Ruokalaskun pienentäminen
Kaikki tehovinkit ruokalaskun pienentämiseen otetaan kiitollisena vastaan! Mitä jätätte ostamatta niiden kalliin hinnan takia? Miten valmistaa terveellistä ruokaa edullisesti? Miten olette huomanneet saavanne eniten säästöä? Leivotteko leivän ja sämpylät kokonaan itse? Entä ruoka, yksinomaan kotona tehtyä? Limuja, karkkeja, sipsejä, alkoholia, tupakkaa ym. ylimääräisiä meillä ei osteta muutenkaan, joten nyt tarvitaan muita neuvoja :)
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita talteen muutama kauppalasku, ja katso mihin menee useampi euro. Minulla ahaa-elämys oli kaikenlaiset valmiit kastikkeet ja muut puolivalmisaineet. Opettelin tekemään ne raaka-aineista. Usein aikaa ei mennyt juurikaan enempää, ja myös pakkausjätettä tulee vähemmän. Vaikka nyt valmiit pastakastikkeet tai dippimausteet.
Parempi konsti on kerätä kuukaudelta kaikki menot tuote tuotteelta taulukkolaskentaan ja katsoa, mihin ne rahat todella menevät. "Muutama kauppalasku talteen" yleensä houkuttaa jättämään ne huonoimmat kauppareissut pois seurannasta eli huijaamaan itseä.
Näin juuri. Jos käy kaupassa harvoin, kerralla tulee ostettua enemmän ja silloin kannattaa seurata tilannetta useamman kuukauden ajan. Jonain kuukautena kun voi näyttää, että yhtäkkiä meni yli satanen vähemmän, mutta seuraavan kuukauden alussa tuleekin käytettyä se satanen. Samaten ei kannata seurata vain sitä, mihin menee kerralla useampi euro, sillä esim. joku jauheliha voi näyttää kalliilta, mutta on täyttävää ja paketista voi tulla useampi ateria. Sen rinnalla joku "turha" keksipaketti tai limsa voi näyttää edulliselta, mutta sen arvo ravitsemuksessa onkin nolla. Pienistä puroista syntyy isoja virtoja, opetettiin minulle aikanaan, ja olen edelleen samaa mieltä, vaikka nykyään pitäisi melkeinpä hävetä sitä, että ylipäänsä tarkkailee rahanmenoaan.
Vierailija kirjoitti:
Opi ostamaan punalaputettuja tuotteita. Meillä se alkaa s- ryhmässä klo 18.00 joka päivä. Viereinen k- market laputtaa pitkin päivää 30- 50% punalapuilla. Esim olen saanut kaikki juustot vähintään 50% alella jo kauan. Valion juustot, joista tykkään n 10- 15 % rasvalla. Leivät myös jatkuvasti alella ja monet muut. Savukalat, jauheliha jne...lihat heti pakastimeen uuteen pussiin/ pakkaukseen ja hyvin ovat pysyneet kunnes otan käyttöön.
Ruokmenot ovat pienentyneet huimasti.
Joo, kaupoilla on noissa omat käytäntönsä ja jos mahdollista, kannattaa hyödyntää noita "tarjousaikoja". Meillä S-market laputtaa aamupäivällä, eikä illalla enää näitä tuotteita juuri löydä. Lähes aina on jokin leipä puoleen hintaan, enkä ole ihan varma, kannattaako enää itse leipoa. Mutta usein nämä tarjoukset koskevat lähinnä sitä vehnähöttöä, kunnon ruisleivät ovat aika harvoin tarjouksessa.
Jokaisella on oma tyylinsä. Tässä omani:
Tokmannilta isot pänikät mausteita (sellaiset läpinäkyvät, joiden vetoisuus voisi olla about litran): pizzamauste, curry, mustapippuri (perussetti), muuta mielen ja kukkaron mukaan
Ruoka alusta asti itse, TARJOUSTEN, ei minkään satokausikalenterin mukaan.
Juurekset yleensä aina edullisia, kuin myös esim. tomaattimurska.
Hyvää juustoa saa usein jopa 4 €/kg. Raasta itse, ei tule mukaan valmisraasteen lisäaineita.
Jauhelihaa saa yleensa halvalla, kuin myös kanasuikaleita.
