Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yleensä raskaudesta kerrotaan fb:ssä?

Vierailija
13.01.2014 |

Onko siitä tapana kertoa? Onko vauvan syntymästä tapana kertoa? Milloin? Miten?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras päivitys vois olla poistaa koko fb profiili ja keskittyä tästä eteenpäin olennaiseen, eli raskauteen, uuteen vauvaan ja siihen oikeaan elämään. Varamaan ne joiden tarvii tietää asiasta sen saavat selville muutakin kautta. Ei lapsi ole mikään aikuisen huomionhaun uusi kiva väline.

Vierailija
42/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 08:59"]

Paras päivitys vois olla poistaa koko fb profiili ja keskittyä tästä eteenpäin olennaiseen, eli raskauteen, uuteen vauvaan ja siihen oikeaan elämään. Varamaan ne joiden tarvii tietää asiasta sen saavat selville muutakin kautta. Ei lapsi ole mikään aikuisen huomionhaun uusi kiva väline.

[/quote]

Eli jos on vauva tulossa niin ei saa tehdä mitään muuta kuin keskittyä siihen vauvaan? Pari minuuttia Facebookissa on väärin? Ja mitä pahaa on viestittää sitä kautta laajalle joukolle ystäviä että lapsi on tulossa? Mielestäni käy varsin kätevästi niin. Olet vain katkera jostain, ei ihminen muuten suolla tuollaista myrkkyä toisten onnesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimeisimmilläni raskaana, mutta en ole ilmoittanut asiaa Facebookissa julkisesti. Miksi ilmoittaisin. Läheiseni tietävät kyllä. 

Vierailija
44/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia tuttuja ja tuntemattomia oikein haalitte fb kaveriksi, jos edes raskaudesta ei voi kertoa? Joku miestuttu runkkailemassa sun lapsen kuville? Ei hyvää päivää.. Mä olen kertonut aina siinä vaiheessa, kun maha ruvennut näkymään. En jaksa kymmeniä "ootsä raskaana" kommentteja. Mielummin ilmoitan kaikille samaa aikaan nätillä viestillä, otqn onnittelut vastaan ja jatkan elämää. Eipä kukaan enää luo merkitseviä kats3ita vatsan suuntaan sen jälkeen.

Ei mun kavereissa ole muita kun sukulaisia, parhaimmat koulukaverit ja työkaverit, joitakin harrastustuttuja. Miksi asiaa pitäisi heiltä jotenkin salata? 

Vierailija
45/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 23:45"]

Miks pitää facebookissa sellasia "kavereita" joille et voi kertoa ees lastesi nimiä? Tai jotka levittelis kuvia lapsistasi.. Itelläkin on tarkat rajotukset keille näkyy perhekuvat yms. mut mun mielestä toi menee jo liiotteluks.. Jos joku kysyy leikkipuistossa lapsesi syntymäpäivää ni vastaatko ettei kuulu sulle pätkääkään? :D 

[/quote]

Rajoitukset, my ass! Toimii, jos toimii. Monet kaverin kaverin perhealbumit olen selannut, kun asetuksista huolimatta pääsen näkemään sekä kommentit että kuvat.

Vierailija
46/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen katkeraa on olla levittelemättä omia henkilökohtaisia asioitaan ja lapsensa kuvia nettiin?

vai ilmoitteliko ihmiset lehdissä raskauksista ennen naamakirjaa ja sitten random ihmiset onnitteli siitä omilla ilmoituksellaan?

Raskauksista ja vauvoista olen onnistunut läheisilleni Ilmoittelemaan täysin ilman feisbuukkiakin. Tässä ei ollut edes kyse niistä vaan tuosta kanavasta ja tavasta jolla se tehdään.

Vierailija
47/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 09:25"]

Miks pitää facebookissa sellasia "kavereita" joille et voi kertoa ees lastesi nimiä? Tai jotka levittelis kuvia lapsistasi.. Itelläkin on tarkat rajotukset keille näkyy perhekuvat yms. mut mun mielestä toi menee jo liiotteluks.. Jos joku kysyy leikkipuistossa lapsesi syntymäpäivää ni vastaatko ettei kuulu sulle pätkääkään? :D 

[/quote]

Rajoitukset, my ass! Toimii, jos toimii. Monet kaverin kaverin perhealbumit olen selannut, kun asetuksista huolimatta pääsen näkemään sekä kommentit että kuvat.

