Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yleensä raskaudesta kerrotaan fb:ssä?

Vierailija
13.01.2014 |

Onko siitä tapana kertoa? Onko vauvan syntymästä tapana kertoa? Milloin? Miten?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa joo. Mitenkään sitä onkaan pärjätty aikana enne lärvikirjaa, kukaan ei ikinä ollut raskaanakaan kai.

Ja sitten taas kun se fb kuolee muutaman vuoden sisään, niinku kävi IRCille, Myspacelle ja ihan mille tahansa turhalle hypejutulle.

Vierailija
2/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 23:49"]

No katsoa kun kerran lataat nettiin kuvan ni Se on siellä aina vaan! Sitten näillä fb tyypeillä on lupa omistaa kaikki data minkä sinne lataat ja ne saa käyttää sun lasten kuvia esim. mainonnassa. Sitten joku äijä runkkaa sun,lapsen kuvaa katsellesaan jossain päin maailmaa. Toki kerron jos tuttu kysyy lapsen syntymäpäivää, mutta muuten en lasten asioita levittele. Suon heille yksityisyyden. En myöskään ymmärrä kun rattaissa on lapsen nimi ja syntymäpäivä näkyvillä...

[/quote]

Ne runkkarit on sun fb-kavereita! Miks sä sellasia olet hyväksynyt kavereiksi?

[/quote]no ei ihan....kun lataa faceen kuvan, linkin mitä tahansa, siitä tulee fbn omaisuutta ja he saavat käyttää kuvaasi miten haluavat. Esim ulkomaan mainonnassa!!! Tämä mahdollistaa sen että vaikka kuinka olisit rajoittanut kuva kansiosi sukulaisille niin joku Aasiassa saattaa nähdä kuvasi muissa yhteyksissä! Tämä pitäisi kaikkien tietää, mut näköjään ette! Se, että minä en laita lasteni kuvia mihinkään foorumiin, on mun päätös. Kun heillä itsellään on ikää liittyä esim faceen niin toivon heidän ymmärtävän tekojensa seuraukset. Jokainen lataa mitä haluaa. Mulla on alle 100 kaveria facessa, mutta osa jo sen verran etäisempiä tuttuja etten koe kaikkein isoimpien elämäntapahtumieni kuuluvan heille. Suotta kritisoitte mun päätöstä olla jakamatta raskauksiani tai lapsiani. Apn kysymys oli kuinka kerrottu raskaudesta, kerroin vain kuinka itse toimin ja ajattelen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mieleenkään laittaa mitään tietoja raskaudesta naamakirjaan. Olen niin vanha käpy, että käytän näitä kivikautisia viestintävälineitä, kuten puhetta ja ihmisten tapaamisia. 

Vierailija
4/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita seinälle sellainen "raskausmahakuva", mikä lienee, sivusta otettu kuva jossa VARMASTI se maha näkyy...sitä varmasti ihastellaan sitten asiaan kuuluvasti, jotta "voi miten ihana maha!" ja "iiiik, ihana!" Oikeasti, aikuiset naiset.... Kaikista ne ovat NIIN ihania kuvia!

Vierailija
5/69 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta raskaudesta ei ilmoitettu facebookissa. Taisi olla jotenkin niin että niitä onnitteluja läheisiltä tuli facebookiin ja sitä kautta muutkin saivat tietää. Olin tyytyväinen asioiden kulkuun muuten, mutta harmitti kun läheiset laittoivat vierailulta kuvia lapsesta ennen kuin itse oltiin niitä saatu koneelle edes. Siitä sanottiinkin kyllä jälkikäteen. Ja harmistus johtui siis siitä että oltais itse haluttu ekana laittaa, mutta tietenkin olis ollut isompi juttu jos ei oltais haluttu ollenkaan julkaista kuvia.

Toisen kohdalla laitoin np-ultrasta kuvan, myös rakenneultrasta laitoin kuvan. Sukupuoliarvausta ei julkistettu, se ollaan kerrottu vain "livenä". Muuten olen aika minimissä pitänyt raskauden hehkuttamisen päivityksissä.

Mulla ei myöskään ole kavereissa ketään sellaisia joilta pitäisi salailla asiaa tai pelätä että levittelisivät lapsen tietoja/kuvia jonnekin, toki silti harkitsen aina ennen kuin julkaisen jotain lapseen liittyvää. Monen sukulaisen ja ystävän kanssa pidetään enemmän juuri yhteyttä facebookin kautta eikä niinkään puhelimitse, poikkeuksena tietenkin ihan lähipiiri. Mun mielestä facebook on erittäin kätevä tapa pysyä tuttavien ja läheisten arjessa (ja juhlassa) mukana ihan eri tavalla kuin mitä aiemmin on ollut mahdollista. Ja itse koen että mukavampi niitä onnittelujakin on lukea ajan kanssa facebookista esim kotiutumisen jälkeen kuin että puhelin olisi täynnä kyselyitä.