Näistä voi vaikka esim. loihtia pastakastikkeen, currykanaa riisillä, paahdetut uunijuurekset ja lihapullat jne.
Yksin kun elelen on viikon ruokabudjetti 30-50 e. Säästöt syntyy kun en osta alkoholia, tupakkaa, pullaa, keksejä, makeisia enkä käy baareissa syömässä enkä juomassa. Kun nuo kaikki oli taannoin vielä listalla meni 250-300 viikko hurahtaen, eikä aina riittänytkään. Nyt leivon tarvitsemani makeat herkut itse silloin jos mieli sattuu niitä tekemään.
Silti syön 4 krt päivässä ja terveellisesti
Viime labrat kertoi kolestrolin lukemaksi 3,8 josta hyviä 2,7, kaikki muutkin arvot kohdillaan ja lääkärin tarkastuksessa paino oli pudonnut 28 kg, ja nyt pitää saada takaisinpäin viitisen kiloa, kun meni ihan piirua vailla alipainon puolelle. Koko prosessi on toteutunut korona-ajan puitteissa, siis mulle ollut hyödyllinen aika.
Olo on hyvä, lenkkeilen päivittäin, puuhaan aamusta iltaan milloin mitäkin. Mm. kesällä remppasin koko asunnon ja säästöillä ostin uusia huonekaluja. Nyt on hyvä olla ja talous pysyy tasapainossa sekä, säästöä jää joka kuukausi.
Älä mene nälkäisenä ruokakauppaan. Kylläisenä vain. Joutavat makeat ym tyystin pois. Esim meillä ei ole ikinä mitään makeita keksejä, paitsi joskus kokojyvä Digestivejä. Sekin paketti kestää kauan.
Säästä kuitit tai tee tilasto usealta viikolta niin näet mitä olet ostanut. Tutki tilastoasi ja näet, että olet ostanut sellaista mitä ilmankin voi olla, eikä se/ ne ole elintärkeitä.
Punalaputetut tuotteet ykkössijalle. Hedelmiä vai tarjouksista. Niiden hinnoissa on valtavat erot. Katso missä on edullisimmat. Esim viime aikoina on ollut satsumat monissa liikkeissä. Hinnat n 0,99 - 2, 70 e. Ja banaaneissa 0,49- 1, 87e) ja noi halvat olivat normaaleja( ei vielä kypsiäkään osa) ei vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä nyt ostat?
Itse käytän ja suosin ruokalompakkoa. Päätät paljonko käytät kuukaudessa. Kuun eka päivä laitat puolet rahasta lompsaan. Sen pitää riittää 15 päivää. 15. päivä laitat loppupuolen. Jos ostelet kortilla seuraaminen on mahdotonta. Käytä käteistä! Huomaa aloittaa hieman isommasta summasta ja pikkuhiljaa lasket summaa kunnes olet tyytyväinen kuukausittaiseen ruokarahan määrään. Meillä 3 henkee ja 250+250/joka kuukausi.
Minusta kassat katsovat nenänvartta pitkin jos maksaa nykyisin käteisellä. Siis ainakin täällä Hgin kantakaupungissa.
Tuo on osin totta näin koronan aikana. On hygieenisempää maksaa kortilla kuin käsitellä rahaa. Siksi monet haluavatkin maksaa kortilla.
Vierailija kirjoitti:
Ituja voi helposti idättää itse (tarvittaessa idätysastia on kätevä). Näin saa salaattiin tai wokkiin edullista syötävää.
Linssit ja mung-pavut helpoimpia idätettäviä.
Yksi iso oivallus oli se, että (varmasti tämän fitnessbuumin seurauksena) moni tavan suomalainen syö ihan liikaa proteiinia. Toki, jos painon kanssa ongelmia, niin proteiini ei humahda niin huomaamatta kiloiksi, kuin hiilarit ja rasva, mutta jos on vähääkään normaalipainoinen, niin proteiinia voi huoletta karsia ruokavaliostaan ja korvata halvemmilla hiilareilla, esim. juureksilla. Myös puurot ja pastat ovat maineestaan huolimatta kelpo safkaa.
Tätä varmasti kritisoitaan, mutta tutkittu totuus on se, että pidemmän päälle liika proteiini kaiken lisäksi kuormittaa munuaisia, sillä aminohappojen energiametaboliassa joudutaan aina irrottamaan aminoryhmä, joka menee munuaisten käsitteltäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä osta suunnitelman mukaan jääräpäisesti. Älä myöskään sorru mielitekoihin. Mene silmät auki kauppaan ja tsekkaa punalapputuotteet. Katso kilohinta kuitenkin tarkkaan. Lidl toitottaa, että se ja se tuote nyt hintaan se ja se paketti. Kilohinta saattaa olla aivan kauhea. Oman kaupunkini Cittarin kauppias laittaa joskus ylläreitä. Pari viikkoa sitten oli broiskua nahattomana ja luuttomana valmiina paloina (reisi) 2,99 € / kg. Viime viikolla oli possun ulkofileetä 3,99 € kg. Toki olivat n. 3 kg pakkauksissa, eli vaativat pakastamisen. Vaatii kyttäämistä kaupassa ja sen hetkistä sijoittamista, mut ensi kuussa ruokalasku on todella pieni.
Tänään oli Cittarissa /Mikkeli possun ulkofile 2,99 € kilo. Nyt vain miettimään mitä kaikkea saa tehtyä ko. lihasta.
Kannatta syötää myös kissoille. Todella edullista kissanmuonaa.
Punalaputetuissa tuotteissa katso myös alkuperäinen kilohinta. Vähennettiin lihankulutusta huomattavasti ja edulliseltakin tuntuneet punalaputetut fileet ja sellaiset kun jätettiin pois, niin johan alkoi ruokalasku tippua.
Myös eläinten ruuat kannattaa katso, että mitä ostaa. Esim. possun pumppu käy paremmin kissoille, kuin teolliset pussiruuat. Sydän on vai paljon huokeaampaa ruokaa, toki terveellisempääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ituja voi helposti idättää itse (tarvittaessa idätysastia on kätevä). Näin saa salaattiin tai wokkiin edullista syötävää.
Linssit ja mung-pavut helpoimpia idätettäviä.
Herneenversoja voi kasvattaa itse, jolloin hinta purkillista kohden on melkein ilmainen (=muutaman sentin). Verrattuna kaupan 2e/purkki hintoihin.
Niin, jos rahat ovat tiukalla ja kaikesta muusta on jo tingitty esim. lääkkeistä (puolitan lääkkeeni annoksen tai en hae ollenkaan reseptilääkk, joista seurauksena en myöskään kehtaa tavata lääkäriäni(neurologi), harrastuksista, bussilipuista (autoa ei ole)(lahjaksi saamani askelmittari näyttää 22000-32000 askelta päivässä), lemmikin ruuat teen itse, ainoa mihin törsään naurettavia eurojani on lapseni, jottei hänestä näe köyhyyttämme ulospäin. Hän myöskin voi osallistua kaverisynttäreille jne. Olemme vegejä, mutta ikävä kyllä joudun ajoittain tinkimään ruuan terveellisyydestä. Pidän myös itse paastopäiviä, jotka yritän mieltää haasteeksi, jotta eivät tunnu niin pahalta. Vielä en ole käynyt leipäjonossa, mutta pelkään, että se saattaa tulla eteen tulevaisuudessa. Eläkk. oleva atk-suunn. Yh-äiti
Satokausikalenteri, kasvispainotteista ruokaa, viikon ruokalistat etukäteen mietittynä että voi hyödyntää esim edellisen päivän tähteitä eikä tule turhaa hävikkiä. Mahdollisimman vähän puolivalmisteita ja eineksiä.
No ei ne kasvikset niin halpoja ole Kukkakaali 3.95 kg.Miks niitä pitää aina hehkuttaa.Ja jos syöt vaan kasviksia nii nälkä ainainen.
Täällä moni on puhunut satokauesta ja juuresten yms. käytöstä. Vähän off topic, mutta mielelläni ottaisin vastaan vinkkejä, mitä kasviksia kannattaisi kokeilla, kun kyseessä moniallerginen ja osittain myös nirso perhe. Satokausiajattelu on allergioiden takia vähän hankalaa, joten meillä syödään kotimaisia tomaatteja ja kurkkuja ympäri vuoden (ja harmittaa kyllä maksaa esim. tomaateista talvella 6,- / kilo). Hakusessa edulliset kasvikset, joita voisi syödä etenkin raakana. Kukaan perheessä ei pidä kaalista raakana, ja porkkana ei taas sovi allergioiden takia. Paprika on yhtä kallista kuin tomaatit. Eli mitä edullista ja tuoretta (ei siis esim. uunikasviksia) lämpimän ruoan kylkeen "salaatiksi"?
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni on puhunut satokauesta ja juuresten yms. käytöstä. Vähän off topic, mutta mielelläni ottaisin vastaan vinkkejä, mitä kasviksia kannattaisi kokeilla, kun kyseessä moniallerginen ja osittain myös nirso perhe. Satokausiajattelu on allergioiden takia vähän hankalaa, joten meillä syödään kotimaisia tomaatteja ja kurkkuja ympäri vuoden (ja harmittaa kyllä maksaa esim. tomaateista talvella 6,- / kilo). Hakusessa edulliset kasvikset, joita voisi syödä etenkin raakana. Kukaan perheessä ei pidä kaalista raakana, ja porkkana ei taas sovi allergioiden takia. Paprika on yhtä kallista kuin tomaatit. Eli mitä edullista ja tuoretta (ei siis esim. uunikasviksia) lämpimän ruoan kylkeen "salaatiksi"?
Olisiko käytössä pakastinta, johon säilöisi tomaatteja silloin, kun niitä myydään jopa alle eurolla kilo? Pakastettua tomaattia voi käyttää monenlaisiin ruokiin raaka-aineena silloin kun tuoremyytävät tuntuvat liian kalliilta.
Tuolla vähän ylempänä oli parissakin viestissä vinkkausta idätykseen. Sillä tavoin saa salaatin tapaan syötävää hyvin edullisesti. Tarkemmat idätysohjeet (tai versotusohjeet) voi hakea netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä nyt ostat?
Itse käytän ja suosin ruokalompakkoa. Päätät paljonko käytät kuukaudessa. Kuun eka päivä laitat puolet rahasta lompsaan. Sen pitää riittää 15 päivää. 15. päivä laitat loppupuolen. Jos ostelet kortilla seuraaminen on mahdotonta. Käytä käteistä! Huomaa aloittaa hieman isommasta summasta ja pikkuhiljaa lasket summaa kunnes olet tyytyväinen kuukausittaiseen ruokarahan määrään. Meillä 3 henkee ja 250+250/joka kuukausi.
Minusta kassat katsovat nenänvartta pitkin jos maksaa nykyisin käteisellä. Siis ainakin täällä Hgin kantakaupungissa.
So what. Korttimaksu keksittiin tuolla Ameriikassa jotta ihminen ei ymmärrä/ osaa laskee mihinkä raha menee. Helposti lähtee ns lapasesta. Aiemmin koetimme Debet-ruokakorttia mutta aina se lipsu 20-25 päivänä tyhjäksi. Nyt kuun lopussa usein syömme "säästyneellä ruokarahalla" ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä nyt ostat?
500/kk/ 3 hlöä?
Mikä kokoonpano? 2 aikuista, 1 lapsi? Vai aikuinen ja 2 teiniä?
Tuo on varmaan aika perus summa. Ei kuulosta miltään pihistelyltä.
Käytän tuota ja 2 aikuista ja lapsi 5v. Minustakaan se ei ole siis pihi-summa vaan aika sopiva. Mutta ennen tuota systeemiä lipsu joskus korttikäytössä jopa 700 euroon joka minusta jo liioittelua.
Opi ostamaan punalaputettuja tuotteita. Meillä se alkaa s- ryhmässä klo 18.00 joka päivä. Viereinen k- market laputtaa pitkin päivää 30- 50% punalapuilla. Esim olen saanut kaikki juustot vähintään 50% alella jo kauan. Valion juustot, joista tykkään n 10- 15 % rasvalla. Leivät myös jatkuvasti alella ja monet muut. Savukalat, jauheliha jne...lihat heti pakastimeen uuteen pussiin/ pakkaukseen ja hyvin ovat pysyneet kunnes otan käyttöön.
Ruokmenot ovat pienentyneet huimasti.