[/quote]

Mistä sä tiedät toisten asetuksista? Jotkut jakaa tietoisesti koko elämän kaikille. Se on heidän ongelmansa ja päätöksensä, ei kuulu muille tippaakaan. MInua ei esimerkiksi voi nähdä haussa/lisätä kaveriksi. Eipä sillä, että kokisin jotenkin kauheana asiana, jow joku tutun tuttj sattuisi lukemaan mun raskaudesta! :D

Vierailija
48/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 09:31"]

[/quote]

[/quote]

Mistä sä tiedät toisten asetuksista? Jotkut jakaa tietoisesti koko elämän kaikille. Se on heidän ongelmansa ja päätöksensä, ei kuulu muille tippaakaan. MInua ei esimerkiksi voi nähdä haussa/lisätä kaveriksi. Eipä sillä, että kokisin jotenkin kauheana asiana, jow joku tutun tuttj sattuisi lukemaan mun raskaudesta! :D

[/quote]

No juuri niin olen minäkin säätänyt ettei näy mitään haulla ja seinän näkee vain kaverit jne, ja kappas kummaa, eräs sukulainen joka halusi lisätä minut näytti miten näkyy oikein hyvin haulla profiilini, kuvani ja muutama uusin päivitys seinälläkin. Että se siitä yksityisyydestä.

FB on kaupallinen lafka omilla intresseillään, rekisteröity jenkkeihin jossa kaikki tieto on kaupan ja ei ole olemassa mitään lakeja yksityisyydensuojasta, joten aika naiivi tollo pitää olla jos uskoo kaiken sinne lataamansa olevan vain itsensä säädeltävissä.

Vierailija
49/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 23:55"]

Olen siis joskus sen päättänyt, että lapseni saavat sitten aikanaan laittaa nettiin mitä itse kokevat sopivaksi. Ja tässä päätöksessä on ollut helppo pysyä. Perheeni ja ystäväni tietävät etten halua lasteni kuvia julki ja kunnioittavat tätä. Eli eivät laita juhlakuviensa joukkoon kuvia lapasistani

[/quote]

onko sun LAPASILLAKIN kovin kovat yksityisyysasetukset? :)

Vierailija
50/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 09:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No juuri niin olen minäkin säätänyt ettei näy mitään haulla ja seinän näkee vain kaverit jne, ja kappas kummaa, eräs sukulainen joka halusi lisätä minut näytti miten näkyy oikein hyvin haulla profiilini, kuvani ja muutama uusin päivitys seinälläkin. Että se siitä yksityisyydestä.

FB on kaupallinen lafka omilla intresseillään, rekisteröity jenkkeihin jossa kaikki tieto on kaupan ja ei ole olemassa mitään lakeja yksityisyydensuojasta, joten aika naiivi tollo pitää olla jos uskoo kaiken sinne lataamansa olevan vain itsensä säädeltävissä.

[/quote]

Kas kummaa, kun ei ole osunut omalle kohdalle. Kannattaisi varmaan vielä kerran tarkastuttaa ne sun omat asetukset, jos noin lagaa! Ja sitä paitsi. Tässä puhutaan raskauden kertomisesta. Ei mistään sun lapsen alaston kuvista. 

Mitä ylipäätään teet facebookissa, kun mitään sinne ei uskalla jakaa? Vakoilet muita? 

Vierailija
51/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://varssyja.wordpress.com/raskaus-ja-syntyma-ilmoituksia/

Tuolla on kivoja runoja, jos haluaa esim. sillä tavalla ilmoittaa raskaudesta.

Vierailija
52/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 09:37"]

[/quote]

Ja sehän on fb:n syy kun ei juntiti Suomesta osaa sitä käyttää... Kyllä sieltä asetuksista saa profiilinsa piiloon jos haluaa.

Vierailija
53/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 23:18"]

En ole koskaan kommentoinut sanallakaan raskaudesta fbssä. Olen sitten lapsen synnyttyä muutaman pv viiveellä kertonut että syntyi tyttö/poika! 90% kavereista on ollu ihan hoo moilasena että wtf, olitsä raskaana!? Eli Se raskaus sinne kuulu pätkääkään, ne jotka oikeesti on ja kuuluu sun elämään niin tietävät asiasta muuten, sun itsesi heille kertomana!

[/quote]

No mikäs se sinä olet sanelemaan mitä kenenkin fb:hen kuuluu ja mitä ei? Tiedätkö, että fb:ssä voit säätää mitä päivityksiä jakelet kenellekin ja mitä et. Ei tarvitse vaikka esim. tuota vauva-uutista siellä jakaa koko kaveripiirille vaan vain tietyille ihmisille. Minä jaan aika yksityisäkin asioita (mm. raskaus) fb:ssä koska minulla on siellä paljon ystäviä ympäri maailmaa, joiden kanssa facebook on oikeastaan ainoa toimiva keino pitää yhteyttä. Konkreettiset kortit ja kirjeet on myös kivoja mutta vähän työläitä ja hitaita, sähköpostia minulle tulee muutenkin ihan tuhottomasti, joten en halua ystävieni posteja sinne hukkumaan, puhelut onnistuu aikaerojen vuoksi todella harvoin. Mutta olen luonut näistä (ja tietenkin muista hyvistä ystävistäni) sellainen ryhmän fb:hen ja ainoastaan he näkevät nuo päivitykseni ja kuvani.

Vierailija
54/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerron kavereille ja suvulle ihan itse taikka sitten asia on kiirinyt heidän korviinsa sukulaisten tai yhteisten tuttujen kautta. Fb:ssa mulla on myös sellaisia kavereita, joita pidän ennemminkin tuttuina nykyään. Esim. vanhoja luokkakavereita, riparikavereita vuosikausien takaa, vaihto-oppilasvuoden tuttavuuksia yms. Heitä on kiva pitää kavereina niin joskus vähän kuulee miten elämä on vienyt kutakin ja tietää pintaraapaisun edes mitä heille kuuluu. Tarvittaessa saa kiinni jos jotain asiaa tulee, joskus tuleekin. Joskus nähdään esim. näiden ulkomailla asuvien kanssa kun sillä suunnalla liikutaan, ilman facebookia tuskin tulisi pidettyä yhteyttä ja nähtyä.

Mutta en halua heille kuitenkaan mahdollista keskenmenoa tai kohtukuolemaa esimerkiksi jakaaa. Ei olla niin läheisiä. Minulle on nyt käynyt niin, 3 kaveria on fb:ssa jakant päivityksiä raskaudesta ja sitten on mennyt katastrofisella tavalla pieleen asiat. Yksi julkaisi np-ultrasta kuvan, kesken meni parin viikon päästä. Edelleen sai onnitteluja kuvan alle kun ei ollut voimia varmaankaan sitten poistaa kuvaa ja siivota seinää. Toinen tiedotti asiasta jollain yleisellä raskauspäivityksellä, ihan kivasti eikä millään yli-imelällä muka söpöllä runolla. Kuitenkin rakenneultrassa selvisi vauvalla elintärkeissä asioissa niin vakavia puutteita, että päätyivät keskeyttämään raskauden. Ja taas sama homma, seinällä tietämättömät iloisesti kyselevät raskauden etenemisetsä ja iloitsevat. Eivät halunneet/jaksaneet/kehdanneet (?) julkaista keskeytysuutista, vaan sanoivat vasta pitkän ajan päästä, että vauvaa ei tulekaan.

Kolmas on itselleni koskettavin ja vaikeasti ylipäästävä tilanne, koska kyse oli tulevasta kummilapsestani ja erittäin läheisestä ystävästäni. Olisin halunnut toppuutella hieman sitä päivitysintoa, mutta en jotenkin kehdannut enkä oikein hennonnut latistaa toisen intoa, siirtää omaa hermoilua vielä ystäväänikin. Itse olin samaan aikaan raskaana ja pelkäsin hysteerisesti keskenmenoa viimehetkille saakka (äitini esikoinen syntyi kuolleena napanuora kaulan ympärillä), joten ehkä se tuntui jopa kadehdittavalta kun toinen oli niin onnellinen ja pystyi luottamaan heti kaiken menevän hyvin. Päivityksiä alkoi tulla jo np-ultran jälkeen, tasaisesti viikon kahden välein. Vauva kuitenkin kuoli kohtuun kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa, täysin yllättäen ja mitään varmaa syytä ei löytynyt. Selvisi rutiinikäynnillä neuvolassa järkyttävänä yllätyksenä kun sydänääniä ei löytynytkään. Tilanne oli aivan kamala. Toki facebookin kautta tuli myös tukea, mutta käytännössä sieltä piti poistaa ystävän koko vuoden päivitykset ennen kuin hän viikkojen päästä edes uskalsi koko fb avata. Ystäväni otti myös aika raskaasti sen, että tieto asiasta levisi heti kaikille (joko törppö esitti osanottonsa julkisesti seinällä ennen kuin ystävä/puolisonsa olivat mitään itse asiasta edes kirjoittaneet), jolloin ei saanut tavallaan ensin rauhassa surra perheen kesken ja selvitä shokista, vaan joka puolelta pursui osanottoja, yhteydenottoja ja voivotteluja heti. Myötätunto on tietysti hieno asia, mutta se ylenpalttinen säälin määrä ja joka suunnalta tuleva surkuttelu ahdisti häntä. Ihmiset tietenkin tarkoittivat hyvää ja jokainen halusi esittää osanottonsa.

Neuvoisinkin miettimään miten itse toivoisit asioiden menevän jos jotain menisi viime hetkellä vikaan. Haluatko työstää asiaa ensin itse vai oletko valmis heti jakamaan sen jopa satojen ihmisten kesken. Ei kai se muutama viikko enää merkitse jos odotat lapsen syntymään ja kerrot sitten, että saitte pienokaisen ja kaikki meni hyvin.

Vierailija
55/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen katkeraa on olla levittelemättä omia henkilökohtaisia asioitaan ja lapsensa kuvia nettiin?

vai ilmoitteliko ihmiset lehdissä raskauksista ennen naamakirjaa ja sitten random ihmiset onnitteli siitä omilla ilmoituksellaan?

Raskauksista ja vauvoista olen onnistunut läheisilleni Ilmoittelemaan täysin ilman feisbuukkiakin. Tässä ei ollut edes kyse niistä vaan tuosta kanavasta ja tavasta jolla se tehdään.

[/quote]

Jaa, no toiset eivät pidä random-ihmisiä kaverilistallaan, vaan ilmoittavat sitä kautta YSTÄVILLEEN ja sukulaisilleen. Viesti menee nopeasti isolle joukolle ystäviä. Ja kyllä, Facebookin idea ON kertoa henkilökohtaisia asioitaan ystävilleen ja pysyä kärryillä ystävien asioista. Tämä ei tietenkään poissulje muunlaista kanssakäymistä, niin kuin ilmeisesti kuvittelet.

Vierailija
56/69 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin naurattaa kun täällä mammat paasaa että idioottia lähteä fecebookissa jakamaan yhtään mitään, asiat pitäisi kertoa ystäville itse. Niin, voisiko joku av-mamma nyt sitten listata nuo soveliaat kanavat, joissa on soveliasta kertoa asioita ystävilleen itse. Henkilökohtaista tapaamista kaikkien ympäri Suomea ja maailmaa asuvien ystävien kanssa on vähän hankala ehkä järjestää. Onko tekstari ok? Entäs ryhmätekstari, siinäkin menee fb-päivityksen tapaan sama viesti monelle ihmiselle kerralla?

Vierailija
57/69 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:07"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 01:36"]

Ekasta raskaudesta ei ilmoitettu facebookissa. Taisi olla jotenkin niin että niitä onnitteluja läheisiltä tuli facebookiin ja sitä kautta muutkin saivat tietää. Olin tyytyväinen asioiden kulkuun muuten, mutta harmitti kun läheiset laittoivat vierailulta kuvia lapsesta ennen kuin itse oltiin niitä saatu koneelle edes. Siitä sanottiinkin kyllä jälkikäteen. Ja harmistus johtui siis siitä että oltais itse haluttu ekana laittaa, mutta tietenkin olis ollut isompi juttu jos ei oltais haluttu ollenkaan julkaista kuvia.

Toisen kohdalla laitoin np-ultrasta kuvan, myös rakenneultrasta laitoin kuvan. Sukupuoliarvausta ei julkistettu, se ollaan kerrottu vain "livenä". Muuten olen aika minimissä pitänyt raskauden hehkuttamisen päivityksissä.

Mulla ei myöskään ole kavereissa ketään sellaisia joilta pitäisi salailla asiaa tai pelätä että levittelisivät lapsen tietoja/kuvia jonnekin, toki silti harkitsen aina ennen kuin julkaisen jotain lapseen liittyvää. Monen sukulaisen ja ystävän kanssa pidetään enemmän juuri yhteyttä facebookin kautta eikä niinkään puhelimitse, poikkeuksena tietenkin ihan lähipiiri. Mun mielestä facebook on erittäin kätevä tapa pysyä tuttavien ja läheisten arjessa (ja juhlassa) mukana ihan eri tavalla kuin mitä aiemmin on ollut mahdollista. Ja itse koen että mukavampi niitä onnittelujakin on lukea ajan kanssa facebookista esim kotiutumisen jälkeen kuin että puhelin olisi täynnä kyselyitä.

[/quote]

Kyse ei olekaan siitä, että pelkäisi kavereiden jakavan kuvaa eteenpäin. FB:n asetuksista huolimatta kuvat voi kuitenkin levitä eteenpäin - halusit tai et. Kukaan ei kontrolloi niitä.

[/quote]

Kerropa yksikin esimerkki missä asetuksista huolimatta kuvia on jaettu eteenpäin. Linkitä edes yksi sellainen tilanne. Niinpä niin...

Vierailija
58/69 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro mitenkään. Keskenmenoja takana niin ei paljon huvita. kun on syntynyt, voinen ilmoittaa. Kuvia en hänestä tule jakamaan. Saa itse päättää nettinäkyvyydestään, kun on tarpeeksi vanha.

Vierailija
59/69 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 09:07"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 01:36"]

Ekasta raskaudesta ei ilmoitettu facebookissa. Taisi olla jotenkin niin että niitä onnitteluja läheisiltä tuli facebookiin ja sitä kautta muutkin saivat tietää. Olin tyytyväinen asioiden kulkuun muuten, mutta harmitti kun läheiset laittoivat vierailulta kuvia lapsesta ennen kuin itse oltiin niitä saatu koneelle edes. Siitä sanottiinkin kyllä jälkikäteen. Ja harmistus johtui siis siitä että oltais itse haluttu ekana laittaa, mutta tietenkin olis ollut isompi juttu jos ei oltais haluttu ollenkaan julkaista kuvia.

Toisen kohdalla laitoin np-ultrasta kuvan, myös rakenneultrasta laitoin kuvan. Sukupuoliarvausta ei julkistettu, se ollaan kerrottu vain "livenä". Muuten olen aika minimissä pitänyt raskauden hehkuttamisen päivityksissä.

Mulla ei myöskään ole kavereissa ketään sellaisia joilta pitäisi salailla asiaa tai pelätä että levittelisivät lapsen tietoja/kuvia jonnekin, toki silti harkitsen aina ennen kuin julkaisen jotain lapseen liittyvää. Monen sukulaisen ja ystävän kanssa pidetään enemmän juuri yhteyttä facebookin kautta eikä niinkään puhelimitse, poikkeuksena tietenkin ihan lähipiiri. Mun mielestä facebook on erittäin kätevä tapa pysyä tuttavien ja läheisten arjessa (ja juhlassa) mukana ihan eri tavalla kuin mitä aiemmin on ollut mahdollista. Ja itse koen että mukavampi niitä onnittelujakin on lukea ajan kanssa facebookista esim kotiutumisen jälkeen kuin että puhelin olisi täynnä kyselyitä.

[/quote]

Kyse ei olekaan siitä, että pelkäisi kavereiden jakavan kuvaa eteenpäin. FB:n asetuksista huolimatta kuvat voi kuitenkin levitä eteenpäin - halusit tai et. Kukaan ei kontrolloi niitä.

[/quote]

Kerropa yksikin esimerkki missä asetuksista huolimatta kuvia on jaettu eteenpäin. Linkitä edes yksi sellainen tilanne. Niinpä niin...

[/quote]Mitenkä voi olla niin vaikeeta ymmärtää???!!!!!! Kun Facebookiin lataa kuvan, ja vaikka sun asetukset olis kuinka pellille ystäville, niin SILTI FBllä on täydet omistusoikeudet sun kuvaan ja nämä Fb tyypit, omistajat mitä ovatkaan, niin he saavat käyttää sitä sun kivaa ihan mihin haluvat! Vaikka myydä ne!! Ja silloin me kultanassujen kuvat on maailmalla! Kun teet profiilin itsellesi niin suostut samalla siihen että sun kuvistas tulee FBn omaisuutta!!! Laitetaanko sama mille kielelle että ymmärtäisit tämän!??!

Vierailija
60/69 |
31.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sairaan ärsyttävillä söpöillä videoilla, ultrakuvilla tms. Tulee tahtomatta paha mieli, kun itse haluaisin lapsen enemmän kuin mitään muuta. Välillä ihmiset ovat ajattelemattomia, vaikka ymmärränkin, että haluavat jakaa iloisen uutisensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi