haluan purkaa jollekin oloani ja sitä, miten kiire on. Mutta eiköhän tuo ole pitkälti kuulijan korvassa.
[/quote]
Sori, ilmasin itteäni vähän huonosti.
Jos tota kuulee päivittäin samoilta ihmisiltä paikassa, jossa ei loppujen lopuks oo ees kauheen usein ihan hirvee kiire, ja jossa voi kollegoilta pyytää apua, niin kyllä sanoja sillä oikeesti hakee sitä, että "Kattokaa kun mä oon niin tärkee ja osaava ja aikaansaava!" Tapaan vastata tota päivästä toiseen jankkaajille, et "No pitäiskö keskustella esimiehen kanssa, että töitä on liikaa ja pyytää töiden jakamista tai muiden kouluttamista. Kyllähän jokaisen pitää lakisääteiset tauot ja lomat voida pitää." Usein naama venähtää, kun en jaksakaan lähteä mukaan siihen kauhisteluun ja voivotteluun ja sanojan ylistämiseen. Loppuviimeeks yleensä selviää, että nää ei edes halua jakaa töitään ja osaamistaan muiden kanssa, koska sitten ei vois enää heittäytyä marttyyriksi.
Johtopäätöksenä voisi vetää, ettei varsinaisesti mikään sanominen ole itsensä korottamista, sillä hyvin monista asioista voi puhua ihmisten kanssa aika viattomasti, kun haluaa puhua jostain omista kiinnostuksen kohteistaan tai kiireistään :). Esim. minä usein voivottelen revähtäneitä tai kipeytyneitä lihaksia, eikä se todellakaan ole mitään itsensä korottamista, vaan normi arkijuttelua. Pikemminkin voivottelua siitä, miten on niin tiukka ja hullu valmentaja, ettei aina tiedä, selviääkö päivästä hengissä :D.
Ennemminkin vaikuttaa juuri ne äänenpainot, eleet ja ilmeet. Ei ne asiat, mistä puhutaan. Muuten ihan mikä tahansa voidaan tulkita itsensä korottamiseksi.
Mitä, laitatko keittoon liemikuution? Minä keittelen aina liemen itse luista, tulee tosi hyvää ja ei maksakaan mitään.
Minä en ainakaan voisi käydä missään sittarissa, Stockmannin herkku on ihan jees, ja lihat haen aina suoraan paikalliselta luomutuottajalta.
En viitti juoda kuohuviiniä, eihän kunnon shamppanja maksa kuin hiukan enemmän.
ikinä en veisi lasta mihinkään heseen, me halutaan totuttaa lapsi alusta asti syömään etanoita/simpukoita/homejuustoa hienoista ravintoloissa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 10:57"]
Tää on varmaan aiheen vierestä, mutta mua ärsyttää joidenkin tapa puhua joka toinen sana englantia ja joka toinen sana suomea!!!
[/quote]
Joo, mulla oli yksi työkaveri, joka heitteli aina englannin kielisiä sanoja, kun ei muistanut suomenkielistä vastinetta. Tyyppi on asunut aina Suomessa ja ihan suomalaisissa piireissä. "Mä olin jotenkin siis niin niinku frustrated siihen asiakkaaseen".
Minulla oli eräs tuttu, joka tuntui olevan kateellinen ulkonäöstäni ja ilmeisesti tämän takia piikitteli minua kehujen muodossa monesti. Esimerkiksi kerran olin laittanut hiukseni mielestäni nätisti, ja ystäväni kehuikin kampaustani, lisäten toki, että voi kun hänelläkin onnistuisi tuollainen jos omaisi yhtä ohuen tukan, kun hänellä on niiiiin paksu tukka ettei saa edes poninhännälle :D
En nyt mitenkään korosta taitojani, mutta opin nopeasti ja asiat jäävät mieleeni.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:34"]
Pakko puuttua ap:n tekstiin.
Pitkällä aikavälillä laadukkaat vaatteet tulevat edullisemmaksi. Minusta esim. 700€ takki on vain ja ainoastaan sijoitus tulevaisuuteen. Eipä tarvii seuraavaksi tai sitä seuraavaksi talveksi uutta takkia. Ja maapallo kiittää.
[/quote]
satasen takki kestää mulla 10 vuotta. Kestääkö muka 700 euron takki 70 vuotta?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 11:46"]
Harrastan tätä varmaankin oikeasti itse, seuraavat asiat kun ärsyttävät niin paljon:
-Miten Suomessa ei millään meinaa löytää vaatekaupoista tarpeeksi pienikokoisia vaatteita, xs:kin on usein liian löysä ja lastenvaatteetkin telttamitoitusta.
-Jos on muuten sopiva koko, on se liian pieni rintojen kohdalta. Tästä päästäänkin rintsikoihin: on niin ärsyttävää, kun ei ketjuliikkeistä löydy kokoja tarpeeksi pienellä ympärysmitalla ja isolla kuppikoolla!
-Työni on välillä niin stressaavaa ja minulla on ihan liikaa vastuualueita. Valitettavasti vaan kukaan muu ei osaa lisäkseni hoitaa niitä, joten ylitöiksi menee taas!
-Hiukseni ja kynteni ovat niin vahvat ja kasvavat ihan älytöntä vauhtia, kynsiäkään ei meinaa saada leikattua, kun sakset ei meinaa niihin pystyä!
Joo, ei varmaan mikään ihme, että naiset eivät yleensä pidä minusta. Aloittakaa toki alapeukutus :)
[/quote]
"Oon niin hyväkroppainen ja kaunis. Siks naiset ei pidä minusta, kun ne on kateellisii."
No entä jos ei vaan seuraa hömppää. Pitäiskö valehdella, että katsoo ja vakoilla jotain naistenlehtiä, ettei joku loukkaannu jos on erilaiset kiinnostuksen kohteet?
Mä en lue mitään hömppäkirjallisuutta, lempikirjani on Sota&rauha alkuperäiskielellä, no kerran luin yhden Bridget Jonesin, mutta sekin oli englanniksi. Tää on jotenkin niin noloa selittämistä ja tässä huomaa äänenpaino.
Toinen on naiset jotka sanoo etten tule muiden naisten kanssa toimeen kun ne on niinkateellisia juorukelloja vaikka ihan normaalisti yrittäs jutella niin mulkoillaan vaan. Sitten kun tulee miehiä paikalle niin hohhoijaa että meno muuttuu. Sitten tässä on vielä se hauska puoli että miehet tosiaan pitääniitä muita ilkeinä kun ei tätä yhtä oteta porukkaan.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 18:11"]
Minulla oli eräs tuttu, joka tuntui olevan kateellinen ulkonäöstäni ja ilmeisesti tämän takia piikitteli minua kehujen muodossa monesti. Esimerkiksi kerran olin laittanut hiukseni mielestäni nätisti, ja ystäväni kehuikin kampaustani, lisäten toki, että voi kun hänelläkin onnistuisi tuollainen jos omaisi yhtä ohuen tukan, kun hänellä on niiiiin paksu tukka ettei saa edes poninhännälle :D
[/quote]
Mun yksi tuttava sanoi: "Sä voit pitää tuollaista asukokonaisuutta, kun oot noin hoikka! Jos mä pukeutuisin noin, näyttäisin ihan puliämmältä!"
Öööh... kiitti vaan. :D
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:53"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:36"]
"Katson tv:stä vain uutisia ja dokumentteja."
[/quote] Entä, jos aidosti tykkää katsoa vain kyseisiä ohjelmia ilman pätemistarvetta?
[/quote]
No ei taidakaan olla kyse siitä että niiden katsominen olisi jotenkin itsensä ylentämistä, vaan se että korostetaan muille ihmisille joka välissä kovaan ääneen että "ai mä en todellakaan ole perillä mistään salkkareista, mä katson vain laatuohjelmia ja ylen kanavia". Joojoo olet parempi ihminen tuli selväksi..
Itsekin katson uutisia ja dokumentteja mutta ei ne salkkarit mua siinä välissä mitenkään tyhmennä.