Vierailija
6/69 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 09:22"]

Olen viimeisimmilläni raskaana, mutta en ole ilmoittanut asiaa Facebookissa julkisesti. Miksi ilmoittaisin. Läheiseni tietävät kyllä. 

[/quote]

Lisäisin tähän vielä, että raskausuutinen on kuitenkin sen verran iso juttu, että kerron sen mielelläni ihan henkilökohtaisesti, joko kasvotusten tai sitten henkilökohtaisella viestillä. Minulla on Facebookissa lähes 400 kaveria, paljon työni kautta ja luottamustoimieni kautta tavattuja ihmisiä, jotka eivät kaikki tosiaan ole läheisiä. Olen myös asunut ja opiskellut useissa maissa, joten tuttuja riittää. En nyt kuitenkaan koe tarpeelliseksi ilmoittaa esimerkiksi vanhalle kurssikaverille raskaudestani Facebookissa. 

[/quote]

Ja taas yksi joka luulee, ettei ole kuin kaksi vaihtoehtoa: joko a) et jaa facebookissa yhtään mitään tai b) jaat jotain facebookissa ja se näkyy sieltä sitten kaikille kavereille. 

Vierailija
7/69 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku muukin kirjoitti, että oli päivittänyt asian elämäntapahtumiin. Mä en oikeestaan koskaan kirjota seinälleni mitään, mutta tosiaan päivitin elämäntapahtumiin sen "odottaa lasta" siinä vaiheessa kun puoliväli raskaudesta oli jo ohitettu. Siihen voisi kirjotelka tarkemminkin laskettua aikaa ja muuta, mutta itse laitoin vaan kuukauden, jolloin.lapsen oli määrä syntyä. Sitten kun vauva oli sylissä, päivitin sen taas elämäntapahtumiin, "tuli lapsen *nimi* vanhemmaksi" ja päivämäärä. Samalla tavalla elämäntapahtumists päivitin naimisiinmenonikin.

Vierailija
8/69 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 01:36"]

Ekasta raskaudesta ei ilmoitettu facebookissa. Taisi olla jotenkin niin että niitä onnitteluja läheisiltä tuli facebookiin ja sitä kautta muutkin saivat tietää. Olin tyytyväinen asioiden kulkuun muuten, mutta harmitti kun läheiset laittoivat vierailulta kuvia lapsesta ennen kuin itse oltiin niitä saatu koneelle edes. Siitä sanottiinkin kyllä jälkikäteen. Ja harmistus johtui siis siitä että oltais itse haluttu ekana laittaa, mutta tietenkin olis ollut isompi juttu jos ei oltais haluttu ollenkaan julkaista kuvia.

Toisen kohdalla laitoin np-ultrasta kuvan, myös rakenneultrasta laitoin kuvan. Sukupuoliarvausta ei julkistettu, se ollaan kerrottu vain "livenä". Muuten olen aika minimissä pitänyt raskauden hehkuttamisen päivityksissä.

Mulla ei myöskään ole kavereissa ketään sellaisia joilta pitäisi salailla asiaa tai pelätä että levittelisivät lapsen tietoja/kuvia jonnekin, toki silti harkitsen aina ennen kuin julkaisen jotain lapseen liittyvää. Monen sukulaisen ja ystävän kanssa pidetään enemmän juuri yhteyttä facebookin kautta eikä niinkään puhelimitse, poikkeuksena tietenkin ihan lähipiiri. Mun mielestä facebook on erittäin kätevä tapa pysyä tuttavien ja läheisten arjessa (ja juhlassa) mukana ihan eri tavalla kuin mitä aiemmin on ollut mahdollista. Ja itse koen että mukavampi niitä onnittelujakin on lukea ajan kanssa facebookista esim kotiutumisen jälkeen kuin että puhelin olisi täynnä kyselyitä.

[/quote]

Kyse ei olekaan siitä, että pelkäisi kavereiden jakavan kuvaa eteenpäin. FB:n asetuksista huolimatta kuvat voi kuitenkin levitä eteenpäin - halusit tai et. Kukaan ei kontrolloi niitä.

Vierailija
9/69 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on fb:sdä vaan ystäviä ja niitäkin kourallinen, joten läväytin suoraan ultrakuvat kummastakin raskaudesta :)

Vierailija
10/69 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä vittua???

Vierailija
11/69 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:07"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 01:36"]

[/quote]

Kyse ei olekaan siitä, että pelkäisi kavereiden jakavan kuvaa eteenpäin. FB:n asetuksista huolimatta kuvat voi kuitenkin levitä eteenpäin - halusit tai et. Kukaan ei kontrolloi niitä.

[/quote]

Heh sinä ja sun salaliittoteoriat. Mutta siitä huolimatta en jaa facebookissa kuvia joiden en halua leviävän. Jos joku haluaa levittää mun ultrakuvia tai masturboi katsomalla mun naamakuvaa niin siitä vaan. Se että kuvia facebookiin laitan ei tarkoita että siellä olisi puolialastomia kuvia minusta tai sen puoleen lapsistanikaan.

Vierailija
12/69 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitin lapseni syntymästä laittamalla tuoreesta tekeleestä kuvan tekstillä "Tein tänää tämmösen". Olen mauton ja kummallinen. Moikka tutuille.

Vierailija
13/69 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tyyliin "panin paljaalla, nyt oksettaa".

Vierailija
14/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 23:42"]

Mitä väliä, koko fb on varmaan kuopattu ja unohdettu muutamassa vuodessa, johan siellä nytkin on huomattavissa että fiksuimmista päästä alkaa porukka lopettaa koko pelleilyn ja poistaa tilejään. Tosi fiksut ei koskaan lähtenyt mukaan tohon sirkukseen.

[/quote]

Hahhahhaaaaa... Päivän parhaat naurut, kiitos!

Vierailija
15/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 23:49"]

No katsoa kun kerran lataat nettiin kuvan ni Se on siellä aina vaan! Sitten näillä fb tyypeillä on lupa omistaa kaikki data minkä sinne lataat ja ne saa käyttää sun lasten kuvia esim. mainonnassa. Sitten joku äijä runkkaa sun,lapsen kuvaa katsellesaan jossain päin maailmaa. Toki kerron jos tuttu kysyy lapsen syntymäpäivää, mutta muuten en lasten asioita levittele. Suon heille yksityisyyden. En myöskään ymmärrä kun rattaissa on lapsen nimi ja syntymäpäivä näkyvillä...

[/quote]

Ne runkkarit on sun fb-kavereita! Miks sä sellasia olet hyväksynyt kavereiksi?

Vierailija
16/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lisäsin kuvan, jossa näkyy raskausmaha. Mutta en sen kummemmin kommentoinut kuitenkaan raskautta eikä kuvan pääasiana ollut mahan esittely. Siitäpähän huomasivat jotka huomasi.

Vierailija
17/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 09:22"]

Olen viimeisimmilläni raskaana, mutta en ole ilmoittanut asiaa Facebookissa julkisesti. Miksi ilmoittaisin. Läheiseni tietävät kyllä. 

[/quote]

Lisäisin tähän vielä, että raskausuutinen on kuitenkin sen verran iso juttu, että kerron sen mielelläni ihan henkilökohtaisesti, joko kasvotusten tai sitten henkilökohtaisella viestillä. Minulla on Facebookissa lähes 400 kaveria, paljon työni kautta ja luottamustoimieni kautta tavattuja ihmisiä, jotka eivät kaikki tosiaan ole läheisiä. Olen myös asunut ja opiskellut useissa maissa, joten tuttuja riittää. En nyt kuitenkaan koe tarpeelliseksi ilmoittaa esimerkiksi vanhalle kurssikaverille raskaudestani Facebookissa. 

Vierailija
18/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän se alkaa sillä  vihjailulla "väsyttää, paleltaa, väsyttää, paleltaa" ja joku kysyy ootko kipeä, niin sitten vastataan että "en oo kipeä ;););)" tai valitellaan huonoa oloa ja taas kysytään vatsataudista ja vastaus sama kuin edellä.

Voi myös valittaa kuinka vaatteet eivät enää "jostain syystä" mahdu päälle, tai harmitella kuinka kaverit lähtevät juhlimaan ja itse ei voi mennä.

Voit myös laskea päiviä tulevan mammalomasi alkuun ihan vain vaihtamalla päivitykseeesi numeron jokapäivä tyyliin: 15, 14, 13...jne

Ennen synnytystä voit vihjailla kuinka sinua "jännittää", tai "vähiin käy ennenkuin loppuu" tms.

Aina ei tarvitse edes itse päivittää kun jo raskaudesta tietävät kaverisi kirjoittavat seinällesi sinun ollessa synnyttämässä "joko, joko????" viestejä ja ja hetken päästä onnitteluviestejä, joista viimeistään asiasta tietämättömät pääsevät tietoisuuteen.

Vierailija
19/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissä raskaudesta kerrotan postaamalla ultraäänikuva ja syntymästä jollain iloisella kommentilla ja vauvan mitoilla.

Vierailija
20/69 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kommentoinut sanallakaan raskaudesta fbssä. Olen sitten lapsen synnyttyä muutaman pv viiveellä kertonut että syntyi tyttö/poika! 90% kavereista on ollu ihan hoo moilasena että wtf, olitsä raskaana!? Eli Se raskaus sinne kuulu pätkääkään, ne jotka oikeesti on ja kuuluu sun elämään niin tietävät asiasta muuten, sun itsesi heille kertomana!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi