Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yleensä raskaudesta kerrotaan fb:ssä?

Vierailija
13.01.2014 |

Onko siitä tapana kertoa? Onko vauvan syntymästä tapana kertoa? Milloin? Miten?

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:07"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 01:36"]

Ekasta raskaudesta ei ilmoitettu facebookissa. Taisi olla jotenkin niin että niitä onnitteluja läheisiltä tuli facebookiin ja sitä kautta muutkin saivat tietää. Olin tyytyväinen asioiden kulkuun muuten, mutta harmitti kun läheiset laittoivat vierailulta kuvia lapsesta ennen kuin itse oltiin niitä saatu koneelle edes. Siitä sanottiinkin kyllä jälkikäteen. Ja harmistus johtui siis siitä että oltais itse haluttu ekana laittaa, mutta tietenkin olis ollut isompi juttu jos ei oltais haluttu ollenkaan julkaista kuvia.

Toisen kohdalla laitoin np-ultrasta kuvan, myös rakenneultrasta laitoin kuvan. Sukupuoliarvausta ei julkistettu, se ollaan kerrottu vain "livenä". Muuten olen aika minimissä pitänyt raskauden hehkuttamisen päivityksissä.

Mulla ei myöskään ole kavereissa ketään sellaisia joilta pitäisi salailla asiaa tai pelätä että levittelisivät lapsen tietoja/kuvia jonnekin, toki silti harkitsen aina ennen kuin julkaisen jotain lapseen liittyvää. Monen sukulaisen ja ystävän kanssa pidetään enemmän juuri yhteyttä facebookin kautta eikä niinkään puhelimitse, poikkeuksena tietenkin ihan lähipiiri. Mun mielestä facebook on erittäin kätevä tapa pysyä tuttavien ja läheisten arjessa (ja juhlassa) mukana ihan eri tavalla kuin mitä aiemmin on ollut mahdollista. Ja itse koen että mukavampi niitä onnittelujakin on lukea ajan kanssa facebookista esim kotiutumisen jälkeen kuin että puhelin olisi täynnä kyselyitä.

[/quote]

Kyse ei olekaan siitä, että pelkäisi kavereiden jakavan kuvaa eteenpäin. FB:n asetuksista huolimatta kuvat voi kuitenkin levitä eteenpäin - halusit tai et. Kukaan ei kontrolloi niitä.

[/quote]

Kerropa yksikin esimerkki missä asetuksista huolimatta kuvia on jaettu eteenpäin. Linkitä edes yksi sellainen tilanne. Niinpä niin...

[/quote]Mitenkä voi olla niin vaikeeta ymmärtää???!!!!!! Kun Facebookiin lataa kuvan, ja vaikka sun asetukset olis kuinka pellille ystäville, niin SILTI FBllä on täydet omistusoikeudet sun kuvaan ja nämä Fb tyypit, omistajat mitä ovatkaan, niin he saavat käyttää sitä sun kivaa ihan mihin haluvat! Vaikka myydä ne!! Ja silloin me kultanassujen kuvat on maailmalla! Kun teet profiilin itsellesi niin suostut samalla siihen että sun kuvistas tulee FBn omaisuutta!!! Laitetaanko sama mille kielelle että ymmärtäisit tämän!??!

[/quote]

Jos nyt ensin yrittäisit suomen kieltä oikein!

No tuliko sitä esimerkkiä ko. tilanteesta. Niinpä niin... I rest my case!

Vierailija
62/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten, kun vauvat olivat syntyneet.

Ensimmäisen lapsen menettäneenä pelkäsin niin hysteerisesti menettäväni muutkin, niin en uskaltanut asiasta julkisesti puhua. Läheiset toki tiesivät.

Jälkeenpäin olin todella kiitollinen, että menehtyneestä esikoisestakaan en päivitellyt mitään facebookkiin. Näin saimme surra rauhassa ja asiasta tiesivät ne, jotka meistä oikeasti välittivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertonut raskaudesta fb:ssä mutta kun lapsi syntyy, laittanen kuvan ja syntymäajan.

Vierailija
64/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdoin profiilikuvan kokovartalokuvaksi rv 25. Oli jo iso maha. Vauvan synnyttyä kuva ja mitat. Mulla ei tosin ole koko maailma kavereina, oikeesti vain sellaisia ihmisiä, joiden kanssa olen muutenkin tekemisissä.

Vierailija
65/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka näin - menin sitten jakamaan persettä ja tässä tulos..eli liität tohon tietty ekan ultrakuvan xD

Vierailija
66/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta usein kivoja on ollut sellaiset ei-niin-selvät viestit, eli ei kamalia söpöstelyjuttuja tai ultrakuvia (mulla ystäväpiirissä paljon tahattomasti lapsettomia ja tiedän, että ovat tosi pahoillaan aina noista.)

Moni on kertonut eka vasta rakenneultran jälkeen. Muistan, että eräs tuttu postasi mm. bussista otetun opaskuvan, jossa raskaana oleva hahmo. Muutama on vaihtanut profiilikuvan silloin, kun maha on selkeästi ollut näkyvillä ja aika moni kertonut tosiaan äitiyslomalle jäämisestä. 

Omat lapseni ovat syntyneet 2006 ja 2007 enkä silloin ollut vielä FB:ssa, näin se aika menee eteenpäin :)! jos iltatähden vielä saisin, kertoisin varmaan vaivihkaa vasta rakenneultran jälkeen enkä sittenkään mitään "olen raskaana ja meille tulee vauva <3! <3! <3!

-

Vierailija
67/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on fb kavereina oikeasti sellaisia ihmisiä, jotka ovat muutenkin elämässäni läsnä. Todellakin haluan heille jakaa tiedon raskaudestani. Minulla on iso suku ympäri Suomea ja paljon läheisiä ystäviä muuttanut ulkomaille. Face on minulle todella luonteva tapa kertoa omia kuulumisiani. Ja luen mielelläni myös muiden, minulle läheisten ihmisten, kuulumisia. Ja jos lapsi kuolisi niin voisin senkin laittaa faceen. Ei tarvitsisi kenenkään arvailla, että mitä tapahtunut. Senkin voi kertoa esimerkiksi siten, että pyytää rauhaa asian käsittelyyn ja, että ystävät eivät ole yhteydessä asiaan liittyen.

Toki monet ihmiset käyttävät facea erilaiseen kommunikointiin, minulle se on tapa pitää yhteyttä ihmisiin, joista välitän.

Vierailija
68/69 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:55"]

Mitenkä voi olla niin vaikeeta ymmärtää???!!!!!! Kun Facebookiin lataa kuvan, ja vaikka sun asetukset olis kuinka pellille ystäville, niin SILTI FBllä on täydet omistusoikeudet sun kuvaan ja nämä Fb tyypit, omistajat mitä ovatkaan, niin he saavat käyttää sitä sun kivaa ihan mihin haluvat! Vaikka myydä ne!! Ja silloin me kultanassujen kuvat on maailmalla! Kun teet profiilin itsellesi niin suostut samalla siihen että sun kuvistas tulee FBn omaisuutta!!! Laitetaanko sama mille kielelle että ymmärtäisit tämän!??!

[/quote]

:D:D Ai, että! Minullakin on periaate, että en laita mitään noloja, liian henk.koht. kuvia faceen, mutta jotain hauskoja kuvia laataan sinne. Jos facebook sitten haluaa vaikka myydä niitä kuvia, niin myykööt pois minun puolestani :) En kyllä ymmärrä kuka niistä olisi kiinnostunut saati suostuisi niistä vielä jotain maksamaan. Että etköhän nyt kuvittele vähän turhia :)

Vierailija
69/69 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oli Ozzyn keikalla ja kirjoitin että harva tätä pääsee kuuntelemaan jo ennen syntymäänsä tms

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan