Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö mitä on "oil pulling"?

Vierailija
14.01.2014 |

Törmäsin jonkin aikaa sitten oil pullingiin jossakin englanninkielisessä terveysblogissa ja googlettelemalla huomasin monen suomalaisenkin innostuneen tästä vanhasta ayurvedisestä hoitomuodosta:

http://www.leeniviio.com/2013/09/13/valkoiset-hampaat-luonnollisesti/ 

http://www.zeninan.com/2012/11/oil-pulling.html

englanniksi esim.

http://www.foodmatters.tv/articles-1/oil-pulling-the-habit-that-can-transform-your-health

Pakkohan sitä oli kokeilla itsekin.

Olen nyt purskutellut luomu-kookosöljyllä viikon aamuin illoin ja hyvin hämmästyneenä huomannut, että hampaat näyttävät jo nyt vaaleammilta ja kiiltävämmiltä. Samoin tuntuma suussa on purskutusta seuraavan hammaspesun jälkeen hyvä, suu ei tunnu samalla tavalla "narskuvan puhtaalta" tai kuivalta, kuten yleensä tavallisen hammaspesun jälkeen. Hengitykseni myös kuulemma tuoksuu raikkaammalta.

Olisi tosi mukavaa kuulla muiden kokemuksia oil pullingista. Monet väittävät nimittäin saaneensa apua muihinkin vaivoihin tämän avulla, esim. iho-ongelmat ovat voineet parantua tai migreenit vähentyä detox-vaikutuksen ansiosta. Löytyykö tältä palstalta OP-harrastajia? Milloin aloitit ja mitä öljyä käytät?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän! Luin aiheesta pari pivää sitten facebook-kaveriltani. Ajattelin kokeilla kun saan hankittua kookosöljyä.

Vierailija
2/45 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka kauan purskuttelua täytyy tehdä? mitkä muut öljyt käy kuin kookosöljy?

testasin tuota oliiviöljyllä, mutta olin oksentaa noin puolen minuutin purskuttelun jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syljeskelette päivittäin kookosrasvaa aina samaan viemäriin niin lasettakaa ennen ja jälkeen sylkemisten riittävästi kuumaa vettä. Muuten rasvaa voi ajan kuluessa kerääntyä johonkin hiustuppoon putken saumassa ja tukkia putken. Sama ongelma kuin kinkunrasvojen kanssa.

Vierailija
4/45 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljy pitää sylkeä paperiin ja laittaa sitten roskikseen. Ei missään tapauksessa viemäriin edes kuuman veden kanssa. Tämä on mainittu useimmissa oil pulling -ohjeissa. T: harrastaja

Vierailija
5/45 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 03:39"]

Öljy pitää sylkeä paperiin ja laittaa sitten roskikseen. Ei missään tapauksessa viemäriin edes kuuman veden kanssa. Tämä on mainittu useimmissa oil pulling -ohjeissa. T: harrastaja

[/quote]

Nimenomaan paperin kautta roskikseen, kuten ohjeissakin sanotaan. -ap

Vierailija
6/45 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta neljä aamua purskuttelua takana, mutta nyt jo yllättänyt positiivisesti. Kookosöljyä käytän, 15 min aamuisin. En muistanut että ikenet voivat tuntua näin pehmeiltä :) Myös ikenien aristelu on poissa ja suun yleistuntuma on "smoothimpi". Ihan niin kuin olisi hampaatkin jo vähän valkaistuneet. Yleensä minulla on talvisin kurkku tukossa niin, että joudun rykäisemään kunnolla jos aion sanoa jotakin. Nyt ei ole sitäkään vaivaa, outoa... Todellakin jatkan kokeilua ja raportoin lisää jos muita positiivisia vaikutuksia ilmenee.

Vierailija
7/45 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 03:39"]

[/quote]

Terveysvaikutukset saa myös sillä, että nielee sen öljyn.

