Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yleensä raskaudesta kerrotaan fb:ssä?

Vierailija
13.01.2014 |

Onko siitä tapana kertoa? Onko vauvan syntymästä tapana kertoa? Milloin? Miten?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ultrakuva+joku söpö runo

Vierailija
22/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kerroin vasta syntymästä ja nauratti kun melkein kukaan ei edes tiennyt raskaudesta.. :D

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin kerroin vasta syntymästä ja nauratti kun melkein kukaan ei edes tiennyt raskaudesta.. :D

2

Vierailija
24/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ovat laittaneet sinne ultrakuvan, toiset np-ultra, jotkus vasta rakenneultran. Kun vauva on syntynyt on sitten laitettu että tänään klo 00.00 meille syntyi poika/tyttö ja strategiset mitat. Yleensä kuvan kera. 

Itse ilmoitin ekasta np-ultran jälkeen, en laittanut kuvaa mutta totesin että päivä ei voisi alkaa paremmin kuin näkemällä miten oma pieniokainen sätkii mahassa ja pieni sydän lyö. Tai jotain sinne suuntaan.

Toisesta ilmoitin että esikoisesta tulee isoveli. 

Vierailija
25/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla, ettei raskaudesta tarvitse facessa ilmoittaa.

Ällöttää jopa yhden kaverin monta kertaa päivässä tulevat päivitykset vaivoista ja muista. Ei mitään muita juttuja enää kun raskaus rskaus ja rsakaus ja raskaana ollan juu. Laitoin asetukset niin ettei ne päivitykset tuu enää etusivulle. Mua ei kiinnosta kuinka monta kertaa joku esim. oksentaa aamulla.

Vierailija
26/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ilmoitin kertomalla, että minulle haetaan sijaista töihin ja siitä nokkelimmat osasivat päätellä. (Päivitykseni liittyvät aika paljon töihini viestintäalalla ja suuri osa FB-kavereistani on työtuttuja.) Päivitin myöhemmin myös profiilikuvaksi ns. mahakuvan ja vauvan synnyttyä kerroin meidän saaneen tyttövauvan + kuva.

Vierailija
27/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan, kun viikko 30 lähestyy ja on paljon ihmisiä, joille mielelläni kertoisin odottavani, mutta eivät niin läheisiä että erikseen viestittäisin. Ts. ovat tuttuja, mutta henkilökohtainen yhteydenpito on jäänyt taakse. Osa varmaan tietääkin jotain kautta. En laita yleensä kovin henkilökohtaisia asioita, enkä usein. Muutaman kerran kuussa jonkun hauskan sattumuksen tai itselle suuret uutiset kuten valmistuminen tai uusi kiva työ. Jotenkin alkoi jännittää tuo raskaudesta kertominen, varsinkin kun näin pitkään on mennyt. En osaa luontevasti olla esillä, huomion kohteena. Ehkä sitten vasta vauvasta mainitsen.

Vierailija
28/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranjee... Onhan sitä pärjätty ilman koko naamakirjaa ja kaiken elämänsä julkisesti jakamista jo vuosituhansia. Ei voi ku silmiä pyörittää nykyajan pinnallisuudelle.

Vierailija
29/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mun fb-tuttu on kertonut siinä vaiheessa, kun on jäänyt/jäämässä äitiyslomalle. Näin etenkin ekan lapsen tullessa, kun on iso juttu että jää työputkesta pois. Se on mun mielestä aika neutraali tapa kertoa raskaudesta ilman että itse asiassa puhuu vauvasta mitään ;) Itse en ikimaailmassa laittaisi mitään ultrakuvia ja itse asiassa otin kommentointimahdollisuudenkin seinälleni pois, ettei kukaan sukulaisista yms. vaan paljastaisi raskautta liian aikaisin julkisesti, en tykkäisi..

Ja kun lapsi on syntynyt, niin useimmat postaavat jo sairaalasta ainakin jotain, strategiset mitat ainakin ja yleensä kuvan kera pikku nyytistä.

Vierailija
30/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kerrot sitten kun vauva syntynyt. Mulla on Sellanen periaate etten kerro muutenkaan lasteni asioita netissä. Esim tarkka syntymäpäivä ei kuulu sinne pätkääkään. Kuviakaan en laita faceen lapsistani, ties minne päätyvät. En ole maininnut koskaan edes heidän nimiään.

Vierailija
31/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta ilmoitin kun syntyi, tokasta taisin vappuna vaihtaa profiilikuvani, jossa olin paksuna ja vauva syntyikin viikon päästä siitä. Mä en uskalla/halua laittaa raskausjuttuja facern jos käykin jotain., lähimmät sen asian tiennyt muutenkin, ilman Facea..

Vierailija
32/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä, koko fb on varmaan kuopattu ja unohdettu muutamassa vuodessa, johan siellä nytkin on huomattavissa että fiksuimmista päästä alkaa porukka lopettaa koko pelleilyn ja poistaa tilejään. Tosi fiksut ei koskaan lähtenyt mukaan tohon sirkukseen.

Vierailija
33/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän on se Life Event -valikko juuri näitä tapahtumia varten. Voi valita, ilmoittaako raskaudesta vai jo syntyneestä lapsesta. Itse tein merkinnän raskaudesta rv 14 suurimman keskenmenoriskin mentyä ohi, laitoin kysytyt tiedot ja lyhyen (yhden virkkeen) vapaan tekstin. Joku ontuva runoilu ei kolahtanut omalla kohdalla yhtään.

Kun lapsi syntyy, teen siitä myös Life Event -merkinnän. Peukuttakoon kuka peukuttaa, en vedä herneitä suuntaan tai toiseen. :)

Meillä on miehen kanssa sukua ja tuttavia noin kymmenessä eri maassa ja Facebook on helpottanut yhteydenpitoa huomattavasti. Moni ei meistä muuta kautta mitään kuulekaan (ei vaan ehdi lähettelemään esim. kortteja/kirjeitä/sähköposteja joka suuntaan kun puskaradiokin toimii aika huonosti), joten tuntuisi oudolta jättää mainitsematta raskaudesta.

Vierailija
34/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitää facebookissa sellasia "kavereita" joille et voi kertoa ees lastesi nimiä? Tai jotka levittelis kuvia lapsistasi.. Itelläkin on tarkat rajotukset keille näkyy perhekuvat yms. mut mun mielestä toi menee jo liiotteluks.. Jos joku kysyy leikkipuistossa lapsesi syntymäpäivää ni vastaatko ettei kuulu sulle pätkääkään? :D 

Vierailija
35/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsoa kun kerran lataat nettiin kuvan ni Se on siellä aina vaan! Sitten näillä fb tyypeillä on lupa omistaa kaikki data minkä sinne lataat ja ne saa käyttää sun lasten kuvia esim. mainonnassa. Sitten joku äijä runkkaa sun,lapsen kuvaa katsellesaan jossain päin maailmaa. Toki kerron jos tuttu kysyy lapsen syntymäpäivää, mutta muuten en lasten asioita levittele. Suon heille yksityisyyden. En myöskään ymmärrä kun rattaissa on lapsen nimi ja syntymäpäivä näkyvillä...

Vierailija
36/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis joskus sen päättänyt, että lapseni saavat sitten aikanaan laittaa nettiin mitä itse kokevat sopivaksi. Ja tässä päätöksessä on ollut helppo pysyä. Perheeni ja ystäväni tietävät etten halua lasteni kuvia julki ja kunnioittavat tätä. Eli eivät laita juhlakuviensa joukkoon kuvia lapasistani

Vierailija
37/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en suoranaisesti kertonut raskaudesta... Joistakin päivityksistä ilmeni että en esimerkiksi uutena vuotena juonut alkoholia. Ja sitten laskettuna päivänä pistin jotain että tänään on THE päivä. Kaikki tutut joiden tarvitsikin tietää, tiesivät. Ne joiden ei tarvinnut tietää joko ymmärsivät "vinkeistä" tai saivat sitten tietää kun ilmoitin vauvan syntymästä. siitä ilmoitin samana päivänä. Sairaalassa kun oltiin rauhotuttu ja päästy lapsivuode-osastolle, ja napsin kuvia ihanuudesta, lisäsin yhsen facebookkiin ja kirjoitin siihen jonkun pienen tekstin.. Siis varmaan 5-6 tuntia syntymän jälkeen ilmoitin :)

Vierailija
38/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras raskauspäivitys on ollut kun tuleva isä laittoi yhden pullan uuniin paistumaan ja otti siitä kuvan :)

Vierailija
39/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras raskauspäivitys on ollut kun tuleva isä laittoi yhden pullan uuniin paistumaan ja otti siitä kuvan :)

Vierailija
40/69 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon rv 34 enkä oo julkaissut asiasta fb:ssä kenellekään, eikä mies myöskään. Sovittiin myös että lapsesta ei laiteta kuvia. Itse en todennäköisesti aio julkaista mitään synnytyksen jälkeen, ystävät tietää tästä ja ne voi kysyä jos haluaa.

Monelle kaverille ja "kaverille" asia voi tulla tosin aika yllätyksenä joskus mutta se on hauskaa :D Tuntuu että mulla on oma salaisuus :)

Ite pidän aika rohkeena sitä että esim np. ultrakuvia laitetaan. Ite en vois mutta ymmärrän kyllä että sellaista iloa on kiva toitottaa. Minä taas olen sitä sorttia että myhäilen mieluummin itsekseni :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän