Auto ei käynnisty. Missä vika?
Eli virrat tulee, (radio toimii ja valot) ja naksuu. Moottori ei elähdäkään.
Voikk olla akku? Auto jo teini-ikäinen.
Kommentit (74)
Ootko milloin viimeks lisänny sytytysnestettä, eli ns. Polttoainetta tankkiin?
Voi olla myös, että joku sulake on palanut. Mulla kävi just noin, ja syyllinen oli joku sulake.
Jos ei starttaa, niin starttimoottori pask*na?
Siis jos valot ja stereot toimii, mutta ei starttaa.
Minulla ei koskaan ole ollut akku syynä kun on ollut käynnistyvaikeuksia, aina ollut starttimoottori vikana. Joten vähän ihmetyttää aina automaattisesti nämä akkuehdotukset.
Onko akussa varmasti virtaa? Voi olla että stereot menee päälle muttei akussa ole tarpeeksi virtaa pyörittää starttimoottoria. Toisesta autosta virta tai täydellä akulla kokeilemaan, jos ei silloin toimi niin niin tarkemmin selvittämään.
Akku mennyt ennenkin ja silloin ei mikään toiminut. Nyt tulee kuitenkin virrat.
Akku vaihdettu noin 2-3v sitten. Yritän pyytää käynnistysapua jostain, jos vaikka johtuisi akusta.
Öljyjä en ole tarkistanut, teen senkin.
En ymmärrä autoista mitään, googlettelin vain ja se "naksuminen" oli kai merkki jostain.. Jos joku pyytää mua tarkistamaan sytytystulpat, niin en ymmärrä enää vaan menee hepreaksi 😬 Öljyä osaa lisätä, en muuta.
Mutta kiitos teille. 👍
Ap
Veikkaan vähissä olevia vilkkunesteitä tai männänpalautusjousien kuoleentumista .
Kannattaa viedä korjaamolle ja maksaa 100 euroa tunti ja antaa ammattimiesten arpoa uusia osia paikoilleen kunnes vika poistuu.
Artisti maksaa uudet osat.
Ps. Mittaa yleismittarilla akun navoista jännite (tai virta vtustako niitä muistaa), jonka pitäisi olla yli 12 volttia ja kunnossa olevassa akussa lähemmäs 13 volttia. Käynnissä olevassa kärryssä 13.5-14.5 volttia.
Koeta käynnistää kaapeleilla, jos käynnistyy, osta uusi akku ja mahdollisesti latausrele.
Jos akku kunnossa ja startin rele naksahtaa, vika tod.näk, starttimoottorissa,
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei koskaan ole ollut akku syynä kun on ollut käynnistyvaikeuksia, aina ollut starttimoottori vikana. Joten vähän ihmetyttää aina automaattisesti nämä akkuehdotukset.
Täälläkin oli startissa tilapäishäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Akku mennyt ennenkin ja silloin ei mikään toiminut. Nyt tulee kuitenkin virrat.
Akku vaihdettu noin 2-3v sitten. Yritän pyytää käynnistysapua jostain, jos vaikka johtuisi akusta.
Öljyjä en ole tarkistanut, teen senkin.
En ymmärrä autoista mitään, googlettelin vain ja se "naksuminen" oli kai merkki jostain.. Jos joku pyytää mua tarkistamaan sytytystulpat, niin en ymmärrä enää vaan menee hepreaksi 😬 Öljyä osaa lisätä, en muuta.
Mutta kiitos teille. 👍
Ap
Naksahtaminen starttauksen aikana merkitsee sitä, että starttirele, joka ohjaa pienellä virralla suurempia virtoja startille, toimii.
Vikana voi olla heikkokuntoinen akku (ei jaksa pyörittää moottoria käyntiin) tai sökö starttimoottori.
Vanhassa startissa voivat olla vain hiilet kuluneet ja vanha hätäapukeino saada startti toimimaan hetkeksi on kopautta sitä vasaralla tai jollain vastaavalla.
Starttin hiilet saattavat vielä "loksahtaa" oikealle paikalleen ja auto käynnistyy.
Kyllä muut sähkölaitteet voivat toimia ihan nätisti vielä pitkään sen jälkeen kun akussa ei riitä virta liikauttamaankaan starttia. Itsellä joutui yhdestä autosta kopauttamaan aina starttimoottoria rautaputken päällä kun ei liikahtanut täydelläkään akulla.
Pari päivää sitten ajoin sillä ja toimi ihan normaalisti. Hitto ku ärsyttää. Pitää metsästää joku kuka tulee laittamaan ne kaapelit ja tekee jotain. 🤷♀️
Ap
Virranjakajan kansi yleensä, jos ei muuta keksi;-)
Voi hyvinkin olla ja luultavammin juuri se.