Vierailija
8/45 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öljyä ei saa missään nimessä niellä! Siihen on liuennut suusta bakteereja.

Vierailija
9/45 |
30.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta nostan ylös.

Aloitin tämän oil pullingin 3 päivää sitten ja olen ällistynyt. Hampaissa ja ikenissä jo nyt paljon parempi tuntuma ja aion kyllä tätä jatkaa aamuisin edelleen. Tänään purskutellessani suustani irtosi myös jokin palanen, en tiedä mikä oli, hammaskiveä kai? Kannattaa testata!

Vierailija
10/45 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 18:24"]Vanha ketju, mutta nostan ylös.

Aloitin tämän oil pullingin 3 päivää sitten ja olen ällistynyt. Hampaissa ja ikenissä jo nyt paljon parempi tuntuma ja aion kyllä tätä jatkaa aamuisin edelleen. Tänään purskutellessani suustani irtosi myös jokin palanen, en tiedä mikä oli, hammaskiveä kai? Kannattaa testata!
[/quote]

Google ohjasi tänne. Mulle kävi samoin ja hammaskiveä se tosiaankin oli! Toinen kerta kun purskuttelen. Oon ällistyny. Tää oikeesti toimii! :o

Vierailija
11/45 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin joskus pari päivää mutta itsepintaisuus ei sitten enempään riittänyt, koska se ällötti aluksi kauheesti enkä kerinnyt tottuun siis öljytuntumaan suussa. Nyt oon miettinyt aloittaa taas koska tunne sen jälkeen suussa oli kuitenkin tosi hyvä! :) Ja ohop, vanha ketju mutta mikäpä tässä kommentoidessa! 

Vierailija
12/45 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkeistä ja vinkistä!

Vierailija
13/45 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä, mitä oil pulling on, mutta en ole vielä sitä kokeillut. Kysymys: eikö kookosöljy ole yleensä kiinteää (vai onko kookosrasva eri asia)? Miten sillä saa purskuteltua, vai pitääkö se ensin sulattaa?

Vierailija
14/45 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt tuota aina silloin tällöin, mutta kokenut sen varsinkin aamuisin (jolloin tärkeintä) liian haastavaksi ajanpuutteen vuoksi. Käytin ihan tavallista extra virgin oliiviöljyä. Kokeilin myös kookosöljyä, mutta minun mielestäni se oli pahemman makuista kuin oliiviöljy. Jollakin varmaan on toisinpäin. 

Vierailija
15/45 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 15:39"]

Tiedän kyllä, mitä oil pulling on, mutta en ole vielä sitä kokeillut. Kysymys: eikö kookosöljy ole yleensä kiinteää (vai onko kookosrasva eri asia)? Miten sillä saa purskuteltua, vai pitääkö se ensin sulattaa?

[/quote]

Kylmäpuristettu kookosöljy on huoneenlämmössä kiinteää, mutta se muuttuu suussa parissa sekunnissa juoksevaksi. Kannattaa ostaa luomua, sitä saa purkissa luontaistuotekauppojen lisäksi monesta isommasta marketistakin. Suosittelen kokeilemaan! -ap

Vierailija
16/45 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 15:39"]

[/quote]

Kylmäpuristettu kookosöljy on huoneenlämmössä kiinteää, mutta se muuttuu suussa parissa sekunnissa juoksevaksi. Kannattaa ostaa luomua, sitä saa purkissa luontaistuotekauppojen lisäksi monesta isommasta marketistakin. Suosittelen kokeilemaan! -ap

[/quote]

Ok, kiitti! :)

Vierailija
17/45 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän.

Vierailija
18/45 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitätkö kookosöljyn ensin vai lusikoitko purkista suuhun?

Vierailija
19/45 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auch, olitkin jo vastannut tähän.

Mulla tulee purskuttelusta posket  kipeiksi enkä jaksa sitä sen takia.

Vierailija
20/45 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi s*tana, vaikuttaa ällöttävältä.